Koppla nätverk hemma med dubbla routers

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Jag förstår precis jag tyckerdet är kul rent tekniskt som sagt men jag kan inte få det att gå ihop nu heller rent i vetenskapens värld . Vi kan ta en av alla olika tänkbara scenarion som jag funderar på så skall jag försöka förstå hur det skulle gå till, men jag tror inte på det heller men jag fattar du vad menar med wifi repeater.

Med den teorin som du nu skriver om så skulle vara skulle jag då kunna köpa en router om jag vill av valfri modell eller samma modell det spelar ingen roll vi säger en samma router för varje lägenhet som finns i ett område i en storstad vi tar stockholm som exempel som är min huvudstad, jag bor nu mitt i centrala stockholm där finns en l,änga och det bor 50st i längan och alla har varsitt unikt SSID.

Jag som person är jäkligt nyfiken så jag tvekar inte en sekund på att köpa 50 routrar och döpa dessa till samma SSID och lägger dom på samma kanal som alla andra i huset för jag tyckte deras SSIDD var passande så kör samma bara för att jag tyckte om det. Kan jag nu eller kommer hela nätverk bara bli tiwized och paralyserat och enhher hoppar av in ur med märkbara hopp? Kan man göra det som person störa ut alla dom 50 personers nätverk? Eller kommer dom kunna slå ut mitt? Varför isåfall? Varför händer inte det oftare? Ja, varför inte köpa 10 telefoner och döpa dom till telis offentliga wifi i storstan och störa ut hela deras nät för jag hatar dom i ett scenario för jag är konkurent bara.

Det är verkligen intressant tycker jag. Tänk om det faktiskt är såhär?

Det kan det ju vara eller till och med kan ha varit och varför ansluter min enhet till en annan enhet, jag vet ju inte persons lösenord till acces pointen te.x.bara för jag kör samma namn.

Njae, jag får det inte att gå ihop, jag får verkligen inte det.

Det har beskrivits flera gånger i tråden varför det KAN bli problem (det kan såklart funka helt okej också). Det handlar inte så mycket om att de "stör ut varandra" utan mer om att om man överlåter till klienterna att sköta roamingen/handoff mellan router/accesspunkter så brukar de oftast ha strategin att försöka hålla kvar vid uppkopplingen in i det längsta, hur dålig signalen än är. Medans om man överlåter till router/accesspunkter att hantera handoff så kan de göra bytet / handoff innan signalen blir för dålig för att de har koll på att det finns accesspunkter som har bättre signal att byta till. Varför klienter brukar sköta det så dåligt vet jag faktiskt inte. Ditt exempel med samma SSID men med olika lösen vet jag faktiskt inte heller hur bra/dåligt det funkar, men skulle gissa att det säkert påverkar marginellt men inte säkert att man märker av det alls.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Det har beskrivits flera gånger i tråden varför det KAN bli problem (det kan såklart funka helt okej också). Det handlar inte så mycket om att de "stör ut varandra" utan mer om att om man överlåter till klienterna att sköta roamingen/handoff mellan router/accesspunkter så brukar de oftast ha strategin att försöka hålla kvar vid uppkopplingen in i det längsta, hur dålig signalen än är. Medans om man överlåter till router/accesspunkter att hantera handoff så kan de göra bytet / handoff innan signalen blir för dålig för att de har koll på att det finns accesspunkter som har bättre signal att byta till. Varför klienter brukar sköta det så dåligt vet jag faktiskt inte. Ditt exempel med samma SSID men med olika lösen vet jag faktiskt inte heller hur bra/dåligt det funkar, men skulle gissa att det säkert påverkar marginellt men inte säkert att man märker av det alls.

Exakt. Det stämmer helt klart nu ifrågasätter jag dig inte alls. Du kan köra flera routrar i samma nätverk bara du stänger av dhcp och kopplar in dom till lan så den som har sagt det andra till dig den kan inte så mycket men nu vet du det i alla det är viktigt för mig.

VI vet inte ens hur stor kåken är. För mig låter det som att det är en ja ett sloitt nästan ärligt inte riktigt men typ om man läser vad som skrivs.

Jag vet inte heller svaren frågorna, därför frågar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det har beskrivits flera gånger i tråden varför det KAN bli problem (det kan såklart funka helt okej också). Det handlar inte så mycket om att de "stör ut varandra" utan mer om att om man överlåter till klienterna att sköta roamingen/handoff mellan router/accesspunkter så brukar de oftast ha strategin att försöka hålla kvar vid uppkopplingen in i det längsta, hur dålig signalen än är. Medans om man överlåter till router/accesspunkter att hantera handoff så kan de göra bytet / handoff innan signalen blir för dålig för att de har koll på att det finns accesspunkter som har bättre signal att byta till. Varför klienter brukar sköta det så dåligt vet jag faktiskt inte. Ditt exempel med samma SSID men med olika lösen vet jag faktiskt inte heller hur bra/dåligt det funkar, men skulle gissa att det säkert påverkar marginellt men inte säkert att man märker av det alls.

Orsaken att klienter sköter det dåligt är dels en brist på standard samt en lycklig säkerhetsdetalj som gör det svårare att utföra attacker med en rouge AP. Om klinter allt för lättvindigt hoppade mellan AP så skulle man kunna placera ut devices som publicerar samma SSID, är PW-protected men accepterar alla keys, sen ansluter den på backend mot det riktiga SSID, då tror klienten att den har en krypterad session mot nätverket, men kryptokedjan bryts i själva verket och trafiken kan inspekteras okrypterad.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discharged:

Orsaken att klienter sköter det dåligt är dels en brist på standard samt en lycklig säkerhetsdetalj som gör det svårare att utföra attacker med en rouge AP. Om klinter allt för lättvindigt hoppade mellan AP så skulle man kunna placera ut devices som publicerar samma SSID, är PW-protected men accepterar alla keys, sen ansluter den på backend mot det riktiga SSID, då tror klienten att den har en krypterad session mot nätverket, men kryptokedjan bryts i själva verket och trafiken kan inspekteras okrypterad.

Nähä du, det där var fixat 2017 om jag inte minns fel.

Menar du på WPA3 nu? Det har ju routrarna som TS frågar om.

Är det därför du har det? Okej, jag är helt övertygad om att TS är rätt lik mig som person fast inom andra ämnen som jag inte kan, ts vill ha wifit nere i källan som är stabilt helt enkelt och stvå stabila inkopplingar datorn det är en FENOMENAL setup som hen frågar om som skulle funka föra alla i hens sits, jag tror han skiter i vad bara det fungerar så han vill inte ens skicka tillbaka för nu funkar det på ett felaktigt vis?

Är du miljonär? Eller what? TÄNK om TS skall flytta in i skogen utan grannar? Vilken otur att jag kom hit och ifrågasatte jag har stenkoll på på området i detalj, jag kanske till och med är med fixar grejjer för sånt här.

Sen undrar jag, har du provat sårbarheten på dig själv?

Det har jag nämligen gjort på mig själv, EXAKT samma som jag gör på själv när jag läser era saker här precis på pricken och jag svaret "ts problem är löst, vad du krånglar till det"?

WHAT!? NI har ju galet sjukt fel?! Hur jag skall annars veta? Mig kan ni INTE lura det lovar för jag provar i detalj och så visar det till andra som TS här te.x

Det var forskare som hittade den sårbarheten. Det är 6 årsen, då fanns wifi6, knappt wifi5 fanns och sådär det var ett bra sätt att få fram ny teknik för WPA2 var gammalt och nu har ju typ alla uppgraderat sig så det där köper jag inte, TS router har allt som krävs för detta skyddet, det har jag redan kollat.

Jag vet dock fortfarande ingen som drabbats av den IRL sårbarheten i sitt hem typ, speciellt INTE en gamer som vill ha wifit till VR!?

Vet du? Om inte, så har du just slösat dina pengar på sånt som andra kanske inte vill. Jag tycker är rätt elakt mot TS att göra såhär, fruktansvärt elakt faktiskt därför frågar jag frågorna åt hen som hen borde frågat. Hen visa visst vara intresserad helt plötsligt?

Jag läste på i detalj jag satt som sagt i 7 timmar för jag ville veta svaren, jag fastna i kernel hacking dokumentation till Linux och mesh är B.A.T.M.A.N som sagt.. Vet ni ens vad det är?

https://www.kernel.org/doc/html/v4.15/networking/batman-adv.h...

Citat:

Batman advanced is a new approach to wireless networking which does no longer operate on the IP basis. Unlike the batman daemon, which exchanges information using UDP packets and sets routing tables, batman-advanced operates on ISO/OSI Layer 2 only and uses and routes (or better: bridges) Ethernet Frames. It emulates a virtual network switch of all nodes participating. Therefore all nodes appear to be link local, thus all higher operating protocols won’t be affected by any changes within the network. You can run almost any protocol above batman advanced, prominent examples are: IPv4, IPv6, DHCP, IPX.

Batman advanced was implemented as a Linux kernel driver to reduce the overhead to a minimum. It does not depend on any (other) network driver, and can be used on wifi as well as ethernet lan, vpn, etc ... (anything with ethernet-style layer 2).

Altsååå. Vad fan skall en gamer med detta till? Det är inte pentagton det handlar om.. Jag tycker verkligen det var dåligt av alla som inte sa som det var från början, ni vet ju inte ju mer än TS?! Jag har varit aktiv i 25 år inom det här detta är så avancerat så det tar flera timmar att fatta detta det står jag rakt upp ner kan säga utan att skämmas ett dugg, andra som inte känner till området men sedan säger aatt dom inte vet är genuina för det är det så fungerar. Jag kan inte heller?

Så tänker jag såhär, tänk om jag skulle gå in och fråga te.x... Jag vill ha en dator som är lagom till spel men inte mer än så. Så säger folk köp 10 GTX 4090 till mig och så gör det? Är man schysst då? Inte i min värld för det hade räckt med mindre för mina behov.

Nej. Då är det väl bättre att man lär sig rätt så kan man lära ut rätt rätt? Det tror dom flesta vill här.

Du, du vet att du sa att min setup är sämre än din va?

DU har FEL! Din är både dyrare, sämre och helt enkelt GALET fel. Ledsen och säga det, fråga mesh gubbarna om det är nöädvändigt för en gamer att ha detta systemet? Mailarna finns på deras hemsida, så vet du nu vem som hade fel.

Folk hade tipsat om exakt samma som jag, 100% + man lär sig också. Såhär fungerar det, men man kan ju fråga som TS också gjorde då tycker jag hen skall få ett ärligt svar sen får man tycka vad man vill om mig men det är inget sjukhus eller pentagon vi pratar om.

Säg som det är istället? Ni har misslyckats och ni vet inte bättre än TS och så ger ni hen det som ni gjorde för att lyckas? Det fattar jag ju med, jag skriver här för ERAN skull för att visa er hur lätt det kan vara.

tänk att ts nu sitter med sin setup, kommer in på sin router, har fått dålga råd, och sitter mesh "slaves" wtf!!

Alltså, skämms på er!

'
Permalänk
Skrivet av wuseman:

Nähä du, det där var fixat 2017 om jag inte minns fel.

Menar du på WPA3 nu? Det har ju routrarna som TS frågar om.

Är det därför du har det? Okej, jag är helt övertygad om att TS är rätt lik mig som person fast inom andra ämnen som jag inte kan, ts vill ha wifit nere i källan som är stabilt helt enkelt och stvå stabila inkopplingar datorn det är en FENOMENAL setup som hen frågar om som skulle funka föra alla i hens sits, jag tror han skiter i vad bara det fungerar så han vill inte ens skicka tillbaka för nu funkar det på ett felaktigt vis?

Är du miljonär? Eller what? TÄNK om TS skall flytta in i skogen utan grannar? Vilken otur att jag kom hit och ifrågasatte jag har stenkoll på på området i detalj, jag kanske till och med är med fixar grejjer för sånt här.

Sen undrar jag, har du provat sårbarheten på dig själv?

Det har jag nämligen gjort på mig själv, EXAKT samma som jag gör på själv när jag läser era saker här precis på pricken och jag svaret "ts problem är löst, vad du krånglar till det"?

WHAT!? NI har ju galet sjukt fel?! Hur jag skall annars veta? Mig kan ni INTE lura det lovar för jag provar i detalj och så visar det till andra som TS här te.x

Det var forskare som hittade den sårbarheten. Det är 6 årsen, då fanns wifi6, knappt wifi5 fanns och sådär det var ett bra sätt att få fram ny teknik för WPA2 var gammalt och nu har ju typ alla uppgraderat sig så det där köper jag inte, TS router har allt som krävs för detta skyddet, det har jag redan kollat.

Jag vet dock fortfarande ingen som drabbats av den IRL sårbarheten i sitt hem typ, speciellt INTE en gamer som vill ha wifit till VR!?

Vet du? Om inte, så har du just slösat dina pengar på sånt som andra kanske inte vill. Jag tycker är rätt elakt mot TS att göra såhär, fruktansvärt elakt faktiskt därför frågar jag frågorna åt hen som hen borde frågat. Hen visa visst vara intresserad helt plötsligt?

Jag läste på i detalj jag satt som sagt i 7 timmar för jag ville veta svaren, jag fastna i kernel hacking dokumentation till Linux och mesh är B.A.T.M.A.N som sagt.. Vet ni ens vad det är?

https://i.imgur.com/ADMH5dm.png

https://www.kernel.org/doc/html/v4.15/networking/batman-adv.h...

Altsååå. Vad fan skall en gamer med detta till? Det är inte pentagton det handlar om.. Jag tycker verkligen det var dåligt av alla som inte sa som det var från början, ni vet ju inte ju mer än TS?! Jag har varit aktiv i 25 år inom det här detta är så avancerat så det tar flera timmar att fatta detta det står jag rakt upp ner kan säga utan att skämmas ett dugg, andra som inte känner till området men sedan säger aatt dom inte vet är genuina för det är det så fungerar. Jag kan inte heller?

https://i.imgur.com/4Pb4wGE.png

Så tänker jag såhär, tänk om jag skulle gå in och fråga te.x... Jag vill ha en dator som är lagom till spel men inte mer än så. Så säger folk köp GTX 4090 till mig och så gör det? Är man schysst då? Inte i min värld för det hade räckt med mindre för mina behov.

Nej. Då är det väl bättre att man lär sig rätt så kan man lära ut rätt rätt? Det tror dom flesta vill här.

Du, du vet att du sa att min setup är sämre än din va?

DU har FEL! Din är både dyrare, sämre och helt enkelt GALET fel. Ledsen och säga det, fråga mesh gubbarna om det är nöädvändigt för en gamer att ha detta systemet? Mailarna finns på deras hemsida, så vet du nu vem som hade fel.

Folk hade tipsat om exakt samma som jag, 100% + man lär sig också. Såhär fungerar det, men man kan ju fråga som TS också gjorde då tycker jag hen skall få ett ärligt svar sen får man tycka vad man vill om mig men det är inget sjukhus eller pentagon vi pratar om.

Du bör nog fundera på om du borde hänga på diskussionsforum alls, du har väldigt svårt att diskutera på ett konstruktivt sätt och är väldigt låst vid att du alltid vet bäst. Förstod jag det rätt att du förslog att sätta upp en dator som router? (dina inlägg är svårbegripliga). Vad kostar inte det i elkostnader isf liksom jämfört med en router?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Du bör nog fundera på om du borde hänga på diskussionsforum alls, du har väldigt svårt att diskutera på ett konstruktivt sätt och är väldigt låst vid att du alltid vet bäst. Förstod jag det rätt att du förslog att sätta upp en dator som router? (dina inlägg är svårbegripliga). Vad kostar inte det i elkostnader isf liksom jämfört med en router?

Jag vet bäst för det finns bara ett sätt att göra det på? Det är där jag utvecklar och är med och bidrar? Kolla min github

Du bör ju fundera på om du skall hjälpa andra över huvudtaget om du har så fel och får folk att göra dåliga val? Du ljög och hade fel.

Har du provat vad jag sagt? Visste jag inte bättre än dig då? Du bör ju lära dig innnan du säger vad som är möjligt och INTE möjligt. Jag är jävligt ödmjuk till den som inte kan men jag är rak på sak mot den som tror den kan. Därför känner du så eller vet du bättre än mig som kan?

Jag tror inte jag kan, du vet ju att jag kan? Prova får du se vem som hade rätt. Berätta sen vem som hade fel istället för att förrsöka bort mig som vill hjälpa andra lära sig RÄTT? Skall du fortsätta lära andra fel då? Är det så du resonerar?

Glöm Det !!! Jag kommer läsa ännnu mera nu så folk inte bli lurade av dig. Stäng av DHCP och koppla in kabeln i lan.

Du kan göra detta 10000000000000 gånger. Du skrev att man ALDRIG skall använda två routrar i en tråd som frågade om det bara är att köra? Ja, det är klart jag kan, det kan du med nu! Varsegod! Du vill få bort mig nu haha! Som lärt dig göra rätt, sjukt.

§
Permalänk
Skrivet av wuseman:

Jag vet bäst för det finns bara ett sätt att göra det på? Det är där jag utvecklar och är med och bidrar? Kolla min github

Du bör ju fundera på om du skall hjälpa andra över huvudtaget om du har så fel och får folk att göra dåliga val? Du ljög och hade fel.

Har du provat vad jag sagt? Visste jag inte bättre än dig då? Du bör ju lära dig innnan du säger vad som är möjligt och INTE möjligt. Jag är jävligt ödmjuk till den som inte kan men jag är rak på sak mot den som tror den kan. Därför känner du så eller vet du bättre än mig som kan?

Jag tror inte jag kan, du vet ju att jag kan? Prova får du se vem som hade rätt. Berätta sen vem som hade fel istället för att förrsöka bort mig som vill hjälpa andra lära sig RÄTT?

Det var ett råd i all välmening. Ödmjuk är verkligen ordet som slår mig när man läser vad du skriver. Önskar dig allt gott, jag finner inte vidare diskussion med dig meningsfull så jag väljer att rulla vidare istället. 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var ett råd i all välmening. Ödmjuk är verkligen ordet som slår mig när man läser vad du skriver. Önskar dig allt gott, jag finner inte vidare diskussion med dig meningsfull så jag väljer att rulla vidare istället. 👍

TS verkar ju tycka det är intressant iaf. Det spelar roll för mig.

Rulla du vidare, jag kommer hjälpa TS vidare till 100% du kunde ju också vart med och nästa gång någon frågat kunde du ju sagt JA istället och visat rätt men vill du ej det så, allt gott till dig med.

Jag blev otrevlig när du fråga om jag skulle vara på forum alls när jag lärt ut rätt för DIG bl.a mn ja, vi värderar verkligen olika.

Jag var likadan som du förr men det gynnade mig ej i längden då hade jag aldrig varit här helt enkelt där jag är, jag menar det.

Vet du vad som händer med en router om man stänger av DHCP och kopplar in den i LAN?

Det blir ju en switch + accespoint för wifit funkar ju naturligtvis ändå så det är ju skit bra att göra så om man vill ha wifi + lan som TS ville så får wifit på köpet gentimot "bara" en switch du så hade rätt absolut men det hade räck att stänga av dhcp så hade det löst sig för dig det vet du nu iaf. Bara en switch hade inte löst VR problemet, men nu vet du det.. Kunskap för mig är värt mkt. Vi resonerar olika.

Varför jag blir otrevlig mot tidigare och blir arg det är för att hen sa att min var "sämre", hade hen skippat det så hade jag aldrig sagt att min var "bättre" heller. Det var ju onödigt och tävla liksom.

Men jag har glömt det redan jag la ner tid för jag ville visa hen det betyder inte att jag är elak mot hen tvärtom, jag försöker hjälpa hen att förstå· Jag hoppas hen också förstår att det är i 100% välmening jag säger det till hen. MESH är bra på rätt ställe 100% (hemma hos hen kanske, jag har ingen aning? Då hade jag aldrig något) Men sårbarheten löste sig iom WPA3 te.x.

Men ja som sagt,först får man ju fråga hur stor kåken är m.m hade det varit ett slott eller 3 våningshus så blir det ju annat än om det är ett hus på 50kvm på tvåningar te.x. Eller, det är fel också av mig och vilja veta det?

Som sagt, jag förstår att du tycker så men jag tänker inte hindra dig för jag tänker inte dalta för jag tycker TS har fått en värdelös setup och borde ÅTMINSTONDE prova det jag visar iaf. Sen får hen välja själv natrurligtvis. Jag hoppas du provar också det blir fantastiskt, everyone will be winner!

Angående det jag skrev om husen, jaja det är klart det kan vara så!? Jag vet ju svaren. Jag bara vill visa hur jag tänker vs hur dom säljer prylar tänker. Man deauthar en klient från wifit och sedan snor man handshaken när den re-authar. Men du som är på wifit märker inte det och det blir _inga_ stora begränsningar, faktum är att android eller ios inte ens kommer notera det på ikonen men absolut i loggen te.x logcat.

IW används för allt, detta är offentlgit:

Allting bygger på samma sak! Därför vet jag ju att jag har rätt för allt ni pratar om använder samma sak. Kolla längst ner. Det är bra grejjer men inte för TS som sagt.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Nähä du, det där var fixat 2017 om jag inte minns fel.

Menar du på WPA3 nu? Det har ju routrarna som TS frågar om.

Är det därför du har det? Okej, jag är helt övertygad om att TS är rätt lik mig som person fast inom andra ämnen som jag inte kan, ts vill ha wifit nere i källan som är stabilt helt enkelt och stvå stabila inkopplingar datorn det är en FENOMENAL setup som hen frågar om som skulle funka föra alla i hens sits, jag tror han skiter i vad bara det fungerar så han vill inte ens skicka tillbaka för nu funkar det på ett felaktigt vis?

Är du miljonär? Eller what? TÄNK om TS skall flytta in i skogen utan grannar? Vilken otur att jag kom hit och ifrågasatte jag har stenkoll på på området i detalj, jag kanske till och med är med fixar grejjer för sånt här.

Sen undrar jag, har du provat sårbarheten på dig själv?

Det har jag nämligen gjort på mig själv, EXAKT samma som jag gör på själv när jag läser era saker här precis på pricken och jag svaret "ts problem är löst, vad du krånglar till det"?

WHAT!? NI har ju galet sjukt fel?! Hur jag skall annars veta? Mig kan ni INTE lura det lovar för jag provar i detalj och så visar det till andra som TS här te.x

Det var forskare som hittade den sårbarheten. Det är 6 årsen, då fanns wifi6, knappt wifi5 fanns och sådär det var ett bra sätt att få fram ny teknik för WPA2 var gammalt och nu har ju typ alla uppgraderat sig så det där köper jag inte, TS router har allt som krävs för detta skyddet, det har jag redan kollat.

Jag vet dock fortfarande ingen som drabbats av den IRL sårbarheten i sitt hem typ, speciellt INTE en gamer som vill ha wifit till VR!?

Vet du? Om inte, så har du just slösat dina pengar på sånt som andra kanske inte vill. Jag tycker är rätt elakt mot TS att göra såhär, fruktansvärt elakt faktiskt därför frågar jag frågorna åt hen som hen borde frågat. Hen visa visst vara intresserad helt plötsligt?

Jag läste på i detalj jag satt som sagt i 7 timmar för jag ville veta svaren, jag fastna i kernel hacking dokumentation till Linux och mesh är B.A.T.M.A.N som sagt.. Vet ni ens vad det är?

https://i.imgur.com/ADMH5dm.png

https://www.kernel.org/doc/html/v4.15/networking/batman-adv.h...

Altsååå. Vad fan skall en gamer med detta till? Det är inte pentagton det handlar om.. Jag tycker verkligen det var dåligt av alla som inte sa som det var från början, ni vet ju inte ju mer än TS?! Jag har varit aktiv i 25 år inom det här detta är så avancerat så det tar flera timmar att fatta detta det står jag rakt upp ner kan säga utan att skämmas ett dugg, andra som inte känner till området men sedan säger aatt dom inte vet är genuina för det är det så fungerar. Jag kan inte heller?

https://i.imgur.com/4Pb4wGE.png

Så tänker jag såhär, tänk om jag skulle gå in och fråga te.x... Jag vill ha en dator som är lagom till spel men inte mer än så. Så säger folk köp 10 GTX 4090 till mig och så gör det? Är man schysst då? Inte i min värld för det hade räckt med mindre för mina behov.

Nej. Då är det väl bättre att man lär sig rätt så kan man lära ut rätt rätt? Det tror dom flesta vill här.

Du, du vet att du sa att min setup är sämre än din va?

DU har FEL! Din är både dyrare, sämre och helt enkelt GALET fel. Ledsen och säga det, fråga mesh gubbarna om det är nöädvändigt för en gamer att ha detta systemet? Mailarna finns på deras hemsida, så vet du nu vem som hade fel.

Folk hade tipsat om exakt samma som jag, 100% + man lär sig också. Såhär fungerar det, men man kan ju fråga som TS också gjorde då tycker jag hen skall få ett ärligt svar sen får man tycka vad man vill om mig men det är inget sjukhus eller pentagon vi pratar om.

Säg som det är istället? Ni har misslyckats och ni vet inte bättre än TS och så ger ni hen det som ni gjorde för att lyckas? Det fattar jag ju med, jag skriver här för ERAN skull för att visa er hur lätt det kan vara.

tänk att ts nu sitter med sin setup, kommer in på sin router, har fått dålga råd, och sitter mesh "slaves" wtf!!

Alltså, skämms på er!

Du är en rolig filur.

WPA3 har många bra nya säkerhetsfunktioner. Jag gillar framförallt dragonfly (läs även om dragonblood vuln.) och Owe. Du får jättegärna redogöra för dina favorituppdateringar jämfört med WPA2, nu är det dock flera år sedan jag jobbade med wifi, och om jag ska var ärlig är det ganska tråkigt, för hur grym man än är så räcker det att en idiot tar och ställer sin micro på fel ställe för att ställa till massiva problem! Jag vet att du tänker "näh, du har fel för en micro går bara på 2,4ghz bandet och man borde bandsteera klienter till 5ghz bandet för dess bättre prestanda!" Men, den är enkel och tydlig.

Och, jag berättade i lika enkla ordalag att OM klienter roamade till höger o vänster bara baserat på SSID så finns det risker, du säger "NÄ, Det finns inga risker, de är tilltäppta i WPA3".

Slutligen: Du verkar väldigt duktig på Linux, kunde behövt din hjälp när jag var ute på djupt vatten o försökte få igång KVM Qemu, men jag tog fallback på proxmox istället!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discharged:

Du är en rolig filur.

WPA3 har många bra nya säkerhetsfunktioner. Jag gillar framförallt dragonfly (läs även om dragonblood vuln.) och Owe. Du får jättegärna redogöra för dina favorituppdateringar jämfört med WPA2, nu är det dock flera år sedan jag jobbade med wifi, och om jag ska var ärlig är det ganska tråkigt, för hur grym man än är så räcker det att en idiot tar och ställer sin micro på fel ställe för att ställa till massiva problem! Jag vet att du tänker "näh, du har fel för en micro går bara på 2,4ghz bandet och man borde bandsteera klienter till 5ghz bandet för dess bättre prestanda!" Men, den är enkel och tydlig.

Och, jag berättade i lika enkla ordalag att OM klienter roamade till höger o vänster bara baserat på SSID så finns det risker, du säger "NÄ, Det finns inga risker, de är tilltäppta i WPA3".

Slutligen: Du verkar väldigt duktig på Linux, kunde behövt din hjälp när jag var ute på djupt vatten o försökte få igång KVM Qemu, men jag tog fallback på proxmox istället!

Jag förstår att du har kunskap eller snarare du följer med väldigt bra och kunskap kan jag ej veta men också och jag tycker det är fantastiskt att du svarade mig såhär för nu är du ärlig , som jag var hela tiden

Jag hade absolut hjälpt dig med qemu. Aldrig hört talats om promox faktiskt.

Nu är du ärlig. Jag tycker inte illa om dig alls, jag har blivit sån här för jag kan linux det går inte "ljuga" eller "ha fel" mot någon som kan, jag har provat också

Jag tycker också WIFI är fett tråkigt men jag vet ju iaf vad som gäller för TS. JAg kör bara kabel, därför kan jag köra luci på min asus router. Jag kunde också gjort som du haha, men jag går in i modes för det är så andra har gjort mot mig så jag tycker det är roligt på ett sätt. För nog fasen kan jag ju det har jag lärt mig att man kan lära andra på jag vill ju bara vara tydlig.

Kolla här det är sånt som du pratar om, det är riktgit avancerat men det är nog framtiden kanske. Jag kan det inte själv ens.

https://wiki.gentoo.org/wiki/QEMU_with_Open_vSwitch_network

Skulle du behöva hjälp någon gång så tveka aldrig på fråga här elelr i PM eller på IRC. Promox har jag inte hört , tycker du det är svårt med qemu så kolade på virshemu eller det istället för f, android-studio m.m använder QEMU/KVM osv. JAg bygger min egen kärna och sådär från grund!

Vi är rätt lika ändå, haha. Tråkigt att folk inte vill lära sig och be om hjälp som du gör nu för gör jag exakt samma sak det är lite "svenskt" att tro man vet bäst hela tiden. Sånt har ajg lärt mig för jag jag älskar linux men vissa istället bara "rullar vidare" liksom istället, synd men så är det jag tänker inte ändra för det jag kommer altlid säga som det är.

Du är också rätt rolig. Du verkar väldigt mån om din säkerhet det är ju fantastiskt. Jag såg igenom det DIREKT när du skrev om altenativen på hur du menade då var ju ute med hunden wow!! Ärligt talat. så har jag aldrig varit med om tidigare men jag håller med dig absolut men man kan inte ändra på TS hur mkt man en försöker, jag tror du är en god människa, du ville ju väl jag sa ju det märks du kan.

Alltså, ärligt talat så tror jag att 90% som klarade sig förut klarar sig utan mesh också, det är förlängare som kostar pengar och vanlga folk behöver inte ens det i hemma, har 4 pluppar på wifit så duger det bra, det är där skillnaden mot linux användare + buisness är.

Detta är INTE lätt. Lura mig kan man dock inte för jag provar naturlgitvis, det är exakt det jag menar med att "det gynnade mig ej" för jag fortsatte med qemu och det är också svårt

Manuelen är på flera tusen sidor, men frågar man så finns alltid någon att få hjälp av. Det var sant faktiskt med mitt exempel på dator för jag kan inget om sånt som sagt, jag vill ju inte "slösa" mina pengar för att någon annaninte är ärlig, därfölr resonerar jag såhär eller har börjat med.

Sedär, den som har MESH var glad för det, det hade jag med viljat ha men jag behöver det inte för jag använde rinte ens wifi men andra använder det till mikron som du säger, allt är relativt...

Alltså, helvete vad jag har kämpat med konflikter och grejjer i routrarna, vem fan tror att jag inte misslyckats som er? Jag hade dock aldrig råd att köpa nytt, så jag lärde mig helt enkelt.

Nu skall jag inte skriva mer här men vi kan nog inte göra skillnad för TS men jag hoppas TS testar iaf att göra som jag har skrivit och faktiskt PROVAR så hen vet om det annars vet hen inte och vad är det för negativt om att jag vill att TS skall prova något som kan vara bättre? Det är ingen tävling eller hur? Det finns tusen sätt att göra olika saker på, ju mer altenativ ju bättre är det. Jag är aktiv på stackoverflow ganska mycket och ger råd och där får man inte höra "tror du är bäst" det är ju bättre om någon kommer med en bättre föarkling mig !

Jag får negativa kommentarer mot mig? Men jag lämnar inte för det, jag ändrar mig och säger wow! Tack istället?

Jag tror inte en ändaste försäljare har provat det som den rekommenderar därför vet alla lika "ltie" eller lika "mycket"

Nåväl, jag finns på liberachat om du behöver när som helst hur som helst, det är också "moduler" i linux kärnan. Alltså, det där är "raket kunskap" jag kan mycket mer än dom flesta men jag INGET jämfört med dom bästa men jag försöker iaf så lär jag mig . Man behöver inte kunna ALLT om qemu. Qemu används förövrigt att prova bl.a asus firmwares.

Det är klart som fan är grym:

Det började med att det skulle vara enkelt för att kunna använda accesspoints från en dator istället för bara via wifis, te.x.. Sedan kom version2:

Version 2:

Citat:

Algoritmen för version ett gjorde ett betydande antagande: Så snart en nod tar emot existensdata från en annan nod, antar den att den också kan skicka tillbaka data. I radionätverk kan det dock mycket väl vara så att endast envägskommunikation är möjlig, d.v.s. asymmetriska länkar. En mekanism införlivades i protokollet för att möjliggöra detta och för att lösa de problem som uppstår. Mekanismen gör det möjligt för noden att bestämma huruvida en angränsande nod tillhandahåller dubbelriktad kommunikation. Endast dubbelriktade noder anses vara en del av nätverket, och enkelriktade noder är inte längre helt inkluderade.

Version 3: (detta sitter TS med just nu) :

Citat:

Den största innovationen i denna version är B.A.T.M.A.N:s stöd för flera nätverksenheter. En dator eller router som kör B.A.T.M.A.N. kan distribueras på en central plats, till exempel en hög byggnad, och har flera trådbundna eller trådlösa nätverksgränssnitt kopplade till sig. När så utplacerat, B.A.T.M.A.N. kan vidarebefordra nätverksdata i mer än en riktning utan någon återsändningsfördröjning. (ts behöverbara en riktning till sitt vr )

Vissa ovanliga fenomen och speciella omständigheter kan uppstå under fastställandet av den bästa vägen genom nätet. Dessa har tacklats och motverkats för att förhindra cirkulär routing (vilket kan förhindra att data når sin destination).

En nod kan informera nätverket att den ger tillgång till Internet. Andra noder använder denna information för att utvärdera om det finns en anslutning till Internet nära dem och hur mycket bandbredd som är tillgänglig. De kan antingen använda en specifik gateway eller tillåta B.A.T.M.A.N. för att avgöra vilken gateway som ska användas, baserat på kriterier som anslutningshastighet.

Meddelande enheter som inte kör B.A.T.M.A.N. själva ingick också i dena version. Vanligtvis används denna metod för att ansluta hemnätverk till mesh-nätverk. En antenninstallation på taket kommer att ansluta till det trådlösa nätverket genom B.A.T.M.A.N. och resten av byggnaden kommer helt enkelt att tillkännages och därmed också vara tillgänglig.

Denna version av B.A.T.M.A.N. har visat sig uppvisa höga nivåer av stabilitet men något långsamma konvergenstider i verkliga förhållanden;

Detta bekräftas av teoretisk analys...

Källa: Skaparna av mesh och linuux kernel team som utvecklat det så lär sig folk det som köper routrar kan sälja till er sen färdigt och klart. Det är svin bra men svindyrt. Haha, ni fattar grejjen., det är för er skull soms agt men HAR ni det hemma på erat lilla nätverk i hemmet så vara glada för det det hade jag varit!

Vill bara er alla väl så jag tog fram källan till er! Jag tror TS bor i en vanlig villa och det gör dom flesta andra med Haha!

// wuseman

Permalänk
Medlem

Hej igen! Drar lite liv i tråden igen. Har kört mitt meshsystem nu någon månad. Upplever att den har svårt att bestämma vilken router den ska använda.
Använder min AC68U som huvud router. Många av mina enheter försöker använda sig av AX3000 även om den har sämre täckning? Gäller främst 5ghz nätet.

Sedan har jag även problem att de står jag har bra uppkoppling. Men mitt internet fungerar inte när jag är i ungefär mitten av huset. Lite som den försöker koppla mellan båda och får problem då. Full täckning och internatet går jätte sakta eller funkar inte alls. Någon som har tips på detta?

Permalänk
Medlem

Ja, nu kommer jag vara skittråkig, men som vi skrev... blanda inte olika tillverkare för då får man den här sortens problem.

Ax3000 är visst både en tp link och en asus tuf. Då är det kanske en menyinställning. Kolla hand off inställningar under roaming. Finns det nån hand off assist? Roaming assist eller liknande, den borde kanske göras mindre känslig eller mer känslig.

Kolla även motsvarande klientinställningar som roaming agressiveness, det kan också vara orsaken.

Google ljög... :)
Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Hej igen! Drar lite liv i tråden igen. Har kört mitt meshsystem nu någon månad. Upplever att den har svårt att bestämma vilken router den ska använda.
Använder min AC68U som huvud router. Många av mina enheter försöker använda sig av AX3000 även om den har sämre täckning? Gäller främst 5ghz nätet.

Sedan har jag även problem att de står jag har bra uppkoppling. Men mitt internet fungerar inte när jag är i ungefär mitten av huset. Lite som den försöker koppla mellan båda och får problem då. Full täckning och internatet går jätte sakta eller funkar inte alls. Någon som har tips på detta?

Är AX3000 från Asus och är den konfigurerad som Accesspunkt MED AiMesh?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Ja, nu kommer jag vara skittråkig, men som vi skrev... blanda inte olika tillverkare för då får man den här sortens problem.

Ax3000 är visst både en tp link och en asus tuf. Då är det kanske en menyinställning. Kolla hand off inställningar under roaming. Finns det nån hand off assist? Roaming assist eller liknande, den borde kanske göras mindre känslig eller mer känslig.

Kolla även motsvarande klientinställningar som roaming agressiveness, det kan också vara orsaken.

Antar jag får kolla detta på min RT68U då jag bara har tillgång att gå in i menyn på den. Den andra ser jag även där som en nod.

Skrivet av nu1mlock:

Är AX3000 från Asus och är den konfigurerad som Accesspunkt MED AiMesh?

Ja precis. Tror det kallas nod i asus program

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Använder min AC68U som huvud router. Många av mina enheter försöker använda sig av AX3000 även om den har sämre täckning? Gäller främst 5ghz nätet.

Sedan har jag även problem att de står jag har bra uppkoppling. Men mitt internet fungerar inte när jag är i ungefär mitten av huset. Lite som den försöker koppla mellan båda och får problem då. Full täckning och internatet går jätte sakta eller funkar inte alls. Någon som har tips på detta?

Skrivet av FardrowN:

Ja precis. Tror det kallas nod i asus program

Att en enhet håller kvar vid en accesspunkt långt efter att signalen är dålig, trots att det finns accesspunkt med bättre styrka inom räckhåll, är typiskt beteende för vanliga accesspunkter utan AiMesh.

Om det är så du upplever det så behöver du antingen en extra nod som täcker området bättre, eller så har du inte konfigurerat den andra routern som accesspunkt med AiMesh.

Det kan även vara så att du har ställt in att en specifik klient ska använda en specifik accesspunkt och att det blir tokigt den vägen, men det behöver man ju göra manuellt i appen (går säkert via web-GUI på något vis) så det borde du känna till i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att en enhet håller kvar vid en accesspunkt långt efter att signalen är dålig, trots att det finns accesspunkt med bättre styrka inom räckhåll, är typiskt beteende för vanliga accesspunkter utan AiMesh.

Om det är så du upplever det så behöver du antingen en extra nod som täcker området bättre, eller så har du inte konfigurerat den andra routern som accesspunkt med AiMesh.

Det kan även vara så att du har ställt in att en specifik klient ska använda en specifik accesspunkt och att det blir tokigt den vägen, men det behöver man ju göra manuellt i appen (går säkert via web-GUI på något vis) så det borde du känna till i sådana fall.

Bild från mobilapp
Här har du hur bilden ser ut och den är tillagd med Aimesh.

Bild över täckning på Wi-Fi i badrummet

Här är en bild där du ser täckningen i mitt badrum, vilket är ett typiskt ställe det inte vill fungera på riktigt.

Har bundit min ps5a till routern som står i samma rum då den gärna försökte köra på routern som står i andra sidan av huset i källaren med 1 prick. Hade ofta att den tappa anslutning osv. Nu är mitt problem att den får bra hastighet osv när jag låst den till RT68U men den har fortfarande klabb med att den tappar Wi-Fi anslutning emellanåt.
Har en smart högtalare som jag låste till RT68U och det slutade med att den inte koppla upp sig till internet alls?
Får en idé om att jag har strul med Wi-Fi på min huvudrouter men den har fungerat felfritt innan jag började använda Aimesh. Funderar på om jag ska återställa dem och använda AX3000 som huvudrouter istället då den är nyare och vassare.

Dum idé eller?

Bilderna strula
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Att en enhet håller kvar vid en accesspunkt långt efter att signalen är dålig, trots att det finns accesspunkt med bättre styrka inom räckhåll, är typiskt beteende för vanliga accesspunkter utan AiMesh.

Om det är så du upplever det så behöver du antingen en extra nod som täcker området bättre, eller så har du inte konfigurerat den andra routern som accesspunkt med AiMesh.

Det kan även vara så att du har ställt in att en specifik klient ska använda en specifik accesspunkt och att det blir tokigt den vägen, men det behöver man ju göra manuellt i appen (går säkert via web-GUI på något vis) så det borde du känna till i sådana fall.

Det är typiskt beteende för klienter eller nätverk utan stöd för 802.11k/r/v (se https://support.apple.com/sv-se/HT202628)
Det behöver inte vara specifikt mesh för att dessa ska fungera men det behöver finnas någon central styrning och det är ju implicerat när du kör mesh.

Utan stöd för dessa återstår för routern att sparka ut klienter med för dålig signal och hoppas att de ansluter till någon bättre, men det innebär ett längre avbrott i kommunikationen och resultatet är osäkert.

Skrivet av FardrowN:

Bild från mobilapp
Här har du hur bilden ser ut och den är tillagd med Aimesh.

Bild över täckning på Wi-Fi i badrummet

Här är en bild där du ser täckningen i mitt badrum, vilket är ett typiskt ställe det inte vill fungera på riktigt.

Har bundit min ps5a till routern som står i samma rum då den gärna försökte köra på routern som står i andra sidan av huset i källaren med 1 prick. Hade ofta att den tappa anslutning osv. Nu är mitt problem att den får bra hastighet osv när jag låst den till RT68U men den har fortfarande klabb med att den tappar Wi-Fi anslutning emellanåt.
Har en smart högtalare som jag låste till RT68U och det slutade med att den inte koppla upp sig till internet alls?
Får en idé om att jag har strul med Wi-Fi på min huvudrouter men den har fungerat felfritt innan jag började använda Aimesh. Funderar på om jag ska återställa dem och använda AX3000 som huvudrouter istället då den är nyare och vassare.

Dum idé eller?

Det skulle kunna vara så att du i badrummet har situationen att routerns signal är stark nog att nå klienten och ge många fina prickar, men klientens signal är för svag för att höras av routern. Lösningen är att sänka uteffekt på router/AP och placera ut fler för bättre täckning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är typiskt beteende för klienter eller nätverk utan stöd för 802.11k/r/v (se https://support.apple.com/sv-se/HT202628)
Det behöver inte vara specifikt mesh för att dessa ska fungera men det behöver finnas någon central styrning och det är ju implicerat när du kör mesh.

Utan stöd för dessa återstår för routern att sparka ut klienter med för dålig signal och hoppas att de ansluter till någon bättre, men det innebär ett längre avbrott i kommunikationen och resultatet är osäkert.

Det skulle kunna vara så att du i badrummet har situationen att routerns signal är stark nog att nå klienten och ge många fina prickar, men klientens signal är för svag för att höras av routern. Lösningen är att sänka uteffekt på router/AP och placera ut fler för bättre täckning.

Hur sänker jag styrkan på det?
Sen verkar det skumt imed jag har låst min ps5 till routern som ska ha bäst täckning då den är i samma rum och ändå försöker den ansluta till den med sämst täckning? Det i badrummet känns lite som det kanske tar lite tid för den att byta till den AP som kan leverera för det fungerar. Men tar ibland en jävla tid för den att komma igång. Men förklarar inte ps5an varför den har problem att ansluta och ibland tappar anslutning. Skulle väll säga där är 3-4 meter mellan router och konsol.

Permalänk
Medlem

Sticker in en snabb fråga till proffsen;
Jag har fiber in i huset från Telia. Har nu dragit kabel till alla rum i huset. Sätter jag routern med Wi-Fi mellan mediaomvandlaren och switchen(16st) eller ska det gå från mediaomvandlaren direkt till switchen och sen router från switchen tillsammans med alla övriga kablar?

Och kan jag sen sätta en ytterligare Wi-Fi router på kabel i ett av rummen för bättre Wi-Fi-täckning i huset?

Ja sorry, anledningen är att jag har en extra wifi router….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Sticker in en snabb fråga till proffsen;
Jag har fiber in i huset från Telia. Har nu dragit kabel till alla rum i huset. Sätter jag routern med Wi-Fi mellan mediaomvandlaren och switchen(16st) eller ska det gå från mediaomvandlaren direkt till switchen och sen router från switchen tillsammans med alla övriga kablar?

Och kan jag sen sätta en ytterligare Wi-Fi router på kabel i ett av rummen för bättre Wi-Fi-täckning i huset?

Ja sorry, anledningen är att jag har en extra wifi router….

Du sätter alltid routern direkt efter fiberomvandlaren. Sen kopplar du in switchen i routern. Då delar routern ut IPnummer till enheter som är kopplade på den.

Den andra wifi routern måste ställa in i AP läge så kan du ställa den sen vart du vill för att få wifi täckning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johisco:

Sticker in en snabb fråga till proffsen;
Jag har fiber in i huset från Telia. Har nu dragit kabel till alla rum i huset. Sätter jag routern med Wi-Fi mellan mediaomvandlaren och switchen(16st) eller ska det gå från mediaomvandlaren direkt till switchen och sen router från switchen tillsammans med alla övriga kablar?

Och kan jag sen sätta en ytterligare Wi-Fi router på kabel i ett av rummen för bättre Wi-Fi-täckning i huset?

Ja sorry, anledningen är att jag har en extra wifi router….

Du var givetvis smart nog att dra dubbla kablar till rummen, då kan du dra ut inkommande från fiberkonverter till ett rum, koppla in i router du placerar där det ger bra täckning och sedan LAN från den routern tillbaks till switchen i kopplingsrummet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du var givetvis smart nog att dra dubbla kablar till rummen, då kan du dra ut inkommande från fiberkonverter till ett rum, koppla in i router du placerar där det ger bra täckning och sedan LAN från den routern tillbaks till switchen i kopplingsrummet.

Yes, två till varje rum. Men inget rum ger bra täckning överallt så vill ha två. En i kopplingsrummet och en till på övervåningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Yes, två till varje rum. Men inget rum ger bra täckning överallt så vill ha två. En i kopplingsrummet och en till på övervåningen

Du kan använda din extra router som Accesspunkt(AP) och kolla med t.ex wifi analyzer hur täckningen på övervåningen ser ut. Behöver du sen investera i några Accesspunkter så kostar dom mellan 1500-3000kr/st beroende på modell.

Permalänk
Medlem

Man kan lösa detta på många olika sätt, i mitt hem har jag totalt...tre ASUS AU86 och en Telia router då jag har fiber ifrån Telia.

Jag har valt att inte köra Mesh pga att jag har drygt 60 olika smarta devices, och en vanlig hemma router cappar ut på ca 20-21st enheter som är samtidigt uppkopplade.

Har Telia Routern direkt efter Fiberdosan så att Telia inte kan gnälla på att det fel på mina routrar/AP eller något annat om tex fiber eller fiber TV inte fungear. Sen är en ASUS AP till den så lite 2.4 uttag och lampor kommer åt internet.

Sen har jag en main ASUS Router som går via Telia fast på ett annat subnät. Den har i sin tur en AP i garagebyggnaden med två rum via fast TP kabel.

5Ghz nätet har samma SSID, vilket fungerar bättre än att köra mesh då jag behöver dela upp 2.4 näten för att hantera så många samtidiga kopplingar. Mobilen går sömnlös över till respektive ASUS mellan husen då de har samma SSID.

Den enda jag stör mig på är att jag inte kan stänga av WIFI på Telia routern då Telia spärrat det. Har istället flyttat runt kanalerna så det inte är överlap mellan någon av dem.

Fungerar skitbra, utan mesh och mina mer eller mindre nödvändiga 60+ enheter lirar samtidigt.

stavar som en kratta...
Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du skaaldrig ha två routrar i samma nätverk, det kommer bli ipkonflikter och dhcpserverkonflikter. Ställ in en router som switch eller accesspunkt istället så kommer det fungera bra.

En av dom största myterna och direkt felaktiga info som brukar florera.

Visst kan du få problem men det bottnar i en okunskap och felaktigt konfigurerade enheter - dock har en vanlig "hemma router" standardinställningar som kan, och förmodligen kommer orsaka problem om dessa kopplas samman utan att justera inställningarna.

"Internet" som ett enkelt exempel, det är inte en router involverad där utan snarare miljontals om inte mer än så.

Jag ger dig rätt i sak att en okunnig bör hålla sig borta från att blanda in fler än en router för hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du kan använda din extra router som Accesspunkt(AP) och kolla med t.ex wifi analyzer hur täckningen på övervåningen ser ut. Behöver du sen investera i några Accesspunkter så kostar dom mellan 1500-3000kr/st beroende på modell.

Jaha nu var andra routern paj så min fråga blev värdelös.

Har du tips på vad för accesspunkt jag ska ha? Har en Netgear Wi-Fi router idag, gissar nån standardmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Jaha nu var andra routern paj så min fråga blev värdelös.

Har du tips på vad för accesspunkt jag ska ha? Har en Netgear Wi-Fi router idag, gissar nån standardmodell.

Ubiquiti UniFi U7 Pro + Ubiquiti Networks U-POE-AT Injector 30W för att kunna driva Accesspunkten om du inte har en Switch med PoE+ portar.

UniFi U7 Pro har wifi 7 stöd så det blir en framtidsinvestering.

Vill du förslag på en helhetslösning får du gärna ta en bild på ditt "media skåp" där Fiberutrustningen sitter och bifoga i ditt nästa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Ubiquiti UniFi U7 Pro + Ubiquiti Networks U-POE-AT Injector 30W för att kunna driva Accesspunkten om du inte har en Switch med PoE+ portar.

UniFi U7 Pro har wifi 7 stöd så det blir en framtidsinvestering.

Vill du förslag på en helhetslösning får du gärna ta en bild på ditt "media skåp" där Fiberutrustningen sitter och bifoga i ditt nästa inlägg.

Tack! 🙏🏻

Ok den va lite pricey men kanske e bra då. Har nog ingen power i switchen så måste addera det också.

Vi renoverar och utrymmet är knappt påbörjat men tanken är alltså att sätta accesspunkter i två ändar av nätverkskablarna du ser i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Tack! 🙏🏻

Ok den va lite pricey men kanske e bra då. Har nog ingen power i switchen så måste addera det också.

Vi renoverar och utrymmet är knappt påbörjat men tanken är alltså att sätta accesspunkter i två ändar av nätverkskablarna du ser i bild.

<Uppladdad bildlänk>

Vill du vara "dumsnål" så kan du köpa Ubiquiti UniFi U6+ Access Point Fördelen är att dom drar mindre än U7 modellen.

Här har du en jämnförelse mellan U6 och U7 modellerna

D-Linken är din nuvarande switch, du får googla på modell numret och läsa specifikationerna. Men av bilden att dömma så är det någon 16P modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Vill du vara "dumsnål" så kan du köpa Ubiquiti UniFi U6+ Access Point Fördelen är att dom drar mindre än U7 modellen.

Här har du en jämnförelse mellan U6 och U7 modellerna

D-Linken är din nuvarande switch, du får googla på modell numret och läsa specifikationerna. Men av bilden att dömma så är det någon 16P modell.

Ja jag har en Dlink med 16 portar, ingen poe vad jag förstår. Ok tack jag kikar på U6 eller U7.