IBM zBC12 stordator bortskänkes till nytt bra hem
Hej,
Lite märklig annons kanske, men tänker att Sweclockers har några som är intresserade av dessa prylar.
Jag har just nu två stycken stordatorer, en IBM z114 och en IBM zBC12. Mest av tidsbrist har vi som kör på den äldre z114 inte orkat flytta över till den nyare zBC12 och den har blivit stående och samlar damm.
Om det finns ett gäng här på Sweclockers som vill ge sig in i stordatorn-hobbyist-sektorn så finns således en IBM zBC12 som söker nytt hem tillgänglig för upphämtning i Stockholms-området. Man borde rimligtvis vara 3-4 personer som har ett intresse av det för att orka drifta allt med stordatorn och kringutrustning. Den väger runt 800 kg, drar 2.5 kW i drift, och är stor som ett extra-djupt rackskåp om man räknar med dörrar och så. Inget du har i vardagsrummet m.a.o.
Den intresserade kan läsa lite mer och se bilder på enheten här: https://blog.mainframe.dev/2021/09/zbc12-new-family-member.ht....
Som kategorin antyder, skänker bort den då den har skänkts till mig - och det enda jag förväntar mig är att den hanteras värdigt. Alltså inte säljs, delas upp i delar och säljs antingen som stordatordelar eller som metallskrot, etc.. Jag reserverar beslutet om att välja vem eller till vilka jag donerar den till, och vid ev. intresse kommer jag ställa lite frågor runt hur t.ex. el och kyla kommer att lösas för att förvisa mig att intresset är genuint.
Endast upphämtning, men jag briefar gärna vad som krävs för att transportera den säkert med t.ex. lätt lastbil m. bakgavellyft. Lastkaj finns.