Strålningskänslighet - finns det?

Permalänk
Medlem

RTK AB säljer udda produkter mot strålning, och RTK har en YT-kanal för att presentera deras produkter och prata om strålning.

YT-klippet Vår strålande värld med Magnus Rosberger hålls av RTK AB, tillsammans med en FB-gruppledare(?).

Jag såg 10* minuter av det här klippet innan jag gav upp, för inte en enda forskningsrapport presenterats som styrker för deras påståenden. Inte ett endast legitimt fall nyanserande objektivt med en möjlig trovärdig bevisbörda.

Det är märkligt hur människan kan fantisera kring en föreställning, helt utan förankrad och trovärdig förklaring till fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Pröva att ställ dig framför en mast då, det mätvärdet kan endast uppnås ca 1 meter framför antennen - inte ens dem som arbetar med dem gör det. Branschen litar inte på referensvärdet utan har arbetat fram en egen säkerhetsmarginal. De har bland annat en driftzon upp till 20 meter. Det säger rätt mycket om att referensvärdet inte går att lita på.

Du kanske skulle nämnt att du har antennen som en prydnad på vardagsrumsbordet. Om nu mätvärdet du har endast kan nås 1m bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Referensvärdet saknar egentligen betydelse, då det är människokroppens hälsa som räknas enligt strålskyddslagen och miljöbalken. Referensvärdet har nog påverkats mer av lobbyism än faktiska vetenskapliga studier. Jag har konfronterat ansvarig forskare och bett dem visa en enda vetenskaplig studie som visar att helkroppsexponering i dessa nivåer över tid av 4G/5G är säkra för människor? Det finns inga sådana studier gjorda, det är det detta handlar om. Våra myndigheter måste ha vetenskaplig grund för deras påståenden, och jag säger att de saknar det. Det som hänt oss ska enligt dem inte kunna hända, men de kan inte viss det när man begär det av dem. Inga riktiga studier på människor är gjorda.

Nu byter du frågeställning här.
Hold your horses.

Strålsäkerhetsmyndiheten har valt ett värde som inte skall överskridas. De anser att under det värdet så är det safe.
Du har all rätt att tycka att de gränserna är dåligt satta.
Men det är alltså det värdet som definierar om nivåerna enligt myndigheter är OK eller inte.

Och de värdena du har mätt hemma är ju under de referensvärdena.

Därmed ska det faktiskt kunna vara precis så som det är - i enlighet med rådande regler.
Så jo. Så som ni har det - det ska faktiskt kunna hända.
Och nej - det är inte olagligt.

Här får du nog acceptera verkligheten för vad den är på den fronten.
---------------------------------------------------

Vad är det man utgått ifrån för att sätta upp befintliga referensvärden då?
Karolinska institutet har en ganska bra sida med länkar till rapporter från allt ifrån WHO och ICNIRP, strålsäkerhetsmyndigheten och EUs program för hälsorisker:
https://ki.se/imm/icke-joniserande-stralningelektromagnetiska...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapidact:

Pröva att ställ dig framför en mast då, det referensvärdet kan endast uppnås ca 1 meter framför antennen (källa: mätkonsulten som utförde mätningen hos mig) - inte ens dem som arbetar med dem gör det. Branschen litar inte på referensvärdet utan har arbetat fram en egen säkerhetsmarginal. De har bland annat en driftzon upp till 20 meter. Det säger rätt mycket om att referensvärdet inte går att lita på.

Dumheter, det finns gränsvärden för arbete och gränsvärden för stadigvarande boende.

Sedan det där med "Källa: random tjomme på nätet säger att X sa".....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

RTK AB säljer udda produkter mot strålning, och RTK har en YT-kanal för att presentera deras produkter och prata om strålning.

https://www.youtube.com/watch?v=RKWN2SSQj6g

YT-klippet Vår strålande värld med Magnus Rosberger hålls av RTK AB, tillsammans med en FB-gruppledare(?).

Jag såg 10* minuter av det här klippet innan jag gav upp, för inte en enda forskningsrapport presenterats som styrker för deras påståenden. Inte ett endast legitimt fall nyanserande objektivt med en möjlig trovärdig bevisbörda.

Det är märkligt hur människan kan fantisera kring en föreställning, helt utan förankrad och trovärdig förklaring till fenomenet.

Rtk är väl lierade med clownen Sydborg som älskar att springa omkring och mäta upp mikrowatt här och där och sen se till att folk ger sina pengar till honom istf en psykolog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

<Uppladdad bildlänk>

Här är ett klipp från mitt läkarbesök.
.....

Förstår inte vad du vill bevisa med klippet från läkarbesöket. En kort berättelse om varför du sökt och vad du påstår dig ha för symptom följt av en ännu kortare redogörelse från läkaren att du mår i stort sett OK. Det enda det pappret bevisar är att du besökt en läkare som bedömer att du mår bra.

Vad vill du med det?

Resten av inlägget bortser jag ifrån eftersom det bara är löst prat utan bevis.

Rättade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Rtk är väl lierade med clownen Sydborg som älskar att springa omkring och mäta upp mikrowatt här och där och sen se till att folk ger sina pengar till honom istf en psykolog.

Det är bra saker ifrågasätts och folk har åsikter, men det måste ju råda legitim argumentation för oron. Alltså något mer än att saker och ting skylls på "pengar styr" och andra obskyra scener.

Permalänk
Medlem

Jag minns att på 80,90 talet efter en sittning framför dator och tjocktv i ett dunkelt rum så hade man ganska lustig färg i ansiktet när man gick och la sig. Det hade man ju inte alls på samma sätt 10-15 år senare med monitorerna man använde då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av o0Oo:

Jag minns att på 80,90 talet efter en sittning framför dator och tjocktv i ett dunkelt rum så hade man ganska lustig färg i ansiktet när man gick och la sig. Det hade man ju inte alls på samma sätt 10-15 år senare med monitorerna man använde då.

Gamla CRT:er avgav sig väl rimligen en liten mängd UV-ljus. UV-ljus är joniserande strålning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Pröva att ställ dig framför en mast då, det referensvärdet kan endast uppnås ca 1 meter framför antennen (källa: mätkonsulten som utförde mätningen hos mig) - inte ens dem som arbetar med dem gör det. Branschen litar inte på referensvärdet utan har arbetat fram en egen säkerhetsmarginal. De har bland annat en driftzon upp till 20 meter. Det säger rätt mycket om att referensvärdet inte går att lita på.

20 meter kan vara en mast med 200 W uteffekt, den du ser kan vara i storleksordningen 5-30 W – men miljön du beskriver är för dålig för att de skulle köra i närheten av detta. Om ditt hus exempelvis skymmer sikten så kommer ju signalerna från mobiltelefoner från andra sidan huset som antennen ska fånga upp störas och de vill inte att telefoner byter till master som de har svårt att prata med.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dumheter, det finns gränsvärden för arbete och gränsvärden för stadigvarande boende.

Sedan det där med "Källa: random tjomme på nätet säger att X sa".....

Jag skulle inte ha några problem "att ställa mig 1 meter framför" som om det var någon utmaning, det är inte som man kommer explodera. Risken är att man kan utsättas för högre än referensvärdet, i de här tillämpningarna så är det inte talan om någon omedelbar påverkan på kroppen eller brännskador.

Däremot verkar Strålskyddsmyndigheten varna för att använda mikrovågstorkar felaktigt, de har visst börjat bli populära inom bygg men får numera bara utföras av de med tillstånd. Där har vi ganska stora effekter hur som helst. Nackdelar med att följa säkerhetsprotokoll väger nog upp risken att ha blöta betonggolv och liknande hur som helst.

Skrivet av DavidtheDoom:

Gamla CRT:er avgav sig väl rimligen en liten mängd UV-ljus. UV-ljus är joniserande strålning.

Glaset var väldigt bra på att blockera UV, och senare väldigt bra på att blockera röntgen. Finns dock viss rön om eksem och ljuskänslighet, men ögonproblem är mer belagt fast alltså båda från det synliga ljus skärmen kan utsätta dig för. Finns fortfarande terminalglasögon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Gamla CRT:er avgav sig väl rimligen en liten mängd UV-ljus. UV-ljus är joniserande strålning.

Ja men det jag tror folk upplevde då var dessa tidigare CRT skärmarna som än var ganska lika tjock-TV på många sätt.

Retro grejer.
Som hade elektronstrålar som gjorde saker fluorescerande.
Samt innehöll sexiga komponenter som kunde heta bildrör, katodstrålerör, elektronkanon osv.
Magnetfält från högtalare kunde t.ex påverka bilden.

Slog man av/på kunde man uppleva lite av det elektrostatiska och var kul att sätta håret mot.

Men gick även att känna lite om man höll händerna nära skärmen kunde man känna lite av det statiska.
Helt ofarligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

RTK AB säljer udda produkter mot strålning, och RTK har en YT-kanal för att presentera deras produkter och prata om strålning.

https://www.youtube.com/watch?v=RKWN2SSQj6g

YT-klippet Vår strålande värld med Magnus Rosberger hålls av RTK AB, tillsammans med en FB-gruppledare(?).

Jag såg 10* minuter av det här klippet innan jag gav upp, för inte en enda forskningsrapport presenterats som styrker för deras påståenden. Inte ett endast legitimt fall nyanserande objektivt med en möjlig trovärdig bevisbörda.

Det är märkligt hur människan kan fantisera kring en föreställning, helt utan förankrad och trovärdig förklaring till fenomenet.

Finns bara en egentlig lösning på problemet som uppvisas i den videon och det är en utvidgning av https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-be...

Sen finns det säkert de som av olika orsaker inte önskar någon lösning, men då vore det också passande om man presenterar något bättre sätt att hantera de attentat som blir följden av att dessa personer obehindrat tillåts sprida sin desinformation. Att argumentation och vädjan till förnuft inte är en framkomlig väg ges om inte annat prov på i den här tråden. Om det är uppfattningen av verkligheten som är skev, kommer ingen fakta som är grundad i den ha någon chans att nå fram.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:


Karolinska institutet har en ganska bra sida med länkar till rapporter från allt ifrån WHO och ICNIRP, strålsäkerhetsmyndigheten och EUs program för hälsorisker …

Nu länka du till en sida som förekommit i diskussionen tidigare, hon som är författare är också vice ordförande i ICNIRP. Det är inte särskilt objektivt, hon leker med orden och retoriken, hon kan inte kalla saker för vad det är (om du vågar granska den noga) - så just den texten är under all kritik. Speciellt när hon försöker få närhet till basstationer att låta som något positivt. Håller du föreläsningar med uppbackning av de stora bolagen, t ex telia och ericsson, då ringer mina klockor iaf. KI har redan ett skamfilat rykte pga tidigare skandaler bland deras anställda pga forskningsfusk. Jag tänker bland annat på forskare/gästprofessor Paolo Macchiarini, det var en jätteskandal. Det kommer behövas ytterligare granskningar av granskande journalister, speciellt inom det här området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nu länka du till en sida som förekommit i diskussionen tidigare, hon som är författare är också vice ordförande i ICNIRP. Det är inte särskilt objektivt, hon leker med orden och retoriken, hon kan inte kalla saker för vad det är (om du vågar granska den noga) - så just den texten är under all kritik. Speciellt när hon försöker få närhet till basstationer att låta som något positivt. Håller du föreläsningar med uppbackning av de stora bolagen, t ex telia och ericsson, då ringer mina klockor iaf. KI har redan ett skamfilat rykte pga tidigare skandaler bland deras anställda pga forskningsfusk. Jag tänker bland annat på forskare/gästprofessor Paolo Macchiarini, det var en jätteskandal. Det kommer behövas ytterligare granskningar av granskande journalister, speciellt inom det här området.

Detta är inte en diskussion, du ska diskutera sakfrågan och inte bygga upp massor lösa påståenden och känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

20 meter kan vara en mast med 200 W uteffekt, den du ser kan vara i storleksordningen 5-30 W – men miljön du beskriver är för dålig för att de skulle köra i närheten av detta. Om ditt hus exempelvis skymmer sikten så kommer ju signalerna från mobiltelefoner från andra sidan huset som antennen ska fånga upp störas och de vill inte att telefoner byter till master som de har svårt att prata med.

Va skriver du om? Vi har den största kombinationen av antennelement de använder, samma kombination använder de för att täcka en dal med tusentals lägenheter från samma fastighet. Det är alltså deras kraftfullaste antenn, och den blåser de rätt in i min lägenhet från 22 meter (uppmätt med lasermätare). Därför har jag det hittills högsta kända strålvärdet i Sverige i min lägenhet. Lagen talar om försiktighetsmått - jag tycker inte att ett rekord är ett försiktighetsmått.

Vi hade ett möte tillsammans i vårat hus i tisdags, vi träffades i en lägenhet på översta planet längst bort från masten för att diskutera hur vi skulle gå vidare, Fick höra att 3 st (inkl mig) vart riktigt dåliga efter det, för att det var så hög strålning där, jag fick hjärtrusningar den natten och min huvudvärk har släppt precis 3 dagar senare.

I den lägenhet jag lånar rum i just nu har jag bara 5-20 mikrowatt/m2, full mobiltäckning, flera hundra tusen ggr lägre strålning - fördelen för mig som systemutvecklare är att man blir klar i huvudet, det är en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Va skriver du om? Vi har den största kombinationen av antennelement de använder, samma kombination använder de för att täcka en dal med tusentals lägenheter från samma fastighet. Det är alltså deras kraftfullaste antenn, och den blåser de rätt in i min lägenhet från 22 meter (uppmätt med lasermätare). Därför har jag det hittills högsta kända strålvärdet i Sverige i min lägenhet. Lagen talar om försiktighetsmått - jag tycker inte att ett rekord är ett försiktighetsmått.

Vi hade ett möte tillsammans i vårat hus i tisdags, vi träffades i en lägenhet på översta planet längst bort från masten för att diskutera hur vi skulle gå vidare, Fick höra att 3 st (inkl mig) vart riktigt dåliga efter det, för att det var så hög strålning där, jag fick hjärtrusningar den natten och min huvudvärk har släppt precis 3 dagar senare.

I den lägenhet jag lånar rum i just nu har jag bara 5-20 mikrowatt/m2, full mobiltäckning, flera hundra tusen ggr lägre strålning - fördelen för mig som systemutvecklare är att man blir klar i huvudet, det är en stor skillnad.

Fortfarande anger du en massa relativa begrepp som inte kan verifieras. Steg ett för att vinna förtroende i den här tråden är att ange adressen för det hus man placerat antennen på, kanske även adressen för det "strålningsutsatta" huset du bor i. Då kan vi verifiera eller vederlägga det du skriver. "Den största kombinationen", "hittills högsta kända strålvärdet", "flera hundra tusen gånger" är inga precisa mått så man undrar vilka mått det egentligen handlar om och varför du är så snabb att lova bättre information men samtidigt så senfärdig när det gäller att leverera den bättre informationen. Istället öser du på med okontrollerbara "fakta" som om du tror att en ständig upprepning kommer att vara nog för att till slut övertyga oss andra.

Permalänk
Medlem

Stress och ångest kan göra otroligt mycket med kropp och sinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nu länka du till en sida som förekommit i diskussionen tidigare, hon som är författare är också vice ordförande i ICNIRP. Det är inte särskilt objektivt, hon leker med orden och retoriken, hon kan inte kalla saker för vad det är (om du vågar granska den noga) - så just den texten är under all kritik. Speciellt när hon försöker få närhet till basstationer att låta som något positivt. Håller du föreläsningar med uppbackning av de stora bolagen, t ex telia och ericsson, då ringer mina klockor iaf. KI har redan ett skamfilat rykte pga tidigare skandaler bland deras anställda pga forskningsfusk. Jag tänker bland annat på forskare/gästprofessor Paolo Macchiarini, det var en jätteskandal. Det kommer behövas ytterligare granskningar av granskande journalister, speciellt inom det här området.

Det ÄR bättre med täta avstånd mellan basstationer. Ju kortare avstånd mellan sändare och mottage ju lägre effekt behövs.

Du kan ju jämföra detta med att prata. Står du nära kan man viska men 30m bort måste man ta i rejält för man ska höra vad folk säger.

Är inte forskning i detta fall utan fysik. Sakerna är också byggda att vara energieffektiva så minimalt med energi kommer användas för att nå mottagare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Fortfarande anger du en massa relativa begrepp som inte kan verifieras. Steg ett för att vinna förtroende i den här tråden är att ange adressen för det hus man placerat antennen på, kanske även adressen för det "strålningsutsatta" huset du bor i. Då kan vi verifiera eller vederlägga det du skriver. "Den största kombinationen", "hittills högsta kända strålvärdet", "flera hundra tusen gånger" är inga precisa mått så man undrar vilka mått det egentligen handlar om och varför du är så snabb att lova bättre information men samtidigt så senfärdig när det gäller att leverera den bättre informationen. Istället öser du på med okontrollerbara "fakta" som om du tror att en ständig upprepning kommer att vara nog för att till slut övertyga oss andra.

Det är mycket som passerat anständiga gränser redan, jag täcker inte hängas ut som en bedragare dessutom, det förtjänar jag verkligen inte. Du får nog kolla lite bättre. Jag har redan visat god vilja och backat upp med efterfrågade bilder som styrker det jag skrivit, dvs jag visade att det jag fört fram är trovärdigt. Sedan blir man hånad och kritiserad för det. Jag har t ex redan publicerat en bild med mätvärden som går att räkna på, varför är det så svårt att se? Angående högsta värdet, så kan du t ex söka upp strålsäkerhetsmyndighetens mätrekord i Sverige. Jag har hört mig för i olika kretsar dessutom, de har inte sett något liknande. Jag har jobbat själv inom telekom, många av mina gamla kollegor finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det är mycket som passerat anständiga gränser redan, jag täcker inte hängas ut som en bedragare dessutom, det förtjänar jag verkligen inte. Du får nog kolla lite bättre. Jag har redan visat god vilja och backat upp med efterfrågade bilder som styrker det jag skrivit, dvs jag visade att det jag fört fram är trovärdigt. Sedan blir man hånad och kritiserad för det. Jag har t ex redan publicerat en bild med mätvärden som går att räkna på, varför är det så svårt att se? Angående högsta värdet, så kan du t ex söka upp strålsäkerhetsmyndighetens mätrekord i Sverige. Jag har hört mig för i olika kretsar dessutom, de har inte sett något liknande. Jag har jobbat själv inom telekom, många av mina gamla kollegor finns där.

Fortfarande bara stora mängder prat. De bilder du laddat upp bevisar ingenting och inte heller de "data" du publicerat. Ingen vill hänga ut dig som bedragare men alla här vill ha utsagor som kan verifieras. En bild på en mätare säger ingenting och de övriga bilderna har inget värde annat än att de visar en utskrift från ett läkarbesök som säger att du mår OK, ett foto på en fot som inte säger någonting, en bild på folk som hänger upp någonting o.s.v.
Ge oss adressen till fastigheten där masten finns eller något annat som gör att vi kan åtminstone få något att gå på. Hittills har vi inte fått något annat än massor med ord och intetsägande bilder. Inga verkliga referenser till något som kan ge stöd åt det du skriver.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Vi avslutar en annars intressant diskussion där.

Tyvärr finns inte mycket mer att hämta när man inte är redo på att lyssna på sansad argumentation och villig att backa upp påståenden med källor eller fakta.

Har man åsikter angående detta går det bra att framföra dessa via: www.sweclockers.com/kontakt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord