Meta Quest 3 väntas släppas i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Högre FoV och upplösning och eliminering av screen door effekten så kan det nog bli VR för min del igen. Testat både Oculus quest 2 och Valve Index men tycker ingen av dem är bra nog för min del. Känns som att det är rätt många år bort innan det blir riktigt bra.

Högre FOV ja tack! Screen door är väl inget som det talas om längre sedan det kom displayer med hög pixelfill. Upplösningen kanske du tänker på?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Facebook konto krav har tagits bort sen en ganska lång tid tillbaka. Det var ett snesteg.
Du behöver inget Facebook konto för Quest

Ahh det var ju bra iallfall.
Men blir ändå klirr i kassan för Meta.

Permalänk
Medlem

Vad Q3 skulle behöva:
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- Eye tracking
- Foveated rendering
- SteamVR/PCVR native support
- Tracking för alla 5 fingrar på kontrollern
- Quest Pro kontroller teknik med 5x batteritid

Vad Q3 förmodligen blir:
- Billigare material
- 20% mer CPU prestanda
- Kostar 8000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Ahh det var ju bra iallfall.
Men blir ändå klirr i kassan för Meta.

Vill du att dom ska gå - så kan du ju glädja dig åt att deras headsets säljs med förlust

Skrivet av murklor:

Vad Q3 skulle behöva:
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- Eye tracking
- Foveated rendering
- SteamVR/PCVR native support
- Tracking för alla 5 fingrar på kontrollern
- Quest Pro kontroller teknik med 5x batteritid

Vad Q3 förmodligen blir:
- Billigare material
- 20% mer CPU prestanda
- Kostar 8000kr

Nej jag tror på ett riktpris på $500
prestandan ska vara minst dubbelt så hög som Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad Q3 skulle behöva:
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- Eye tracking
- Foveated rendering
- SteamVR/PCVR native support
- Tracking för alla 5 fingrar på kontrollern
- Quest Pro kontroller teknik med 5x batteritid

Vad Q3 förmodligen blir:
- Billigare material
- 20% mer CPU prestanda
- Kostar 8000kr

Pannkakslinser är givet och en av sakerna som kommer driva upp priset. Det är också möjligt att den får DisplayPort Alt mode för kompressionsfri överföring och/eller Wifi 7. Läckor har pekat på ett XR2 Gen 2-chip med ungefär dubblerad GPU-prestanda och det är möjligt att det trycks in en djupsensor för diverse mixed reality-tillämpningar.

Däremot har det hittills inte låtit som att vi får vare sig markant ökad upplösning (på sin höjd något i stil med Reverb G2), OLED (verkar bli LCD utan local dimming) eller ögonspårning och priset får vi nog räkna med minst $500. Runt 7000kr är nog inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag verkligen längtar tills när VR slår igenom på riktigt. Tror tyvärr att det är ganska många år kvar. Men den som väntar på något gott!

Vad är definitionen av slår igenom? 15-20 miljoner sålda quest 2.. det är ju typ samma mängd som sålda xbox x/s

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad Q3 skulle behöva:
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- Eye tracking
- Foveated rendering
- SteamVR/PCVR native support
- Tracking för alla 5 fingrar på kontrollern
- Quest Pro kontroller teknik med 5x batteritid

Vad Q3 förmodligen blir:
- Billigare material
- 20% mer CPU prestanda
- Kostar 8000kr

Vad Q3 blir enligt läckor (inklusive CAD modeler):
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- 100% mer CPU prestanda
- SteamVR/PCVR native support (finns redan på Quest 2 idag och Oculus släppte nyligen en usb wifi dongle för lättare setup eller för de med kass router)
- Kostar 6000kr

Kontrollerna är svårt att sia om. Quest Pro kontrollerna borde vara alldeles för dyra för ett headset i den prisklassen men CAD modellerna saknar kameror uppåt vilket skulle vara totalt katastrofalt med Quest 2 kontroller.

Personligen blir det omedelbart köp om inte ryktena om ett självstående headset från Valve börjar konkretiseras med ett releasedatum max 6 månader efter Quest 3. Är också sugen på att köpa Quest Pro kontrollerna till min Quest 2 men är väntar tills jag vet vad för kontroller som följer med Quest 2.

Batteritiden på kontrollerna känns som ett icke-problem. De håller redan längre än headsetet, är laddningsbara och har medföljande laddningsdocka. Lägg de bara på dockan när du är klar och sluta fundera på hur många dagar de kan hålla utan laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vad är definitionen av slår igenom? 15-20 miljoner sålda quest 2.. det är ju typ samma mängd som sålda xbox x/s

Jag syftade på när ungefär alla har VR hemma, och att det är lika självklart som en mobiltelefon. Eller kanske till och med när det helt enkelt ersatt mobilen helt och hållet. Så ett par miljarder sålda kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad Q3 blir enligt läckor (inklusive CAD modeler):
- Pancake + diopter lens
- Steglös IPD
- 100% mer CPU prestanda
- SteamVR/PCVR native support (finns redan på Quest 2 idag och Oculus släppte nyligen en usb wifi dongle för lättare setup eller för de med kass router)
- Kostar 6000kr

Kontrollerna är svårt att sia om. Quest Pro kontrollerna borde vara alldeles för dyra för ett headset i den prisklassen men CAD modellerna saknar kameror uppåt vilket skulle vara totalt katastrofalt med Quest 2 kontroller.

Personligen blir det omedelbart köp om inte ryktena om ett självstående headset från Valve börjar konkretiseras med ett releasedatum max 6 månader efter Quest 3. Är också sugen på att köpa Quest Pro kontrollerna till min Quest 2 men är väntar tills jag vet vad för kontroller som följer med Quest 2.

Batteritiden på kontrollerna känns som ett icke-problem. De håller redan längre än headsetet, är laddningsbara och har medföljande laddningsdocka. Lägg de bara på dockan när du är klar och sluta fundera på hur många dagar de kan hålla utan laddning?

Mnja:

- Pannkakslinser ja, men diopter har jag inte sett någon läcka på. Det är alltså i stil med vissa av HTC:s headset där du kan korrigera för synfel: https://www.vive.com/ca/support/flow/category_howto/adjusting...

- Det har talats om (minst) dubblerad GPU-prestanda, CPU-prestanda har jag inte sett samma siffror för. Baserat på Geekbench 5-siffror för Gen 2 (https://nanoreview.net/en/soc/qualcomm-snapdragon-8-gen-2) och 865 (https://nanoreview.net/en/soc/qualcomm-snapdragon-865) verkar det röra sig om kanske 50-60% i enkeltrådat och 40-50% i flertrådat. Problemet är att alla dessa resultat har gjorts med nästan dubblerat effektuttag, så det kan vara nödvändigt att klocka ner chipet när det ska sitta på huvudet vilket minskar gapet.

- Jag tror SteamVR/PC native support syftar på att skicka över bild med DisplayPort Alt Mode istället för en komprimerad videoström, detta klarar inte Quest 2 men förhoppningsvis gör Quest 3 det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag syftade på när ungefär alla har VR hemma, och att det är lika självklart som en mobiltelefon. Eller kanske till och med när det helt enkelt ersatt mobilen helt och hållet. Så ett par miljarder sålda kanske?

Så mer eller mindre att ett VR headset ersätter en PC.. ja den dagen den sorgen har själv en quest 2 men tror inte VR någonsin kommer vara för alla.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Högre FOV ja tack! Screen door är väl inget som det talas om längre sedan det kom displayer med hög pixelfill. Upplösningen kanske du tänker på?

/hulle.

Den finns fortfarande kvar, även om den är minimal mot tidigare, men ja, FoV och upplösning är nog det som måste bli mycket bättre.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Fov får gärna bli sämre om PPD ökar. Tvivlar jag kommer landa med denna jag är trångbodd så har inga problem med kabel men i dessa skalperingstider så kan de vända på trenden och inte skalpera kan man ju hoppas de går att köra via kabel till pc utan komprimeringsartifakter och all onödig intern vikt inte förstör komforten för mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fov får gärna bli sämre om PPD ökar. Tvivlar jag kommer landa med denna jag är trångbodd så har inga problem med kabel men i dessa skalperingstider så kan de vända på trenden och inte skalpera kan man ju hoppas de går att köra via kabel till pc utan komprimeringsartifakter och all onödig intern vikt inte förstör komforten för mycket.

Lägre fov än Quest 2, nej tack.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lägre fov än Quest 2, nej tack.

Nä precis, jag har personligen inga problem alls med upplösningen, så samma PPD men en FOV på 140 hade varit mumma.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."