Asus PG42UQ: OLED-skärmen som sätter ribban och kostar därefter

Permalänk
Melding Plague

Asus PG42UQ: OLED-skärmen som sätter ribban och kostar därefter

Asus 42 tum stora WOLED-skärm fick sig en långkörare med sju månaders test och är en utmärkt om en rätt dyr utmanare till LG:s 42-tums C2-modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om den kostat 2-3K mer än C2 hade det varit ett givet köp. Använder min C2 endast för datorspelande och arbete, så inga TV-funktioner nyttjas. Men för 8-9K så måste man nästan köpa en C2 över denna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Intressant. Lagom storlek, tyvärr olagomt pris. Men det kommer väl ner det också så småningom.

Permalänk
Medlem

Sen vill man ju gärna ha ultrawide känner jag... Jag tycker superultrawide är grymt bra för jobb, men 21:9 bättre för spel oftast pga att det blir så skevt mot kanterna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Denna kommer tyvärr inte närheten av C2, och det är av den enkla anledningen, PRISET.
En C2 kan du plocka hem för så lite som 8K, inte värt att behöva betala mer än det dubbla för denna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har denna hemma, super nice!

Lätt värt att betala extra för att slippa "TV" biten av en C2a.

En skärm som fungerar rakt ur boxen med DP 👍

Permalänk
Medlem

Låter ärligt som en LG C2 inkompetent moddad av Asus, till ett löjligt uppblåst pris.

Nog för att den tycks ha ett par trevliga saker, som DisplayPort och bra matt filter, men de verkar samtidigt ha förstört bildegenskaperna (jämfört med LG C2).

Som ägare av en Asus-skärm är min åsikt att de inte borde syssla med skärmar. Med tanke på deras misslyckade överspänningsskydd i vissa moderkort, är nog inte det heller något Asus borde syssla med.

Nu är jag väldigt negativ men helt ärligt, när de har en utmärkt grund i LG;s panel, varför kan de inte göra något ordentligt och faktiskt motivera det mycket högre priset?

Permalänk
Medlem

Menar du att du hittat något bättre nu laxen, eller bara att det tog 7 månader innan du tog dig an recensionen?🙂

Dina recensioner är det bästa på sweclockers!🙂👍

Jag är väldigt nöjd med min pg42uq, också haft den sen release och spelar mestadels pubg. 240hz+ hade dock varit fint. Rykten på reddit säger att ny firmware är på väg i slutet på maj.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Härligt med recensioner signerade @laxpudding 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Undrar om lg c2 42 kan köras i 138hz också?
Råkade synka min 1080p 170hz skärm med min lg c2 42 så den kördes också i 1080p 170hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Undrar om lg c2 42 kan köras i 138hz också?
Råkade synka min 1080p 170hz skärm med min lg c2 42 så den kördes också i 1080p 170hz.

Det kan ske lite oförhappandes när man pysslar runt med speglad skärm i Windows och liknande. Så man måste alltid ha koll på skärmen rapporterar för frekvens. På LG C2 är det att spamma den gröna knappen på fjärrkontrollen för en detaljerad info om signalen.

Vad som vanligtvis händer i de fallen är att mjukvara tror att de kan köra 170 Hz och kanske renderar i 170 FPS (eller mer). I praktiken kastas bildrutor bort för att fylla vad som är den faktiska panelfrekvensen, typiskt då 120 Hz på C2. Brukar bli väldigt ryckigt istället. Testmönster likt de från testufo https://www.testufo.com/frameskipping avslöjar det rätt snabb – om man förstås inte märker rycken själv.

Permalänk
Medlem

Köpte en C2a vid lanseringen och det tog ganska lång tid innan jag lyckades komma åt alla inställningar och få till den som datorskärm. Det enda jag saknar nu är automatisk av- och påstängningsfunktion. Grymt irriterande att alltid behöva dra fram fjärrkontrollen. Tom min 10 år gamla Sony 4K har detta som standard...

Så 20K för denna skärmen verkar lite bortkastat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Summan är att C2 är för billig för vad den ger, omöjlig att konkurrera med sett till vad man får

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Summan är att C2 är för billig för vad den ger, omöjlig att konkurrera med sett till vad man får

Borde inte summan vara att C2 är en bra produkt och att det i det här fallet tas ut en orimlig Asus-skatt?

Såhär tror jag utvecklingen gått till hos Asus:

"Hörrni grabbar och grabbinnor, är inte LG's OLED-panel rätt fet ändå?"

"Jo, den rockar superfett!"

"Borde vi inte köpa in den och göra en skärm för GAMERS?"

"Fett tung idé, brorsyster!"

"Vad sägs om att vi överklockar den 18Hz, slänger på en halvmatt yta och en DisplayPort?"

"Ja, och glöm inte en spejsad design, ett stativ som orsakar sekundärskam hos vuxna och en megafet ROG-logga!"

"Woooo! ROGROGROGROGROG!"

"Bildegenskaperna då?"

"Käften Åke! Du kan gå hem nu!"

"ROGROGROGROG!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Borde inte summan vara att C2 är en bra produkt och att det i det här fallet tas ut en orimlig Asus-skatt?

Såhär tror jag utvecklingen gått till hos Asus:

"Hörrni grabbar och grabbinnor, är inte LG's OLED-panel rätt fet ändå?"

"Jo, den rockar superfett!"

"Borde vi inte köpa in den och göra en skärm för GAMERS?"

"Fett tung idé, brorsyster!"

"Vad sägs om att vi överklockar den 18Hz, slänger på en halvmatt yta och en DisplayPort?"

"Ja, och glöm inte en spejsad design, ett stativ som orsakar sekundärskam hos vuxna och en megafet ROG-logga!"

"Woooo! ROGROGROGROGROG!"

"Bildegenskaperna då?"

"Käften Åke! Du kan gå hem nu!"

"ROGROGROGROG!"

Det är nog snarare att de måste göra en jäkla massa saker ovanpå panelen som de säkert köper in för liknande pris som hela C2 kostar att tillverka. Helt annan controller, mjukvara, …

Sen tillkommer extremt mycket lägre volymer, lägre återanvändningsgrad av komponenter och nischad marknad. LG kan återanvända det mesta mellan andra storlekar av panel, denna är däremot ett unikum

Helt olika apparater från helt olika bakgrund och för helt olika marknader

Permalänk

Mehh, har haft skärmen i 3 månader o trots uppdatering till senaste FW (33)så går det bla ibland inte att väcka den!
Andra postar också om detta hos Asus
Kontaktat Asus support med dom har fortfarande inte kunnat hjälpa mig..eller nån annan:

"Ok, the Pg42uq on firmware v33 with display Port also still has issues for me.
- waking up the monitor from standby even on SDR sometimes does not work."

Permalänk
Bildexpert 📺

LG tillverkar miljontals C2:or om året kontinuerligt. Skulle nördgissa på att Asus gör PG42:or i batchar om tiotusentals på sin höjd.

Permalänk
Snusfri

Har en 42" C2 idag, pysslar mest med content creation och sekundärt spel, finns det någon anledning att "sidogradera" till denna?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vilket jävla @laxpudding äg. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är nog snarare att de måste göra en jäkla massa saker ovanpå panelen som de säkert köper in för liknande pris som hela C2 kostar att tillverka. Helt annan controller, mjukvara, …

Sen tillkommer extremt mycket lägre volymer, lägre återanvändningsgrad av komponenter och nischad marknad. LG kan återanvända det mesta mellan andra storlekar av panel, denna är däremot ett unikum

Helt olika apparater från helt olika bakgrund och för helt olika marknader

Vetduvad, nu ska inte du komma här och vara rationell.

För att ändå försöka svara lite mer rationellt tror inte jag kostnaden för panelen är samma som det kostar att tillverka en C2. Även om det säkerligen är lite rea på panelen är det inte riktigt samma företag som tillverkar den, som gör TV;n.

Lägre volymer lär det absolut vara för Asus. Jag tror dock inte att controller och mjukvara behöver göras särskilt avancerad. LG har väl i princip sitt eget operativsystem i TV;n. Asus har någonstans runt sjuhundraolltioelva skärmar på marknaden. Hur svårt kan det vara för dem att använda sin "beprövade" hårdvara och, typ, göra den bra?

Det är helt ärligt något jag verkligen inte förstår. Absolut inte bara ett problem vad gäller Asus, utan i stort sett alla skärmtillverkare (typ Dell och Eizo undantagna i deras bättre skärmar). Hur svårt kan det egentligen vara att ge användaren mer kontroll över skärminställningarna? Hårdvaran lär inte vara mer avancerad än en brödrost. Varför inte ge användaren mer kontroll än något låst sRGB-läge och "race mode" (och vad är det för infantil grobian som kommit på "race mode", "rts mode" och liknande?). Jag blir uppriktigt förbannad på sånt.

Nu är jag förvisso inte bekant med att inställningar på C2, kanske finns det grobian-lägen även där, men varför är det så jäkla svårt att göra dessa saker rätt?

Liksom, du får den här fantastiska panelen och sen en massa förinställda lägen som får bilden att se ut som skit: "Ojdå, vitbalansen är fel med typ 1000 Kelvin" eller "hoppsan, vi råkade krossa de mörkaste nyanserna - på en jävla OLED!". Eller, för den delen, HDR som blir bajs i annat än spel.

Förlåt om jag spyr onödigt med galla nu, men jag blir genuint förbannad på sånt här. Tekniken har så jäkla mycket mer potential än som blivit realiserad. LG's problem är det är en TV-apparat. Det kan man inte direkt klandra dem för. Alla andras problem är att de styrs av slipsar och marknadsförare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Har denna hemma, super nice!

Lätt värt att betala extra för att slippa "TV" biten av en C2a.

En skärm som fungerar rakt ur boxen med DP 👍

Har inte någon forummedlem redan fixat ”TV-biten” i form av en app till C2:an, eller minns jag fel?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Vill man ändå ha en oled som skärm utan att betala asusskatt rekommenderar jag denna:

https://www.geekmaxi.com/en/gaming-monitors-ktc-g42p5-gaming-...

Känns som den perfekta sweetspoten prismässigt mellan asusen och lgn.

Permalänk
Medlem

Väntat länge på en bra skärm med 4K/UHD på minst 40".
Men nog skulle priset behöva sänkas lite, istället för att höjas från vad den kostade när den kom.
Kan inte någon av butikerna (@Inet, @Webhallen, @Komplett, @Netonnet) köra något bra erbjudande på denna snart?

Blir nog antingen denna el Samsungs nya 57", som nog lär dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Väntat länge på en bra skärm med 4K/UHD på minst 40".
Men nog skulle priset behöva sänkas lite, istället för att höjas från vad den kostade när den kom.
Kan inte någon av butikerna (@Inet, @Webhallen, @Komplett, @Netonnet) köra något bra erbjudande på denna snart?

Blir nog antingen denna el Samsungs nya 57", som nog lär dröja.

För inte så länge sedan fanns LG C2 för runt 9000Kr. Nu är de uppe i 13 00Kr. För Asus pris får du en LG C3 när de når ut i handeln.

Permalänk
Medlem

Något sånt här men 32" till typ 38" hade jag nog gillat. 40"+ är för stort för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Något sånt här men 32" till typ 38" hade jag nog gillat. 40"+ är för stort för min del.

Då är väl Dell/Alienware 34" UW perfekt. Främsta nackdelen tycks vara textrendering, men kan du leva med det så.

Permalänk
Medlem
  • Såga av på höjden och höj priset - Ultrawide

  • Ta bort TV funktionaliteten på en OLED TV och dubbla priset - OLED monitor

  • Både och - Ultrawide OLED monitor

Man måste ändå imponeras av kreativiteten inom bildvisar-branschen. Åtminstone när det gäller marknadsföring och prissättning

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Vill man ändå ha en oled som skärm utan att betala asusskatt rekommenderar jag denna:

https://www.geekmaxi.com/en/gaming-monitors-ktc-g42p5-gaming-...

Känns som den perfekta sweetspoten prismässigt mellan asusen och lgn.

Ser intressant ut spec-mässigt (90W USB-C = yay), men lite tveksam till designen (dock bättre än Asus-skärmen i detta test) och vad fånigt med ”Key To Combat” där på sidan av skärmfoten.

Skrivet av DasIch:

För inte så länge sedan fanns LG C2 för runt 9000Kr. Nu är de uppe i 13 00Kr. För Asus pris får du en LG C3 när de når ut i handeln.

Nu verkar dock 42-tumsversionen av C3 knappt ha några nyheter mot C2.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tack för en jättefin artikel

Permalänk
Medlem

Snälla
Vad är fel med hyperteknologiska skärmar i 27-28 tumm storlek?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/