Permalänk

Uppgradering av dator från 2013

Hej! Dags att bygga om datorn och har svårt att avgöra om det är möjligt eller dumt att behålla några av delarna.

Delar jag funderar på att behålla:
Chassi: Corsair Obsidian 350D
PSU: Corsair AX760
Kylare: Corsair Hydro H100i
SSD: Via SATA, men borde fungera ett tag framöver med de flesta moderkort

Har bestämt mig för att utgå från RTX 4070 och är ganska sugen på en AMD 7000-serie - speciellt non-X för att komma ner till 65W TDP.
Budget: ~20k

1. Går det att avgöra om PSUn är kompatibel med RTX 4070? Corsair länkar till den här kabeln men har svårt att avgöra om det skulle funka.
2. Kylaren är inte kompatibel med senaste socket vad jag kan utröna, även här har Corsair retrofit-kit men kan inte få klarhet i detta. Dumt att försöka behålla?
3. Om jag byter kylare: Vad är det värt att köpa med en 65W TDP och RTX 4070?
4. Är chassit kompatibelt med en ny PSU eller är det inte värt att spara det heller?

Tacksam för hjälp med frågorna och tips på byggen 🙂

Permalänk
Medlem

här har du en lista. du kan också gå med msi 4070 med tre fläktar för det ska få plats i chassit.

din psu borde fungera uttan den extra kabeln. tror att en sån kabel kommer med gpu. Men jag är inte helt säker.

vilken socket har du just nu. Om det är amd så kan du använda den gamla och bara sätta på. Men du kan köra med box kyllaren den kommer med. Eller kan du skaffa typp en deepcool ag400

chassit är kompatibel med ny psu men du kan spara båda dom två gamla.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/WCXrG.png

här har du en lista. du kan också gå med msi 4070 med tre fläktar för det ska få plats i chassit.

din psu borde fungera uttan den extra kabeln. tror att en sån kabel kommer med gpu. Men jag är inte helt säker.

vilken socket har du just nu. Om det är amd så kan du använda den gamla och bara sätta på. Men du kan köra med box kyllaren den kommer med. Eller kan du skaffa typp en deepcool ag400

chassit är kompatibel med ny psu men du kan spara båda dom två gamla.

Tack för input Daytone!

Vi landade för nedan konfiguration och har nu fått ihop allting:

Valde att gå upp en storlek till Ryzen 7700 (utan X) för att den medföljande kylaren klarar dess TDP och då skiljde det inte mycket i pris. Ska bli roligt att ha en dator som kan spela moderna spel i några år iaf!

För att svara på mina egna frågor:

1. PSU verkar fungera väl med RTX 4070, använde tillochmed färre kontakter än det gamla (GTX 770). Har alltså fler kablar till PSU över efter bytet.
2. Kylaren hade inte passat, den var endast upp till AM2, Ryzen 7 är AM5. Något nyare Corsair kylare ska vara kompatibla, men då behöver den stödja AM3 eller AM4.
3. Valde alltså Ryzen 7700 som har en medföljande AMD Wraith Stealth, den är en nätt och låg kylare vilket känns bra i detta bygge.
4. Ja, det är det - men vi bytte aldrig PSU ändå.