Permalänk

Nytt bygge och funderingar av omvänd!

Hej,

Har nyligen tagit steget tillbaka till PC efter 20 år på apple sidan.

Nu till frågan, köpte bygget någorlunda färdigt och bytte rätt snart ut kylaren till en EK Nucleous 240 AIO, men jag "tycker" att tempen fluktar mycket och har haft flera samtal med dem jag köpte kylaren från.

CPU AMD Ryzen 5 7600X
MB ASUS Prime B650M-A

Vid idle ligger jag runt 40, i spel fluktar det allt från 65-85 grader beroende på cutscenes och liknande. I cinebench 91-92 grader.
Cinebench ger 13000-14000 i poängen olika från gång till gång!
Det som stör mig mest är att jag kan inte sätta pumpen på 100% hela tiden, utan väljer jag läge TYST så ligger pumpen på 3200 frekvent, men så snart radiator fläktarna börjar så sjunker pumpens varvtal.

På MB finns det endast CPU_FAN och FAN_OPT headers, och rådet jag fick var radiator fläkten på CPU_FAN och pump på FAN_OPT.
Så dessa headers verkar jobba med varandra ? Jag vill ju ha pumpen på max varv och radiator fläktarna så lågt jag kan eller ?

Några tips eller är det normala värden enligt er ?

Permalänk
Medlem

Kan du skicka resten av delarna. Och hur du har dom upsat.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Sätt FAN_OPT på 100% i bios?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Sätt FAN_OPT på 100% i bios?

Jag varken ser eller hittar denna optionen i BIOS :/

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Kan du skicka resten av delarna. Och hur du har dom upsat.

Om du menar hela bygget så absolut kan du få alla,

ASUS Prime B650M-A
PNY CS1030 M.2 NVMe SSD 2TB
Kingston 16GB (2x8GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Be
AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC v2
Lian Li LANCOOL 205M Svart
Seasonic Prime G12 GC 850W
Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM Fans, 3 Pack, black
EK-Nucleus AIO CR240 Lux D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte användigt aio så mycket. Men jag har två saker du kan testa.

1. Ladda ner fan control och kolla på jaytwocentz video. Se om du kan få kontrol på den det sättet.

2. Testa att koppla in pumpen i cpu fan. Och radiatorn i andra vanliga fläktheaders.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Jag har själv inte användigt aio så mycket. Men jag har två saker du kan testa.

1. Ladda ner fan control och kolla på jaytwocentz video. Se om du kan få kontrol på den det sättet.

2. Testa att koppla in pumpen i cpu fan. Och radiatorn i andra vanliga fläktheaders.

Testa fan control men utan framgång, den hittar pumpen men jag kan inte reglera den!

Tänkte testa alternativ 2 imorgon, men undrar borde det inte vara bättre att jag pluggar radiator fläktarna till CPU_FAN headern och pumpen till en Chassi fan header och sätter den headern till linjär ? Kommer det fungera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Testa fan control men utan framgång, den hittar pumpen men jag kan inte reglera den!

Tänkte testa alternativ 2 imorgon, men undrar borde det inte vara bättre att jag pluggar radiator fläktarna till CPU_FAN headern och pumpen till en Chassi fan header och sätter den headern till linjär ? Kommer det fungera ?

jag är inte helt säker. men testa lite olika. känns bara som att pumpen borde köra på cpu fläkten. för det är ju fläkten på cpun

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Enligt manualen till moderkortet så delar CPU_FAN och CPU_OPT styrning. Men att använda en av CHA_FAN för pumpen istället borde fungera utmärkt, de ska gå att styra individuellt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Enligt manualen till moderkortet så delar CPU_FAN och CPU_OPT styrning. Men att använda en av CHA_FAN för pumpen istället borde fungera utmärkt, de ska gå att styra individuellt.

Ja så tolkar jag det med, och tänker även om pumpen skulle ge upp så kommer väl ändå alla failsafe dra igång och stänga ner om det blir för varmt ?

Jag testar och återkommer, inte särskilt orolig för att det inte funkar mer så att man inte kopplar runt någon failsafe !

Min tanke är börjar det bli varmt så vill jag att radiatorfläktarna börjar snurra snabbare, därav borde det vara cpu_fan för radiator fläktarna som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Ja så tolkar jag det med, och tänker även om pumpen skulle ge upp så kommer väl ändå alla failsafe dra igång och stänga ner om det blir för varmt ?

Jag testar och återkommer, inte särskilt orolig för att det inte funkar mer så att man inte kopplar runt någon failsafe !

Ja, vad som händer om pumpen ger upp är att du i första hand lär märka att datorn blir väldigt långsam p.g.a. att processorn klockar ner, och blir det riktigt illa så kan den stänga av sig för att skydda sig själv. Man kan ibland ställa in att moderkortet varnar om den inte känner av någon fläkt/pump på en viss kontakt, men det är mer för att informera dig om vad problemet är snarare än någon skyddsåtgärd.

Skrivet av skanerost:

Min tanke är börjar det bli varmt så vill jag att radiatorfläktarna börjar snurra snabbare, därav borde det vara cpu_fan för radiator fläktarna som gäller.

Du kan troligtvis ställa in CHA_FAN att följa CPU-temperaturen också, men tanken är absolut att fläktarna som kyler CPUn ska sitta på CPU_FAN/CPU_OPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Jag varken ser eller hittar denna optionen i BIOS :/

Du har säkert koll på detta, men för säkerhets skull:

Ditt BIOS har 2 olika Modes: EZ Mode och advanced mode.
Man byter mellan dem med F7 när man är inne i BIOS.

Fläktarna skall gå att styra med Q-fan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Du har säkert koll på detta, men för säkerhets skull:

Ditt BIOS har 2 olika Modes: EZ Mode och advanced mode.
Man byter mellan dem med F7 när man är inne i BIOS.

Fläktarna skall gå att styra med Q-fan.

Ja men det stämmer, men de har satt samman opt och fan som en enhet korkat om du frågar mig vore bättre att kunna styra dem var för sig ! Men men det är som det är nu skall jag peta runt kablar

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, vad som händer om pumpen ger upp är att du i första hand lär märka att datorn blir väldigt långsam p.g.a. att processorn klockar ner, och blir det riktigt illa så kan den stänga av sig för att skydda sig själv. Man kan ibland ställa in att moderkortet varnar om den inte känner av någon fläkt/pump på en viss kontakt, men det är mer för att informera dig om vad problemet är snarare än någon skyddsåtgärd.
Du kan troligtvis ställa in CHA_FAN att följa CPU-temperaturen också, men tanken är absolut att fläktarna som kyler CPUn ska sitta på CPU_FAN/CPU_OPT.

Detta var nyckeln till framgång verkar det som, kan styra pumpen nu så den ligger på 75% och fläktarna är satta att följa cpu så det är funkis.

Gav mig runt 15 grader mindre i cinebench och bättre poäng

Enda som stör mig är att armory crate verkar tycka att jag inte får sätta fast RPM på pumpen, så jag satte helt enkelt kurvan helt linjärt och det verkar fungera bra ändå

Tack för all input och bra tips !

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Detta var nyckeln till framgång verkar det som, kan styra pumpen nu så den ligger på 75% och fläktarna är satta att följa cpu så det är funkis.

Gav mig runt 15 grader mindre i cinebench och bättre poäng

Enda som stör mig är att armory crate verkar tycka att jag inte får sätta fast RPM på pumpen, så jag satte helt enkelt kurvan helt linjärt och det verkar fungera bra ändå

Tack för all input och bra tips !

Hej undrar bara hur du tycker att armory crate är. jag har själv slutat använda det för fan expert inte ville starta. men du som sättre fläktarna i bios hur tycker du.

Samt jag tänker mej att det inte blir någon skillnad när man sätter pumpen höggre. Alltså då är det väll bara att den slungar runt mer vatten. Villket väll inte borde hjälpa med preformence och tär väll bara på livslängden

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Hej undrar bara hur du tycker att armory crate är. jag har själv slutat använda det för fan expert inte ville starta. men du som sättre fläktarna i bios hur tycker du.

Samt jag tänker mej att det inte blir någon skillnad när man sätter pumpen höggre. Alltså då är det väll bara att den slungar runt mer vatten. Villket väll inte borde hjälpa med preformence och tär väll bara på livslängden

Spontant känner jag att armory crate är buggigt rasar ofta och jag har den bara för att synka rgb i bygget!

Så jag skulle säga att hade jag inte behövt det så hade jag inte använt det alls !

Gällande pumpen så känner jag att det finns säkert andra som är bättre lämpade att svara för att vara ärlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Spontant känner jag att armory crate är buggigt rasar ofta och jag har den bara för att synka rgb i bygget!

Så jag skulle säga att hade jag inte behövt det så hade jag inte använt det alls !

Gällande pumpen så känner jag att det finns säkert andra som är bättre lämpade att svara för att vara ärlig

jag skulle rekomendera att du kollar in signal rgb. så länge dom flesta av dinna saker är supportade så är den välldigt bra

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

jag skulle rekomendera att du kollar in signal rgb. så länge dom flesta av dinna saker är supportade så är den välldigt bra

Tack för tipset jag skall kika på det