RTX 3070 ti för låg effekt PSU?

Permalänk
Medlem

RTX 3070 ti för låg effekt PSU?

Hej!
Jag köpte nyligen ett 3070 ti jag undrar egentligen vad som kan hända om jag kör ett 3070 ti på 550watt psu?
Finns det några potentiella risker utöver att datorn stänger av?

Permalänk
Medlem

Det beror på kvalitén på nätagget, är det ett riktigt billigt och dåligt agg så kan det i värsta fall komma blixtar och säga "poff" vilket i extremfall kan ta med sig andra komponenter in i döden. Är det däremot ett hyffsat bra agg från t ex Corsair, Seasonic eller EVGA så bör det värsta som händer enbart vara att datorn stängs av, möjligtvis skulle Windowsinstallationen kunna bli korrupt och kräva en reparation, detta brukar dock gå fort och smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipW:

Hej!
Jag köpte nyligen ett 3070 ti jag undrar egentligen vad som kan hända om jag kör ett 3070 ti på 550watt psu?
Finns det några potentiella risker utöver att datorn stänger av?

Inte säkert att den behöver dö av 550 watt dock. Jag vet inte hur mycket ett 3070ti drar men jag köpte en färdigbyggd dator med 10400F, 16gb ram och 3070 och den va 500watt med 80 guld certifikation (något random märke)

Permalänk
Sötast

Om du inte kör en av de senaste versionerna av Intel så är 550W mer än gott nog.

3070Ti skall inte dra mer än 300W som mest, och sålänge du har ett namebrand PSU så är det alltså ingen fara.

t.ex min 5600X och 3070 drar 372W vid VÄGGEN under max load.
Så dra av nån 20% i effektförlust och det är runt 200W till godo.