Veckans fråga: Hur har dina datorinköp påverkats av dystra tider?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på nästa generation av GPU, RAM, CPU, m.2, PSU etc innan jag uppgraderar.
En oro är att nån sån generation aldrig kommer pga storkriget vi är på väg mot.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är relevant ja!
Undrar hur de tänkt med nyförvärv av konsumenter...

Eller klämmer de kanske bara ut det sista ur marknaden som ändå är förlorad på sikt mot mobilerna?

Kameramarknaden kan kanske visa riktningen.
Sedan 2012 har volymen totalt minskat med en faktor 10. (Nästan 15 sedan 2010!) Samtidigt har priserna på den genomsnittliga systemkameran ökat med en faktor tre (- vilket innebär att genomsnittspriset naturligtvis ökat mer eftersom kompaktkamerorna var billigare i genomsnitt.)
Om vi bara betraktar systemkameror, har de minskat från 20 miljoner till knappt 6 under perioden, dvs prisökningen under de tio åren motsvarar nästan volymsminskningen så intäkterna är relativt konstanta under perioden.

På datorsidan är vi en bit på väg i den utvecklingen, datorföretagen är lite aggressivare med prishöjningarna än de ganska försiktiga japanska kameratillverkarna.

Snabb edit: Angående nyförvärv av konsumenter är den katastrofal på kameramarknaden. Den domineras nu fullständigt av välbärgade medelålders+ män. Hmm.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tog en paus på 5 år när jag skaffade min första iPad.

Fast nu när Company of Heroes 3 är ute och Age of Wonders 4 vankas i Maj så är jag sugen att göra återkomst till PC Gaming Master Race 😎

Priserna måste ner lite till (eller köpa nåt fullständigt minus chassi)…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad för min del, men inköp tar ändå emot pga löjliga prishöjningar för både grafikkort och moderkort senaste generationen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Handlar främst begagnat nu mera.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Nej, mitt köpbeteende ändrades redan när grafikkorten blev svindyra för två år sen. Nu har jag börjat uppgradera lite smått igen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inte nämnvärt. När jag behövt något jagar jag alltid hyfsat bra grejer begagnat. Har hittils enbart gjort finfina affärer.

Permalänk
Medlem

Vill nog mest peka på grafikkort och kanske moderkort. I vilket fall så har hårdvara blivit så dyrt att entusiasten i mig fått ta både ett och två steg tillbaka.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

På grund av priser och tillgång har jag hittat många andra hobbys och i stort tappat intresset för datorer. Vi får se om några år huruvida företagen ändrar kurs, annars är det här nog slutet för min del.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mer än vanligt. Beror mer på ett uppdämt behov av uppgraderingar från tidigare då jag personligen hade sämre ekonomi än vad jag har nu. Så det blir väl både ja och nej på frågan. Ja min ekonomi påverkar men den har inte varit sämre på senare tid.

Permalänk
Medlem

Sålde desktop för några år sedan och har haft laptop sedan dess. Handlar absolut ingenting som är hårdvara längre, varken kringutrustning eller komponenter. Känner att jag klarar mig ett par år till på nuvarande prestanda i alla fall. Bra för plånboken 🙂

Permalänk
Medlem

Inflationen påverkar betydligt mindre än den galna prisutvecklingen på grafikkort - som inträffade långt innan.
Det har fått mig att sätta mig på tvären och avstå köp mer än något annat.

Jag har pengar. Jag är bara gammal och sur.
Har köpt både laptop, moderkort, minnen, flera CPUer, moderkort, chassi, nätagg, mus, såväl som andra teknikprylar, men _inte_ grafikkort.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Risken är, att eftersom det nu köps färre pryttlar, så kommer priserna öka - eller åtminstone inte sänkas. Företagen sitter med en tung välavlönad personalportfölj och andra fasta kostnader som det tar tid att anpassa.

Du menar att utbud/efterfrågan inte är applicerbart på komponenter?!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Jag köpte 3090 när det lanserades och redan då kändes det i plånboken. Nu kan jag inte rättfärdiga sådana priser längre. Det är liksom inte hållbart att lägga närmre 30k på senaste grafikkortet var 1 ½ år. Resten av komponenterna har också blivit dyrare, men inte till den nivå att jag känner att jag inte har råd, däremot blåser det stiltje med både cpu, ram och allsköns andra komponenter i prestandaavseende. Det händer inte tillräckligt mycket i utvecklingen här för att jag ska vilja köpa nytt hela tiden.

EDIT: Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag överväger spelkonsol istället för en snordyr uppgradering av datorn härnäst det är något som lanseras jag upplever att jag inte kan spela.

Jag gick över till konsol. Om du spelar själv eller bara med kompisar funkar det fint. Väldigt smidigt. Flyter bra nog.
Själv spelar jag tävlingsinriktade spel i lag med ”randoms” och konsol är tio gånger mer toxiskt än PC. Det är fruktansvärt och jag klarade inte av det. Sålde Xboxet efter ett par månader.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan, jag tycker mitt privatliv har handlat tillräckligt om datorer ändå och min lön kan gå till vettigare grejer ärligt talat.
Med det sagt så är det klart att jag är ännu längre ifrån att uppgradera till nya saker än vanligt, begagnat känns mycket mer intressant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Intresset är stendött här ända sedan höjningarna började efter Nvidias 1000-serie. Hade gärna bytt ut hela systemet men det är inte rimligt längre.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Mitt intresse är större än någonsin.
4090 är det första kortet på länge som klarar av att möta mina krav (de flesta iallafall).
Var väl en sisådär fem år sedan jag uppgraderade platform senast så det är nästa anhalt.
Har redan allt förutom 7800X3D

Skulle jag vara sur på priserna inom tekniksektorn skulle jag behöva vara sur på priserna i andra sektorer också.
Vem har råd med eget boende idag exempelvis?
Snacka om att bostadsmarknaden stuckit iväg och blivit horribel.
Nä, man får anpassa sig och hitta sätt att nå sina mål även om förutsättningarna förändras.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag följer samma (pris/prestanda-baserade) strategi som vanligt, vilket till följd av prisutvecklingen innebär att frekvensen av köp har minskat och då framför allt gällande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Intresset är stendött här ända sedan höjningarna började efter Nvidias 1000-serie. Hade gärna bytt ut hela systemet men det är inte rimligt längre.

Exakt samma här. Liknande system. Grafikkortet dog här i dagarna och det ser inte ut som att det kommer bli någon ersättare. Får spela gamla klassiker på integrerad grafik om man blir spelsugen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3