500 mbit/s, men uppnår endast 50 mbit/s på trådlösa/wifi (Asus RT-AC66U) ?

Permalänk
Medlem

Flera har nämnt att jag borde placera routern på en bättre vald plats - men det är inte görbart just nu (utan att det blir en massa kabeldragning men den viktigaste faktorn är att jag testade köra Bredbandskollan ca. 1 dm ifrån routern - och fick ovanstående långsamma resultat.

Det är fler som nämner är att byta "kanal"?
Har ni tips på kanal man bör välja och hur jag gör det så att det blir rätt?

Har testat köra det på min Surface Go 3 och får ganska låga resultat där också.

Telefonen jag har är Samsung S21 FE (står på en av bilderna).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rumplantation:

Själv får jag bara ut 60 mbit/s med min Motorola G8 Power. Då har jag en 250/250 lina. Denna fart får jag med min gamla Netgear router, och med den nya som är en Tp-Link Archer AX73. Den är betydligt modernare och snabbare, men det hjälps inte.

Jag sitter mindre än 2 meter från min router. Det är inget vägg mellan som stör. Så i mitt fall är jag tämligen säker på att det är telefonen som sätter begränsningen. Som någon skrev ovanför, så nämns inte vilken telefon som vederbörande har. Kan lika gärna vara den som inte orkar med helt enkelt.

Allt omkring stör anslutningen iom att den är trådlös. Man kommer aldrig få ut max teoretisk hastighet. Man kan pröva ändra kanal & bredd i routern men googlesök leder till XDA-tråd om maximal 72Mbps

Permalänk
Avstängd

Testade med min telefon på AC Wifi:

Ingen Samsung dock, utan en Pixel 5.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Swe.Stars:

Flera har nämnt att jag borde placera routern på en bättre vald plats - men det är inte görbart just nu (utan att det blir en massa kabeldragning men den viktigaste faktorn är att jag testade köra Bredbandskollan ca. 1 dm ifrån routern - och fick ovanstående långsamma resultat.

Det är fler som nämner är att byta "kanal"?
Har ni tips på kanal man bör välja och hur jag gör det så att det blir rätt?

Har testat köra det på min Surface Go 3 och får ganska låga resultat där också.

Telefonen jag har är Samsung S21 FE (står på en av bilderna).

https://i.imgur.com/TY7bQho.png

Kanalbyte görs i routern, även kanalbredd
https://www.asus.com/support/FAQ/1011432/

Permalänk
Medlem

vad gör du på mobilen då 50Mbit inte räcker? (4K UHD film ej nerskalad ligger på ca 50Mbit)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har en likadan router sen massa år tillbaka.

Började strula rejält för ett tag sen när jag uppdaterade programvaran.
Hade börjat leta nya routrar bara för att jag inte fick till det oavsett vilken inställning jag gjorde.

Testade därför att göra en fabriksinställning av routern och körde allt standard förutom att jag bytte namn och lösenord givetvis. Då fick jag full fart igen.

När jag är längst ifrån routern i min lägenhet (3a på 90kvm) med ett badrum + förråd ivägen med betongväggar så får jag 150/150 på min 200/200 lina via 5Ghz. Både på mobil och laptop.

Så mitt tips är enkelt, fabriksinställ och testa

Det här ska jag testa! Gjorde du en "hård" fabriksåterställning, som beskrivs https://youtu.be/l1chr1-exVM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Testade med min telefon på AC Wifi:
<Uppladdad bildlänk>

Ingen Samsung dock, utan en Pixel 5.

Precis! Pixel 5 är ju en betydligt äldre telefon - samt - att jag även testade Bredbandskollen på min Surface Go 3, också med väldigt långsamma resultat.

Till de som undrar varför jag vill ha höga hastigheter är för att jag vill spela Xbox Cloud med Game Pass.
... samt att det givetvis märks ibland när jag går igenom Youtube-klipp att det hänger sig. Stänger jag av wifi så går videon igång direkt (går över på 4g nätet).

Permalänk
Medlem

tanka wifi analyzer till din telefon. Kolla vilka kanaler dina grannar använder. o så väljer du en kanal som är antigen tom eller med minst wifi på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Det här ska jag testa! Gjorde du en "hård" fabriksåterställning, som beskrivs https://youtu.be/l1chr1-exVM?

Jag stängde av routern och höll in fabriksåterställningsknappen medans jag startade den.
Dvs enligt routerns instruktioner

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Flera har nämnt att jag borde placera routern på en bättre vald plats - men det är inte görbart just nu (utan att det blir en massa kabeldragning men den viktigaste faktorn är att jag testade köra Bredbandskollan ca. 1 dm ifrån routern - och fick ovanstående långsamma resultat.

Det är fler som nämner är att byta "kanal"?
Har ni tips på kanal man bör välja och hur jag gör det så att det blir rätt?

Har testat köra det på min Surface Go 3 och får ganska låga resultat där också.

Telefonen jag har är Samsung S21 FE (står på en av bilderna).

https://i.imgur.com/TY7bQho.png

Inte säkert att det blir bättre av att vara så nära, man kan även få för stark signal, prova med ca 2m och fri sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag stängde av routern och höll in fabriksåterställningsknappen medans jag startade den.
Dvs enligt routerns instruktioner

Den startade om men nu får jag inte ens igång internet i överhuvudtaget 😅

Gjorde en återställning (tror jag). Blå ljuset längst till höger började aldrig blinka som i Youtube-instruktionen. Men däremot så dök en "setup" guide upp och jag hamnade till slut här (se bild).

Jag verkar inte få igång mitt internet alls nu.
Vad har jag gjort? 😵‍💫

Permalänk
Medlem

Rensa Trafikanalys-loggen för att frigöra utrymme.
Det är inte ovanligt att TA:n dessutom slöar ner nätet en del så prova stänga av den för att se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe.Stars:

Den startade om men nu får jag inte ens igång internet i överhuvudtaget 😅

Gjorde en återställning (tror jag). Blå ljuset längst till höger började aldrig blinka som i Youtube-instruktionen. Men däremot så dök en "setup" guide upp och jag hamnade till slut här (se bild).

Jag verkar inte få igång mitt internet alls nu.
Vad har jag gjort? 😵‍💫

https://i.postimg.cc/tRMfbk0n/20230319-130038.png

Hur gammal är den?
Jag skulle ta det som ett tecken på att routerns NVRAM håller på att dö, men du kan också testa att stänga av eller formatera jffs-partitionen om du vill.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag kör också vanliga firmware, inte Merlin i min router. Så har inte så bra koll på vad som behöver ändras i din router

Jag har Programvaruversion: 3.0.0.4.386_49703
Väldigt standard inställningar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Rensa Trafikanalys-loggen för att frigöra utrymme.
Det är inte ovanligt att TA:n dessutom slöar ner nätet en del så prova stänga av den för att se om det gör någon skillnad.

Hur gör jag det? Är inne och tittar runt bland "System Information" nu men hittar ingen "clean" eller "purge" knapp?

Skrivet av Aphex:

Hur gammal är den?
Jag skulle ta det som ett tecken på att routerns NVRAM håller på att dö, men du kan också testa att stänga av eller formatera jffs-partitionen om du vill.

Den är nog rätt gammal (routern alltså).
Pinsamt, men jag bildgooglade för att försöka ta reda på modellnamn och nu när jag är "inne" i routern så står det att det är en Asus RT-AC66U B1.
Alltså inte 68 som jag hela tiden trott 😳

Hur går jag lättast tillväga för att stänga av eller formatera JFFS-partitionen? 🫢

Skrivet av SunQ:

Jag kör också vanliga firmware, inte Merlin i min router. Så har inte så bra koll på vad som behöver ändras i din router

Jag ska se om jag kan ta bort Merlin. Vet inte om den gjorde någon skillnad i hastigheten alls om jag ska vara ärlig.. installerade den då jag säkert läst att det skulle förbättra.

Jag har Programvaruversion: 3.0.0.4.386_49703
Väldigt standard inställningar.

Tack alla för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hur gör jag det? Är inne och tittar runt bland "System Information" nu men hittar ingen "clean" eller "purge" knapp?

Den är nog rätt gammal (routern alltså).
Pinsamt, men jag bildgooglade för att försöka ta reda på modellnamn och nu när jag är "inne" i routern så står det att det är en Asus RT-AC66U B1.
Alltså inte 68 som jag hela tiden trott 😳

Hur går jag lättast tillväga för att stänga av eller formatera JFFS-partitionen? 🫢

Tack alla för all hjälp!

kul, jag hade en likadan.

Den fick just problem med att celler i NVRAM började dö, det ordnade sig temporärt efter en https://www.asus.com/support/FAQ/1000814/

Men sen fick den även problem med 5Ghz radion, som började hänga sig och resetta då och då, därför fick den gå i pension.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

9 fall av 10 så är det att den kanalen du kör på används av många andra där du är och då kan det svaja rejält. Testa att byta kanal till en som inte det är så många som använder så borde du får en bättre hastighet. Sen kan du även köpa Wifi extender som förstärker signalen men se då till att den kopplar upp via 5Ghz nätet till routern och att routern ligger på en kanal som inte många använder.
Jag hade själv problem med att det svajade mycket här hemma och det blev mycke bättre när jag bytte kanal samt så köpte jag en Wifi extender som även den förbättrade signalen, nu ligger hela familjen och alla mina wifi prylar på 5Ghz nätet och allt går bra. Jag har 250/250mbit.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

kul, jag hade en likadan.

Den fick just problem med att celler i NVRAM började dö, det ordnade sig temporärt efter en https://www.asus.com/support/FAQ/1000814/

Men sen fick den även problem med 5Ghz radion, som började hänga sig och resetta då och då, därför fick den gå i pension.

Ah.. men då kanske det är dags att köpa en ny router?
Vill minnas att jag uppnådde ganska dåliga resultat innan också, framförallt på 5 Ghz. Därav köpte jag den här routern.
Jag kanske ska göra så att jag byter kanal..? Eller är det bara köpa en ny?
Vad har du för modell nu?

Skrivet av Huge-Raven:

9 fall av 10 så är det att den kanalen du kör på används av många andra där du är och då kan det svaja rejält. Testa att byta kanal till en som inte det är så många som använder så borde du får en bättre hastighet. Sen kan du även köpa Wifi extender som förstärker signalen men se då till att den kopplar upp via 5Ghz nätet till routern och att routern ligger på en kanal som inte många använder.
Jag hade själv problem med att det svajade mycket här hemma och det blev mycke bättre när jag bytte kanal samt så köpte jag en Wifi extender som även den förbättrade signalen, nu ligger hela familjen och alla mina wifi prylar på 5Ghz nätet och allt går bra. Jag har 250/250mbit.

Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en Wifi Extender just nu när jag har urkass hastighet i samma rum (0,5-2 meter bort, spelar ingen roll).

Testade precis och fick upp hastigheten till makalösa 25 mbit/s 🤣

(dock testade jag 5 ghz nu och nådde rätt så betydligt trevligare hastigheter): https://i.imgur.com/o3YfazQ.png
... och ca. 117 Mbit/s i sovrummet

.... men det verkar bara som att jag kan byta mellan 20 MHz och 40 Mhz (se nedan). Nu är den inställd på 20/40 Mhz.

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Ah.. men då kanske det är dags att köpa en ny router?
Vill minnas att jag uppnådde ganska dåliga resultat innan också, framförallt på 5 Ghz. Därav köpte jag den här routern.
Jag kanske ska göra så att jag byter kanal..? Eller är det bara köpa en ny?
Vad har du för modell nu?

Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en Wifi Extender just nu när jag har urkass hastighet i samma rum (0,5-2 meter bort, spelar ingen roll).

Testade precis och fick upp hastigheten till makalösa 25 mbit/s 🤣

(dock testade jag 5 ghz nu och nådde rätt så betydligt trevligare hastigheter): https://i.imgur.com/o3YfazQ.png
... och ca. 117 Mbit/s i sovrummet

.... men det verkar bara som att jag kan byta mellan 20 MHz och 40 Mhz (se nedan). Nu är den inställd på 20/40 Mhz.

https://i.imgur.com/r2c1PQU.png

Det är fler inställningar på 5GHz nätet, din bild visar att du använder 2,4GHz

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en Wifi Extender just nu när jag har urkass hastighet i samma rum (0,5-2 meter bort, spelar ingen roll).

Rätt tänkt. En extender ökar bara räckvidden, inte hastigheten. Så är det skit från början är det skit även med en extender.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hur gör jag det? Är inne och tittar runt bland "System Information" nu men hittar ingen "clean" eller "purge" knapp?

Den är nog rätt gammal (routern alltså).
Pinsamt, men jag bildgooglade för att försöka ta reda på modellnamn och nu när jag är "inne" i routern så står det att det är en Asus RT-AC66U B1.
Alltså inte 68 som jag hela tiden trott 😳

Hur går jag lättast tillväga för att stänga av eller formatera JFFS-partitionen? 🫢

Tack alla för all hjälp!

Den här sidan har lite rekommendationer kring detta, börja med att stänga av TA:n för att inte få helt slut på utrymme:
https://forum.storj.io/t/psa-snos-with-an-asus-router-turn-of...

I bästa fall har du en knapp på TA sidan som även kan tömma loggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Pinsamt, men jag bildgooglade för att försöka ta reda på modellnamn och nu när jag är "inne" i routern så står det att det är en Asus RT-AC66U B1.
Alltså inte 68 som jag hela tiden trott 😳

Mellan AC66U B1 och AC68U är det bara chassit som skiljer. Det är samma innehåll.
Det är också samma firmware på både om man kör Merlin.

På tal om firmware, så ser du ut att ha en gammal version. 386.1_2 är några år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Det är fler inställningar på 5GHz nätet, din bild visar att du använder 2,4GHz

Okej, men det är främst 2,4 Ghz nätverket som verkar strula.
Tittade ändå in under 5 Ghz och där står det 20, 40 eller 80 Mhz.
Den är nu inställd på 20/40/80 Mhz. Inställningen den har nu, är det inte att den hoppar mellan dem för att få "den bästa"?

Skrivet av warp64:

Den här sidan har lite rekommendationer kring detta, börja med att stänga av TA:n för att inte få helt slut på utrymme:
https://forum.storj.io/t/psa-snos-with-an-asus-router-turn-of...

I bästa fall har du en knapp på TA sidan som även kan tömma loggen.

TA-sida? Googlade men fick inget vettigt svar 😅
Borde jag installera standard firmwiren istället för Asuswrt-Merlin?
.. vilket jag knappt vet vad det är 😬

Skrivet av TechWolf:

Mellan AC66U B1 och AC68U är det bara chassit som skiljer. Det är samma innehåll.
Det är också samma firmware på både om man kör Merlin.

På tal om firmware, så ser du ut att ha en gammal version. 386.1_2 är några år nu.

Aha! Did not know that!
Googlade lite snabbt och fick flera olika sidor. Finns det någon specifik du rekommenderar att ladda ner den nyaste firmwiren ifrån?

Tack på förhand! 😀

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Rätt tänkt. En extender ökar bara räckvidden, inte hastigheten. Så är det skit från början är det skit även med en extender.

Det var det jag menade med att se till att du har en bra uppkoppling mellan extendern och routern med bra hastighet, sen sätter du extern på ett bra ställe så förlänger du de befintliga signalen. Om du har en lägenhet med kompakt betong(behöver inte vara tjocka väggar) och kanske även armeringsstål så kan det lätt och på kort avstånd försämra signalen avsevärt och det hjälps genom att skaffa en extender på ställen innan signalen blir sämre. Tro mig jag har en extender i varje rum i våran 4a på 105 kvadrat, betong överallt och när jag skaffade extenders och satte dom på bra/rätt ställen med bra uppkoppling till routern så ökade min bandbredd från den sämsta på 90-110Mbit till 202mbit eller mer av mina max 250Mbit. Men jag ska även tillägga att om jag flytta extenderna till andra ställen i lägenheten så blev det inge bättre alls så det är även sant som "Maskaren" säger att ha du en dålig signal från grunden som du kopplar upp extenders till så blir det inge bättre hastighet. Signalen måste från början vara bra som även "Maskaren" säger.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Okej, men det är främst 2,4 Ghz nätverket som verkar strula.
Tittade ändå in under 5 Ghz och där står det 20, 40 eller 80 Mhz.
Den är nu inställd på 20/40/80 Mhz. Inställningen den har nu, är det inte att den hoppar mellan dem för att få "den bästa"?

https://i.imgur.com/CXyKsUi.png

TA-sida? Googlade men fick inget vettigt svar 😅
Borde jag installera standard firmwiren istället för Asuswrt-Merlin?
.. vilket jag knappt vet vad det är 😬

Aha! Did not know that!
Googlade lite snabbt och fick flera olika sidor. Finns det någon specifik du rekommenderar att ladda ner den nyaste firmwiren ifrån?

Tack på förhand! 😀

Jag skrev ut vad jag menade med TA i mitt föregående inlägg, Trafikanalys.
På sidan jag länkade till finns det bild på var du klickar i gränssnittet för att komma till sidan där du kan stänga av analysen som du sannolikt inte har någon nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Aha! Did not know that!
Googlade lite snabbt och fick flera olika sidor. Finns det någon specifik du rekommenderar att ladda ner den nyaste firmwiren ifrån?

Tack på förhand! 😀

Merlins Sourceforge för AC68U

Permalänk
Medlem

Här pratar de om JFFS https://www.snbforums.com/threads/space-low-on-jffs-storage.6...

På 2,4Ghz ska du ha kanal 1,6 eller 11. Det är bättre med stabil kanalbredd 20, då 40 stör grannarnas nät mer.

Verkar lustigt att du inte har internet, det borde kommit igång efter att du kört setup-guiden. En del routrar blockerar internet till man slutfört guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Det var det jag menade med att se till att du har en bra uppkoppling mellan extendern och routern med bra hastighet, sen sätter du extern på ett bra ställe så förlänger du de befintliga signalen. Om du har en lägenhet med kompakt betong(behöver inte vara tjocka väggar) och kanske även armeringsstål så kan det lätt och på kort avstånd försämra signalen avsevärt och det hjälps genom att skaffa en extender på ställen innan signalen blir sämre. Tro mig jag har en extender i varje rum i våran 4a på 105 kvadrat, betong överallt och när jag skaffade extenders och satte dom på bra/rätt ställen med bra uppkoppling till routern så ökade min bandbredd från den sämsta på 90-110Mbit till 202mbit eller mer av mina max 250Mbit. Men jag ska även tillägga att om jag flytta extenderna till andra ställen i lägenheten så blev det inge bättre alls så det är även sant som "Maskaren" säger att ha du en dålig signal från grunden som du kopplar upp extenders till så blir det inge bättre hastighet. Signalen måste från början vara bra som även "Maskaren" säger.

Okej. Då är jag med 🙂
Vad är det för extenders du rekommenderar? Utifall att jag får iordning nätet (som nu verkar ha klättrat till ca. 100 mbit/s på toaletten, så ändå en stor skillnad, tack för tipset om fabriksåterställning @SunQ, det verkade vara en stor skillnad efteråt)

Tack! Tror du att det blir någon skillnad på hastigheten?
Minns inte egentligen inte varför jag installerade Merlin. Kanske i brist på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tack! Tror du att det blir någon skillnad på hastigheten?
Minns inte egentligen inte varför jag installerade Merlin. Kanske i brist på annat.

Inte nödvändigtvis, men det har kommit en hel del säkerhetsuppdateringar sedan 386.1_2,
så skulle ändå ordna en nyare firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Visste inte ens om att man kan köra AX på 2.4GHz bandet.
Man kommer ändå inte ifrån de få kanaler som 2.4GHz erbjuder. O hastigheterna lär inte vara samma som på 5GHz?
Men jag kanske har fel?

Det stämmer nog, färre kanaler och sämre fart jämfört med 5Ghz bandet. Men att kunna köra med just AX på 2.4Ghz bandet lär vara betydligt snabbare än om man sitter kvar på b/g/n tekniken. Sedan vet jag inte hur mycket snabbare det blir men någon ökning borde det vara.

WiFi 6E kan vara ett alternativt om man har mycket störningar osv, men det gäller bara på platser där det finns galet mycket WiFi som typ Ikea, Arlanda och liknande. Men då pratar vi inte om begränsningar som betongväggar och annat utan att det finns så mycket andra WiFi punkter i närheten samt många klienter att det helt enkelt blir för mycket störningar.

5Ghz bandet ger bättre fart, har man sämre täckning så är nog det enklaste att utöka antalet WiFi punkter för mer fart.