SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Blå/Gul text på 4k skärm

Har precis installerat nya jobbdatorn och ett enormt störmoment jag märkte nu är att den svarta texten på ikoner och liknande är mycket gul/blått sken som är väldigt jobbigt för ögonen. Se nedan, någon som vet vad man kan göra åt det?

Är via HDMI, DELL Dell 32" G3223Q.

Osäker om det är kabeln som behövs bytas ut? Märkte inte riktigt detta problem på min gamla jobbdator och då har jag endast bytt ut till en kraftfullare docka också.

Tidigare klarade bara av att köra 4k i 30Hz med förra datorn, då fick jag använda 1440p upplösning för att ha 60Hz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Låter som subsampling av färgerna, YCC 4:2:2 eller 4:2:0. Kolla om du kan ändra till YCC 4:4:4 eller RGB någonstans men det är möjligt att någon av din hårdvara har för dålig HDMI version/bandbredd. Har du tillgång till DisplayPort skulle jag byta till det.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Låter som subsampling av färgerna, YCC 4:2:2 eller 4:2:0. Kolla om du kan ändra till YCC 4:4:4 eller RGB någonstans men det är möjligt att någon av din hårdvara har för dålig HDMI version/bandbredd. Har du tillgång till DisplayPort skulle jag byta till det.

Tack för svar, skärmen ska klara av 2 x HDMI ver 2.1 (supports 4K 144Hz @10bit 4:4:4 med DSC)

HDMI 2.0b ser jag att dockan är begränsad till, kan det bli en krock då?

Ändrar jag till RGB på skärminställningar blir allt rosa och grönt så det enda alternativet jag har då är YCbCr.

Endast en displayport och det använder jag till stationära tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Skrivet av xze-:

Tack för svar, skärmen ska klara av 2 x HDMI ver 2.1 (supports 4K 144Hz @10bit 4:4:4 med DSC)

Ändrar jag till RGB på skärminställningar blir allt rosa och grönt så det enda alternativet jag har då är YCbCr.

Endast en displayport och det använder jag till stationära tyvärr.

tippar att du är begränsad av hdmi 2.0b klarar bara upp till 60hz 4K utan subsampling upp till 120Hz med 4.2.0 sub så inte tillräckligt med bandbredd helt enkelt från dockan (och ev datorn beroende på vilken variant av hdmi hen har).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Om den klarar full bandbredd för HDMI 2.0 så ska det räcka till 4K@60Hz utan subsampling i alla fall. Men det är ett ganska stort "om". Vad är det för docka och dator du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om den klarar full bandbredd för HDMI 2.0 så ska det räcka till 4K@60Hz utan subsampling i alla fall. Men det är ett ganska stort "om". Vad är det för docka och dator du har?

Dell Precision 7670 Nvidia RTX A3000

Dell Performance Dock – WD19DCS

Nu när jag börjar kolla så börjar det bara bli mer och mer störigt, det är mer grönt/gult/blått runt de svarta pixlarna än svart..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att du är begränsad av hdmi 2.0b klarar bara upp till 60hz 4K utan subsampling upp till 120Hz med 4.2.0 sub så inte tillräckligt med bandbredd helt enkelt.

Jag använder till jobbdatorn endast 60Hz, behöver ej mer men det är riktigt irriterande för ögonen just nu, som sagt hade ej problemet med min dator jag hade tidigare en Precision 5540, T2000 grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xze-:

Jag använder till jobbdatorn endast 60Hz, behöver ej mer men det är riktigt irriterande för ögonen just nu, som sagt hade ej problemet med min dator jag hade tidigare en Precision 5540, T2000 grafikkort

kolla i Nvidia drivarens kontrollpanel under Ändra upplösning.

längst ner borde du kunna aktivera att den ska köra RGB.

(längst ner "use Nvidia color settings")

om nu kontrollpanelen för dessa workstation grafikkort ser någorlunda lika ut den vanliga nvidia kontrollpanelen dvs.

kolla även att skärmen verkligen är satt till 60Hz och inte något högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Dell Precision 7670 Nvidia RTX A3000

Dell Performance Dock – WD19DCS

WD19DCS ska ha 3 DisplayPort enligt vad Dell skriver i alla fall, två vanliga och en via USB-C. Är du säker på att din bara har en DisplayPort?

Permalänk
Skrivet av perost:

WD19DCS ska ha 3 DisplayPort enligt vad Dell skriver i alla fall, två vanliga och en via USB-C. Är du säker på att din bara har en DisplayPort?

tror han menade på skärmen.

tippar att alla dp portarna är utgångar så han inte kan plugga in en annan dator där utan de är för att ansluta mer än en skärm till dockan.

så den andra datorn sitter direktkopplad på skärmens displayport

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Min skärm har bara en displayport var det jag menade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Min skärm har bara en displayport var det jag menade

Är det möjligt att byta så att din dator använder hdmi istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Är det möjligt att byta så att din dator använder hdmi istället?

Det skulle kunna vara en idé faktiskt, HDMI 2.1 ska ju klara 144Hz 10bit utan problem som även min displayport klarar av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Det skulle kunna vara en idé faktiskt, HDMI 2.1 ska ju klara 144Hz 10bit utan problem som även min displayport klarar av

Ja, skärmen har ju t.om. stöd för HDMI VRR för adaptiv synkronisering, det är annars en funktion man brukar tappa om man kör vanliga spelskärmar via HDMI.

En annan lösning är att använda en DP 1.4-till-HDMI 2.1-adapter, men går det att lösa på något annat sätt så är det förstås bra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen lyckats reda ut detta.

Min 4K skärm hade idag HDMI-DP kabel, som jag bytte ut till den HDMI-HDMI som följde med skärmen och nu funkar det kalas!

Min andra skärm fick jag till slut igång HDMI-DP (hade två kablar, den ena som låg fick jag ingen signal alls, men med den jag hade tidigare fick jag bild tillslut)

Ett lyckligt slut och inga blödande ögon, tack för all hjälp och bollning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Nu har jag äntligen lyckats reda ut detta.

Min 4K skärm hade idag HDMI-DP kabel, som jag bytte ut till den HDMI-HDMI som följde med skärmen och nu funkar det kalas!

Min andra skärm fick jag till slut igång HDMI-DP (hade två kablar, den ena som låg fick jag ingen signal alls, men med den jag hade tidigare fick jag bild tillslut)

Ett lyckligt slut och inga blödande ögon, tack för all hjälp och bollning!

Menar du att du använde DP i dockan till HDMI i skärmen? Vanliga DP-till-HDMI-kablar utnyttjar nämligen det faktum att DP med s.k. Dual-Mode (DP++) kan skicka ut en HDMI-signal, men då blir man begränsad till just 4K@30Hz som mest (eller 4K@60Hz med subsampling). Så det förklarar i så fall varför du inte fick det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att du använde DP i dockan till HDMI i skärmen? Vanliga DP-till-HDMI-kablar utnyttjar nämligen det faktum att DP med s.k. Dual-Mode (DP++) kan skicka ut en HDMI-signal, men då blir man begränsad till just 4K@30Hz som mest (eller 4K@60Hz med subsampling). Så det förklarar i så fall varför du inte fick det att fungera.

Ja precis, då förstår jag!

Jag har testat på frugans jobbdator att köra HDMI-DP där HDMI i datorn till DP i skärmen som endast hade en DP utgång och fick det inte alls att fungera och då förstod jag det som att det går inte köra den typen av konvertering utan det enda som fungerar är att datorn har en DP och skärm har HDMI läste jag till mig, det kanske inte stämmer eller beror mer på överföringsgränssnitt i skärm och dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Ja precis, då förstår jag!

Jag har testat på frugans jobbdator att köra HDMI-DP där HDMI i datorn till DP i skärmen som endast hade en DP utgång och fick det inte alls att fungera och då förstod jag det som att det går inte köra den typen av konvertering utan det enda som fungerar är att datorn har en DP och skärm har HDMI läste jag till mig, det kanske inte stämmer eller beror mer på överföringsgränssnitt i skärm och dator?

DP kan som sagt ofta skicka ut en (begränsad) HDMI-signal (eller DVI som använder samma bildsignal som HDMI), men HDMI kan inte skicka ut en DP-signal. DP kan även ge ström till en adapter om det krävs, vilket HDMI inte kan göra.

Så vill man gå från HDMI till DP så krävs det en aktiv signalomvandlare med extern strömförsörjning som t.ex. en sån här, det fungerar inte med en enkel passiv DP-HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DP kan som sagt ofta skicka ut en (begränsad) HDMI-signal (eller DVI som använder samma bildsignal som HDMI), men HDMI kan inte skicka ut en DP-signal. DP kan även ge ström till en adapter om det krävs, vilket HDMI inte kan göra.

Så vill man gå från HDMI till DP så krävs det en aktiv signalomvandlare med extern strömförsörjning som t.ex. en sån här, det fungerar inte med en enkel passiv DP-HDMI-kabel.

Ah, en sån hade varit kanon om jag hade vetat om det för längesen, blev att jag lånade hem en skärm med HDMI från jobbet istället, kan vara bra att veta, tack!

Visa signatur