500 mbit/s, men uppnår endast 50 mbit/s på trådlösa/wifi (Asus RT-AC66U) ?

Permalänk
Forumledare

@Swe.Stars: Långsökt deluxe här men testa ändra ”trådlöst läge” till ”Endast N”, avaktivera QoS och se om det gör någon skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att mäta Internet (BBK) är inte samma som som att mäta Wi-Fi. Ser ut som du mäter från en iPhone så gör så här:

Ladda ner Airport appen. (Apples Wi-Fi app)
Gå till Inställningar - Airport och slå på ”Wi-Fi sökare”
Starta appen och klicka Wi-Fi sökning.

Kolla signalstyrkan för ditt Wi-Fi. Se till att du har 40 ellet 80 Mhz.
När signalstyrkan är -40dbm kan du göra test på bredbandskollen för att testa prestandan på din router.

Grym signal: -35dBm
Bra signal: -50dBM
Kass signal: -80dBM
iPhone börjar leta ny åtkomstpunkt: -70dBm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Inte nödvändigtvis, men det har kommit en hel del säkerhetsuppdateringar sedan 386.1_2,
så skulle ändå ordna en nyare firmware.

Alright. Då installerar jag senaste du länkade tidigare. Tack! 😀

Skrivet av NordhNet:

@Swe.Stars: Långsökt deluxe här men testa ändra ”trådlöst läge” till ”Endast N”, avaktivera QoS och se om det gör någon skillnad

Vart hittar jag det här? 😅

Skrivet av tearzyo:

Att mäta Internet (BBK) är inte samma som som att mäta Wi-Fi. Ser ut som du mäter från en iPhone så gör så här:

Ladda ner Airport appen. (Apples Wi-Fi app)
Gå till Inställningar - Airport och slå på ”Wi-Fi sökare”
Starta appen och klicka Wi-Fi sökning.

Kolla signalstyrkan för ditt Wi-Fi. Se till att du har 40 ellet 80 Mhz.
När signalstyrkan är -40dbm kan du göra test på bredbandskollen för att testa prestandan på din router.

Grym signal: -35dBm
Bra signal: -50dBM
Kass signal: -80dBM
iPhone börjar leta ny åtkomstpunkt: -70dBm

https://imgur.com/gallery/xXiU058

Jag har dessvärre ingen iPhone (har en Samsung S21 Fe).
Googlade och appen verkar inte finnas på Google Play 😕

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Swe.Stars:

Vart hittar jag det här? 😅

https://i.imgur.com/yaNXIhB.png

Mitt i bilden så har du ”trådlöst läge”.
På din bild står den på automatiskt men testa slå över den till ”N” och testa vad som händer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Forumledare

@Swe.Stars: Hur har det gått?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

TS har redan uppget hastigheten 446 mbit/s i samma rum som routern. #19974750
446 är väldigt nära max som denna router klarar av.

Att det är mindre hastighet när det är betongväggar emellan är väl inget att bråka om? Inga kanalbyten och återställningar eller cache -tömningar kommer att hjälpa.

Vill man ha bra hastighet överallt så får man riva väggarna eller ha en mesh-lösning med en wifi i varje rum och med kabel till varje station.

Modemet i fråga är ganska klent också. Och det stödjer inte Wifi 6. Man kan testa med något premium wifi6-wifi som stödjer upp till 4800 mbps. Modemet i fråga speccad till bara 1300 mbps.

Telefonen verkar funka i upp till 855 med 6 lax-modemet AXE11000 (OBS!!! utan 10 cm betong mellan telefon och wifi!!!)S21-FE-5G-review

Bättre wifi-router kan hjälpa till med hastigheten när man är i ett annat betongrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Swe.Stars: Hur har det gått?

Ursäkta frånvaron!

Det fungerar så mycket bättre nu!

5 Ghz verkar göra exakt det den ska göra och det är en enorm skillnad! ❤

Jag tog några skärmdumpar med mobilen (Samsung S21 FE 5g):

Så det var @SunQ tips om att bara fabriksåterställa routern - som verkar ha åtgärdat problemet med en jättelångsam 5 Ghz uppkoppling.

TUSEN TACK alla för ert engagemang!
Nu kan äntligen köra Youtube Revanced och Xbox Game Pass Cloud utan att det hackar sönder.
Stort tack till er alla! ❤