Är det värt att maxa min AM4 rigg och få en rigg till?

Permalänk

Är det värt att maxa min AM4 rigg och få en rigg till?

Hej hopp hallå.

För nåt halvår sedan fick jag hjälp av er kunniga här inne att skaffa en spel rigg. Min första på många många år och det har varit en fröjd och den funkar ypperligt.

Riggen är en:

Ryzen 7 5800
32g ram
Nvidia 3070

Nu har jag fått ett erbjudande av en arbetskollega att köpa det han byter ut då han uppgraderar.

Ryzen 9 5900x + vattenkylning
32 g ram
PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER
Asrock b550 steel legend matx
Gigabyte 1000w gold modulärt psu
Kolink citadel mesh

Då är min fråga är det värt att köpa detta och uppgradera mig själv och samtidigt få en hyffsad spel rigg till för familjen?

För priset av 5500:-?

AM4 är ju döende som det heter men denna utrustning lära väl hålla ett tag för en medelklass gamer?

Tack på förhand

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

jap det är en välldigt bra deal. för 5500kr så får du ju en helt ny datorn som man med nya delar kunna bygga för typ 14k

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte mycket till uppgradering, men det är ett bra pris för en extra dator som borde prestera snarlikt.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

Hej!

Säger precis som föregående talare; Det blir inte mycket till uppgradering då din nuvarande dator lär prestera tämligen lika. Om du verkligen är i behov av 12 kärnor och 24 trådar, och gör annat än att spela, så kan det eventuellt vara värt att åtminstone köpa kollegans processor.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Bra pris på datorn som sagt så behöver du en till så är det bara att slå till! Ingen större mening för dig själv att uppgradera dock. Din prio bör vara ny GPU och där bör du gå minst 4070 eller 6950XT för att få en meningsfull prestendaökning i 1440p ->

Permalänk

Tack för svar alla.

Ja priset är väldigt bra med tanke på vad dom kostar i butik. Så för en extra dator som presterar hyffsat i spel är det riktigt bra.

Sen om jag är i behov av 12 kärnor/24 trådar det tror jag inte så sett men kan ju vara roligt för teknik-egot att få klättra upp lite 🙂 Så grabben får nog en dator att plinka på då jag bestämt mig för att köpa grejerna å byta ut lite.

Igen tack för svar och åsikter, det blir som lättare med allt när man får lite hjälp av er.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av edson:

Bra pris på datorn som sagt så behöver du en till så är det bara att slå till! Ingen större mening för dig själv att uppgradera dock. Din prio bör vara ny GPU och där bör du gå minst 4070 eller 6950XT för att få en meningsfull prestendaökning i 1440p ->

Dom gpu korten jag har 6700 xt å 3070 håller inte länge till ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Jojo, det är väldigt bra kort för spel i 1080p och även 1440p beroende på inställningar.

Har du 4K-spelande som ambition i framtiden lär det dock bli lite trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

jo men om du vill upgradera så är det ju inte direkt cpu man skulle prioritera

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se