Frågor kring övergång från tidigare webbhosting
Hej, för 10-12år sen så anlitade min far en firma till att bygga och hosta en hemsida. Jag försökte ta kontakt med dem 2019 men fick inte tag på någon, jag ville säga upp tjänsten när den visuella byggaren och mycket annat slutade fungera och lägga allt på Squrespace.
Men eftersom jag inte fick tag på någon och jag inte hade tid att ta tag i det då, så har jag låtit det vara. Vi har inte heller fått någon faktura sen just 2019, men Loopia började skicka fakturor för domänen. Det var tidigare inbakat i fakturan som firman skickade, så jag antog att företaget inte längre var aktivt. Men hemsidan är fortfarande uppe så jag har hela tiden antagit att hosting har gått igenom Loopia. Jag har bara ändrat så texter i wordpress eftersom den visuella byggaren inte har fungerat, så det har dugit fram tills nu.
Nu till mitt problem.
Jag har under våren lagt mycket tid på att ordna en ny hemsida som jag nu vill livesätta. När jag går in på Loopia står det "parkerad" på min domän, den har legat på en Cloudflare server hela tiden. Behöver jag flytta eller säga upp någonting från cloudflare? Jag kan inte komma in på Cloudflare jag har försökt begära ett nytt lösenord, men det måste vara registerat på firmans e-post.
Jag har fått en ny ip-adress att peka mot.
Den gamla sidan ska skrotas och det finns inget som jag vill spara från den.
1. Behöver jag bara ändra från "inga inställningar" "parkerad" till "dns" med den nya ip-adressen? Eller behöver jag använda "dns-editor" som killen i Loopias kundtjänst sålde på mig när jag beskrev mitt problem?
2. Jag har e-postadresser knutna till min domän. Jag har Zoho som leverantör (Jag vet inte om det är en bra eller dålig tjänst det är den som firman som fixade allt satte upp) Kommer alla mina e-postadresser att sluta fungera om jag omdirigerar till min nya ip-adress? Eller är det ett slutet system på Zoho?