Helgsnack: Teknik i köket

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Teknik i köket

Smart kylskåp, avancerad riskokare eller gammal hederlig kastrull? Den här helgen snackar vi teknikprylar i köket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det mest avancerade jag har är en varmluftfritös, den stänger av sig efter så många minuter man sätter, så lite av en blandning av mikro och vanlig ugn…

Vad är det som kan vara så mycket smartare som man ska behöva?

Permalänk
Hedersmedlem

Har inga smarta prylar i köket än och känner väl inte direkt behov heller.
Uppkopplat kylskåp så man kan dubbelkolla vad som saknas när man handlar är nog det som ligger närmast, om något.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Drömmen hade ju varit om alla köksapparater som har en klocka på sig automatiskt hade ställt om till sommar/vintertid.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Drömmen hade ju varit om alla köksapparater som har en klocka på sig automatiskt hade ställt om till sommar/vintertid.

Känns verkligen som att bolagen har en del att göra

Permalänk
Medlem

Min smartaste favorit i köket är Polyscience The Control °Freak® - ohyggligt bra induktionsplatta som man kan "programmera" med egna recept där temperaturen verkligen är exakt. Glassbas, Bea, perfekta ägg, fransk omelett, knäck, kola och all form av lågtempning utan att kladda med sous vide.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Jumpcut:

Min smartaste favorit i köket är Polyscience The Control °Freak® - ohyggligt bra induktionsplatta som man kan "programmera" med egna recept där temperaturen verkligen är exakt. Glassbas, Bea, perfekta ägg, fransk omelett, knäck, kola och all form av lågtempning utan att kladda med sous vide.

Jag visste på riktigt inte att det ens existerade, men det låter hur coolt som helst ju. Gissar på att det kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

Det enda man behöver är en kaffebryggare! Det är nästan så jag funderar på att ut köket och få mer utrymme

Jag skulle nog behöva en sån där automat matare som finns till katter som fyller på sig själv med jämna mellanrum.

Total datanörd!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag visste på riktigt inte att det ens existerade, men det låter hur coolt som helst ju. Gissar på att det kostar skjortan?

Billigare än ett 4090 iaf

Men jag älskar min och använder den mycket. Har typ helt slutat med vanlig sous vide cirkulator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min sous vide, min vattenkokare för kaffet. Inga avancerade grejer men prylar som gått från avancerad tech till tillgänglig för hemmabruk. Inte att förglömma min Thermapen!

En sak som bara blivit sämre över tid är envisheten med touch-kontroller på induktionshällar. Har aldrig stött på en som inte göra allt sämre än ett hederligt fysisk reglage på sidan. De är i vägen och tar upp värdefull yta uppe på hällen, de är långsamma, de skvätter vatten och fett på dem så de inte registrerar och du måste vara där och torka av hela tiden. De piper och ljuder så fort en panna kommer för nära. Jag kan verkligen inte förstå varför man envisas med dem. De gör bara allt sämre, bokstavligt tala ingenting blir bättre av touch-kontroll på spisen. Ett fysisk reglage kan på under en sekund justera medan de flesta touch-paneler kräver flera knapptryck bara för att välja vilken häll du vill justera och sen måste du stå där i evigheter och tryck och tryck och trycka bara för att sänka temperaturen lite.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Xverminator:

Det enda man behöver är en kaffebryggare! Det är nästan så jag funderar på att ut köket och få mer utrymme

Jag skulle nog behöva en sån där automat matare som finns till katter som fyller på sig själv med jämna mellanrum.

Total datanörd!!

Automater är najs! Mina står iofs inte i köket längre, men ändå. Har inte med automatisk påfyllning, utan Surefeed-automater som bara öppnar sig för rätt katt Alla har lite olika behov och ska helst inte äta varandras mat, så den läser av ID-chipet i nacken och öppnar bara locket om ”rätt” katt står där. Bästa hade varit både och, med påfyllning och kontroll!

Permalänk
Medlem

En av dom YT-kanaler som jag tycker är bäst på att testa olika köksprylar är Sorted Food https://www.youtube.com/@SortedFood/videos - dom gör massa annat content också och är verkligen sevärda tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lagar mycket mat i köket, varje dag, och jag anser att "smarta" saker inte hör hemma där. Mikron är ifrån tidigt 90-tal, bakmaskinen ifrån 40-talet... Ingendera kommer nog någonsin ge upp, väldigt robusta saker. Smartaste jag har i köket är en mellanklassens diskmaskin ifrån Ikea som nog är bra ändå, men inte uppkopplad på något vis.

Induktionsspis är så klart fantastiskt också, men jag använder inga specialfunktioner. Bara på/av på valfri strömstyrka, och så klart dess inbygda överhettningsskydd.

Det finns en skönhet i enkelhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Smartaste jag har är kaffebryggaren som man kan ställa in starttid på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag undviker gärna avancerad teknik i köket, framförallt nischade gör den här enstaka saken i köket, det får liksom inte plats en typ av rivjärn för varje typ av grönsak.
Diskmaskinen är dock underbar, den sparar många timmars gnet varje vecka.
Kyl & frys är ju bra att man kan knappa in lite olika temperaturer på, det brukar vara bra att ha det lite kallare i kylen på sommarn.
Glashäll på spisen hade inte varit fel, men som nämnts vill jag inte mista analoga reglage, men en slät yta vore mycket lättare att rengöra.
Ugnen hade jag gärna haft stektermometer med blåtand till telefonen, så man kan kolla innertemp utan att gräva i ugnen och riskera att bränna sig på ett finger.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Hm, smart kök?
Nja, känns inte särskilt nödvändigt.
Bor dessutom i hyreslägenhet så vitvarorna är vad de är.

Men då tänker man sig vad man skulle kunna tänkas behöva el som i någon mening skulle kunna förenkla. För det är väl också det som är meningen med "smarta prylar", att de dels helst ska förenkla på något sätt och dels kittla tekniknerven.

Att kunna styra mikron el lägga till mer tid på den skulle kunna vara, dvs om man är en bit ifrån. Men även att den ska kunna känna av om maten är varm el fortfarande lite kall och då lägga på mer tid automatiskt. AI-mikro vore ju bra i den meningen, bara den sen inte även börjar ifrågasätta vad/när man lagar.

Att spis/ugn ska kunna regleras så att de inte kan glömmas igång, dvs genom att de normalt sett bara är igång kortare tid och att man aktivt behöver göra något för att tillfälligt tillåta längre tid, det borde vara standard säkerhetsfunktion som visserligen inte räknas som "smart".

Som @Flutters säger borde allt som har klocka ställas automatiskt och hålla tiden.

Lampor vid köksbänken borde styras av rörelse/gester och inte någon knapp någonstans.

Fläkten borde känna av när den behöver gå och hur aktivt.

Kyl som varnar när saker är nära "bäst före", man skulle skanna datumen och sen även när de använts. Sen en display som visar så att man inte heller behöver kolla i vad man har och inte har, som man även kan nå när man är ute och handlar.

Men det som skulle förenkla allra mest vore om man hade något sätt att bra lämna disken och sen när man ska använda igen är den diskad och klar i skåpet/liknande.
Även att mat skulle lagas när man vill ha det.
Det vore drömmen, men handlar ju inte direkt om smarta prylar i köket utan om att ha en hushållerska/kock/liknande (könsneutralt) el en robot som fixar det.

En annan utmaning när det gäller kök och matlagning är att komma på vad man ska laga.
Finns väl säkert någon slags app för det, man matar in en massa olika som man brukar/vill/behöver laga och den slumpar fram vad man inte lagat på länge.
Som gärna också går att dela mellan flera individer på ett eller annat sätt, dvs inte bara lagras lokalt i den egna telefonen.
Någon som känner till något sådant?

Permalänk
Sötast

lol, meningen var aldrig att ladda upp denna bilden, men med tanke på att det står teknik i köket och där var en bild på en gpu i en kastrull så vill jag höja med gårdagens aktivitet.

Betatestar intels nya 3D-moderkort, deras implementation av 3D V-cache är helt annorlunda från amd.

Permalänk
Medlem

Har rätt så många maskiner i köket; slow cooker, popcornmaskin osv. Men inget är uppkopplat förutom min Bose SoundTouch 10 som jag använder som radio medan jag pysslar med matlagningen.

Permalänk

Bästa investeringen jag gjort i köket var diskmaskin. Näst bästa var att uppgradera till induktionshäll - även om jag håller med tidigare talare om reglagen. Jag är otroligt glad åt att vi tog ett hål i väggen och satte en dörr så man kan gå rakt från köket till grill- och pizzahörnan.

Tills ”smarta” saker - och de som tillverkar dem - blir smarta skyr jag dem som pesten. Men jag gillar både leksaker och verktyg som på riktigt sparar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

lol, meningen var aldrig att ladda upp denna bilden, men med tanke på att det står teknik i köket och där var en bild på en gpu i en kastrull så vill jag höja med gårdagens aktivitet.

Betatestar intels nya 3D-moderkort, deras implementation av 3D V-cache är helt annorlunda från amd.<Uppladdad bildlänk>

Har du bänkat den?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Betatestar intels nya 3D-moderkort, deras implementation av 3D V-cache är helt annorlunda från amd.<Uppladdad bildlänk>

V-Tec!!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det enda jag har är en elvisp med visp, degkrokar med tillbehören hackare och mixerstav, förutom diskmaskinen då och brödrost då.

Äger inte mikro eller kaffebryggare, inte heller vattenkokare.

Permalänk
Medlem

Diskmaskinen är uppkopplad. Var väl nice att kunna ladda ner ytterligare ett par diskprogram, varav ett kortprogram funkar riktigt bra. Att den skickar notis när den är klar; njae på nyttan där kanske.

Permalänk
Medlem

Bästa och smartaste enhet i köket är min Lenovo google home 10" display med högtalare.
Allt från recept, timer och inköpslistor till streaming, styrning av hemmet och google meet

Induktionsplattan lät spännande som nämndes innan..

Permalänk
Medlem

Har en vedeldad spis som värmer upp hela huset, ganska smart.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Gärna teknik som INTE är smart!

Har inget behov av att min ångkokare ska vara uppkopplad och kräva säkerhetsuppdateringar eller får ransomware
Just nu har följande som jag använder hyfsat frekvent:

• Airfryer

• Skärmaskin

• Glassmaskin

• Slowcooker

• Ångkokare

Portabel induktionsplatta (när spisens 4 inte räcker)

Min stavmixer har nu 15 år på nacken men den tuffar på ändå (gg Braun) - den blir nog nästa som byts när/om den går sönder.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Min sous vide, min vattenkokare för kaffet. Inga avancerade grejer men prylar som gått från avancerad tech till tillgänglig för hemmabruk. Inte att förglömma min Thermapen!

En sak som bara blivit sämre över tid är envisheten med touch-kontroller på induktionshällar. Har aldrig stött på en som inte göra allt sämre än ett hederligt fysisk reglage på sidan. De är i vägen och tar upp värdefull yta uppe på hällen, de är långsamma, de skvätter vatten och fett på dem så de inte registrerar och du måste vara där och torka av hela tiden. De piper och ljuder så fort en panna kommer för nära. Jag kan verkligen inte förstå varför man envisas med dem. De gör bara allt sämre, bokstavligt tala ingenting blir bättre av touch-kontroll på spisen. Ett fysisk reglage kan på under en sekund justera medan de flesta touch-paneler kräver flera knapptryck bara för att välja vilken häll du vill justera och sen måste du stå där i evigheter och tryck och tryck och trycka bara för att sänka temperaturen lite.

Åhh 100x det här! Varje gång man använder en induktionshäll känns det som att man jobbar i ett McDonalds-kök, det piper hela tiden. Försöker ofta diska medan något puttrar på plattan, så ska man ändra värmen jahapp då får den kortslutning och stänger av sig eller börja pipa. Får man torka händerna, torka spisen och sen försöka igen.

Touch är överlag överanvänt, som en fluga som fastnat lite för länge. I bilar tex, hopplöst att försöka styra radion samtidigt som man kör eftersom man inte kan känna sig fram.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk

IKEA kulinarisk ugn. Bytte då vår gamla från -95 brann upp. Nu är det en fröjd att laga stek/fågel i ugn och få rätt innertemp. Slowcook och bakning är plötsligt förutsägbart. Trodde aldrig jag skulle bry mig om funktioner i en ugn, men så fel jag hade.

Induktionshällen är jag inte kompis med. Visst, snabb och effektiv reglering, men minsta fukt och stänk och hällen flippar ur

Permalänk
Medlem

Har bara larm på kyl och frys om dörren står på glänt längre än 120 sekunder typ. Bra när man har barn 😋

Och skramlande kastruller när man börjar tänja på spelmotorn i Skyrim!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Smartaste prylen är Nest Hub, bästa köksradion ever!