Asus PG42UQ: OLED-skärmen som sätter ribban och kostar därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Snälla
Vad är fel med hyperteknologiska skärmar i 27-28 tumm storlek?

Nu vet jag inte vad mer exakt dessa hyperteknologisla skärmar är men skulle nog svara att dom inte finns som OLED med nog hög upplösning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

Har en 42" C2 idag, pysslar mest med content creation och sekundärt spel, finns det någon anledning att "sidogradera" till denna?

Det främst två anledningar för ett byte:

• C2 har ett riktigt bra reflexfilter i sig – för att vara blankt – men det här filtret på PG42UQ är verkligen bättre.
• Får man inte ordning på dimmandet med C2:n via servicemenyer och liknande är detta inget problem på PG42UQ

Så om något av ovanstående ses som tydliga nackdelar idag kan ett byte bli något bättre.

Färgmässigt är PG42UQ good enough om färg är en del av din content creation. Dock inte för HDR, men det är å andra sidan än så länge få som skapar content för HDR.

Det som talar emot är förstås prisnivån men där är ju alla olika i vad som är "värt det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För inte så länge sedan fanns LG C2 för runt 9000Kr. Nu är de uppe i 13 00Kr. För Asus pris får du en LG C3 när de når ut i handeln.

Jo då, LG:s TV:n har funnits ute till bra pris.
De är inte heller dåliga och till största delen liknande som denna.

Just därför PG42UQ kan anses lite för dyr för de extra funktioner man får, som dock är rätt viktiga:
-Inte lika aggressiv ABL, inkl kylning för att hantera det. Högre varaktig ljusstyrka.
-Det är en skärm och ingen TV, dvs har bl a standby som skärm och inte en massa onödiga TV-funktioner.
-DP-in så man slipper adapter från det, alla datorer har inte inbyggd HDMI.
-Matt panel för att fungera bättre i ljusare rum och inte enbart i totalt mörker, blir mindre spegel.
-USB-hub
-PiP-funktion

Även Philips 42M2N8900 är intressant då den också har de flesta av de där funktionerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding : Först vill jag säga att det var en riktigt bra artikel, du skriver så intressant så man fortsätter bara att läsa allt.

Tycker att denna produkt visar att det sakta men säkert kommer komma bra OLED-skärmar till skrivbordet. Om denna vore mindre i storlek 32" eller 27" så kanske man skulle uppgradera.
Just att det är ett bra reflexfilter, men även viktigt att texterna är tydliga. Jag tycker t.ex att min 27GL850 visar sämre bild/text än min Dell U2518D, så man vill ju hitta en skärm som visar text tydligt. Funderar på en Dell 32" 4k 144hz som uppgradering tills OLED kommer med en bra ersättare till LCD.

Tips på en artikel kanske kan vara:
Hur olika storlekar upplevs med t.ex uppskalning i Windows/Linux. 4k/1440p i 27"/32"/42"/ultrawide. På VA/IPS/NanoIPS/OLED.
Hur bra går det att läsa? Vilken storlek är bäst för videoeditering, m.m. I vilken storlek börjar man se pixlarna?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagers:

Tips på en artikel kanske kan vara:
Hur olika storlekar upplevs med t.ex uppskalning i Windows/Linux. 4k/1440p i 27"/32"/42"/ultrawide. På VA/IPS/NanoIPS/OLED.
Hur bra går det att läsa? Vilken storlek är bäst för videoeditering, m.m. I vilken storlek börjar man se pixlarna?

Problemet med den typen av artiklar är att det inte riktigt går att förmedla upplevelser. Särskilt som det inte har så värst mycket med den specifika tekniken att göra. För mig låter det som att försöka förklara "Hur är upplevelsen att sitta i ett skinnsäte i en bil med dieselmotor, jämfört med att sitta i ett tygsäte i en minivan med hybridmotor?"

Vänder man på frågeställningen blir det mer intressant och det går att vara konkretare, även om det fortfarande blir väldigt mycket en fråga om den enskilda personen och varje användares exakta behov. Till exempel tror jag det är mer intressant att läsa hur de som arbetar med videoproduktion – många olika områden och skilda användningsområden ryms under det begreppet – faktiskt väljer att utforma sina arbetsplatser.

Gör man det utifrån olika perspektiv som exempelvis programmerare, grafiker, tja – gamers – och så vidare, är det en sak som blir tydlig och det är att själva skärmen ofta är ganska sekundärt mot funktionen. Finns många skärmar som löser uppgiften när man väl vet hur man vill arbeta. Viktigast att från första början utforma arbetsplatsen på rätt sätt. Exakt skärm med viss typ av panel, PPI-nivå eller pixlar är frågan som kommer först senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med den typen av artiklar är att det inte riktigt går att förmedla upplevelser. Särskilt som det inte har så värst mycket med den specifika tekniken att göra. För mig låter det som att försöka förklara "Hur är upplevelsen att sitta i ett skinnsäte i en bil med dieselmotor, jämfört med att sitta i ett tygsäte i en minivan med hybridmotor?"

Vänder man på frågeställningen blir det mer intressant och det går att vara konkretare, även om det fortfarande blir väldigt mycket en fråga om den enskilda personen och varje användares exakta behov. Till exempel tror jag det är mer intressant att läsa hur de som arbetar med videoproduktion – många olika områden och skilda användningsområden ryms under det begreppet – faktiskt väljer att utforma sina arbetsplatser.

Gör man det utifrån olika perspektiv som exempelvis programmerare, grafiker, tja – gamers – och så vidare, är det en sak som blir tydlig och det är att själva skärmen ofta är ganska sekundärt mot funktionen. Finns många skärmar som löser uppgiften när man väl vet hur man vill arbeta. Viktigast att från första början utforma arbetsplatsen på rätt sätt. Exakt skärm med viss typ av panel, PPI-nivå eller pixlar är frågan som kommer först senare.

Du har nog rätt där. Kan nog kanske vara mer känsla som kan vara svårt att förmedla.
Att jag har den idéen är att det ibland kan vara svårt att veta vad som fungerar bra. Hur fungerar skalning med vissa upplösningar, storlekar m.m. Visserligen upplever vi saker olika, jag själv tycker om 1,25% skalning på min 27" 1440p medans andra inte alls skulle tycka om det.

Med olika perspektiv och göra några reportage där man besöker/intervjuar olika proffs är nog bättre. T.ex grafikproffs, programmerare, m.m. Där de får berätta om deras utrustning som de använder dagligen. T.ex monitor, tangentbord, bord, mjukvara och övrig utrustning. Och om de har några tips och råd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺

Har försökt med lite grafik som visar skillnader mot 1080p/1440p/4K och 4K med 150% skalning mot 1440p och liknande. Man kan bara visa relativa skillnader och det blir ofta väldigt abstrakt. Man blir nog inte alltid klokare som läsare. Vilket också förvärras av att någon kanske tittar på exemplen på sin mobiltelefon, någon annan på sin 24-tumsskärm, en tredje på sin 43-tumsskärm med en webbläsare som kanske eller kanske inte skalar om grafiken.

Man behöver alltså sätta sin fysiska kropp i förhållande till skärmarna vid ett skrivbord och därigenom försöka få ett intryck om hur olika skärmar och olika skrivbordsförhållanden skapar en högst individuell upplevelse.

Det är lite som att försöka förmedla upplevelsen av (bra) HDR eller högre frekvens i spel till någon som aldrig sett (bra) HDR eller aldrig kört hög frekvens i spel där frekvensen har betydelse. Måste upplevas på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har försökt med lite grafik som visar skillnader mot 1080p/1440p/4K och 4K med 150% skalning mot 1440p och liknande. Man kan bara visa relativa skillnader och det blir ofta väldigt abstrakt. Man blir nog inte alltid klokare som läsare. Vilket också förvärras av att någon kanske tittar på exemplen på sin mobiltelefon, någon annan på sin 24-tumsskärm, en tredje på sin 43-tumsskärm med en webbläsare som kanske eller kanske inte skalar om grafiken.

Man behöver alltså sätta sin fysiska kropp i förhållande till skärmarna vid ett skrivbord och därigenom försöka få ett intryck om hur olika skärmar och olika skrivbordsförhållanden skapar en högst individuell upplevelse.

Det är lite som att försöka förmedla upplevelsen av (bra) HDR eller högre frekvens i spel till någon som aldrig sett (bra) HDR eller aldrig kört hög frekvens i spel där frekvensen har betydelse. Måste upplevas på plats.

Man måste nog uppleva det på plats ja, bra gjort av dig att se om det gick att göra en bra artikel av idén.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Alltid ett nöje och spännande med en artikel av @Laxpudding!

Dyrt, men det finns de som har pengar och framförallt har spenderarbyxor på.
Inte @tvelander om han redan kör en LG 48CX förstås, inte illa en sån heller.

Själv sitter jag med en LG 48C1, men de har ju proppat in reklam i UI:t nu

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Komplett.se

Som alltid, riktigt kul att läsa dessa matiga artiklar av @Laxpudding!

Skrivet av D.:

Väntat länge på en bra skärm med 4K/UHD på minst 40".
Men nog skulle priset behöva sänkas lite, istället för att höjas från vad den kostade när den kom.
Kan inte någon av butikerna (@Inet, @Webhallen, @Komplett, @Netonnet) köra något bra erbjudande på denna snart?

Blir nog antingen denna el Samsungs nya 57", som nog lär dröja.

Nu är detta inte en "skärm" men är inte denna ganska nära i specs? LG 42" OLED 4K TV OLED42C35LA Och med 2000kr cashback blir det betydligt billigare än ASUS monster

Annars har vi just nu ett demo-ex av ASUS PG42UQ om det kan passa.
Om inte så är det nog spargrisen som får sätta livet till.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Luminous:

Alltid ett nöje och spännande med en artikel av @Laxpudding!

Dyrt, men det finns de som har pengar och framförallt har spenderarbyxor på.
Inte @tvelander om han redan kör en LG 48CX förstås, inte illa en sån heller.

Själv sitter jag med en LG 48C1, men de har ju proppat in reklam i UI:t nu

Jävla go skärm spela på problemet är mer att flickvännen, innan vi flyttar får en ljuskanon i fejset i sovrummet när jag tabbar
Ska bli gött med hobbyrum nu när man flyttar till en 3ea

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag tycker problemet är storleken. I största laget för att ha som en skärm, i minsta laget att splittra till 2st skärmar.
Jag tänker mig i framtiden att vanligt folk just har en enda skärm som man splittrar, sedan vill "extremisterna" ha mer..

Mjukvarumässigt så borde man inte behöva splittra, men jag tycker det fungerar så osmidigt och inte lika användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Köpte en C2a vid lanseringen och det tog ganska lång tid innan jag lyckades komma åt alla inställningar och få till den som datorskärm. Det enda jag saknar nu är automatisk av- och påstängningsfunktion. Grymt irriterande att alltid behöva dra fram fjärrkontrollen. Tom min 10 år gamla Sony 4K har detta som standard...

Så 20K för denna skärmen verkar lite bortkastat.

Har du kollat om du kan finna det du söker med LGTV Companion?
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion/releases

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur lång livslängd kan man förvänta sig av organiskt material innan färger börjar urvattnas mm? Finns det någon som vet detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur lång livslängd kan man förvänta sig av organiskt material innan färger börjar urvattnas mm? Finns det någon som vet detta?

Mer än du lär behöva. Skärmen hinner antagligen bli föråldrad eller gå sönder långt innan det blir ett problem i praktiken.

"Organiskt material" har väldigt lite med detta att göra. Ämnet är komplext och av sin natur svår att besvara. Däremot är enkelt att tänka att "organiskt material" automatiskt skulle brytas ned lättare. Efter decennium av upprepning blir det en faktoid som lätt fastnar.

Rtings håller på med ett test nr 2 av lång hållbarhet. Kommer säkert intressanta slutsatser därifrån. Annars är OLED-2017-modellerna från deras första test ganska tongivande där inga förändringar eller inledande trender om sämre färgmättnad eller svagare ljusstyrka efter 10.000 timmar.

Det jag observerat med LCD:er med vita lysdioder är mycket större förändningar efter färre timmar än 10.000. Typisk att vita lysdioder (gul fosfor, blå LED) som utgör basen för enklare skärmar och TV, får en allt mattare fosfor och därför tappar energi i gröna och röda vågländer, dvs blir allt blåare i vitbalansen och även tappar färgomfång. Det exakta svaret handlar mer om de individuella komponenterna och deras kvalitet i kombination med produkten som helhet.

Det rimliga är att förändringen i färger och ljusstyrka är liten i förhållande till det generella slitaget på elektronik och komponenter. Skärmen slutar helt enkelt fungera långt innan den är sönderblekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur lång livslängd kan man förvänta sig av organiskt material innan färger börjar urvattnas mm? Finns det någon som vet detta?

Nej det är nog ingen som vet, det har aldrig nånsin tagits upp tidigare i trådar om OLED-skärmar.

(Det är med dagens OLED-paneler inte direkt nåt att oroa sig över i ganska många år, t ex min gamla LG B7 har fortfarande inga inbränningar.)

Permalänk
Medlem

Det är synd att den inte finns i böjt utförande.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en PG42UQ.
Den har en "finess" att den efter 4 timmars användning blir svart och hänger sig, man måste dra ur strömsladden för att den ska vakna igen.
Helt oacceptabelt av ASUS att släppa en skärm som beter sig på det viset.

ASUS verkar ha fixat detta i firmware för storebror PG48UQ nyligen, förhoppningsvis så kommer det en ny fw till PG42UQ snart.
Fixar de inte det snart så skickar jag tillbaka skiten.

Förutom det är skärmen helt fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Jag köpte nyligen en PG42UQ.
Den har en "finess" att den efter 4 timmars användning blir svart och hänger sig, man måste dra ur strömsladden för att den ska vakna igen.
Helt oacceptabelt av ASUS att släppa en skärm som beter sig på det viset.

ASUS verkar ha fixat detta i firmware för storebror PG48UQ nyligen, förhoppningsvis så kommer det en ny fw till PG42UQ snart.
Fixar de inte det snart så skickar jag tillbaka skiten.

Förutom det är skärmen helt fantastisk.

Yup, firmware är skit..

Den dör aldrig under användning för mig, men när jag varit ifrån datorn vägrar den vakna ett par gånger i veckan. Det krävs då att man drar ur strömsladd som du säger.

Firmware V037 släpptes igår, senare batcher har levererats med denna.
Får se om den är bättre.
Finns här: Asus supportsida
Det ska tydligen vara ytterligare en på gång för att lösa HDR-strul.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk

så här ser min skärm ut ibland efter jag "väckt" den

får använda en sån här för att smidigt få bra bild igen. Fw v033 (ej testat den nya ännu)

Tycker det e lite märkligt att man hyllar en skärm som så många har problem med....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rubberduckrof:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

så här ser min skärm ut ibland efter jag "väckt" den

får använda en sån här för att smidigt få bra bild igen. Fw v033 (ej testat den nya ännu)

Tycker det e lite märkligt att man hyllar en skärm som så många har problem med....

Den undre bilden har ett mönster som är typiskt för när problemet uppstår i grafikkortet. Halva bilden fel är vanligt med Displayport. Just fel med DP när man vaknar efter vila är ännu ett vanligt DP-problem och den del grafikkort har firmware-uppdateringar för just detta.

När man bryter strömmen får man i grunden samma effekt som att rycka kabeln. Så en väg runt både bråkiga grafikkort och skärmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den undre bilden har ett mönster som är typiskt för när problemet uppstår i grafikkortet. Halva bilden fel är vanligt med Displayport. Just fel med DP när man vaknar efter vila är ännu ett vanligt DP-problem och den del grafikkort har firmware-uppdateringar för just detta.

När man bryter strömmen får man i grunden samma effekt som att rycka kabeln. Så en väg runt både bråkiga grafikkort och skärmar.

Okej, tack, gäller det speciellt på 4k skärmar med DP? Första 4k skärmen jag ägt o har aldrig stött på detta fel innan (händer ioförsig inte speciellt ofta) o Asus support har inte nämnt något alls om detta dp problem, dom trodde själva att det va fel på skärmen - dom ville ha in den.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rubberduckrof:

Okej, tack, gäller det speciellt på 4k skärmar med DP? Första 4k skärmen jag ägt o har aldrig stött på detta fel innan (händer ioförsig inte speciellt ofta) o Asus support har inte nämnt något alls om detta dp problem, dom trodde själva att det va fel på skärmen - dom ville ha in den.

Problem med vakna ur vila har något som har plågat DP-anslutna skärmar sedan dag ett och fortfarande yttrar sig. För en del har det löst sig med en bättre DP-kabel och för andra är det återkommande då och då. Men om Asus vill ha koll på exemplaret och utföra service kan det vara lika bra att få det gjort. Om inte annat för andrahandsvärdet på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Problem med vakna ur vila har något som har plågat DP-anslutna skärmar sedan dag ett och fortfarande yttrar sig. För en del har det löst sig med en bättre DP-kabel och för andra är det återkommande då och då. Men om Asus vill ha koll på exemplaret och utföra service kan det vara lika bra att få det gjort. Om inte annat för andrahandsvärdet på skärmen.

Upptäckte faktiskt nu(fotodatum vs inköpsdatum) att dom grafiska felen på skärmen har uppkommit efter att jag köpte ny DP kabel

Har uppdaterat FW (PNY 4090), för några dagar sedan, får se om felen kvarstår efter några veckor, annars provar jag en annan DP kabel
/tack

Permalänk
Medlem

Problemet jag hade med skärmen var att den efter 4h plötsligt utan förvarning blev svart och hängde sig så att man var tvungen att dra ur kontakten. Det är med senaste fw 037. Väntar man tillräckligt länge går den att stänga av och sätta på med fjärkontrollen. Någon slags forcerad pixel cleaning antar jag.
Stänger man av "Screen Saver" i menyerna så slutar den med de här dumheterna.
QA på firmware teamet tog semester för ett par år sedan och kom aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Problemet jag hade med skärmen var att den efter 4h plötsligt utan förvarning blev svart och hängde sig så att man var tvungen att dra ur kontakten. Det är med senaste fw 037. Väntar man tillräckligt länge går den att stänga av och sätta på med fjärkontrollen. Någon slags forcerad pixel cleaning antar jag.
Stänger man av "Screen Saver" i menyerna så slutar den med de här dumheterna.
QA på firmware teamet tog semester för ett par år sedan och kom aldrig tillbaka.

Tack för info!
Som du säger började min också bli svart mitt under använding efter ca 4h efter V037, blev aldrig så med V033 under användning.
Provar stänga av screen saver.

Tråkigt med såna här skitsaker på en annars fantastisk skärm.

EDIT: Skärmen blev svart även med Screen Saver avstängd.
Blir nog att backa till V033..

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Firmware V040 är släppt för denna skärmen nu för de som bryr sig.

Det verkar vara positivt på Reddit än så länge iaf:
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/14yjizb/pg42uq_firmware_v040_released/

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk

fan, önskar jag inte hade brytt mig
Skärmen hade fungerat bra med ny fw till GK o v33 till skärmen i några veckor, uppgraderade i fredes till v40 o nu strul igen.

Lägger in v33 igen, hade den versionen tom på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

fan, önskar jag inte hade brytt mig
Skärmen hade fungerat bra med ny fw till GK o v33 till skärmen i några veckor, uppgraderade i fredes till v40 o nu strul igen.

Lägger in v33 igen, hade den versionen tom på skrivbordet

Halvbildsproblemet du visar har jag inte sett att någon annan har med denna skärmen och inte någonstans i firmware-notesen.

Har du provat byta displayportkabeln?
Den som följde med min skärm var av dålig kvalitet och orsakade blackscreen 1-3s någon gång i timmen. Samt kanske prova byta DP-port på grafikkortet.

Annars hade jag nog skickat tillbaka den om jag var du då det inte verkar vara ett utbrett firmware-relaterat problem som kommer lösas.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Just den där typen av artefakter på övre bilden är ofta relaterade till GPU och signalöverföring, inkl dålig kabel. Halva bilden annorlunda är ofta ett resultat av att skärmen drivs som MST med två halvor. Den ena strömmen blir fel och det problemet kan orsakas i alla delar i kedjan, inklusive dålig kabel.