The Last of Us Part I får systemkrav – Geforce RTX 4080 för Ultra

Permalänk
Melding Plague

The Last of Us Part I får systemkrav – Geforce RTX 4080 för Ultra

På AMD-sidan kräver samma detaljnivå och hög upplösning att Radeon RX 7900 XT paras med uppskalningstekniken FSR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Permalänk
Medlem

Soooon! Ser riktigt mycket fram emot ett spelsläpp som ser ut att kunna få mitt 4090 att sträcka på benen. Har varit enormt sugen att införskaffa detta till PS5:an sedan släppet där, men efter att det blev känt att det blir PC-portning tänkte jag att det med lite tur blir en ännu bättre upplevelse på PC:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

ser fram emot PC varianten nu när man sitter på RTX 4090 efter man spelat det på PS3 och PS5 (PS4 versionen).

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

2023 verkar vara året då 16 GB RAM blev för lite för spel. För Hogwarts Legacy så uppgraderade jag 16 till 32 GB RAM och det gjorde enorm skillnad... när jag bygger min nästa PC så ska jag se till att ha 128 GB RAM för att vara säker på att den är åtminstone lite framtidssäker😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Tacka gudarna för all sweclockers som sa till mig att köpa ett 4080 istället för 4070ti!

Håller med föregående skribent att det är absurt att ett 10k kort inte kan driva alla spel på ultra idag (än om 4k)!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Avstängd

Luktar dåligt optimerat likt de andra sony spelen

Permalänk
Medlem

Kul att de tar i så det ser bra ut även om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Skrivet av Cobritti:

Tacka gudarna för all sweclockers som sa till mig att köpa ett 4080 istället för 4070ti!

Håller med föregående skribent att det är absurt att ett 10k kort inte kan driva alla spel på ultra idag (än om 4k)!

Ni menar att 11k för 7900xt med uppskalning är bättre? 🤔 För jag tror nog att 4070ti lär kunna lira spelet med dlss på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

jahapp då var de dags o uppgradera från både 3700x och rtx 3080...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

jahapp då var de dags o uppgradera från både 3700x och rtx 3080...

Eftersom 4070Ti uppenbarligen är ett sketkort enligt vissa så kan du få 1000:- för dit dåliga 3080, deal?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Maxar du RDR2 och CP2077 klarar knappt ett 4090 för knappt 30 tusen det. Körde precis RDR2 med allt på max. 52fps med ett 4080.

Om man hårdrar det klarar inte ett 3080 FC5 New Dawn då det äter över 12vram.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

RX 5800 XT låter som en ovanlig GPU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Luktar dåligt optimerat likt de andra sony spelen

Min första tanke när nyheten kom ut att Sony befarade att Microsoft medvetet skulle sabotera Playstation-versioner av CoD om köpet av Activision-Blizzard gick igenom var:

"Man känner andra som sig själv."

Är inget fan av oligopol. Men är benägen att tro att Sony är riktigt fula i konkurrens-sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Maxar du RDR2 och CP2077 klarar knappt ett 4090 för knappt 30 tusen det. Körde precis RDR2 med allt på max. 52fps med ett 4080.

Om man hårdrar det klarar inte ett 3080 FC5 New Dawn då det äter över 12vram.

Ni bör vara mer specifika om vilken upplösning ni talar om Gissar på 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Glöm inte att nVidia fifflat och lurat skiten ur massan!
I en Ärlig värld är 4070ti = 4060 - och inte ens ett Ti av sådant!

Tyvärr verkar de ju lyckas lura allt för många!

Allt annat än ett 16 GB kort med 4080, prestanda är ointressant för mig. Tyvärr lär jag sitta på mitt gamla 2060S ett tag till då. Damn nVidia 👊😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Maxar du RDR2 och CP2077 klarar knappt ett 4090 för knappt 30 tusen det. Körde precis RDR2 med allt på max. 52fps med ett 4080.

Om man hårdrar det klarar inte ett 3080 FC5 New Dawn då det äter över 12vram.

Det finns typ inget spel som använder 10gb+
Först och främst i Settings finns % allokerat vram,
Sedan allokerar den din satta gräns och sedan använder den ca 80-90% av det du satt.

Folk gnäller på Wz2, testade i dag och allt på ultra gav 9800gb i vram usage, mestadels runt 8.7k.

Allokerat var 11.5gb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

2023 verkar vara året då 16 GB RAM blev för lite för spel. För Hogwarts Legacy så uppgraderade jag 16 till 32 GB RAM och det gjorde enorm skillnad... när jag bygger min nästa PC så ska jag se till att ha 128 GB RAM för att vara säker på att den är åtminstone lite framtidssäker😅

Du kan jo alle rede kjøpe DDR5 kit der gå opp til 192 GB i total kapasitet (4x 48GB). Problemet med alt høyere kapasitet pr DIMM er latensen og ofte bandbredden vil bli lidende (+ vil kreve mer Volt). Det er altså ikke noen selvfølge når det gjelder spill at dette vil bli "bedre" av å kreve mer kapasitet når teknologien også vil ha en bakside der bandbredden i kombinasjon med timings vil alltid ligge sneppet under de kit med mindre kapasitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Glöm inte att nVidia fifflat och lurat skiten ur massan!
I en Ärlig värld är 4070ti = 4060 - och inte ens ett Ti av sådant!

Tyvärr verkar de ju lyckas lura allt för många!

Allt annat än ett 16 GB kort med 4080, prestanda är ointressant för mig. Tyvärr lär jag sitta på mitt gamla 2060S ett tag till då. Damn nVidia 👊😬

Både AMD och Nvidia "lurar" folk idag. Priserna är löjliga oavsett märke.
15000 kr och uppåt för kort som bör ligga runt 8-10 är ju vrickat

Permalänk
Medlem

Är lite kluven vad jag ska välja för spel i slutet av månaden. Last of Us och Resident Evil 4 Remake släpps bara med någon dags mellanrum. Har spelat dessa båda tidigare men liten fördel med RE4 då man gjort en del nytt i denna version. Samtidigt så är jag bra sugen på att spela igenom Last of Us också. Hade föredragit om vi kunde fått ett datum för Last of Us Part 2 också, är egentligen mer sugen på att återvända till det spelet.

Datorn är redo för alla senvinterns/vårens spelsläpp. Nu är det bara det svåra... att prioritera.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Inte är det ett särskilt nytt spel. Ser inte vad som kräver så mycket kräm med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Eftersom 4070Ti uppenbarligen är ett sketkort enligt vissa så kan du få 1000:- för dit dåliga 3080, deal?

Haha, ska ta o höra med sambon vad hon säger xD Kan redan gissa svaret..!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Haha, ska ta o höra med sambon vad hon säger xD Kan redan gissa svaret..!

"Ta pengarna, jag är så jävla trött på ditt spelande" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Så idag kan man köpa ett sprillans nytt 4070ti för över 10.000kr som inte klarar av nyare spel på Ultra i över 60fps. Låter som en riktigt superb deal.

Eller så köper man en hel spelkonsol för ~7000:- och får då en skräddarsydd spelupplevelse helt optimerad för plattformen man spelar på.

Undrar varför försäljningen av datorkomponenter minskar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Både AMD och Nvidia "lurar" folk idag. Priserna är löjliga oavsett märke.
15000 kr och uppåt för kort som bör ligga runt 8-10 är ju vrickat

Visst är det så och AMD, som inte har nåt att komma med följer samma spår, gör det än mera bissart!
Förbannat trist detta. Nåja jag får väl hoppas på att knipa ett begagnat 4080, längre fram under året. Men med dessa galna priser, har jag inte mycket förhoppning, att hitta nåt till ett hyffsat pris!

Permalänk
Avstängd

Det är få bra aaa spel som kommit till pc senaste åren. Grafiken måste givetvis utvecklas och självklart ökar kraven på grafikkort, men 4080 för ultra, det var rejäla krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni menar att 11k för 7900xt med uppskalning är bättre? 🤔 För jag tror nog att 4070ti lär kunna lira spelet med dlss på

Nej! Men det är tröttsamt att spelen är så dåligt optimerade att man ska förlita sig på DLSS eller att behöva äga GPU för 15-25k!

4070ti är en väldigt kompetent GPU. Men för 10k så förväntar man sig 4k native enligt mig iaf! Klart att allt inte kan skyllas på nvidia eftersom de inte styr över optimeringarna i olika spel, men de tar betalt som att det vore en 90 serie istället för 70 serie och därmed höjs folks förväntningar på kortets prestanda också!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Finns exakt noll incitament för Sony att optimera spelet för PC.

Hur kan detta vara en överraskning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Finns exakt noll incitament för Sony att optimera spelet för PC.

Hur kan detta vara en överraskning?

Dom får väl en del pengar för sålda pcspel, är det dåligt optimerat är det inte tilltalande att köpa spelet för många med mediokra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns exakt noll incitament för Sony att optimera spelet för PC.

Hur kan detta vara en överraskning?

Nu får vi väl se lite när spelet släpps hur vida det är optimerat eller inte, rekommended för ultra säger ju i princip ingeting. Ultra är ju lite per definition att valfitt o-optimera ett spel, det är ju där för att vrida reglagen i botten oavsett om det är värt prestandaförlusten eller inte.

Personligen är jag av åskiten att det är bra att det inte går att driva ett spel i Ultra på den hårdvara som finns när det släpps, det är ju det som är det fina med PC, att ha möjligheten att trycka på allt till MAX, för även om det inte går idag så kan det mycket väl gå imorgon. Lättdrivna spel i "ultra" är betydiligen värre, att man liksom bara portar över inställningarna från konsoller utan att ta till vara på potentialen. Jag kom ihåg hur det var under ps3/360 generationen där vi såg väldigt mycket spel som bara portades över till maskiner som sprang cirklar runt konsollerna som var otroligt lättdrivna, då var det snack om hur mycket det höll tillbaka utvecklingen, men nu blir vi tydligen kränkta när inte ens kort kan spela på max inställningar, i max upplösning, med max fps.

Sen slutligen ska man nog som vanligt ta det med en nypa salt, en 12600k är bra mycket snabbare än en 8700k, har väldigt svårt att se att 4k utltra skulle vara så extremt mycket mer CPU krävande än 1080p high.

Skrivet av Cobritti:

Nej! Men det är tröttsamt att spelen är så dåligt optimerade att man ska förlita sig på DLSS eller att behöva äga GPU för 15-25k!

Att använda t ex DLSS är ju att optimera ett spel, eller? Eller vad tänker du att det är? Visst man optimera i det avseendet att beräkningar går snabbare och att den använder minne osv effektivt, men när det kommer till spel så ju en stor del av optimeringen att göra så lite beräknar som möjligt utan att det ska påverka pressentationen allt för mycket, det går helt emot saker man kan se i ultra-inställningar som t ex SSAA som var populärt ett tag, eller väldigt höga MSAA inställnigar. Vill ni spela native 2160p, ja sänk då era inställningar, eller ska vi bli av med alterntiv att kunna vrida upp o-optimerade inställningar för att göra er nöjda?

Sen kan det absolut vara så att spelet inte är optimerat och kräver orimligt mycket prestanda, men det bör knappast baseras på vad kravet för 2160p ultra är, utan vad som krävs för att matcha pressentationen hos konsollerna.

Skrivet av Pepsin:

Eller så köper man en hel spelkonsol för ~7000:- och får då en skräddarsydd spelupplevelse helt optimerad för plattformen man spelar på.

Undrar varför försäljningen av datorkomponenter minskar...

Nog för att man får mycket spelprestanda för pengarna med en konsoll, men man kan också skruva ner inställningarna, slår på uppskalning, få en visuell nivå som matchar konsollerna och inte kräver ett 4080...