Köpa domän för egen mailadress. Alla tips mottages.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Vill du att det är proton som skall ta hand om din domän är du nästa hemma redan. Du behöver då bara bestämma

• Ett domännamn, köpes hos en registrar för en engångskostnad + årlig avgift. Avgiften varierar kraftigt på vilken topdomän du skall ha

• Vem som skall vara registrar, och om webbsida skall hostas där med

För att få Protonmail att ta hand om din email behöver du fixa i DNS inställningarna så att den pekar epost till Protonmail (detta kallas din "mx record"). Det finns guider hos Protomail hur man gör detta. Protonmail FAQ. Du behöver alltså INTE har något epostpaket eller liknande hos din registrar. DNS och registrering räcker. Du skapar sedan din mailadress(er) osv hos Protonmail. Det enda registraren (Eller ja, DNS) behöver göra är att tala om för den som skall leverera ett mail till dig att "email för *@dindomän.toppdomän skickas hit".

Alltså det bli billigare än att använda Loopias egen tjänst för detta?
Förstår jag rätt?
https://www.loopia.se/bestall/email/step1/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Många verkar vilja ha .se
Jag skulle vilja ha något annat faktiskt. Något som inte låter så exklusivt Svenskt.

Vad vill du ha då? Även om man konversera på engelska så säger .se mer var man är baserad. Vill man inte "avslöja" var man är baserad eller nått sånt kan man såklart välja nått annat. Vad vill du ha istället och vad låter exklusivt?

Min erfarenhet är att udda toppdomän ses mer suspekt på än de populära .com, .net osv. men dessa har således inte många lediga domännamn. Dessutom är .se utöver de populära .com och .net billiga i jämförelse med många nya toppdomän. Inget emot fler och nya toppdomän men då främst när det finns en tanke bakom det och inte "valde det för att det var upptaget som .com".

Permalänk
Inaktiv

Alltså det bli billigare än att använda Loopias egen tjänst för detta?
Förstår jag rätt?
https://www.loopia.se/bestall/email/step1/

Frågan är vad du är ute efter. Protonmail är dyrt men de som använder det gör det för de bryr sig om integritet osv. Samma med Tutanota. Tutanota är dock billigt, billigare än Loopia (från 1 euro/mån för 1 år eller 1,20 euro/mån). Själv använder jag iCloud Mail med egen domän vilket kräver iCloud+ och det billigaste (som jag har) kostar 9 kr/mån och då ingår 50 GB lagringsutrymme också. Endast logiskt om man kör iPhone/Mac dock.

Permalänk
Medlem

Tack!
Några frågor på det.

"
Ett domännamn, köpes hos en registrar för en engångskostnad + årlig avgift. Avgiften varierar kraftigt på vilken topdomän du skall ha[/li]

Vet inte vilken registrar jag skall välja.
Topdomän är? Är det ändelsen på mailen? .com till exempel?

Korrekt. Toppdomän är vad som står efter sista punkten. Ibland kan du se att det heter TLD (top level domain). Toppdomänval är viktigt för kostnaden för domänen, både registrering och årlig avgift. Vissa är dyrare, vissa är billigare. Jag har ganska dålig koll på vilka som är bra, förutom att jag har loopia nu och vill byta när det är möjligt

"[li]Vem som skall vara registrar, och om webbsida skall hostas där med[/li]"
Detta kunde lika gärna vara kinesiska. Fattar inte ett ord.

Registrar = en som administrerar ägandeskap av domänen. Det finns sådana som bara gör detta, eller sådana som gör det men även kan hosta en webbsida, applikationer etc. Du kan välja ganska fritt hur det skall gå till,beror mest på tycke och smak. Min uppdelning är

Registrering + DNS hos loopia
Email hos protonmail
Webbinnehåll på en dator i min garderob

Jag kunde även låtit loopia ta hand om allt, eller bara registrering etc. Samma sak gäller andra ställen att registera (google domains, namecheap, dodaddy etc)

"behöver du fixa i DNS inställningarna så att den pekar epost till Protonmail (detta kallas din "mx record")"
Huh?

Du kan hitta information om detta hos protonmail. Det finns en guide att följa.

I korthet: Ett email som skall skickas till dig måste hitta fram. Det sköts via DNS systemet. Avsändaren email server (tex gmail) frågar DNS systemet vart email till "dindomän.dintoppdomän" skall levereras. Det svaret är vad du angivit i din "MX-record".

En sak som kan vara bra att veta är att det man ofta tänker på när man hör "DNS" (dvs vilken IP för att nå google.com) bara är en del av informationen som kan efterfrågas. Varje typ av info är en typ av "record", så man kan hålla isär dem. Här har du en lista med alla standard record typer som finns. DNS Record types. Det är det som gör att du kan ha en webbsida på ett webbhotell, en annan subdomän på en dator hos dig, email hos en tredje leverantör och annan information på ett fjärde ställe

"DNS och registrering räcker. "
Registrering var?

Registrering hos din registrar. Loopia, namecheap, godaddy etc.

"Det enda registraren (Eller ja, DNS) behöver göra är att tala om för den som skall leverera ett mail till dig att "email för *@dindomän.toppdomän skickas hit"
Varje person som skall maila mig får ett sådant meddelande? Blir inte det konstigt?
Missförstår nog.

Du missförstår. Om du vill att protonmail skall ta hand om din email behöver du inte ha något speciellt "epost" abbonemang hos din registrar. Det enda som behövs är att DNS inställningarna är gjorda så att ett email som skickas till dig faktiskt kommer fram. See punkten om "MX record" ovan

Är noob, som sagt, men lär mig nu.

Det var vi alla i början

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Frågan är vad du är ute efter. Protonmail är dyrt men de som använder det gör det för de bryr sig om integritet osv. Samma med Tutanota. Tutanota är dock billigt, billigare än Loopia (från 1 euro/mån för 1 år eller 1,20 euro/mån). Själv använder jag iCloud Mail med egen domän vilket kräver iCloud+ och det billigaste (som jag har) kostar 9 kr/mån och då ingår 50 GB lagringsutrymme också. Endast logiskt om man kör iPhone/Mac dock.

Tack!
Betalade dock precis för någon vecka sedan för ett år med Proton. Frågan är om man är fast med det då eller om man kan ändra till något annat senare men behålla samma mailadress? Knepigt för kunderna om de skall vänja sig vid nya epostadresser till mig.

Skrivet av cheben:

Korrekt. Toppdomän är vad som står efter sista punkten. Ibland kan du se att det heter TLD (top level domain). Toppdomänval är viktigt för kostnaden för domänen, både registrering och årlig avgift. Vissa är dyrare, vissa är billigare. Jag har ganska dålig koll på vilka som är bra, förutom att jag har loopia nu och vill byta när det är möjligt

Registrar = en som administrerar ägandeskap av domänen. Det finns sådana som bara gör detta, eller sådana som gör det men även kan hosta en webbsida, applikationer etc. Du kan välja ganska fritt hur det skall gå till,beror mest på tycke och smak. Min uppdelning är

Registrering + DNS hos loopia
Email hos protonmail
Webbinnehåll på en dator i min garderob

Jag kunde även låtit loopia ta hand om allt, eller bara registrering etc. Samma sak gäller andra ställen att registera (google domains, namecheap, dodaddy etc)

Du kan hitta information om detta hos protonmail. Det finns en guide att följa.

I korthet: Ett email som skall skickas till dig måste hitta fram. Det sköts via DNS systemet. Avsändaren email server (tex gmail) frågar DNS systemet vart email till "dindomän.dintoppdomän" skall levereras. Det svaret är vad du angivit i din "MX-record".

En sak som kan vara bra att veta är att det man ofta tänker på när man hör "DNS" (dvs vilken IP för att nå google.com) bara är en del av informationen som kan efterfrågas. Varje typ av info är en typ av "record", så man kan hålla isär dem. Här har du en lista med alla standard record typer som finns. DNS Record types. Det är det som gör att du kan ha en webbsida på ett webbhotell, en annan subdomän på en dator hos dig, email hos en tredje leverantör och annan information på ett fjärde ställe

Registrering hos din registrar. Loopia, namecheap, godaddy etc.

Du missförstår. Om du vill att protonmail skall ta hand om din email behöver du inte ha något speciellt "epost" abbonemang hos din registrar. Det enda som behövs är att DNS inställningarna är gjorda så att ett email som skickas till dig faktiskt kommer fram. See punkten om "MX record" ovan

Det var vi alla i början

Varför vill du byta från Loopia när det är möjligt?
Finns det en anledning till att du inte kör allt hos dem som du sa?
Varför har du sidan på egen dator i garderoben? Blir det billigare.

Fantastistiskt fint inlägg.
Stort tack!

Permalänk
Inaktiv

Tack!
Betalade dock precis för någon vecka sedan för ett år med Proton. Frågan är om man är fast med det då eller om man kan ändra till något annat senare men behålla samma mailadress? Knepigt för kunderna om de skall vänja sig vid nya epostadresser till mig.

Du kan byta tjänst hur ofta du vill utan att behöva byta e-postadress. Du äger din domän och kan använda den med valfri tjänst. Största anledningen till att jag själv kör e-postadress på egen domän då jag har en tendens att prova och byta e-posttjänst. Vill inte känna mig låst.

Förutsatt att du använder egen domän då och inte Protons egna.

Permalänk
Medlem

Tack!

Du kan ändra dig. Det är en av de stora fördelarna med att äga sin egen domän. Proton är min tredje leverantör. Det är ltie meck för dig att migrera om du vill ha med dig mailhistoria och ev kalender och så. Du ansvarar själv för att ta med dig datan till en ny leverantör. Någon som mailar dig kommer inte märka av något alls (förutsatt att man inte kladdar till det såklart )

Varför vill du byta från Loopia när det är möjligt?
Finns det en anledning till att du inte kör allt hos dem som du sa?
Varför har du sidan på egen dator i garderoben? Blir det billigare.

Fantastistiskt fint inlägg.
Stort tack!

Några av de större leverantörerna integrerar bättre med letsencrypt är den stora anledningen. Sen har de irriterat mig lite med att höja priser, bygga om abbonemangsinnehåll etc. Men jag har tänkte det i 18 månader, så det är inte precis jättebrådis.

Anledningen att jag bara låter dem köra bara DNS och registrering är för att jag ville ha Protonmail för email. Jag har inte heller något webbhotell eller liknande för att jag inte behöver det. Jag kör lite tjänster på en server hemma, att snurra upp en enkel webbsida är trivialt då så kände inte att betala för det.

Och varför i garderoben? Jag tycker det är roligt. Jag använder den som NAS, så den måste vara i mitt hem. Det finns prestanda över att köra webbsida, molnlagring och lite annat enkelt då. Men det är mest för att jag tycker det är kul + min data under min kontroll. Jag gjorde någon uträkning i en annan tråd om kostnad, där slutsatsen var att det kan se billigt ut att rulla allt själv. Men tar man med kostnad för hårdvara och el så är det troligtvis billigare att köpa det som tjänst sålänge du inte skall ha väldigt mycket lagring (10 tals TB), alternativt något så lätt att du kan köra det på en raspberry pi och en HDD (med de risker det innebär). Och det är om din tid är gratis

Permalänk

Är inne på Godaddy, men tycker det är läskigt att man inte vet vad det kommer kosta andra året.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Du kan ändra dig. Det är en av de stora fördelarna med att äga sin egen domän. Proton är min tredje leverantör. Det är ltie meck för dig att migrera om du vill ha med dig mailhistoria och ev kalender och så. Du ansvarar själv för att ta med dig datan till en ny leverantör. Någon som mailar dig kommer inte märka av något alls (förutsatt att man inte kladdar till det såklart )

Några av de större leverantörerna integrerar bättre med letsencrypt är den stora anledningen. Sen har de irriterat mig lite med att höja priser, bygga om abbonemangsinnehåll etc. Men jag har tänkte det i 18 månader, så det är inte precis jättebrådis.

Anledningen att jag bara låter dem köra bara DNS och registrering är för att jag ville ha Protonmail för email. Jag har inte heller något webbhotell eller liknande för att jag inte behöver det. Jag kör lite tjänster på en server hemma, att snurra upp en enkel webbsida är trivialt då så kände inte att betala för det.

Och varför i garderoben? Jag tycker det är roligt. Jag använder den som NAS, så den måste vara i mitt hem. Det finns prestanda över att köra webbsida, molnlagring och lite annat enkelt då. Men det är mest för att jag tycker det är kul + min data under min kontroll. Jag gjorde någon uträkning i en annan tråd om kostnad, där slutsatsen var att det kan se billigt ut att rulla allt själv. Men tar man med kostnad för hårdvara och el så är det troligtvis billigare att köpa det som tjänst sålänge du inte skall ha väldigt mycket lagring (10 tals TB), alternativt något så lätt att du kan köra det på en raspberry pi och en HDD (med de risker det innebär). Och det är om din tid är gratis

Tack!
Vilka är de större leverantörerna?

Permalänk
Officiell jultomte

Är inne på Godaddy, men tycker det är läskigt att man inte vet vad det kommer kosta andra året.

Menar du domän?
Står ju på t ex. .SE-domän

Vi erbjuder en kraftig rabatt på första året när du tecknar avtal på 2 år. Efterföljande år debiteras med standardpriset 219 kr/år. Du kan förlänga med fler år, varje år, till priset 219 kr/år.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag lämnade Loopia för Binero, som sedan bytte namn till Websupport.se där de hade strul med plattformsbyte.

Har min domän hos https://domän.shop/register nu.
Billigare (när jag kollade för min domän, inte .se mao) och smidigt.

Vill du så kan du även ha din E-post där också för 8 kr/månad.
(Jag gick till privat hosting av mail efter strulet med Websupport).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Köpte min .wtf domän på one.com för 29kr per år.

Finns ingen mer seriös domän enligt mig.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Menar du domän?
Står ju på t ex. .SE-domän

Vi erbjuder en kraftig rabatt på första året när du tecknar avtal på 2 år. Efterföljande år debiteras med standardpriset 219 kr/år. Du kan förlänga med fler år, varje år, till priset 219 kr/år.

Men om man tar en mer ovanlig toppdomän då?

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Köpte min .wtf domän på one.com för 29kr per år.

Finns ingen mer seriös domän enligt mig.

Haha!

Permalänk
Officiell jultomte

Men om man tar en mer ovanlig toppdomän då?

Det finns ett utropstecken du kan klicka på för info om priser på varje domän när du söker

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Det finns ett utropstecken du kan klicka på för info om priser på varje domän när du söker

Tack!

Trodde först att priset med ett streck över var ordinarie pris och att de hade sale på allt såsom många affärer gör, men det var tydligen priset efter andra året.
Klickade frågetecknet och fick samma siffra där.

Skulle vilja förstå varför vissa toppdomäner kostar multum, medan andra några kronor.
.co kostade 80k med det jag skrev före. Men typ en hundring för .se med samma.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder Inleed.se

Svenskt bolag med servers här i Sverige, ligger ju i närtid nu när allt skall vara ekoligiskt och sådär

Priset är inkl. moms och är både för domänens kostnad och för webhotellet / e-posten

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder Inleed.se

Svenskt bolag med servers här i Sverige, ligger ju i närtid nu när allt skall vara ekoligiskt och sådär

<Uppladdad bildlänk>

Priset är inkl. moms och är både för domänens kostnad och för webhotellet / e-posten

De har en jobbsökarfunktion också va?

Permalänk
Livsnjutare 😎

De har också en jobbsökarfunktion också va?

Ingen aning

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

På godaddy kan man betala extra för detta:

Skapa en e-postadress som matchar din domän.
‌Ge ett professionellt intryck och skapa förtroende med en anpassad e-postadress.

-Microsoft 365 Företag Professionellt
50 GB molnlagringsutrymme för e-post, kontakter och synk. av kalendrar
Skapa, samarbeta och arbeta varifrån som helst med 1 TB online lagring.
Ladda ned den fulla paletten av Microsoft 365-appar, som Excel, Word, Powerpoint osv. på fem enheter.
102,68 kr/mån
159,00 kr

-Microsoft 365 Webbföretag – Bas
50 GB molnlagringsutrymme för e-post, kontakter och synk. av kalendrar
Skapa, samarbeta och arbeta varifrån som helst med 1 TB online lagring.
Microsoft 365 (endast onlineversioner) webbappversioner av Excel, Word, PowerPoint osv.
85,00 kr/mån
119,00 kr

-Microsoft 365 E-post – Grund
Mest fördelaktigt
10 GB molnlagringsutrymme för e-post, kontakter och synk. av kalendrar
22,00 kr/mån
65,00 kr

-Ingen professionell e-post

Skall man bry sig om detta?
Hela syftet med köpet är i första hand att jag skulle få en egen epost utan gmail etc. i namnet.
mvh!

Permalänk
Medlem

Jobbar rätt mycket med just e-post, domäner etc. Min rekommendation är en .com eller .se domän hos t.ex. Telia eller Loopia, för typ 150-200 SEK/år. Koppla sedan domänen mot Microsoft 365, köp en Microsoft 365 Business Standard- eller Premium-licens, för 125-221 SEK/månad.
Om du i framtiden ska komma igång så kontaktar du en webbyrå för detta, typ hemsida24 eller liknande, och anlitar dem för att slänga upp den. Du behöver inte flytta domän för att göra det.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Jobbar rätt mycket med just e-post, domäner etc. Min rekommendation är en .com eller .se domän hos t.ex. Telia eller Loopia, för typ 150-200 SEK/år. Koppla sedan domänen mot Microsoft 365, köp en Microsoft 365 Business Standard- eller Premium-licens, för 125-221 SEK/månad.
Om du i framtiden ska komma igång så kontaktar du en webbyrå för detta, typ hemsida24 eller liknande, och anlitar dem för att slänga upp den. Du behöver inte flytta domän för att göra det.

Tack.
Kan du titta på min fråga precis innan här. Skall beställa domän just nu och vill veta om jag skall betala för det de erbjuder där eller inte. Jag har redan proton årsprenumeration med möjlighet att lägga till epost. När man läser godaddys instruktion där låter det som att man inte kan ha personlig epost om man inte betalar något av de alternativen där, men det stämmer väl inte?
Inte själv så förtjust i outlook. Använde i flera år och gillade det inte.

Permalänk
Medlem

Tack.
Kan du titta på min fråga precis innan här. Skall beställa domän just nu och vill veta om jag skall betala för det de erbjuder där eller inte. Jag har redan proton årsprenumeration med möjlighet att lägga till epost. När man läser godaddys instruktion där låter det som att man inte kan ha personlig epost om man inte betalar något av de alternativen där, men det stämmer väl inte?
Inte själv så förtjust i outlook. Använde i flera år och gillade det inte.

Du får egentligen inget mervärde kan jag tycka, iom. att du redan har ett premiumkonto hos Protonmail. Det blir lite kaka på kaka att betala för två jämförbara tjänster. Särskilt om du inte är ett fan av Outlook

Sedan är GoDaddys reneweals lite onödigt dyra tycker jag (ungefär dubbla priset jämfört med de flesta andra på .com) och försök till merförsäljning ger alltid mig en tråkig eftersmak även om det inte är helt ovanligt.

Här finns en guide som visar hur du gör för att koppla en GoDaddy-domän till Proton:
https://proton.me/support/custom-domain-godaddy
och en annan guide om du t.ex. vill använda Porkbun istället:
https://kb.porkbun.com/article/189-how-to-configure-your-doma...
och en för Google domäner
https://proton.me/support/custom-domain-google

(principen är samma, knapparna har lite olika namn hos olika domänsäljare bara )

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Skrivet av Mr.No1:

Du får egentligen inget mervärde kan jag tycka, iom. att du redan har ett premiumkonto hos Protonmail. Det blir lite kaka på kaka att betala för två jämförbara tjänster. Särskilt om du inte är ett fan av Outlook

Sedan är GoDaddys reneweals lite onödigt dyra tycker jag (ungefär dubbla priset jämfört med de flesta andra på .com) och försök till merförsäljning ger alltid mig en tråkig eftersmak även om det inte är helt ovanligt.

Här finns en guide som visar hur du gör för att koppla en GoDaddy-domän till Proton:
https://proton.me/support/custom-domain-godaddy
och en annan guide om du t.ex. vill använda Porkbun istället:
https://kb.porkbun.com/article/189-how-to-configure-your-doma...
och en för Google domäner
https://proton.me/support/custom-domain-google

(principen är samma, knapparna har lite olika namn hos olika domänsäljare bara )

Tack!

Vilka andra är hälften så dyra på .com?
Kan det finns fördel med godaddy på andra sätt?
Ännu inte köpt.

Permalänk
Medlem

Tack!

Vilka andra är hälften så dyra på .com?
Kan det finns fördel med godaddy på andra sätt?
Ännu inte köpt.

Jag brukar kolla på tld-list som är en sajt som jämför priser för att registrera domäner.
https://tld-list.com/tld/com
Det är inte alltid helt 100%-igt att informationen stämmer men vi ser att GoDaddy tar 3 dollar första året och 20 andra året medan Google (om vi matar in Google i Search-fältet) tar 12 första och 12 andra. Dessa priser verkar stämma ganska väl med vad det står om man besöker sidorna. Räknar man med att behålla sajten under flera år kan det således löna sig att jämföra renewal-priser :). Det kan såklart även var så att en säljare av domäner höjer priserna och att det inte blir lika fördelaktigt framöver - det är lite av en chansning. Vissa priser är också kampanjer som erbjuds via tld-list (det är tydligt markerat) men det går såklart lika bra att surfa in direkt på sajterna utan att klicka på deras länkar.

Jag har testat att registrera domäner på några olika sajter, både svenska och utländska, och jag tycker inte att det är varit någon enorm skillnad. Supporten kan variera lite och GoDaddy har jag uppfattat som att de har en bra support, en lång track record och att de även satsat mycket på att marknadsföra sig och har etablera ett varumärke (de har länge kört annonser vid superbowl t.ex. vilket inte är helt gratis). De allra billigaste aktörerna behöver ju ofta spara pengar någonstans och då är väl kundservice och annonsbudget två poster som är lätta att skära ner på. Sedan tar vissa extraavgifter för vissa saker som att dölja vem som har registrerat en domän. Överlag tycker jag inte att det har varit någon jätteskillnad mellan de jag har testat. Jag tror helt enkelt att man får köra på ett företag man känner att man litar på och om det uppstår några konstigheter går det oftast att lösa genom att fråga support - eller här såklart :).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@MasterChiefSolidSnake

Blir lite rörigt känner jag men du behöver inte betala för något (och ska inte betala) för något annat än domännamnet om du redan har skaffat ett års prenumeration hos Proton. De flesta seriösa registrar erbjuder domänkonto utan att tvinga på en webbhotell eller e-postfunktion.

Jag håller mig helst inom Sverige och använder just nu Egensajt.se men även Inleed.se är att rekommendera.

Att de största toppdomänen är billiga beror väl på att de är just stora, så det kan hålla lägre priser. Däremot är ju .se inte i närheten av så stora som .com men ändå är .se och .nu rätt billigt. Nya toppdomän brukar vara dyra för att de är nya (antar jag) och behöver dra in mer.

Glöm inte heller att se om sidan visa inkl. eller exkl. moms. Jättemånga registrar listar pris exkl. moms så är du privatperson blir det inte slutpriset. Enkelt att växla till inkl. moms hos Inleed.se och Egensajt.se men inte lika enkelt hos alla. Hittar jag ingen möjlighet att välja inkl./exkl. moms så prova lägga en domän i kundvagnen och gå till kassan så brukar totalsumman visas.

Vad det gäller domänkampanjer så skulle jag inte lägga för stor vikt vid det. Välj vilken toppdomän du vill ha och sen domännamn, därefter kan du hålla utkik efter kampanjer på just den toppdomänen. För det är ändå bara år 1 som det kan bli billigt, därefter är det ord.pris som gäller.

Permalänk
Medlem

Just att använda GoDaddy borde väl avrådas oavsett vad man vill använda.

Finns andra (exempel givits i tråden) som är att föredra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Var hittar jag TXT record och MX record från proton mail?
Har nu köpt domän på godaddy, men behöver dessa uppgifter att ge till godaddy-folket...

Permalänk
Medlem

Var hittar jag TXT record och MX record från proton mail?
Har nu köpt domän på godaddy, men behöver dessa uppgifter att ge till godaddy-folket...

1. In your browser, log in to your Proton Mail account and select Settings → Go to settings → Proton Mail → Domain names → Add domain.

2. Enter your domain name and click Next. You might be asked to re-enter your Proton Mail password for security reasons.

Once you click Next, you will be taken to the Verify tab. You can also reach it from Settings → Go to settings → Proton Mail → Domain Names → Domain by clicking on the Actions → Review button and selecting the Verify tab.

In the Verify tab, your Host Name (@) and TXT verification record are shown to the right of your newly added domain.

Vänta sedan tills din domän verifierats så kommer du att kunna få fram mx record.

Här är ett exempel i videoform där det går att följa med i processen:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZBwLvT6JQY
Börjat runt 0:45

Visa signatur

Permalänk

Skulle behöva lite uppföljningssupport nu
Sitter med detta, men får inte till det.
https://proton.me/support/custom-domain
SPF lyser inte grönt. Är några dagar sedan jag höll på så tycker det borde vara klart. Eller så har jag inte gjort det alls.
Kanske bara gjort saker på "Godaddy-sidan". Vet inte.
MX och verified verkar vara klart. Lyser grönt.