AMD: "Viktigt med mycket grafikminne"

Permalänk
Medlem

Spelar Hogwarts legacy i 4k (ultra) utan uppskalning med ett 3080 utan problem. Köptes ändå 2020 och klarar fortfarande det mesta i spelväg i 4k. Har bara åldrats bättre eftersom många spel nu stödjer DLSS som ger ytterligare lite boost när det behövs.
Detta med Vram som tar slut verkar vara ett populärt fenomen på YT men aldrig något som riktiga användare råkar ut för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, han har en 3700X. Men tack för försöket!

Jag var inte tillräckligt tydlig...

Menade den här länken som fanns i tråden jag länkade.

https://www.coindesk.com/markets/2019/08/15/new-malware-miner...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Kan någon påminna mig om varför "vanliga" RTX 3060 hade 12Gb VRAM och Ti-modellen bara 8Gb?

EDIT: Hittade svaret själv:

"Why does 3060ti only have 8GB? The only reason the 3060 has 12gb is due to the 192 bit buss design which basically limits it to either using 6gb or 12gb of VRAM and 6gb is likely too little for some modern games."

Och 4GB "extra" gjorde inte 3060 svindyrt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Spelar Hogwarts legacy i 4k (ultra) utan uppskalning med ett 3080 utan problem. Köptes ändå 2020 och klarar fortfarande det mesta i spelväg i 4k. Har bara åldrats bättre eftersom många spel nu stödjer DLSS som ger ytterligare lite boost när det behövs.
Detta med Vram som tar slut verkar vara ett populärt fenomen på YT men aldrig något som riktiga användare råkar ut för.

Ja spelar Hogwarts i 4k ultra med 4090 och får typ 80fps med mycket stutter, grattis till ditt magiska 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

(tvivlar starkt på att "PS6/Xbox-whatever" kommer ha en kraftfullare APU än RTX 4070 även om 4 år).

This wont age well... Även om de lär dröja mer än 4 år iofs.

Skrivet av Dinkefing:

Vi kommer få se en RDNA4 variant i mellanklassen användas i nästa generation konsoller. Och jag tror snarare att en ny generation kommer i slutet av 2026 inte 2027. PS4 till PS5 tog sex år.

7 år förvisso (2013-2020)

Denna generation lär bli längre. Pga segare start och långsammare och dyrare teknisk utveckling. Så snarare 2028 som tidigast.

RDNA4 lär sitta i Pro-konsolerna, kanske redan nästa år. I den mån de kommer alls.

Så...RDNA6 kanske (om nu AMD håller 2 års cykeln)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja spelar Hogwarts i 4k ultra med 4090 och får typ 80fps med mycket stutter, grattis till ditt magiska 3080.

Gsync?
Är ett måste när man ligger på gränsen. 50 fps med mitt 3080 och gsync ger en bättre upplevelse än ett 4090 med 80 fps utan gsync.
Annars ser jag ingen större skillnad med dlss på så bara skala ner det till en nivå som är mer spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lite tveksam till det. Nuvarande generation har redan varit ute i ca 2,5 år, borde vara lättare att släppa en ny bättre konsol som behåller kompatibilitet och lättare bara ersätter. Men ser man till tidigare generationer var Pro och X något av ett undantag. Mindre förbättringar har vi ju sett innan.

Hoppas mer på att vi redan är inne i nästa generation konsol vid den tidpunkten, och gärna fått se skymten om vad som komma skall.

Känslan var att det borde vara längre, tycker bristen på spel i nuvarande gen är påtaglig, men det stämmer som du säger att ps5 är mer än 2 år.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ipac:

This wont age well... Även om de lär dröja mer än 4 år iofs.

7 år förvisso (2013-2020)

Denna generation lär bli längre. Pga segare start och långsammare och dyrare teknisk utveckling. Så snarare 2028 som tidigast.

RDNA4 lär sitta i Pro-konsolerna, kanske redan nästa år. I den mån de kommer alls.

Så...RDNA6 kanske (om nu AMD håller 2 års cykeln)

Ser ingen anledning eller indikation på att det skulle dröja längre än till senast hösten 2027 för ett konsolskifte, framförallt Microsoft kommer mer än vara sugen på att kliva ett steg framåt i det hela givet att man försöker slå sig in på marknaden med exklusiva titlar igen (Elder Scrolls 6 skulle vara en ypperlig titel att lansera parallellt eller strax inpå, om inte är det dags för "remaster"/grafisk uppdatering bundlat med DLC:s av Starfield vid den punkten).

PS5 och XSX är ärligt talat i vekaste laget redan idag, prestandan räcker knappt till för att matcha ett RX 5700 på PC-sidan och var egentligen redan på lansering av respektive konsol relativt svag – även om det såklart var ett enormt kliv upp från tidigare generation. En Pro-modell skulle även vara svår att sjösätta rent allmänt, finns inte tillräckligt med plats på silikonet med dagens RDNA för stora prestandalyft utan att strömbudgeten skjuter iväg för högt.

Det finns dessutom bara så mycket man kan göra med en re-fresh, och jag är bombsäker på att strålspårningstrenden inte ungår konsolmakerna, något som definitivt inte lär ske med en "Pro"-modell från något av lagen. Igen är jag rätt säker på att man försöker accelerera processen för att sätta nästa konsol på marknaden, det finns ingen anledning att stå och trampa 7 år eller mer denna sväng givet att behovet av mer prestanda och andra tekniker står och slår på dörren (FSR, RRT o.s.v.).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hur mycket vi än velar om hur mycket vram som faktiskt behövs. Trenden är att många nya spel är slappt optimerade, åtminstone vid release. Speciellt nu när spel släpps för nya konsolerna, utan att ha samma stöd för förra generationen. Nya konsolerna har 16gb delat minne, och spelsläpp senaste åren har varit direkt dåligt optimerade

Det enda intressanta är ändå vad för grafikkort som är värda att köpa med dagens spel och deras skick i åtanke. Vilket är varför man testar vram mot nyare spel främst

Jag har själv svårt att se hur jag skulle lägga så mycket pengar på ett kort med mindre än 16gb minne, när vi redan idag ser spel som vill tugga i sig det - kommer inte spel inom kortets livslängd vilja ha mer i många fall?

12gb kommer troligen räcka idag, men åldras dåligt om jag ska spekulera. Så 4070 Ti mot 7900 XT om två år, två kort, snarlik prestanda, snarlika priser. Vilket är bästa köpet under kortens livslängd?

Sen är det såklart, alla som har lägre budget får hitta kompromissen som fungerar för dom. 8gb kommer rimligen fungera för lägre inställningar och mer optimerade spel framåt också, men man räknar troligen inte med en premiumupplevelse då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Gsync?
Är ett måste när man ligger på gränsen. 50 fps med mitt 3080 och gsync ger en bättre upplevelse än ett 4090 med 80 fps utan gsync.
Annars ser jag ingen större skillnad med dlss på så bara skala ner det till en nivå som är mer spelbart.

Givetvis har jag gsync men stutters i hogsmede t.ex. är ju brutala. Som tur är flyter allt på perfekt i combat så jag klarar mig bra med lite "filmkännsla" i storydelarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ser ingen anledning eller indikation på att det skulle dröja längre än till senast hösten 2027 för ett konsolskifte,

Gör du inte?
https://www.eurogamer.net/sony-doesnt-expect-playstation-6-be...

Anledningar är annars att konsolerna först nu börjar bli "allmänt tillgängliga", dvs generationen har startat långsammare än önskvärt. Dessutom har vi lägre utvecklingstider, och kostnader, för såväl mjukvara som hårdvara att brottas med. Överlag är hänvisningar till hur det varit förr rätt värdelöst, verkligheten är idag inte samma som då.

Och framförallt att this-gen spelen knappt börjat trilla in:

Citat:

PS5 och XSX är ärligt talat i vekaste laget redan idag, prestandan räcker knappt till för att matcha ett RX 5700 på PC-sidan och var egentligen redan på lansering av respektive konsol relativt svag .

Tvärtom, de (iaf PS5 och Series X) är väldigt väl utrustade för klara av spelutvecklingens krav för flera år framöver. Inte minst tack vare effektiv SSD hantering som inte tankar CPUn.

Det de inte hänger med på är grafikprestandan men grafik är förhållandevisenkelt att skala och dikterar således inte vilka sorts spel som kan, eller inte kan, utvecklas.

Dessutom, vet inte om du helt missat att kritiken om att vi FORTFARANDE har mer än ett ben kvar i last-gen. Väldigt många titlar utvecklas efter förra generationens begränsningar. Att då propsa om att branchen behöver next-gen, när this-gen inte ens startat ordentligt, kan man säga är lite "tondövt"...

Skulle snarare säga att BEHOVET av en ny generation konsoler, i spelutvecklarens perspektiv, är nära nog noll.

Vilket lär passa både MS och Sony bra. Det är ändå inte hårdvaran de tjänar pengar på så de lär inte ha "onödigt bråttom" med att ta fram ny sån.

Citat:

En Pro-modell skulle även vara svår att sjösätta rent allmänt, finns inte tillräckligt med plats på silikonet med dagens RDNA för stora prestandalyft utan att strömbudgeten skjuter iväg för högt.

Pro skulle inte använda vare sig dagens RDNA eller dagens tillverkningsprocess så det är inte så relevant.

Håller dock med om att det är en utmaning att få till en meningsfull Pro utan att spräcka pengar och effektbudgetar.

Citat:

Det finns dessutom bara så mycket man kan göra med en re-fresh, och jag är bombsäker på att strålspårningstrenden inte ungår konsolmakerna, något som definitivt inte lär ske med en "Pro"-modell från något av lagen.

En mer kapabel GPU (och gärna lite mer minne) är precis tvärtom vad som är lämpligt för Pro modeller och precis vad Microsoft gjorde med One X t ex.

Pro skulle vara ett perfekt komplement till High-end PC vilket är det som driver på den grafiktekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Tror att detta kommer gynna Arc A770 16gb framåt.
Förbättrade drivrutiner kombinerat med 16gb gddr6 minne och förhoppningsvis en prissänkning när 4060 kommer skulle sitta mumma.
Synd att det verkar som att Intel inte kommer släppa några "refresh" kort i höst, det skulle nog varit bra för konkurrensen.
Man undrar ju också vad AMD gör bakom stängda dörrar, inte minsta läcka eller rykte om deras kommande kort?
Men som sagt, jag tycker Arc A770 ser mer och mer lockande ut i sitt segment.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja spelar Hogwarts i 4k ultra med 4090 och får typ 80fps med mycket stutter, grattis till ditt magiska 3080.

Hogwarts är enda RT liret jag spelat där jag faktiskt valt bort RT. Det hackar för mycket, även med Frame Gen som kan vara ganska magiskt på att få bort stutter (witcher 3 t.ex.). Men utan RT var det väl inte så mycket stutter eller?

Fortfarande ett generiskt skitspel dock.

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför det promt måste vara RT på grafikkorten, för 10-15 år sedan var RT något som CPU skötte, med dagens CPU:er är de absolut inga problem att låta en eller flera cores driva RT. Och då pratar jag om cpuer vi hade när rtx 2000 lanserades.

Att Nvidia prångla på kunderna RT på grafikkorten är vårt hobbys störta "scam". Och tillräcklig anledning att bojkotta Nvidia.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Kommer komma en tid där man slipper tänka på ifall RT tar prestanda ner i botten, och då sparar spelutvecklarna massa tid på att designa snygga miljöer.
Men det blir rätt jäkla många år tid, nästa Switch ryktas bara ha prestanda kring PS4 och då blir RT omöjligt om man inte kör mycket lägre upplösningar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fattar fortfarande inte varför det promt måste vara RT på grafikkorten, för 10-15 år sedan var RT något som CPU skötte, med dagens CPU:er är de absolut inga problem att låta en eller flera cores driva RT. Och då pratar jag om cpuer vi hade när rtx 2000 lanserades.

Ehh, tror du på fullaste allvar att en CPU, flera år gammal dessutom, kan göra RT beräkningarna lika snabbt som en GPU?

Men visst, en gång i tiden skötte CPU:erna all grafik. Vi kanske ska gå tillbaka till det med?

Citat:

Att Nvidia prångla på kunderna RT på grafikkorten är vårt hobbys störta "scam". Och tillräcklig anledning att bojkotta Nvidia.

Utveckling av realtidsgrafik är scam? OK, man lär sig nått nytt varje dag här på Swec...

Sen är det inte Nvidia som prånglar på RT. Det är hela branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fattar fortfarande inte varför det promt måste vara RT på grafikkorten, för 10-15 år sedan var RT något som CPU skötte, med dagens CPU:er är de absolut inga problem att låta en eller flera cores driva RT. Och då pratar jag om cpuer vi hade när rtx 2000 lanserades.

Att Nvidia prångla på kunderna RT på grafikkorten är vårt hobbys störta "scam". Och tillräcklig anledning att bojkotta Nvidia.

Pröva köra program som Blender på CPU och jämför med ditt grafikkort. Rendera sedan en scen med cycles (pathtracing rendering). Det är fruktansvärt mycket snabbare på grafikkortet. CPUn håller inte måttet jämfört med ett RT-kapabelt GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

@DjSilver08

Är det inte ett 3090 som har sämre prestanda?
Om du kollar prestandaindex en bit ner på denna sida
https://www.sweclockers.com/test/35460-gigabyte-geforce-rtx-4...

Beror vad man använder det till. Nu spelar inte alla.