Permalänk

linux för spel på pc.

Är lite sugen på att testa linux för spel.

Har testat några gånger förr med ubuntu men altid blivit besviken pga den högst mediokra spelprestandan jag fått.

Några tips på en bra presterande distro som kan tävla mot windows.

Ska kunna köra

Steam ( inte många spel där dock som är ur box officiellt stödda på linux dock)
Gärna bnet
Mojang/minecraft launcher
Ea app/origin
Epic game store.

Random gamla dx 7-9 spel.

Säkert någon mer launcher jag glömt jag spelar spel ur...

Finns det någon bra distro med bra spel stöd som inte tankar prestandan bakåt typ 30år oavsett linus stöd eller inte?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa Atlas os. Linus gjorde en video på den och värkar ganska bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag spelar väldigt ofta, mestadels DOTA 2 och det fungerar fint med mitt R9 280X (10 år gammalt). Jag håller mig mestadels till Steam och spelar mestadels indie-titlar men jag spelade nyligen Witcher 3 (emulerat).

När någon frågar om "bra dist för X" så är det direkt en varningsklocka, det låter som en ovan Linuxanvändare. Alla distros använder i princip samma byggstenar så tips är att välj en distro med bra support(många användare), brett paketutbud och som du känner dig bekväm med, annars tror jag att du snabbt kommer stöta på problem som är svåra att googla sig till.

Gällande prestanda så är det mesta emulerat så jag tror inte att du kan förvänta dig Windows-prestanda förrän spelbranschen väljer att satsa på Linux.

Permalänk
Medlem

Gick över till att nästan exklusivt spela på Linux för ett tag sen.
En del spel som jag kör som t.ex League of Legends funkar inte alls på Linux. Även om äldre versioner av spelet tidigare funkat så fungerar inte nyaste versionen.
Rekommendationen är väl att dual boota så du kan lätt hoppa mellan Windows och Linux. Alternativt köra ett VM med GPU passthrough.

Med VALVE's Proton så finns det väldigt många spel att ta del av idag. Finner att majoriteten av spelen som inte alls fungerar är på grund av Anti-cheat, så det kan ju ändras vilken dag som helst egentligen.
https://www.protondb.com/explore

För spel utanför Steam så rekommenderar jag Lutris. Programmet hjälper dig väldigt mycket så man behöver inte vara Linux veteran för att använda programmet.
https://lutris.net/games

Som Orp skrev tidigare. Spelar ingen roll vilket distro du kör på då många kör samma byggstenar. Största skillnaden skulle ju vara om du väljer ett Arch baserat distro istället för ett Debian. Men om du inte håller på att ändra i systemet så kommer du inte märka större skillnad än att några kommandon är annorlunda. Sen kommer distros med olika program förinstallerade och olika utseenden men där tar skillnaderna slut (för det mesta).
Rekommenderar dig att köra på t.ex Ubuntu då det är ett väldokumenterat distro så om du kör in i problem så finns det säkert redan massa info på nätet om hur du löser detta.

I en del spel så presterar Linux bättre för mig där spelet har native support. Men om du emulerar eller kör via proton så kommer du ibland få sämre prestanda än om du körde Windows.
Det värsta jag varit med om är dock bara -10fps men jag kör inte jätte krävande spel.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

jag sitter sedan 4 månader på linux. körde linux mint i början och bytte sedan till fedora bara för att testa.
jag kör mest spel på steam typ witcher 3, cyberpunk 2077, horizon, elden ring och även några dx9 spel via lutris.
som orp skriver angående distros. välj en distro med stor användar bas för att lättare hitta hjälp/info när du kör fast.
kolla lite videos om olika desktop environments och se vad som faller dig i smaken istället för distro väljar videos.
som gammal windows användare kände jag mig direkt hemma med cinnamon desktop medans jag inte alls gillade gnome.
har över tid dock gått över till xfce och helt ändrat mitt "workflow" från tidigare.

över lag har det varit lika enkelt att instalera/spela som på windows förutom spelen via lutris som kräver några klick extra ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

En del spel som jag kör som t.ex League of Legends funkar inte alls på Linux. Även om äldre versioner av spelet tidigare funkat så fungerar inte nyaste versionen.

League of Legends har faktiskt fungerat bra för mig under denna säsongen. Även efter in game uppdateringar. Kanske kan komma större som förstör det så småningom om i och för sig. Klienten har varit lite långsammare men in game har det inte varit någon skillnad på Windows/Linux för mig!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

League of Legends har faktiskt fungerat bra för mig under denna säsongen. Även efter in game uppdateringar. Kanske kan komma större som förstör det så småningom om i och för sig. Klienten har varit lite långsammare men in game har det inte varit någon skillnad på Windows/Linux för mig!

Intressant!
Hur har du satt upp ditt?

Jag körde mitt igenom Lutris och då var klienten så pass seg att det tog många minuter att ens kunna söka in till en match. Sen när jag försökte ladda in till spelet så blev det bara en svart skärm och inget mer hände.
Testade att också köra genom Wine men fick inget bra resultat där heller.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk

Sist jag testade var nog typ 2015

Så tänkte mest om det gått frammåt med emuleringen så inte spel som rullar 100+ på windows kryper ner och hamnar på typ 20fps som var min erfarenhet då iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så tänkte mest om det gått frammåt med emuleringen så inte spel som rullar 100+ på windows kryper ner och hamnar på typ 20fps som var min erfarenhet då iaf

Av det jag testat är det mer funkar eller inte funkar snarare än stora prestandaskillnader.

Steam har som nämnt Proton vilket funkar bra med många spel.
Battle.net fungerar bra med Lutris, WoW Classic/Retail har jag inte märkt någon direkt prestandaskillnad på. MW2 fungerar däremot inte, vet inte hur det är med övriga spel.
Inte testat de andra klienterna, bäst är att googla på de spel du är intresserad av och om de fungerar med Lutris/Wine.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

Intressant!
Hur har du satt upp ditt?

Jag körde mitt igenom Lutris och då var klienten så pass seg att det tog många minuter att ens kunna söka in till en match. Sen när jag försökte ladda in till spelet så blev det bara en svart skärm och inget mer hände.
Testade att också köra genom Wine men fick inget bra resultat där heller.

Har prövat med att bara köra Lutris tidigare utan några större framgångar. Gick in på /r/leagueoflinux och hittade lol-for-linux. Var bara plug and play om man säger så.

Är inte överförtjust i att använda tredjeparts skript, men börjar bli van från AUR att ta en snabbcheck på källkoden och jag är ganska naiv när det är småprojekt som är open source.

Kör med Nvidia propriety drivrutiner om det kanske kan göra någon skillnad.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Har prövat med att bara köra Lutris tidigare utan några större framgångar. Gick in på /r/leagueoflinux och hittade lol-for-linux. Var bara plug and play om man säger så.

Är inte överförtjust i att använda tredjeparts skript, men börjar bli van från AUR att ta en snabbcheck på källkoden och jag är ganska naiv när det är småprojekt som är open source.

Kör med Nvidia propriety drivrutiner om det kanske kan göra någon skillnad.

Tack för länken!
Ska testa detta och se om det blir något bättre.
Kör med AMD GPU och än så länge har drivrutiner inte varit några större problem.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Du kan ju testa Atlas os. Linus gjorde en video på den och värkar ganska bra.

Vad du än gör, så gör inte det här.

Det är en bunt PS script som i princip stympar bort kritiska delar utav Windows och lämnar dig med ett ostabilt OS som är vidöppet för all typ utav malware.
Ladda ner Atlas-playbooken och packa upp den med 7zip(pw: "malte") så får du se själv, jag vet inte ens vart jag skall börja min rant när det gäller den här skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Vad du än gör, så gör inte det här.

Det är en bunt PS script som i princip stympar bort kritiska delar utav Windows och lämnar dig med ett ostabilt OS som är vidöppet för all typ utav malware.
Ladda ner Atlas-playbooken och packa upp den med 7zip(pw: "malte") så får du se själv, jag vet inte ens vart jag skall börja min rant när det gäller den här skiten.

jävlar. Det var ny information. Undrar varför linus tech tips inte sa den delen i hans videor

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

jävlar. Det var ny information. Undrar varför linus tech tips inte sa den delen i hans videor

$$$

Nog för att Windows innehåller en sju jäfla massa bloat, men jag litar inte på såna ultra-light versioner. Men det ligger i någons intresse att det finns lätta mål att komma åt. Den foliehatten bär jag.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har testat några gånger förr med ubuntu men altid blivit besviken pga den högst mediokra spelprestandan jag fått.
(…)
Sist jag testade var nog typ 2015

Det har ju hänt en del på åtta år. 😆

Ubuntu är nog fortfarande den distribution det är lättast att hitta hjälp för om man är lite ny. Själv har jag efter många år landat i Fedora: jag gillar att få nya saker snabbt, men vill inte behöva pilla med mina bruksdatorer som fallet ibland blir med rullande distributioner. Oavsett val är det inga direkta konstigheter: installera och testa, och se om det funkar för dig. Du gör dig själv en tjänst om du först kollar så din hårdvara är kompatibel ur box, naturligtvis: det kan spara dig en del frustration och jobb.

Permalänk
Medlem

Tycker mint har fungerat utmärkt men då är det mest via proton och lutris jag spelat. Det mesta har startat direkt alternativt efter ändring av protonversion.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

Tack för länken!
Ska testa detta och se om det blir något bättre.
Kör med AMD GPU och än så länge har drivrutiner inte varit några större problem.

Berätta gärna hur det går, är nyfiken. Misstänker också att Riot kan råka döda stabiliteten i en patch, men hoppas det håller.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Heroic Games Launcher, funkar bra för spel som du har på Epic och GOG.
Jag kör även Steam, Itch och Lutris.

https://heroicgameslauncher.com/

Förtydligande
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Låter som att det kan va värt ett test iaf.

Även om det låter som att windows kommer vara ett bättre alternativ fortfarande med mindre fixande och donande för varje spel specifikt.

Är väl mest steam som är aktuellt och proton fanns defenetivt inte tror play on linux va typ det senaste när jag testade sist så kan va värt ett test.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att det kan va värt ett test iaf.

Även om det låter som att windows kommer vara ett bättre alternativ fortfarande med mindre fixande och donande för varje spel specifikt.

Är väl mest steam som är aktuellt och proton fanns defenetivt inte tror play on linux va typ det senaste när jag testade sist så kan va värt ett test.

Jag skulle säga att generellt sett är det bara i undantagsfall man behöver ”dona” med specifika spel: överlag funkar det eller också funkar det inte. Jag ser oftast ingen funktionell skillnad mellan spel som porterats till Linux och spel som går igenom ett kompatibilitetslager. Men naturligtvis: har du spel du absolut inte vill vara utan, kolla så det inte har kända problem, på ProtonDB.

Permalänk

Tackar ska testa ikvällefter jobbet när jag har tid å köra in någon linux dist.

Proton verkar ju lovande även lutris eller hur de nu stavades och verkar täcka de flesta spelen eller klienterna jag använder iaf.

Lutar åt att stanna med ubuntu eller debian som jag iaf har någorlunda erfarenhet av även om ingen av de andra alternativen verkar va totalt annorlunda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Pop_OS! som distro. kör den själv med gott resultat.

Som sagts tidigare:
heroicgameslauncher
men med tillägget med lutris också, bra skit det med för att hantera windowsspel på linux.

Permalänk
Skrivet av hezzel:

Rekommenderar Pop_OS! som distro. kör den själv med gott resultat.

Som sagts tidigare:
heroicgameslauncher
men med tillägget med lutris också, bra skit det med för att hantera windowsspel på linux.

Heroic launcher är jag bekant med.

Testa den nån gång under windows men va inge vidare men kanske funkar bättre under linux.

Är det märkbar skillnad mellan pop och typ debian/ubuntu prestandamässigt i spel?

Eller är det mer en fråga om personligt tycke på gui't.

Sålänge inte oset tankar cpu eller gpu i botten, lite högre raman användning än annan distro är inte ett problem 128gb brukar räcka iaf i windows.

Och både debian och ubuntu har väl systemkrav på typ 2gb eller nått som minst så finns marginal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

PopOS har ju länge varit den självklara för min del om man vill kunna spela med.
Kommer med proprietära drivers från start dessutom (Det är i grunden Ubuntu så har man kört det känner man sig som hemma).

Om du har en AMD-gpu skulle jag rekommendera HoloISO som är en fork av SteamOS3.0 byggt på Arch.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Är datorn i sign det kommer handla om.

Så nvidia 1070ti med amd 3900x cpu.

Tänkte köra in det på en nu ändå tom ssd som sitter i datorn paralellt med windows isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Heroic launcher är jag bekant med.

Testa den nån gång under windows men va inge vidare men kanske funkar bättre under linux.

Är det märkbar skillnad mellan pop och typ debian/ubuntu prestandamässigt i spel?

Eller är det mer en fråga om personligt tycke på gui't.

Sålänge inte oset tankar cpu eller gpu i botten, lite högre raman användning än annan distro är inte ett problem 128gb brukar räcka iaf i windows.

Och både debian och ubuntu har väl systemkrav på typ 2gb eller nått som minst så finns marginal.

just med Pop_OS! så var så enkelt att jag gillar var system76 gör och tänkte, varför inte köra det.
kommer med nvidia drivers i baseinstallern så det är lätt att få igång.

allt bara funkade(TM) så det fastnade och får går som huvud OS.

Permalänk

Får väl slänga in det å klämma och känna på det lite iaf.

Kan ju alltid sopa in det i en vm å iaf få en upplevelse av gui't och lite hur pass olikt de känns mot ubunto/debian.

Men visst det är väl som med allt annat man kommer in i det när man knåpat ett tag med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

PopOS har ju länge varit den självklara för min del om man vill kunna spela med.
Kommer med proprietära drivers från start dessutom (Det är i grunden Ubuntu så har man kört det känner man sig som hemma).

Om du har en AMD-gpu skulle jag rekommendera HoloISO som är en fork av SteamOS3.0 byggt på Arch.

HoloISO eller ChimeraOS skulle jag bara rekommendera om man bara vill spela och få en konsoll liknande upplevelse.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Är datorn i sign det kommer handla om.

Så nvidia 1070ti med amd 3900x cpu.

Tänkte köra in det på en nu ändå tom ssd som sitter i datorn paralellt med windows isf.

Välj en distro där du enkelt kan installera Nvidias proprietära drivrutiner. Brukjar finnas i "ytterligare drivrutiner" i Ubuntu baserade distros. Prestanda kommer vara snarlik och omärkbart.

Välj istället vilken skrivbordsmiljö du vill ha eller vill testa, sedan välj distro efter det.

Några förslag på Debian/Ubuntu baserat:
GNOME: Ubuntu eller Pop!_OS
KDE Plasma: Kubuntu
Xfce: Xubuntu
Cinnamon: Linux Mint
MATE: Ubuntu Mate
Budgie: Ubuntu Budgie

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera The Linux Experiment's video angående spel i Linux och hur man kommer igång:

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Gick nyligen över till att spela på Linux och det har varit en bra upplevelse hittills. De flesta spel har identisk prestanda som Windows, viss till och mee bättre.

Rekommenderar Nobara som är Fedora fast med spel relaterade tweaks i distron och där Steam, Lutris samt lite andra spel relaterade program finns färdiginstallerade.

http://nobaraproject.org/