Permalänk
Medlem

6950 xt power usage går ner

Hej. Har precis köpt ett 6950xt men problemet är att power usage går ner i stress test. Börjar med att den är på 280 W men efter ca 20 sek går den ner till ca 240 W. Clocksen går också ner lite.

Vad kan detta bero på?

(PPT Limited står på 288)

Mina specs
7950x Tdc 180w
Msi mag b650m mortar wifi
Ddr5 6000mhz 32g
Ls720 se
Corsair rm 750x
6950 xt MBA (founders edition)
1tb m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Hej. Har precis köpt ett 6950xt men problemet är att power usage går ner i stress test. Börjar med att den är på 280 W men efter ca 20 sek går den ner till ca 240 W. Clocksen går också ner lite.

Vad kan detta bero på?

(PPT Limited står på 288)

Mina specs
7950x Tdc 180w
Msi mag b650m mortar wifi
Ddr5 6000mhz 32g
Ls720 se
Corsair rm 750x
6950 xt MBA (founders edition)
1tb m2

Hej, mest troligt är att du värme throttlar.
Ladda ner hwinfo så borde hitta felet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den går upp till 80C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric66:

Den går upp till 80C

hwinfo kan säga vad som är fel, ta en bild på delen som täcker grafikortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

<Uppladdad bildlänk>

Dock så märkte jag precis att den throttlar när fläktarna går igång ( vad det låter som, snabbare)

Permalänk
Medlem

GPU hotspot temp är på 110grader.. Kan ha med det att göra.

All RX 6000 series GPU cards have a Maximum Operating Temperature of 110c. So if any of the numerous GPU Card Hot Spots is reaching 112c that indicates that the GPU is probably throttling (Slowing down to use less power) to force the temperature back to 110c or lower.

I don't know if it is overheating slightly that is a RMA issue or not since GPU card temperature can be affected by many conditions.

I would try to configure the GPU card to have a more aggressive Fan profile so the fans starts cooling faster at a lower temperature and see if that helps.

Make sure of good air flow in your computer case and all Computer case air filters and case fans are clean and working correctly.

GPU fans are clean and working correctly etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av Nozomi:

Tror det är junction temp som är alldeles för högt. Tror den gick upp till ca 100-110…. Vad gör man åt det? Är det air flow i burken eller grafikkortet som har för dålig kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

GPU hotspot temp är på 110grader.. Kan ha med det att göra.

Hehe, vad ska man göra då?…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Hehe, vad ska man göra då?…

Bättre luftflöde i ditt chassi.. Testa att köra med öppet sida annars får du se över dina fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Bättre luftflöde i ditt chassi.. Testa att köra med öppet sida annars får du se över dina fläktar.

Okej tack. Har bara lite problem med hur jag egentligen ska köra fläktarna. Tyvärr hade just detta moderkor en väldigt låg pci plats tyvärr jämfört med andra Matx moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Okej tack. Har bara lite problem med hur jag egentligen ska köra fläktarna. Tyvärr hade just detta moderkor en väldigt låg pci plats tyvärr jämfört med andra Matx moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

<Uppladdad bildlänk>

svårt att se på bilden hur du har fläktarna...
360 AIO i taket med utsug och en fläkt bak?

Permalänk
Medlem

Du bör även undvika daisychainad pcie ström till grafikkortet och istället köra 2 separata pcie kablar mellan nätagg och grafikkort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

svårt att se på bilden hur du har fläktarna...
360 AIO i taket med utsug och en fläkt bak?

Exakt, aio drar ut och fläkten där bak drar ut, psun som då står upp drar in, om man räknar med den. Provade precis att göra så att den där bak drar in, dock så sitter den rätt långt upp och jag känner att det är väldigt varmt precis över gpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Exakt, aio drar ut och fläkten där bak drar ut, psun som då står upp drar in, om man räknar med den. Provade precis att göra så att den där bak drar in, dock så sitter den rätt långt upp och jag känner att det är väldigt varmt precis över gpun

Kan du inte sätta några fläktar alls i fronten?

Annars hade jag satt 3st fläktar i botten för intag men se till att du köper ett vettigt dammfilter med magnet och sätter för botten.

Just nu har du ett väldigt negativt luftflöde, att ha ett positivt är att föredra då man kan kontrollera det bättre.

Så dammfilter och 3 fläktar som blåser in i botten och dubbla sladdar till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kan du inte sätta några fläktar alls i fronten?

Annars hade jag satt 3st fläktar i botten för intag men se till att du köper ett vettigt dammfilter med magnet och sätter för botten.

Just nu har du ett väldigt negativt luftflöde, att ha ett positivt är att föredra då man kan kontrollera det bättre.

Så dammfilter och 3 fläktar som blåser in i botten och dubbla sladdar till grafikkortet.

Nä jag kan nt sätta ngn där fram, har Asus Ap201. Ska köpa till några fläktar imorgon och se. Dock har jag kollat på massor med reviews som visar att det ska ha bra luftflöde trots detta. Låga gpu temps osv
https://www.youtube.com/watch?v=GYZ9G8ZccZk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Nä jag kan nt sätta ngn där fram, har Asus Ap201. Ska köpa till några fläktar imorgon och se. Dock har jag kollat på massor med reviews som visar att det ska ha bra luftflöde trots detta. Låga gpu temps osv
https://www.youtube.com/watch?v=GYZ9G8ZccZk

Ja testa med 2st 120mm fläktar på låga rpm i morgon annars får du öka på varvtalet på dom andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja testa med 2st 120mm fläktar på låga rpm i morgon annars får du öka på varvtalet på dom andra

Tror inte det gör det lättare att kortet inte verkar vara så bra med kylningen heller. Hotspotten går upp till 95c. Kanske bara bättre att byta kort så är jag inte tvungen att köpa till en massa fläktar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Tror inte det gör det lättare att kortet inte verkar vara så bra med kylningen heller. Hotspotten går upp till 95c. Kanske bara bättre att byta kort så är jag inte tvungen att köpa till en massa fläktar…<Uppladdad bildlänk>

Du har ett referenskort, du kan göra vad du vill men med den kylaren så kommer du alltid ha problem med hotspot.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Tror inte det gör det lättare att kortet inte verkar vara så bra med kylningen heller. Hotspotten går upp till 95c. Kanske bara bättre att byta kort så är jag inte tvungen att köpa till en massa fläktar…<Uppladdad bildlänk>

du kommer nog behöva fläktarna i vilket fall som helst för att få lite mer luft i chassit..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tror de flesta kort med den TDPn kommer throttla, tyvärr verkar det chassit ha riktigt risigt flöde för GPUn med den här setupen. Ett par slimfans under GPUn kan hjälpa enormt.

Testa att undervolta också så du kommer ner i effektuttag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du har ett referenskort, du kan göra vad du vill men med den kylaren så kommer du alltid ha problem med hotspot.

Skrivet av Kethsi:

du kommer nog behöva fläktarna i vilket fall som helst för att få lite mer luft i chassit..

Skrivet av Clasito:

Tror de flesta kort med den TDPn kommer throttla, tyvärr verkar det chassit ha riktigt risigt flöde för GPUn med den här setupen. Ett par slimfans under GPUn kan hjälpa enormt.

Testa att undervolta också så du kommer ner i effektuttag.

Den kommer upp i 110 även fast jag har öppet chassi + kör -5 power consumtion. Det funkar att köra -10 men öppet men , betyligt lägre clocks. Testat att sätta min clock till 100 mindre, men konstigt nog får extremt mycket sämre i benchmarks även fast den håller samma effekt och inte throttlar i temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

<Uppladdad bildlänk>

Hotspot temperaturen ligger på 110c och det är gränsen som kortet throttlar på rekommendera dig att lämna tillbaks kortet. Hade samma problem med föregående 6700XT och fick pengarna tillbaks utan några problem hos Webhallen antar att du får ditt kort utbytt till nytt likadant om det fortfarande säljes.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Den kommer upp i 110 även fast jag har öppet chassi + kör -5 power consumtion. Det funkar att köra -10 men öppet men , betyligt lägre clocks. Testat att sätta min clock till 100 mindre, men konstigt nog får extremt mycket sämre i benchmarks även fast den håller samma effekt och inte throttlar i temps

Kan vara defekt kylare men att sänka taket för effekt var inte det jag tänkte. Ändra istället spänningen. -50mV bör den klara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kan vara defekt kylare men att sänka taket för effekt var inte det jag tänkte. Ändra istället spänningen. -50mV bör den klara.

Testade det, men kommer upp i 110 efter ca 40sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Testade det, men kommer upp i 110 efter ca 40sek

Hade lämnat tillbaka den isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka eller undervolta kortet. Undervolt kan leda till samma prestanda men en watt sänkning på så mycket som 100w och därmed 10-20c lägre temperaturer.

50mw låter som en riktigt låg undervolt förövrigt. Ser folk på både AMD och Nvidia sidan få ner sina kort från 1.07-1.15v till 0.8-850, men snitt runt 900-925mv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Lämna tillbaka eller undervolta kortet. Undervolt kan leda till samma prestanda men en watt sänkning på så mycket som 100w och därmed 10-20c lägre temperaturer.

50mw låter som en riktigt låg undervolt förövrigt. Ser folk på både AMD och Nvidia sidan få ner sina kort från 1.07-1.15v till 0.8-850, men snitt runt 900-925mv

900-925mv låter småt omöjligt mitt 6900XT är knappt stabilt på någon mindre 1180mv under det så krashar det direkt i benchmarks som time spy.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

900-925mv låter småt omöjligt mitt 6900XT är knappt stabilt på någon mindre 1180mv under det så krashar det direkt i benchmarks som time spy.

Provat dra ner klockan lite?