Headset mikrofon försvinner vid bluetooth

Permalänk

Headset mikrofon försvinner vid bluetooth

Har ett väldigt irriterande problem med mitt Sony WH-XB910N headset.
När jag kopplar upp den mot min dator via bluetooth så försvinner mikrofonfunktionen.
Detta har fungerat tidigare utan problem men helt plötsligt har det upphört att fungera.

Om jag tittar i kontrollpanelen under "ljud" så ser jag mitt headset som inspelningsval under fliken "inspelning".
Så fort jag parar dator och headset så försvinner headsetikonen och jag kan inte välja denna.

Provar jag ett annat headset mot min dator fungerar det perfekt, provar jag mitt headset mot en annan dator fungerar det.

Tyvärr är det en jobbdator så jag kan inte installera någon annan drivrutin utan jag får hålla mig till Intel Smart Sound.
Jag kan inte heller köra felsökningen då det kräver admininlogg.

Jag har såklart provat alla uppenbara saker som att para enheter på nytt, ta bort min enhet och para igen osv.

Jag har även varit hos IT-support som provat de saker jag själv provat..

Det är väldigt konstigt att mitt headset syns bland invalen när jag inte har parat men så fort jag parar försvinner ikonen direkt.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på vilken BT profil som används, det finns headset och det finns trådlös hörlur, dvs bara för uppspelning men med bättre ljudkvalitet och det låter som om datorn anser att du vill spela upp musik och inte kommunicera.
Det du kanske kan komma åt utan admin är val av enhet för kommunikation och det kan även finns i det specifika programmets inställningar, annars får du nog installera rätt driver, har du förresten provat att bara byta och sedan byta tillbaka i inställningarna för att påminna win om vad du vill ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.