Testpilot: Asus ZenWifi XT8 AX6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Har du bra täckning även på 2.4 och 5 ghz banden?

Föresten, råkar du ha sonoshögtalare uppkopplade? Har läst att flera meshsystem verkar ha problem med stabiliteten till sonos och det skulle vara intressant att veta om så även är fallet med zenwifi...

Täckningen är kanon, speciellt på 5ghz. Tyvärr inga Sonos att testa.

Permalänk

Även jag chansade och skaffade ZenWIFI (2-pack) systemet nu när det var nedsatt i pris hos Webhallen. Det krånglade en del initialt för mig och det blev en del suckar. Min stationära dator kunde hur jag än gjorde (testade med olika dedikerade IP adresser) inte ansluta till internet trots att jag körde direkt med nätverkskabel. Detta löstes lustigt nog efter att "endast" ha dragit ur strömkabeln ur routern i några minuter och startat om. Även anslutningen till mina Sonoshögtalare krånglade till en början, men efter att temporärt anslutit högtalarna direkt till meshnoden via nätverkskabel, så kunde jag konfigurera och få det att fungera via wifi.

Nu har jag använt systemet i en halv dag och det jag kan konstatera är att det fungerar skitbra. Jag har full täckning och hastighet överallt (5GHz bandet) i min drygt 90 kvadrat stora lägenhet. Det här är en enorm skillnad mot min gamla "Xiaomi HD 802 router" som hade problem med täckning och hastighet i princip alla rum längst bort från routern.

Meshnoden har jag placerat ca 12 meter +en vägg från huvudenheten och den hittades snabbt (båda enheter kan om man vill användas som separata routrar). Det enda jag kan klaga på just nu är att 2.4GHz bandet är lite långsamt men det kanske löser sig i en framtida uppdatering.

Det ska bli intressant och se hur stabilt nätverket är i längden men jag håller tummarna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Uppdatering 2020-08-07.

Har använt systemet i över en vecka nu och allt är stabilt så långt. Det är naturligtvis en ganska stor investering för gemene man men jag ångrar inte köpet. Att ha ett snabbt och pålitligt nätverk är för mig viktigt både privat och yrkesmässigt. Att dessutom ha ett meshnätverk som fungerar bra med Sonos är ett stort plus i kanten.

Rekommenderas varmt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Jag har kört med två enheter sedan mitten av maj (köpte strax innan artikeln publicerades).
I princip inga problem med täckning - alla enheter i hushållet har kontakt med respektive router. Har heller inget att klaga på vad det gäller hastigheten.
Däremot har jag sedan några månader haft problem med att enheter upprepade gånger tappar kontakten till nätet helt. Det gäller iphones, laptops och skrivare. Kopplar jag upp mot det andra nätverket funkar det fint och stabilt. Problemet uppstår med båda satelliter, men samtidigt som en viss enhet kan sakna uppkoppling via satelliten kan en annan enhet ha uppkoppling via samma satellit.

Vet inte om det bara är jag, och vet heller inte hur jag ska komma vidare i felsökningen. Riktigt frustrerande. S

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har kört med två enheter sedan mitten av maj (köpte strax innan artikeln publicerades).
I princip inga problem med täckning - alla enheter i hushållet har kontakt med respektive router. Har heller inget att klaga på vad det gäller hastigheten.
Däremot har jag sedan några månader haft problem med att enheter upprepade gånger tappar kontakten till nätet helt. Det gäller iphones, laptops och skrivare. Kopplar jag upp mot det andra nätverket funkar det fint och stabilt. Problemet uppstår med båda satelliter, men samtidigt som en viss enhet kan sakna uppkoppling via satelliten kan en annan enhet ha uppkoppling via samma satellit.

Vet inte om det bara är jag, och vet heller inte hur jag ska komma vidare i felsökningen. Riktigt frustrerande. S

Jag äger inte just Zenwifi, men har upplevt samma problem i många olika typer av Wifi-nätverk: Helt oförklarliga anslutningsproblem som är ett h-e att felsöka.

För mig har det nästan alltid kokat ned till en gemensam nämnare och det är att äldre enheter med 802.11b/g av någon anledning stör andra klienter och får nätverket att bete sig underligt. Börja med att ansluta en klient i taget, undersök vad som händer och se om problemet går att härleda till en viss enhet i nätverket.

Om det skulle vara så kan det vara en god idé att isolera de äldre klienterna, t.ex. genom att separera dessa till ett eget SSID.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag äger inte just Zenwifi, men har upplevt samma problem i många olika typer av Wifi-nätverk: Helt oförklarliga anslutningsproblem som är ett h-e att felsöka.

För mig har det nästan alltid kokat ned till en gemensam nämnare och det är att äldre enheter med 802.11b/g av någon anledning stör andra klienter och får nätverket att bete sig underligt. Börja med att ansluta en klient i taget, undersök vad som händer och se om problemet går att härleda till en viss enhet i nätverket.

Om det skulle vara så kan det vara en god idé att isolera de äldre klienterna, t.ex. genom att separera dessa till ett eget SSID.

Tack för input. Möjligen är det samma här. Men som du säger det är det ett h-e att felsöka. Jag har runt 15 klienter. Att utesluta en efter en för att se om ett slumpmässigt problem uppstår för en slumpmässig enhet och sedan göra om processen tar många timmar.

Lutar åt att jag istället byter över de "fallerande" klienterna en efter en till det underliggande nätverket (en ISP-router som har funkat fint, förutom att den inte täcker hela lägenheten). Känns som ett misslyckande för ett system som kostar 5 000 kr.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för input. Möjligen är det samma här. Men som du säger det är det ett h-e att felsöka. Jag har runt 15 klienter. Att utesluta en efter en för att se om ett slumpmässigt problem uppstår för en slumpmässig enhet och sedan göra om processen tar många timmar.

Lutar åt att jag istället byter över de "fallerande" klienterna en efter en till det underliggande nätverket (en ISP-router som har funkat fint, förutom att den inte täcker hela lägenheten). Känns som ett misslyckande för ett system som kostar 5 000 kr.

Prova också att flytta runt och byta placering på accesspunkterna. Lite av en "hail mary", men värt ett försök.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hur står sig lillebror CT8 sig mot XT8?

Hur är XT8 nu ett halv år senare?

@Dimestam
@Bjorn_Endre (Hur kan man tagga sweclockare med mellanslag?)

Permalänk
Medlem

Med priset på Webhallen idag så kanske det är läge att byta ut AC68U och använda den som AP. Jag har visserligen bara en wifi6, min telefon.
Men jag har lite luckor i huset på tre våningar, lagg på hemmabion i källaren när jag streamar från servern, dålig mottagning högst upp i sovrummet, ingen stor sak i sig. Och lite lagg när jag kollar på iptv, men det kanske är providerns fel.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Kan man kombinera trådande och trådlösa noder i samma system?
......

Ja.
I detta system, och i de flesta andra jag har använt de senate åren.

Lycka till!

Permalänk

jä..la mesch

Skrivet av Nyhet:

Asus följer upp sitt första Wifi 6 mesh-system med nya Asus ZenWifi XT8 AC6600. Testpiloten Björn Endre har testat för att se om produkten lever upp till förväntningarna för en Zen-produkt.

Läs hela artikeln här

Hej nu har det gått en tid och det skulle vara intressant att få höra hur Asus ZenWifi XT8 AC6600 har fungerat under en längre tid.

Min egen erfarenhet av två styck mesch system Netgear Orbi50 och Asus Lyra är att ”satteliterna” tappar kontakten och stör hela systemet. Det räcker inte att göra norsk reset utan man måste göra en procedure med ny installation av satteliten via en app ellet annat krångel med fabriksåterställningar etc.

Jag börjar misstänka att mesch system krånglar generellt. Har jag fel?

Men jösses vad är det för tråkiga produkter som inte kan hitta tillbaka till ett fungerande läge utan handpåläggning?

/

Permalänk
Medlem
Skrivet av papphammar98:

Hej nu har det gått en tid och det skulle vara intressant att få höra hur Asus ZenWifi XT8 AC6600 har fungerat under en längre tid.

Min egen erfarenhet av två styck mesch system Netgear Orbi50 och Asus Lyra är att ”satteliterna” tappar kontakten och stör hela systemet. Det räcker inte att göra norsk reset utan man måste göra en procedure med ny installation av satteliten via en app ellet annat krångel med fabriksåterställningar etc.

Jag börjar misstänka att mesch system krånglar generellt. Har jag fel?

Men jösses vad är det för tråkiga produkter som inte kan hitta tillbaka till ett fungerande läge utan handpåläggning?

/

Haft 2 st sedan 2020 och är nöjd, strömavbrott och liknade så jag jag aldrig behövt göra handpåläggning oavsett om det varit wifi eller ethernet backhaul. Men kör nu sedan halvt år sen Ethernet backhaul då jag grävde ned kabel i gården mellan hus och garage.