Permalänk
Medlem

Byta socket för CPU

Böjda kontaktstift på nytt moderkort pga fel vid lossande av plastskydd jag anser att det var vid köp men ej fått godkänd reklamation från komplett byggt flera datorer alldrig tid har detta inträffat.( deras bevis är en skanning av korten vid tillverkning men felet blev när platskydet monterades på fabriken.

var köper man lösa socket LGA 1700 ?sett på Ali express men med frakt och moms och import avg ej lönsamt hittar ej på wish.
hur löda loss och på utan ytmonterings utrustning
Kan man anv teperatur reglerad varmluftspistol och löda på med lödkolv
Finns många på you tube som gjort men hur svårt första gången

Permalänk
Medlem

Hej.
Lägg upp en bild, har du provat att böja tillbaka dom rätt. Det är lättare än att byta socket på ett moderkort. Och om man misslyckas så har de inte kostat pengar iaf, som kan gå til ett nytt moderkort istället för att köpa en socket.
Vag är de för moderkortet?
Hur man vill göra och vad risken är värd hänger mycket på priset på moderkortet du har.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Kollade upp ebay och Aliexpress nu och du kommer inte hitta billigare än de.
Aliexpress finns de för 107kr ink moms och frakt.
Ebay 150kr plus ca 90kr för tull m.m = 240kr

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte är van att löda skulle jag säga att det nog är väldigt svårt, näst intill omöjligt. Teoretiskt kan det väl gå med varmluftspistol men det är väldigt långt från optimalt även för ett proffs. Du behöver oavsett grejer för att rengöra alla pads (där socketen fäster), så flussmedel, lödtenn, lödkolv, lödfläta. Sedan behöver du ha tenn på alla pads, jämnt fördelat, sen värma upp den så att allt smälter och den hamnar rätt.

Svårast är nog dock att inte blåsa bort eller bränna några andra komponenter på kortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Här är en tråd med en annan medlem som anlitade en firma för att byta sockel. Kalaset landade på 1700:- för ett moderkort som i slutänden ändå inte fungerade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag fixade ett moderkort med böjda stift. En stiftpenna 0,5 utan blyertsstift i kan du ha som verktyg för att böja upp alla böjda stift. Annars kanske du har en drulle-försäkring på hemförsäkringen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

För många år sedan råkade jag komma åt några pinnar. Men kortet kostade inte mer än 3200 KR. Så de lagar inte så billiga moderkort
Men sen visas det sig att jag kunde ta det på min drulleförsäkring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hsp:

Böjda kontaktstift på nytt moderkort pga fel vid lossande av plastskydd jag anser att det var vid köp men ej fått godkänd reklamation från komplett byggt flera datorer alldrig tid har detta inträffat.( deras bevis är en skanning av korten vid tillverkning men felet blev när platskydet monterades på fabriken.

var köper man lösa socket LGA 1700 ?sett på Ali express men med frakt och moms och import avg ej lönsamt hittar ej på wish.
hur löda loss och på utan ytmonterings utrustning
Kan man anv teperatur reglerad varmluftspistol och löda på med lödkolv
Finns många på you tube som gjort men hur svårt första gången

Mycket svårt att tro att du får till det utan ordentlig utrustning, dvs jobbar med tillgång till grejer. Inget man löser med billiga hobbygrejer från Kjell.

Jag är osäker på om jag ens skulle kunna lösa en LGA-sockel trots jag jobbar med tillgång till elektroniklabb och använder i jobbet.
Att leja ut är i princip döfött i Sverige, alldeles för dyrt, räkna med 700-1100kr/h i arbete med minimum en timme. Troligen bättre att bara lägg asig ned och köpa ett nytt moderkort om du nu inte kan laga genom att böja tillbaka pinnarna.

Jag har med framgång lagat flera moderkort genom att böja tillbaka lite pinnar. Förslagsvis postar du en bild om du är osäker. Du kan ladda upp bilder direkt i ett nytt inlägg i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att göra det själv med varmluftpistol är inte rimligt, du kommer koka sönder allt nära sockeln innan det ens blir varmt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Här är en tråd med en annan medlem som anlitade en firma för att byta sockel. Kalaset landade på 1700:- för ett moderkort som i slutänden ändå inte fungerade.

Yup, det var pengar i sjön det men en erfarenhet rikare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Visa bild på skadan. Så vi andra slipper gissa omfattningen av felet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu fått hem ett nytt MB av en tysk firma då sitter plastlocket fast i den lyftbara bygeln vilket det inte gjorde på mitt Astock from veitnam detta är förklaring till att det inträffade och sedan att man skulle sätta åter vilket inte gick och ja la plastskjyddet på cpu sockel och då blev det 10 gr fler skador än från början på ca 4st ska kolla tipset med att anv en stiftpenna 0.5 finns många då jag tid ritade hus före CAD.
Med de antal skador som nu är och Aldrig beställt på Ali där jag misstänker man får betala även postens adm avgift på 80-100 kr då blir det över 200 kr jag bet 1059kr får dock för samma pris fast de sett ökad efterfrågan eft sållt 5 av 25 och höjde priser till 1650 mitt på dagen(Komplett) men vet ej om det blir ett bygge då bytt pasta på en Lenovo Y 700 som på en halvtimma blev ok igen ifrån varit en bilvärmare,ska köra flera timmar med bildredigering och kolla temp nu runt 25 gr efter 10-15 min med core temp
Förtoendet för ASUS fick sig även en törn då Asrock är deras lågprismärke men såg att deras kort var nästan helt lika NZT (el vad det nya hette som var till samma pris med intern trådlöstkort med 2 utv små sma antenner.

Lödning har jag kunnat bra men nyligen misslyckat batteribyte på en tandborste som jag bytt på tidigare utan problem men nu gick borsten aut tills batteri var slut och kretsat blev varma och batteriet NMH gick ej mer att ladda fast 2 försök.
Byggde en förstärkare från tomt moderkort men då ej ytmonterade komp som nu och denna typ av utr som huvvärmare och dyligt köper jag ej fast skulle behöva till en drönare med kretsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Nu fått hem ett nytt MB av en tysk firma då sitter plastlocket fast i den lyftbara bygeln vilket det inte gjorde på mitt Astock from veitnam detta är förklaring till att det inträffade och sedan att man skulle sätta åter vilket inte gick och ja la plastskjyddet på cpu sockel och då blev det 10 gr fler skador än från början på ca 4st ska kolla tipset med att anv en stiftpenna 0.5 finns många då jag tid ritade hus före CAD.
Med de antal skador som nu är och Aldrig beställt på Ali där jag misstänker man får betala även postens adm avgift på 80-100 kr då blir det över 200 kr jag bet 1059kr får dock för samma pris fast de sett ökad efterfrågan eft sållt 5 av 25 och höjde priser till 1650 mitt på dagen(Komplett) men vet ej om det blir ett bygge då bytt pasta på en Lenovo Y 700 som på en halvtimma blev ok igen ifrån varit en bilvärmare,ska köra flera timmar med bildredigering och kolla temp nu runt 25 gr efter 10-15 min med core temp
Förtoendet för ASUS fick sig även en törn då Asrock är deras lågprismärke men såg att deras kort var nästan helt lika NZT (el vad det nya hette som var till samma pris med intern trådlöstkort med 2 utv små sma antenner.

Lödning har jag kunnat bra men nyligen misslyckat batteribyte på en tandborste som jag bytt på tidigare utan problem men nu gick borsten aut tills batteri var slut och kretsat blev varma och batteriet NMH gick ej mer att ladda fast 2 försök.
Byggde en förstärkare från tomt moderkort men då ej ytmonterade komp som nu och denna typ av utr som huvvärmare och dyligt köper jag ej fast skulle behöva till en drönare med kretsfel.

ASRock har inget med Asus att göra vad jag vet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ASRock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ASRock har inget med Asus att göra vad jag vet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ASRock

Står ju att det är en avknoppning där i texten min sökning var på web vet ej var nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ASRock har inget med Asus att göra vad jag vet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ASRock

Skrivet av hsp:

Står ju att det är en avknoppning där i texten min sökning var på web vet ej var nu

"ASRock was originally spun off from Asus in 2002 in order to compete with companies like Foxconn for the commodity OEM market." Från Wikipedia

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

"ASRock was originally spun off from Asus in 2002 in order to compete with companies like Foxconn for the commodity OEM market." Från Wikipedia

Ja för 20 år sedan, inte att de är deras comviq

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja för 20 år sedan, inte att de är deras comviq

Nä precis, sedan IPOn 2007 är de ett helt separat företag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av hsp:

Nu fått hem ett nytt MB av en tysk firma då sitter plastlocket fast i den lyftbara bygeln vilket det inte gjorde på mitt Astock from veitnam detta är förklaring till att det inträffade och sedan att man skulle sätta åter vilket inte gick och ja la plastskjyddet på cpu sockel och då blev det 10 gr fler skador än från början på ca 4st ska kolla tipset med att anv en stiftpenna 0.5 finns många då jag tid ritade hus före CAD.
Med de antal skador som nu är och Aldrig beställt på Ali där jag misstänker man får betala även postens adm avgift på 80-100 kr då blir det över 200 kr jag bet 1059kr får dock för samma pris fast de sett ökad efterfrågan eft sållt 5 av 25 och höjde priser till 1650 mitt på dagen(Komplett) men vet ej om det blir ett bygge då bytt pasta på en Lenovo Y 700 som på en halvtimma blev ok igen ifrån varit en bilvärmare,ska köra flera timmar med bildredigering och kolla temp nu runt 25 gr efter 10-15 min med core temp
Förtoendet för ASUS fick sig även en törn då Asrock är deras lågprismärke men såg att deras kort var nästan helt lika NZT (el vad det nya hette som var till samma pris med intern trådlöstkort med 2 utv små sma antenner.

Lödning har jag kunnat bra men nyligen misslyckat batteribyte på en tandborste som jag bytt på tidigare utan problem men nu gick borsten aut tills batteri var slut och kretsat blev varma och batteriet NMH gick ej mer att ladda fast 2 försök.
Byggde en förstärkare från tomt moderkort men då ej ytmonterade komp som nu och denna typ av utr som huvvärmare och dyligt köper jag ej fast skulle behöva till en drönare med kretsfel.

priset som visas för oss svenskar är inklusive svensk moms, och om inte säljaren skickar på något felaktigt sätt då tillkommer inga extra avgifter från Postnord

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

priset som visas för oss svenskar är inklusive svensk moms, och om inte säljaren skickar på något felaktigt sätt då tillkommer inga extra avgifter från Postnord

Jag har jobbat med plast och skulle de böjas som de ska rakt så går de av och deformation blev när de var varma troligen på fabriken som gjorde locken.och sedan var det ett deferktlock jag fick på mitt kort som då skadade pins.

Permalänk
Medlem

Plast böjd vid tillverkningen av locket och satt inte fast på bygeln på CPU socket därav skador på pinns
ASROCK is ASS