Jag förstår precis jag tyckerdet är kul rent tekniskt som sagt men jag kan inte få det att gå ihop nu heller rent i vetenskapens värld . Vi kan ta en av alla olika tänkbara scenarion som jag funderar på så skall jag försöka förstå hur det skulle gå till, men jag tror inte på det heller men jag fattar du vad menar med wifi repeater.
Med den teorin som du nu skriver om så skulle vara skulle jag då kunna köpa en router om jag vill av valfri modell eller samma modell det spelar ingen roll vi säger en samma router för varje lägenhet som finns i ett område i en storstad vi tar stockholm som exempel som är min huvudstad, jag bor nu mitt i centrala stockholm där finns en l,änga och det bor 50st i längan och alla har varsitt unikt SSID.
Jag som person är jäkligt nyfiken så jag tvekar inte en sekund på att köpa 50 routrar och döpa dessa till samma SSID och lägger dom på samma kanal som alla andra i huset för jag tyckte deras SSIDD var passande så kör samma bara för att jag tyckte om det. Kan jag nu eller kommer hela nätverk bara bli tiwized och paralyserat och enhher hoppar av in ur med märkbara hopp? Kan man göra det som person störa ut alla dom 50 personers nätverk? Eller kommer dom kunna slå ut mitt? Varför isåfall? Varför händer inte det oftare? Ja, varför inte köpa 10 telefoner och döpa dom till telis offentliga wifi i storstan och störa ut hela deras nät för jag hatar dom i ett scenario för jag är konkurent bara.
Det är verkligen intressant tycker jag. Tänk om det faktiskt är såhär?
Det kan det ju vara eller till och med kan ha varit och varför ansluter min enhet till en annan enhet, jag vet ju inte persons lösenord till acces pointen te.x.bara för jag kör samma namn.
Njae, jag får det inte att gå ihop, jag får verkligen inte det.
Det har beskrivits flera gånger i tråden varför det KAN bli problem (det kan såklart funka helt okej också). Det handlar inte så mycket om att de "stör ut varandra" utan mer om att om man överlåter till klienterna att sköta roamingen/handoff mellan router/accesspunkter så brukar de oftast ha strategin att försöka hålla kvar vid uppkopplingen in i det längsta, hur dålig signalen än är. Medans om man överlåter till router/accesspunkter att hantera handoff så kan de göra bytet / handoff innan signalen blir för dålig för att de har koll på att det finns accesspunkter som har bättre signal att byta till. Varför klienter brukar sköta det så dåligt vet jag faktiskt inte. Ditt exempel med samma SSID men med olika lösen vet jag faktiskt inte heller hur bra/dåligt det funkar, men skulle gissa att det säkert påverkar marginellt men inte säkert att man märker av det alls.
Macbook Pro 14"