Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur menar du att inflationen där senaste siffran låg på över 9% har sjunkit?

Lite missvisande dock. Det är energi- och bränslepriser som sjunkit, det mesta övriga har fortsatt öka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bor på område 3 men har ännu inte fått något brev/info om elstödet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är det någon som fått något utbetalt än?

Får tillbaka 3k för en liten 3a

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk

Får tillbaks 2877kr räckte inte ens för december månaden bor i en 2a kallhyra. Men men extra cash denna månad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur menar du att inflationen där senaste siffran låg på över 9% har sjunkit?

Den skulle sjunka om pristak på el fanns då elen står för en relativt stor del av inflationen av matpriser.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

2300, vilket ju är välkommet men inte alls i paritet med det jag betalat i överpris till ockrande elbolag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

2300, vilket ju är välkommet men inte alls i paritet med det jag betalat i överpris till ockrande elbolag.

Du menar dränerande statsapparat. Vårt kära land tar många gånger mer av dina slantar än någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket förbrukade du då under ett år? Bor du i en liten etta?

Tycker personligen att det är fel att betala ut till de som bundit sig före December 2021.

Tycker detta elstöd är helt bortkastat vi borde istället sätta ett pristak eller reglera marknaden. Nu spär vi på inflationen ännu mer när vi betalar ut elpengar till de som inte egentligen borde vara berättigade till det.

hahaha ok så personer som inte tänker framåt ska räddas/belönas medans dom som gör det ska ta kostnaden?
helt absurt tänkande i min värld, då kommer personer aldrig lära sig sig att gardera sig för framtiden och dom som gör det idag tappar incitamentet till att göra det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

hahaha ok så personer som inte tänker framåt ska räddas/belönas medans dom som gör det ska ta kostnaden?
helt absurt tänkande i min värld, då kommer personer aldrig lära sig sig att gardera sig för framtiden och dom som gör det idag tappar incitamentet till att göra det.

Du menar andra EU länder inte klarar att producera tillräckligt el? Det är dem vi i Sverige hjälper genom rekordmycket export.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Du menar andra EU länder inte klarar att producera tillräckligt el? Det är dem vi i Sverige hjälper genom rekordmycket export.

vad har det med svaret jag gav att göra? att Sveriges elpris skulle stiga kraftigt när man valde att stänga ner stabil planerbar produktion borde alla förstått, varför ska man då belöna dom som valde att ignorera det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

vad har det med svaret jag gav att göra? att Sveriges elpris skulle stiga kraftigt när man valde att stänga ner stabil planerbar produktion borde alla förstått, varför ska man då belöna dom som valde att ignorera det?

Allting. Mitt i "energibristens" (en LÖGN) tid så var Sveriges exportnivå på rekordhög nivå.
Hade man velat göra det billigare så hade man klippt av kabeln till EU, men vi tvingas underställa oss marknadens vilja och därmed så betalar svenskar högre priser.
Precis vilken nyhet som helst brukar faktiskt nämna att det är marknaden som ställer till det, inte någon nedläggning av planerbar el som alla tjatar om. Faktiskt så vinner man val på det sättet, man ljuger och säger att man ska kunna bygga nya verk mycket snabbt, men när man väl sitter i regeringen så kan man inte bara trolla fram dem (och de är inte speciellt billiga heller). Nu nämns det istället att det behövs massa ny vindkraft. Kanske borde inte svenska politiker sagt ner till 1200 av dessa projekt heller.

Det går snart säga vad som helst till svensken för de gör inte läxorna längre. Marknaden kommer fortsätta suga ut er, det kommer ta lång tid innan en del av er förstår det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Allting. Mitt i "energibristens" (en LÖGN) tid så var Sveriges exportnivå på rekordhög nivå.
Hade man velat göra det billigare så hade man klippt av kabeln till EU, men vi tvingas underställa oss marknadens vilja och därmed så betalar svenskar högre priser.
Precis vilken nyhet som helst brukar faktiskt nämna att det är marknaden som ställer till det, inte någon nedläggning av planerbar el som alla tjatar om. Faktiskt så vinner man val på det sättet, man ljuger och säger att man ska kunna bygga nya verk mycket snabbt, men när man väl sitter i regeringen så kan man inte bara trolla fram dem (och de är inte speciellt billiga heller). Nu nämns det istället att det behövs massa ny vindkraft. Kanske borde inte svenska politiker sagt ner till 1200 av dessa projekt heller.

Det går snart säga vad som helst till svensken för de gör inte läxorna längre. Marknaden kommer fortsätta suga ut er, det kommer ta lång tid innan en del av er förstår det.

Problemet är att flera länder la ner den planerbara produktionen, vilket alla kände till och dom flesta hejade på, för man trodde att väderberoende kraftverk skulle fungera (fattar inte hur man kan tro det) det är här jag menar att alla borde fattat att man skulle bundit sitt avtal så länge som möjligt, för priser kan bara gå en väg när man inte kan planera eller producera när det väl behövs.

att klippa kabeln kommer knappt hjälpa, vi kan fortfarande inte få ner energin till dom områden som behöver det och att bygga ny kabel kommer kosta extremt mycket och ta väldigt lång tid sedan har du nästa problem, för att överföra energi behöver man en "sugande" effekt som dom stora tunga maskinerna i kärnkraftsanläggningar kunde ge, dvs även om vi bygger ny kabel kommer bara en viss del kunna användas av den. Lyssna på Professor Jan Blomgren så kommer du förstå varför det inte kommer fungera med mer vindkraft.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaleid:

Allting. Mitt i "energibristens" (en LÖGN) tid så var Sveriges exportnivå på rekordhög nivå.
Hade man velat göra det billigare så hade man klippt av kabeln till EU, men vi tvingas underställa oss marknadens vilja och därmed så betalar svenskar högre priser.
Precis vilken nyhet som helst brukar faktiskt nämna att det är marknaden som ställer till det, inte någon nedläggning av planerbar el som alla tjatar om. Faktiskt så vinner man val på det sättet, man ljuger och säger att man ska kunna bygga nya verk mycket snabbt, men när man väl sitter i regeringen så kan man inte bara trolla fram dem (och de är inte speciellt billiga heller). Nu nämns det istället att det behövs massa ny vindkraft. Kanske borde inte svenska politiker sagt ner till 1200 av dessa projekt heller.

Det går snart säga vad som helst till svensken för de gör inte läxorna längre. Marknaden kommer fortsätta suga ut er, det kommer ta lång tid innan en del av er förstår det.

Det är precis för att beslutsfattarna inte verkar förstå skillnaden på energi och effekt som vi i EU nu står med skägget i brevlådan.

Det är ingen motsägelse att Sverige kan slå rekord i energiexport och samtidigt ha ett ökande effektunderskott när det kniper.

Energi, ett sätt att räkna ut detta är: genomsnittlig effekt multiplicerat med tiden man har den effekten.

Effekt: den balans mellan producerad elektricitet och konsumerad elektricitet som måste finnas vid varje millisekund, varje millisekund på året. Att klippa kablarna vore totalt hål i huvudet då det vi har effektbrist ett par gånger per år, typiskt när det är som kallast och vi behöver vår el som mest. Rent matematiskt, derivatan av ackumulerad energi.

Ovan är knappast något man löser med elstöd, snarare tvärtom! Det skrivet, själv borde jag få tillbaka 7000-8000 i elstöd. Å ena sidan känns den fel då jag gjorde en hel del åtgärder som nästan halverat elförbrukningen 2022 (så får elstöd för förbrukning jag inte haft), å andra sida skulle det kännas skit att se andra få mer då de inte dragit sitt strå till stacken och försöka göra något åt sin elförbrukning...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det är precis för att beslutsfattarna inte verkar förstå skillnaden på energi och effekt som vi i EU nu står med skägget i brevlådan.

Det är ingen motsägelse att Sverige samtidigt kan slå rekord i energiexport och samtidigt ha ett ökande effektunderskott när det kniper.

Energi, ett sätt att räkna ut detta är: genomsnittlig effekt multiplicerat med tiden man har den effekten.

Effekt: den balans mellan producerad elektricitet och konsumerad elektricitet som måste finnas vid varje millisekund, varje millisekund på året. Att klippa kablarna vore totalt hål i huvudet då det vi har effektbrist ett par gånger per år, typiskt när det är som kallast och vi behöver vår el som mest. Rent matematiskt, derivatan av ackumulerad energi.

Ovan är knappast något man löser med elstöd, snarare tvärtom! Det skrivet, själv borde jag få tillbaka 7000-8000 i elstöd. Å ena sidan känns den fel då jag gjorde en hel del åtgärder som nästan halverat elförbrukningen 2022 (så får elstöd för förbrukning jag inte haft), å andra sida skulle det kännas skit att se andra få mer då de inte dragit sitt strå till stacken och försöka göra något åt sin elförbrukning...

Fast nu är det inte så att när priserna rusade att vi hade brist. Vi exporterade "bara" ut den, i rekordmängder. Och hur mycket än Busch och company ljög så var det inte brister som gjorde att priserna rusade. Men de vann valet tack vore dessa lögner, som bara fungerar när folk inte gör sina läxor.

Dessutom så är det samma höger som pådriver NATOs expansionism, vilket gjort att vi hamnade i ett nytt kallt krig med Ryssland med proxykrig till följd (Syrien är ett av slagfälten). Något som vissa av oss har påtalat till er i 20-30 år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast nu är det inte så att när priserna rusade att vi hade brist.

Det var absolut brist som gjorde att priserna rusade. Måhända inte brist i Sverige men i Europa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaleid:

Fast nu är det inte så att när priserna rusade att vi hade brist. Vi exporterade "bara" ut den, i rekordmängder. Och hur mycket än Busch och company ljög så var det inte brister som gjorde att priserna rusade. Men de vann valet tack vore dessa lögner, som bara fungerar när folk inte gör sina läxor.

Dessutom så är det samma höger som pådriver NATOs expansionism, vilket gjort att vi hamnade i ett nytt kallt krig med Ryssland med proxykrig till följd (Syrien är ett av slagfälten). Något som vissa av oss har påtalat till er i 20-30 år.

Priserna rusar / är höga när man inte kan vara säker på att det kommer finnas tillräckligt med produktionskapacitet inom det aktuella området. Man kan diskutera hur vettig prismodellen är givet var vi står i nuläget. Prismodellen designades i en tid när effektunderskott var något som kändes väldigt osannolikt och i den miljön fungerande den riktigt bra.

Så jo, det är effektbrist som gör att priserna kan rusa. Att vi har energiöverskott är helt irrelevant för spot-priset! Skulle vi inte vara ihopkopplade med våra grannar skulle effektbristen vara ännu värre i vissa lägen!!!

Nu när allt pekar på att denna vinter är "safe" (finns inget kallt väder i sikte + finns tillräckligt med gas på kontinenten fram till sommaren) så har också priserna + prognoserna om framtida priser minskat rejält. Det syns bl.a. i att fasta elprisavtal har gått ned med 50-70 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det var absolut brist som gjorde att priserna rusade. Måhända inte brist i Sverige men i Europa.

Vilket förstärker min poäng. Kapitalet säljer gärna ut ur landet om det tjänar mer och skiter i landet det produceras i. Därmed så finns det behov av regleringar om man vill att det ska flyta på bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Lär inte få nåt, bor i brf med kollektivt elavtal och dessutom har vi investerat i solpaneler som producerat 367 980 kWh under 2022, det känns mer som att har man ansträngt sig så straffas man gentemot de som inte gjort ett skit åt sin förbrukning.

Straffas?! Vi kan byta elräkning om du vill det, du får mitt elstöd och mina elräkningar för perioden så fixar jag dina elräkningar och din avsaknad av elstöd.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den skulle sjunka om pristak på el fanns då elen står för en relativt stor del av inflationen av matpriser.

Javisst, men det har inte hänt och du påstodd att inflationen sjunker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För att ta tillbaka tråden åt rätt håll.

Jag får inte en krona (inte direkt från staten i alla fall). Gemensamt elavtal i bostadsrättsföreningen så hela elstödet betalas ut till föreningen och eftersom det är en juridisk person så är det inte klart när våra pengar kommer än. Få se vad vi i föreningen/styrelsen bestämmer oss för att göra med pengarna sedan.

Permalänk
Avstängd

Har ännu inte fått något brev eller info om något i SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har ännu inte fått något brev eller info om något i SE3.

Har du anmält konto till försäkringskassan via swedbank då? Har du inte gjort det gör det så går det snabbare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde blivit pristak då hade inflationen sjunkit.
Med pengar utbetalda så ökar inflationen....

Ingen borde fått ett stöd pga bundet eller att folk sålde pga dyr drift av fastighet och sedan får nya ägarna ersättning.

Skrivet av Swedishchef_90:

Den skulle sjunka om pristak på el fanns då elen står för en relativt stor del av inflationen av matpriser.

Skrivet av Json_81:

Javisst, men det har inte hänt och du påstodd att inflationen sjunker.

Jag har inte nämnt att inflationen sjunker?
Jag har enbart nämnt att inflationen skulle sjunka med ett pristak på elen.

I dem länder där de sjunker finns just pristak på el.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har inte nämnt att inflationen sjunker?
Jag har enbart nämnt att inflationen skulle sjunka med ett pristak på elen.

I dem länder där de sjunker finns just pristak på el.

Sorry, jag läste ditt första inlägg där skevt.
Då håller jag med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Straffas?! Vi kan byta elräkning om du vill det, du får mitt elstöd och mina elräkningar för perioden så fixar jag dina elräkningar och din avsaknad av elstöd.

Nej tack, jag är rätt glad att jag gjort mig av med den gamla dragiga kåken som brände 28 000 kWh/år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

0:-
Kanske föreningen får något? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det syns på min bank nu att jag får 923kr i elstöd 1 Mars.

Jag har inte fått något meddelande om det i kivra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har ännu inte fått något brev eller info om något i SE3.

Tänkte precis skriva samma sak (bor också inom SE3 området), men så kollade jag precis saldot på mitt konto (hos Swedbank) och där står det nu att jag ska få Elstöd den 1/3 (1464kr). Så om du har konto kopplat så borde det kanske dyka upp snart. Du får hålla koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Har du anmält konto till försäkringskassan via swedbank då? Har du inte gjort det gör det så går det snabbare.

Har allt det där