Permalänk

Datorn slocknar och fläktarna maxar

Hej!

Jag har ett problem med min dator som jag har haft under en längre tid. Ibland så slocknar skärmarna och fläktarna på grafikkortet och på min luftkylare till processorn börjar gå på max. Först trodde jag det var grafikkortet som spökade men nu har jag bytt det men problemet kvarstår. När detta händer så kan jag inte stänga av datorn på knappen utan måste stänga av den på psu:n. Det händer ganska random men ofta när jag renderar 3d scener i mitt 3d program Maya. Jag renderar med redshift som använder gpu:n vid rendering.

Någon som vet vad felet kan vara? Eller hur jag tar fram någon logg eller nått så jag kan se vad som händer.

Permalänk
Medlem

har du testat att upgradera olika drivers. känns som att det kan ha något med moderkort/cpu att göra. Men det är bara en gisning

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

låter som att någon hårdvara crashar vilket får hårdvaran att gå i självbevarelsedrift och öser på fläktarna att gå på max för att försöka förhindra ev hårvaruhaveri pga överhettning.

så standard felsökning.

1. kontrollera ominstallera/uppdatera så att alla drivare är ok till att börja med.

2. kontrollera att inget går onormalt varmt allt bör hålla sig <90°c för att hålla sig på den säkra sidan
https://www.hwinfo.com/download/

3d rendering kan gå ganska hårt på hårdvaran och skapa ganska mycket värme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej igen,

Jag renderade igen samma sekvens som när datorn blev knäpp förra gången och kollade att temperaturer. Cpu:n gick som varmast 87 grader, GPU:n 56 grader och moderkortet 46 grader. Jag ska kolla hur det ser ut med dom senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

testa att sätta om cpu kyllaren och lägga till ny thermal paste. kanske hjälper lite.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Här kommer en uppdatering på mitt problem. Jag uppdaterade mina bios och det skulle jag nog inte ha gjort. Fick blåskärm med massa felmeddelanden efter det. Men det var ganska lätt att fixa till.

Jag tog bort luftkylaren för min CPU och jag tog även bort mitt grafikkort och rengjorde hela datorn och byte kylpastan. Nu har jag renderat 2 gånger och problemet har INTE uppstått. CPU tempen har gått ner ca 2 grader efter jag bytte kylpastan. Kanske var det som var felet då!

Tack för all hjälp