Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Medlem

Humm intressant tråd. Tror dock att det är en ganska stor skevhet i svar på en sånhär fråga. Jag menar inte att någon svarar oärligt, utan snarare att om man inte ”gör rätt” svarar man helt enkelt inte på frågor av denna typ.

Flera med mig har nog blivit uppfostrade i att man inte ska använda avbetalning eller kredit men likväl trampat i klaveret av olika anledningar, inte sällan sammanbundet med exempelvis depression, ångest etc som inte sällan dämpas av dopaminkickar från inköp etc.

D.v.s. man vet att ”den som är i skuld är inte fri”, ”avbetalningar blir lätt en dyr historia”, o.s.v. stämmer, men om man inte lever som man ”vet” är rätt blir det snabbt en stor skam som man gärna döljer. Att prata om sin ekonomi är en av dom största tabun som vi har i Sverige.

Med risk att vara lite väl mycket plyschoverallpsykolog så jag misstänker att det finns fler som läser och brottas med liknande. Statistiken för konsumtionskredit i Sverige pekar på det iaf. Tänker öven på inlägget från iknight;

Skrivet av iknight:

Jobbar i en (dator) butik. Tycker själv att antalet människor som köper på delbetalning är myyyycket mer än 12%.

Så ville bara skicka lite empati till andra som kämpar med detta.

//M

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/konsumtionsl...

Permalänk

Saknar ett valalternativ "väljer det som är mest fördelaktigt". Betalar nästan alltid direkt men erbjuds det räntefri avbetalning helt utan avgift så väljer jag såklart det om det gäller ett större köp. Senaste var väl förra tvn, surfplatta och Sony XM5 hörlurar. Köper dock aldrig något som jag inte hade haft råd att betala kontant vid köptillfället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är det inte alltför dyra grejer betalar jag direkt (eller ja med faktura så man får hem grejerna innan betalning sker). Är det däremot lite större grejer typ ordentlig uppdatering av datorn eller motsvarande brukar jag köra någon typ av avbetalning eller ta ett lån om det är riktigt dyra grejer. Nu sker det inte så ofta men valde ändå det alternativet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Saknar ett valalternativ "väljer det som är mest fördelaktigt". Betalar nästan alltid direkt men erbjuds det räntefri avbetalning helt utan avgift så väljer jag såklart det om det gäller ett större köp. Senaste var väl förra tvn, surfplatta och Sony XM5 hörlurar. Köper dock aldrig något som jag inte hade haft råd att betala kontant vid köptillfället.

Den enda avbetalningen jag har nu är en Apple Watch 7 från Halebop, 70kr/månad i 36 månader. Fanns inget alternativ. Men med dagens höga inflation så är det värt med avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Jag blir förvånad att det är så många som har svarat att de inte använder sig av delbetalning. Jag använder mig utav delbetalning. Datorn som jag sitter på nu är delbetalning, för jag behövde verkligen en helt ny dator. Sängen som köptes var på delbetalning, för det behövdes verkligen en ny säng då den typ var sönder.

Tvn gick sönder och behövde en ny, tog den på avbetalning också. Jag har det inte så bra ekonomiskt ställt för att lägga ut pengar för sånnahär saker jag nämnde ovan. Jag tycker att alternativet för att kunna välja delbetalning är bra att det finns.

Märkligt att du har råd att betala delbetalningarna men du kan inte spara samma summa när du betalat av skulden. Låter mer som att det brinner i dina fickor när det finns pengar. Måst handla nu.
Gör automatisk överföring från lönekontot så du inte ser pengarna så kommer även du få ordning på din ekonomi 😏

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag delbetalar 👍 Cdon har t.ex ingen uppläggningsavgift eller aviavgift just nu, med 0% ränta. jag betalar precis lika mycket på 12 månader som jag hade gjort om jag cashade det. Jag orkar inte spara massa pengar för att ha råd alltid. Dessutom kan man betala av allt på en gång om man vill 👍

Har fast jobb såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är nog något som många missar, dvs den ganska bra försäkring som kortutgivarna ger på kreditkort när man använder dem.
Då behöver man aldrig oroa sig för att bli av med pengar om butiker går i konkurs etc.

Många har även en ganska bra "lägsta-pris-garanti" i 90 dagar där du får pengar tillbaka om priset på varan hinner gå ner under denna tid.

Den korta versionen, finns en del bra saker med att nyttja kreditkort.

Har du något exempel på ett sånt kort med låga avgifter? Låter helt klart intressant.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har du något exempel på ett sånt kort med låga avgifter? Låter helt klart intressant.

CarPay(Volvo finans) är ett exempel, "dålig" cashback, men bra försäkringar, 0kr årsavgift och 60dagar kredit.

Permalänk
Medlem

Har gjort det ett par ggr, inköp av projektor sist, men betalade av dom 30 pappen på 3 månader räntefritt.
Ville inte ta av sparkontot eller fonderna, känns som jag inte hade satt in pengarna lika snabbt där igen som en snabb avbetalning. 🫣😝

Permalänk
Medlem

Faktura alltid, aldrig betala för något man inte fått fysiskt (enbart beställning via nätet). Folk som yrar om sin kreditbetyg får kolla upp sin ekonomi helt enkelt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag handlar ofta på faktura av den enkla anledningen att jag får hem prylen och kan utvärdera den i 14 eller 30 dagar och om produkten är defekt eller om jag helt enkelt ångrar köpet behöver jag inte ligga ute med pengen och jag slipper riskera ev. strul med återköp från ÅF. Bestämmer jag mig för att behålla prylen lägger jag bara in autodragning på förfallodatum, hur smidigt som helst och det kostar mig inget extra.

Avbetalning tar jag ibland på större köp men endast räntefritt (jo, det finns räntefria alternativ). På det sättet slipper jag få ett stort hål i ekonomin ifall något oförutsett skulle ske nästa vecka. Lite nyfiken på hur ni som hellre cashar större inköp resonerar kring det faktum att ni lämnar ett stort hål i er ekonomi och då riskerar att stå utan backupkapital i några månader tills ni sparat ihop en ny buffert.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Lite nyfiken på hur ni som hellre cashar större inköp resonerar kring det faktum att ni lämnar ett stort hål i er ekonomi och då riskerar att stå utan backupkapital i några månader tills ni sparat ihop en ny buffert.

Man har en buffert som är tillräckligt stor, har man inte det väntar man med stora inköp.

Permalänk
Medlem

Beror på omständigheterna.

Är det ett vilhöver, så i regel nej. Är det däremot något som jag behöver akut, och ekonomin inte räcker till så kör jag definitivt på delbetalning. Detta gäller fall som om min skärm eller grafikkort/CPU skulle plötsligt lägga av.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Har lärt mig den hårda vägen att inte köpa något på kredit. Sen jag lyckades bli av med alla skulder har det inte hänt efftersom det blir så mycket pengar över då. Använder förvisso Klarnas tjänst om 30 dagars räntefritt, men betalar så fort jag fått varan. Det är ju så lätt att hålla koll på det och fixa via appen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det är så få som betalar med kreditkort.

Jag har kört kreditkort med någon form av cashback till 100% av mina köp i flera år nu, kortet har ingen avgift och så länge man betalar fakturan i tid så kostar det inget extra alls.

Har fått flera 1000 i betalt för att betala, aldrig att jag skulle betala för att få betala.

(obs detta förutsätter att man aldrig handlar över sina egna tillgångar och kan man inte betala sina räkningar i tid rekommenderar jag det inte till någon)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där med en årslön på ett fasträntekonto har man ju varit med om, men skillnaden i ränta är försvinnande liten. Jag har hellre en årslön på ett öppet sparkonto. Alla borde testa på att ha en årslön på banken. Den friheten är värd mycket. Men största utmaningen är att man kan hamna i ett "villhöver" scenario, när man köper hela tiden så fort det rycker i köptarmen. Jag ska inte säga att jag är immun mot det själv. Har ett 5800X,80GB RAM och 3090 som ligger i en malpåse. Använder bara youtube, surf osv. Spelar ytterst lite. Så visst är det 30K som bara ligger där, helt i onödan.

Det är därför man har pengarna på ett Fasträntekonto på 3 månader, ränta på ränta effekt, eftersom beloppet höjs var tredje månad. Dessutom är kontot snabbt tillgängligt utan avgift var tredje månad om du avslutar senast två dagar innan ny period.
Sedan har man ett öppet sparkonto som är åtminstone en halv årslön.

Har man plötsligt en skuld större en sin årslön så har man ett jävligt stort problem som är ett fall för ens försäkringsbolag.

Man får ut ganska mycket av försäkringsbolaget skulle jag säga. Använder dom ganska ofta faktiskt. Dom är väldigt bra att hänvisa till när företag eller hyresvärden inte följer lagar och regler exempelvis.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Nja.
Jag har inte köpt en komplett stationär pc sedan förra årtusendet och då var det företagsdatorer via löneavdrag.
Numera köper jag delar när det är bra kampanjpriser så det kan ta länge innan jag har till en komplett dator, dagens datorer byts alltså bit för bit och varje delbit betalas direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Förvånad över att det är så få som betalar med kreditkort.

Jag har kört kreditkort med någon form av cashback till 100% av mina köp i flera år nu, kortet har ingen avgift och så länge man betalar fakturan i tid så kostar det inget extra alls.

Har fått flera 1000 i betalt för att betala, aldrig att jag skulle betala för att få betala.

(obs detta förutsätter att man aldrig handlar över sina egna tillgångar och kan man inte betala sina räkningar i tid rekommenderar jag det inte till någon)

Svenskarna är i det närmaste allergiska mot kreditkort. Jag kör ju mycket refunder/refunderpay och all cashback hamnar på barnens fondkonto. Blir runt en tusenlapp per år typ.

Permalänk
Medlem

Tar bara mobilen på delbetalning eftersom man ofta kommer billigare undan än om man köper kontant. Bostad också förstås. Bil tar emot, ser inte värdet i att köpa svindyr bil som man måste låna till, men det känns ändå på något sätt rimligt om man skulle göra så. Ibland "lånar" jag av mig själv (plockar från sparkontot) för att köpa dyr hårdvara, sen gör jag upp en avbetalningsplan och betalar av till mig själv så fort jag kan. Brukar innefatta att sälja grejer. Ny grej in - gammal grej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Min bil kostade ca 170 000:- för 1,5 år sedan och ja...jag betalade allt i ett svep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är därför man har pengarna på ett Fasträntekonto på 3 månader, ränta på ränta effekt, eftersom beloppet höjs var tredje månad. Dessutom är kontot snabbt tillgängligt utan avgift var tredje månad om du avslutar senast två dagar innan ny period.
Sedan har man ett öppet sparkonto som är åtminstone en halv årslön.

Har man plötsligt en skuld större en sin årslön så har man ett jävligt stort problem som är ett fall för ens försäkringsbolag.

Man får ut ganska mycket av försäkringsbolaget skulle jag säga. Använder dom ganska ofta faktiskt. Dom är väldigt bra att hänvisa till när företag eller hyresvärden inte följer lagar och regler exempelvis.

Är lat där. Orkar inte hålla på med fasträntekonton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Min senaste kostade 12k, den innan 17k

Inga problem att casha den typen av summor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Förvånad över att det är så få som betalar med kreditkort.

Jag gör som du, men jag delbetalar inte för det. (det vore vansinne med räntorna på kreditkorten) Jag har pengarna och betalar fakturan i sin helhet när den kommer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Senaste bilköpet swishade jag, orka hålla på med kontanter. (var ju dock "lätt" begagnad)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag gör som du, men jag delbetalar inte för det. (det vore vansinne med räntorna på kreditkorten) Jag har pengarna och betalar fakturan i sin helhet när den kommer.

Nä det är sant, gör aldrig det.

snabbfråga, vad har du för kort?
Själv kör jag preem och amex sas för jag tänkte se om det går att få ihop någon gratisresa

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har du något exempel på ett sånt kort med låga avgifter? Låter helt klart intressant.

Är med i Metall & vet att LO har ett dylikt kort. Om man nu är medlem något av LO´s fackförbund dvs.
https://lomervarde.se/mastercard/

https://lomervarde.se/mastercard/lo-mervarde-mastercard-kortf...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

snabbfråga, vad har du för kort?
Själv kör jag preem och amex sas för jag tänkte se om det går att få ihop någon gratisresa

OT: Jag kör sas korten sen många år och det blir resor, men man får gå in för det så inte blanda in annat poängsamlande, skippa preem kortet om du ska samla flygpoäng och regga istället sas-kortet hos preem: https://www.preem.se/privat/kort-och-formaner/anslut-ditt-ban... och nörda ner här: https://www.sas.se/eurobonus/poang/tjana/ (allt med brasklapp att sas är under chapter 11 förfarande så går det åt skogen så är poängen inte mycket värda förstås)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Verdurakh:

Förvånad över att det är så få som betalar med kreditkort.

Jag har kört kreditkort med någon form av cashback till 100% av mina köp i flera år nu, kortet har ingen avgift och så länge man betalar fakturan i tid så kostar det inget extra alls.

Har fått flera 1000 i betalt för att betala, aldrig att jag skulle betala för att få betala.

(obs detta förutsätter att man aldrig handlar över sina egna tillgångar och kan man inte betala sina räkningar i tid rekommenderar jag det inte till någon)

Skrivet av Mindfighter:

Jag gör som du, men jag delbetalar inte för det. (det vore vansinne med räntorna på kreditkorten) Jag har pengarna och betalar fakturan i sin helhet när den kommer.

Jag använder kreditkortet för alla köp men delbetalar inte för det. Alltid pröjsa av kortet och pengarna kommer från förra lönen. Dvs, tittar man på kreditkortssaldot 1:a varje månad så är det 0 kr skuld.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Jag vet vad jag tjänar och får in efter löning och räkning.

Vet jag med mig att jag har råd men det svider just den månaden delbetalar jag större belopp så att jag tar ett mindre belopp månad 1 alt ibland får man första faktiska faktura månaden efter. Så då betalar jag allt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Brukar betala allt på en gång men 3080ti kortet kosta 14.000 förra året så den fick gå på avbetalning