IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Permalänk
Melding Plague

IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Kontorsstolen Markus från IKEA har visat sig kunna alstra så mycket statisk elektricitet att det leder till urladdningar som kan påverka datorutrustning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HDMI är väl i regel väldigt känsliga för just störningar?
Min sekundära skärm slocknade snabbt när jag fick en stöt mot mitt mikrofonstativ (billig hdmi på 5 meter). Nuvarande skärm med en bättre kabel (8K 60HZ cert) påverkas inte ö.h.t.

Då sitter jag också i en Markus-stol

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Snart i USA: IKEA stämda på 1000000 biljoner av programmerare 🥳

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört med en sådan stol i ca 5 år och även om jag blivit statisk ibland så händer det även när jag inte varit i närheten av stolen så aldrig känt någon direkt koppling till den gällande det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag hade en sån stol innan och skärmen svartnade då och då utan att jag kunde förstå varför.

Hände aldrig när jag spelade (och därmed satt still). Kanske är mysteriet löst?

Permalänk
Medlem

Har haft exakt detta problem i ett antal år nu med min ikea markus.
Kanske ska byta 😆

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Haft haft detta problemed länge xD
Alla mina stolar har genererat el-fält eller vad det heter. Speciellt när man sätter sig eller lämnar stolen

Permalänk
Medlem

Har också problem med att skärmen slocknar momentant när jag demountar stolen (inte markus utan en gammal savo). En starkt bidragande faktor har varit byxorna (träningsbyxor i polyester). Har jag inte dem på mig så minskar risken för blackout med typ 90%. Naket är bäst!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Viking

Det var väl Logitech x Herman Miller-stolen som också hade samma problem om jag minns rätt.

Edit: Men det verkar inte vara ovanligt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade ut för samma sak i vintras när vi möblerade upp ett konferensrum för en gruppuppgift. En kollegas skärm och en av mina slocknade om jag reste mig från stolen på fel sätt. Rullade jag ut lite längre gick det bra

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hände med min gamla skärm ofta, hade en Ikea Magnus...om det var skärmen eller stolen kan man ju fråga sig

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har haft den stolen både den i fejk läder (har den kvar i labbet) och den med textil.
Den i textil har varit bra i några år men jag har funderat senaste året på varför jag får sådan stötar avstolen.

Dom är inte någidga, armstöden är i stål och tar man på insidan sprakar det och man får sådan stötar att man hoppar till, det smäller högt!

Satte på sidopanelen i stål och hade tydligen blivit laddad av stolen så blev värsta ljusbågen (då jag vet att problemet rör sig runt stolen så var jag inte i datorn och använde stolen etc).

Har i dag fått stötar flera gånger när jag sitter i stolen och kommer åt datorlådan, så ja nu vet jag att det är stolen och inte mina tofflor, stora musmatta eller annat.

Permalänk
Medlem

Hah, då är det alltså inte bara jag! Jag hade en svart Markus i konstläder, inga problem med den. Nu har jag den gråa och då smäller det fan hela tiden vad man än nuddar.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

har den stolen, men inte haft det problemet vad jag märkt, men är alltid lite statisk laddad, mina grejer kanske är vana nu?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Hah, då är det alltså inte bara jag! Jag hade en svart Markus i konstskinn, inga problem med den. Nu har jag den gråa och då smäller det fan hela tiden vad man än nuddar.

Samma här, inga problem med den versionen med konstläder.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tack vare denna nyheten förstår jag nu varför jag alltid för ovanligt mycket stötar, händer mig varje gång jag reser mig från min gamingstol också! Sitter i en Svive Gemini, länk nedan. Det är ändå en gamingstol för 3 lakan, absolut värt att tänka på vid köp av stol! (https://www.komplett.se/product/1152276/gaming/spelutrustning...)

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Har också haft problem med att min Asus Swift skärm blinkat till när jag ställt mig upp, dragit handen över min Swec musmatta eller kopplat in någon apparat i vägguttaget. Den var extremt känslig tills jag märkte att Displayport kontakten i skärmen inte var helt intryckt... Antar att den var dåligt jordad eller något.

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Har haft en ikea markus i nästan 10 år.
Aldrig upplevt något problem med något, måste vara nyare markus.

Permalänk
Medlem

Har haft den stolen nu i 5+ år utan att ha fått en enda stöt.
Har den i svart konstläder.
Har heller aldrig haft problemet med att skärmen slocknar.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem.
Många gånger när jag reser mig och sätter mig så blinkar skärmen till. Trodde det berodde på mitt golvskydd, men det är alltså markus-stolen som är boven?
Jag kör tygvarianten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har haft den stolen nu i 5+ år utan att ha fått en enda stöt.
Har den i svart konstläder.
Har heller aldrig haft problemet med att skärmen slocknar.

Har både konstläder och textilversionen. Bara textilvarianten som har problemet för mig och det kom efter ett tag så undrar om nåt händer med materialet efter ett par år....

Permalänk
Medlem

Samma stol (med textil), samma problem. Jag löser problemet genom att samtidigt som jag ställer mig upp hålla på armstödets metall. Gör jag inte detta så blir det en stöt och skärmen blinkar svart.

Tidigare hade jag en billig DP kabel som till och med släckte skärmen helt och hållet och endast en omstart av datorn kunde få igång grejerna igen. Sedan köpte jag en mer premium-kabel och nu blinkar den bara!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Detta gäller inte enbart Ikea stolar utan kan hända med alla gas-drivna stolar.

Hade själv problemet för ett antal år sedan, blev helt galen på problemet och felsökte i över ett år. Skärmen tappade synk ibland och blev svart i nån sekund. Testade 10-tal olika kablar, olika skärmar, grafikkort osv. Inget hjälpte. Jag har en DX Racer-stol.

Till sist hittade jag en tråd på reddit som beskrev samma fenomen och jag grottade ner mig i detta.

Hittade denna artikel på Displayport-organisationens hemsida:
https://support.displaylink.com/knowledgebase/articles/738618...

Surprisingly, we have also seen this issue connected to gas lift office chairs. When people stand or sit on gas lift chairs, they can generate an EMI spike which is picked up on the video cables, causing a loss of sync. If you have users complaining about displays randomly flickering it could actually be connected to people sitting on gas lift chairs. Again swapping video cables, especially for ones with magnetic ferrite ring on the cable, can eliminate this problem. There is even a white paper about this issue.

Efter ännu mer grävande hittade jag en uppsats från 1993, skriven av Douglas C. Smith på AT&T Bell Labs:
A New Type of Furniture ESD and Its Implications

Så inte ett direkt nytt fenomen.

Lösningen? Ferrit-kärnor från Amazon som knäpptes fast på varje sida av kabeln. Inte ett enda blinkade sen dess.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har både konstläder och textilversionen. Bara textilvarianten som har problemet för mig och det kom efter ett tag så undrar om nåt händer med materialet efter ett par år....

Det här är lite spännande. Jag har själv haft en textil-Markus sedan ~2015-2016 och har aldrig haft det här problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

HDMI-signalen från HTPC försvinner kort mot TV när vi tänder lysrör i huset. Bara att acceptera

Permalänk
Medlem

Har samma problem med kinnarps stol. Blir å köpa de där ferritsakerna.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det bara är textil varianten av stolen som detta blir problem med, eller har någon fått detta problem med konstlädret?

Felix Häcker skriver på mastodon:
"It turns out that the fabric seat cover, and/or the gas suspension creates such a strong electrostatic discharge (ESD.."

Kan själv inte se hur detta skulle kunna byggas upp genom fejklädret.

Nån med textilstolen får ta en ballong och gnugga den mot stolen och sedan se om den fastar i tacket eller nåt haha

Permalänk
Medlem

Vi har 3st Ikea Markus i konstläder och ser inga tendenser som beskrivs...och då har vi kört med dessa stolar i +10 år.

Konstläder innehåller ju plast och bör teoretiskt sätt inte kunna alstra något statiskt.

Tråkigt nog finns bara Markus i textil numera när det gäller Ikea i Sverige om man är på jakt efter en ny stol...

tillagt innehåll.
Permalänk
Medlem

Aldrig haft detta problem och jag har haft min stol i över 10 år. Har dock den blåa versionen som inte finns längre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har en IKEA kontorsstol sen ett par år tillbaka, oklart vilken modell dock. Vågar inte röra den för jag får stötar av den i 9 fall av 10. Aldrig varit med om nått liknande och då har jag suttit i många kontorsstolar sen XX antal år.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,