Rättigheter inom Azure/Microsoft 365

Permalänk
Avstängd

Rättigheter inom Azure/Microsoft 365

Goder afton,

Finns det någon här som är insatt i hur en kunds rättigheter ser ut gentemot en tjänsteleverantör som erbjuder drift inom Azure?

Mer konkret, vilka rättigheter har leverantören att stänga ner en kunds servermiljö när det råder en tvist mellan kund och leverantör?

Säg att kunden håller inne med sina betalningar under förhandlingar med leverantören och leverantören i sin tur tröttnar och stänger ute kunden från sina affärssystem.

Får ens leverantören vägra tillgång till ett annat företags data? Vad står egentligen i avtalen mellan leverantören och Microsoft själva?

Leverantören idkar ju en sorts utpressning gentemot kunden och använder detta som förhandlingsmetod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Leverantören idkar ju en sorts utpressning gentemot kunden och använder detta som förhandlingsmetod.

Gör de? Eller gissar du bara rakt ut nu?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tossefar:

Gör de? Eller gissar du bara rakt ut nu?

Det är en reell situation som händer just nu. Dock lite anonymiserad.

Permalänk
Medlem

Vad säger det påskrivna avtalet om hur tvister löses och hur tjänsten levereras under tvist?
Är det ett avtal mellan två företag eller en konsument och en leverantör?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget generellt svar. Ni behöver läsa i avtalet och/eller ta hjälp av någon som kan detta.

Jag tror inte att det finns något att hämta i ett avtal med Microsoft om det inte är Microsoft som levererar lösningen, så det är avtalet med er leverantör ni behöver kolla på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Det finns flera nivåer av avtal inblandat. Det jag är intresserad av är avtalet som är mellan tjänsteleverantören och Microsoft.
Jag känner till en skrivelse om att all data alltid tillhör slutkunden. Frågan är om det finns undantag från detta.
Den som bäst kan svara på detta är om någon här jobbar på ett företag i stil med Atea, Ingram etc och har insyn i ett sådant avtal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Det finns flera nivåer av avtal inblandat. Det jag är intresserad av är avtalet som är mellan tjänsteleverantören och Microsoft.
Jag känner till en skrivelse om att all data alltid tillhör slutkunden. Frågan är om det finns undantag från detta.
Den som bäst kan svara på detta är om någon här jobbar på ett företag i stil med Atea, Ingram etc och har insyn i ett sådant avtal.

Står det att all data tillhör slutkunden så gäller det. Det enda utöver det som man behöver vara uppmärksam på är lagar som typ CLOUD act och liknande som tvingar leverantörer att lämna ut data till myndigheter.

Men köper man en SaaS tjänst eller liknande så har du ju oftast inget avtal med molnleverantören. Återigen så spelar det ingen roll hur avtalet mellan er tjänsteleverantör och molnleverantören ser ut. Allt styrs utifrån ert/era avtal.

Det låter som att ni slutat betala för en tjänst som ni behöver. Att tjänsten försvinner när man slutar betala är väl ganska logiskt och något man behöver ta med i sin riskbedömning när man slutar göra sin del av ett avtal. Att ni sedan har rätt att få er data är väl något annat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Så enkelt är det tyvärr inte. Leverantören har skyldigheter även mot molnleverantören i deras roll som dess återförsäljare.

Micorosoft (i detta fallet) vill ju inte gärna att deras produkter används på något sätt som de själva inte tycker om. Bara som ett exempel.
Det är sådana och angränsande skrivelser jag letar efter.

Nu är det inte mig det handlar om, jag är själv fullt kapabel att drifta vad jag än själv behöver utan hjälp av Microsoft 365 eller Azure

Permalänk
Medlem

Det avtal som är relevant är väl ändå det som är mellan Leverantör och Kund. Sen vilka villkor som återfinns i avtal mellan Leverantör och molnleverantör är ju faktiskt sekundärt (Kund har inget avtalsförhållande med molnleverantören).

Datat tillhör ju normalt kunden (här förutsätts att kunden trots allt gör rätt enligt avtal och betalar för tjänsten). Sen brukar det ju i olika paragrafer stå vad som gäller för leverans ut av data vid avtals utgång osv.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det är lite oklart vad du syftar på. Om det gäller en leverantör som är återförsäljare av Office365 så har jag ingen koll på hur det eventuellt kan funka. Men om vi pratar Azure så är det helt klart så att det är avtalet mellan er och tjänsteleverantören som är relevant. Att tjänsteleverantören råkar drifta sina saker på Azure är rätt ovidkommande utöver vad som eventuellt står i ert avtal med leverantören.

Det finns inte heller något återförsäljare-förhållande mellan Microsoft och tjänsteleverantören, inte om du pratar om Azure generellt. Lika lite som det finns ett sådant förhållande mellan mig och typ Loopia bara för att jag råkar hosta en hemsida hos dem. Azure säljer en tjänst till mig som leverantör, t.ex. hosting, lagring, dns, nätverk osv men jag säljer inte detta vidare till min kund. Det jag säljer är det tjänst jag byggt.

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle finnas någon generell skrivning (men ni kan mycket väl ha sådana avtal mellan er och leverantör) om att slutkunden äger sin data mellan Microsoft och de som bygger tjänster på Azure. Det kanske inte ens finns en slutkund. Eller om jag bygger en webbshop så äger givetvis användarna inte sin data (mer än GDPR föreskriver). Om jag skapar en bilddelningstjänst så står det mig fritt att ha ett användaravtal som säger att jag övertar ägande över allt som delas, sen kanske ingen då vill använda min tjänst.

Permalänk
Medlem

@BMac Vet att det kan vara så att man låter tjänster vara igång men man ger ingen som helst support förens fakturor är betalda. dvs om det börjar strula för kund under pågående tvist och dom inte har betalat så kanske det kan vara så att man faktiskt inte erbjuder support förens det är betalt. Men som andra säger så beror det ju på vad som är skrivet i avtalet mellan leverantör och kund.

Sen hur det blir en utpressning vet jag inte, men om inte kunden betalar så har jag svårt att se det om en utpressning. Har man inte betalat så får man inte tillgång. Betalar jag inte min faktura för T.ex min fiber hemma så kommer leverantören att stänga av den och dom kommer inte att sätta på den förens jag faktiskt har betalat igen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz