Anmäl dig till Roborock Challenge!

Tips önskas, bygga själv, tunga Excel ark & trading

Permalänk
Avstängd

Tips önskas, bygga själv, tunga Excel ark & trading

Tittat på mini Mac men tycker det är för dyrt.

Vill kolla vad som krävs för att bygga en kvick tänkt dator.
Som kan beräkna Excel programs beräkningar hyfsat snabbt.
Och tänkte koppla nätverkskabel från router till datorn för att inte förlora hastighet via wifi ....
Har uppgraderat till 100/100 mbit/s fiber.

För trading likt spel behövs snabb dator/internet.
Inge behov av grafik kort eftersom någon nämnde att det är processorn som gör beräkningar när man kör Excel.

Tänker att en sådan dator får kosta 10.000 eller mindre.

Sedan undrar jag om det finns adapter för att koppla två skärmar istället för lägga dyra pengar på grafikkort.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tittat på mini Mac men tycker det är för dyrt.

Vill kolla vad som krävs för att bygga en kvick tänkt dator.
Som kan beräkna Excel programs beräkningar hyfsat snabbt.
Och tänkte koppla nätverkskabel från router till datorn för att inte förlora hastighet via wifi ....
Har uppgraderat till 100/100 mbit/s fiber.

För trading likt spel behövs snabb dator/internet.
Inge behov av grafik kort eftersom någon nämnde att det är processorn som gör beräkningar när man kör Excel.

Tänker att en sådan dator får kosta 10.000 eller mindre.

Sedan undrar jag om det finns adapter för att koppla två skärmar istället för lägga dyra pengar på grafikkort.

Mvh

Jag vet inte exakt hur mycket grafik du behöver, men kanske kan en 5700G processor vara något att bygga runt? Moderkort brukar ha 2-3 portar till skärmar. annars har nyaste Ryzen och ett antal Intel processorer inbyggt grafik i sig som kanske duger den. En 13500 eller en 7900 kan vara värd att kika på då, men de är lite dyrare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Ju8PAW22zPxun_9ItIrSvpeOrc0/excel

Windows kan man fixa från andra ställen.

Men denna datorn lär kunna köra rätt stora excel ark. Givet skulle man kunna lägga mer pengar för snabbare dator men iomed att jag inte har en blekaste aning om din workload så kör jag på relativt billigt.

Permalänk
Medlem

Låter som en mini PC skulle fungera för dig, med rätt CPU.
Kolla in ETA prime på Youtube.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikos:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Ju8PAW22zPxun_9ItIrSvpeOrc0/excelhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/Ju8PAW22zPxun_9ItIrSvpeOrc0/excel

Windows kan man fixa från andra ställen.

Men denna datorn lär kunna köra rätt stora excel ark. Givet skulle man kunna lägga mer pengar för snabbare dator men iomed att jag inte har en blekaste aning om din workload så kör jag på relativt billigt.

Hej, tack för att du tog dig tid, tycker prislappen är toppen och undrar om jag kan välja att Inet bygger datorn åt mig.
Snabb fråga, ska även kolla Inet.

Har skärm och två externa hårdiskar och extern cd-brännare/dvd
Tänkte att jag kan klona Windows 10 från laptopen och installera på datorn.

Ska tänka lite till och återkommer om jag slår till

MVH

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter här egentligen? Det låter på din beskrivning som att du ska kriga med latency? Är det så har du redan förlorat när du sa Excel - kablat nätverk, snabb CPU kommer inte hjälpa ett dugg. Dina konkurrenter har redan sin maskinkod körandes ute i börsernas serverhallar sedan 20 år tillbaka.

Är din orderläggning manuell? Då kommer det heller knappast spela någon roll om du kan hyvla 10 microsekunder på en beräkning.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Avstängd

Jag håller inte på med aktier utan sport trading.
Fotboll och tennis.

Jag ska köra skalping och kommer använda trading program kopplat till spelvbörsen där jag kommer lägga 2000 kr per skalp som kräver att man tar sig in och ut ur marknaden snabbt.

Och då vill jag ha optimal prestanda för att ping eller latency är så låg som möjligt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, tack för att du tog dig tid, tycker prislappen är toppen och undrar om jag kan välja att Inet bygger datorn åt mig.
Snabb fråga, ska även kolla Inet.

Har skärm och två externa hårdiskar och extern cd-brännare/dvd
Tänkte att jag kan klona Windows 10 från laptopen och installera på datorn.

Ska tänka lite till och återkommer om jag slår till

MVH

Montering hos inet kostar 799kr extra

kollade deras datorbyggare och all komponenter jag valde funkar där med.
https://www.inet.se/datorbygge/b1356514/excel

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fotboll och tennis.

Jag ska köra skalping och kommer använda trading program kopplat till spelvbörsen där jag kommer lägga 2000 kr per skalp som kräver att man tar sig in och ut ur marknaden snabbt.

Och då vill jag ha optimal prestanda för att ping eller latency är så låg som möjligt.

Mvh

Hyr en AWS-server i det landet deras servrar ligger i, är det Betfair?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikos:

https://www.inet.se/datorbygge/b1356514/excelhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1356514/excel

Tack Mikos, jag ska fundera lite, men känner mig just nu väldigt sugen på att slå till.
Återkommer slutet av månaden om hur jag gör, i denna tråd.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikos:

https://www.inet.se/datorbygge/b1356514/excelhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1356514/excel

Tack, Mikos, nu har jag köpt datorn och det ska bli min trading dator samt simulationer av spel strategier med Excel.

Tänkte försöka clona mitt windows 10 på laptopen och installera den på burken.
Usb eller skapa ISO.
Jag kanske får skapa en ny tråd för få lite hjälp med vilket program man ska använda, helst gratis.

MVH

Permalänk
Medlem

Windows är ju redan gratis, är bara aktivations licensen som kostar.

Gå in på windows hemsida och ladda ner "bootbar usb stick" eller ngt, ner till en tom usb sticka. Stick in den i den nya datorn så installeras windows automatiskt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fotboll och tennis.

Jag ska köra skalping och kommer använda trading program kopplat till spelvbörsen

Mycket skabbigt beteende. Hoppas att det går dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mycket skabbigt beteende. Hoppas att det går dåligt.

Varför är det skabbigt?

Jag lånar gärna tråden en smula och ställer en liknande fråga. Skulle behöva en dator som skall driva diverse handels-program och liknande. Tradingview, mt4, ctrader och liknande. Skall ha 2-3 4k skärmar kopplade till datorn samt att förmodligen kommer endel program ligga rullandes i bakgrunden.

Vart bör man lägga krutet i en sådan situation för att allting skall rulla på i trevlig takt? i3 13100f, arc380 och 32gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Varför är det skabbigt?

Jag lånar gärna tråden en smula och ställer en liknande fråga. Skulle behöva en dator som skall driva diverse handels-program och liknande. Tradingview, mt4, ctrader och liknande. Skall ha 2-3 4k skärmar kopplade till datorn samt att förmodligen kommer endel program ligga rullandes i bakgrunden.

Vart bör man lägga krutet i en sådan situation för att allting skall rulla på i trevlig takt? i3 13100f, arc380 och 32gb ram?

Ska du inte köra något som kan köras på en GPU så klarar du dig med integrerad grafik, spara pengarna och satsa på en snabbare processor och mer minne istället. Den integrerade grafiken hos i9-13900KS kan hantera upp till fyra skärmar. Kolla så att moderkortet du väljer också stödjer detta, samt har lämpliga portar för de skärmar som du vill driva. 4K-skärmar tar mycket bandbredd så daisy chaining kan vara lite begränsat (men inte omöjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Varför är det skabbigt?

Kan inte just dessa programvaror men generellt för front end-applikationer för handel så kan det - beroende på vad du gör såklart - dra rätt bra med minne. Själv skulle jag maxxa allt men vill du hålla nere budgeten:
- Skit i 4k. Det blir för litet och för mycket detaljer du kommer missa det viktiga som händer på skärmen. 1440p gäller.
- Grafikkort i mellanklassen duger därför bra
- Mer minne, 64 minimum
- CPU minst i mellanklassen, framför allt fler cores. Applikationer för detta ändamål kör man ofta flera olika av samtidigt och de är generellt rätt bra på att skala ut över tillgängliga kärnor.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Vad är du ute efter här egentligen? Det låter på din beskrivning som att du ska kriga med latency? Är det så har du redan förlorat när du sa Excel - kablat nätverk, snabb CPU kommer inte hjälpa ett dugg. Dina konkurrenter har redan sin maskinkod körandes ute i börsernas serverhallar sedan 20 år tillbaka.

Är din orderläggning manuell? Då kommer det heller knappast spela någon roll om du kan hyvla 10 microsekunder på en beräkning.

^^This^^

Jag tror du lägger pengarna på fel saker.

Hos 'oss' är allt nyimplementerat, ner till och inklusive 'malloc', för att det som skeppas med är för långsamt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

^^This^^

Jag tror du lägger pengarna på fel saker.

Hos 'oss' är allt nyimplementerat, ner till och inklusive 'malloc', för att det som skeppas med är för långsamt.

Ja exakt, har varit i det racet också.

Här blir det lite som att försöka få ett brev mellan sthlm & uppsala komma fram så snabbt som möjligt genom att försöka öppna gula postlådan skitsnabbt. Fel fokus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Ja exakt, har varit i det racet också.

Här blir det lite som att försöka få ett brev mellan sthlm & uppsala komma fram så snabbt som möjligt genom att försöka öppna gula postlådan skitsnabbt. Fel fokus.

Agree. Plus jävligt rolig liknelse.

Visa signatur

Gammal och gnällig