Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du borde kolla upp försäkringen på kontoret. På min arbetsplats har dom fått nytt avtal numera och då tillåts inte att man förvarar batterier som kommer från elcyklar eller elsparkcyklar. Så en ny policy skickades ut. Var många som tog upp sitt cykelbatter i och laddade under dagen, men icke mer då vid en eventuell brand så täcker inte försäkringen om ett batteri är "vållande".

Bra att du tar upp det, men det är OK enligt fackrepresentant och regionsansvarige
Att det ändras i framtiden är så klart inte omöjligt men vi har extremt bra försäkringar generellt så jag hoppas att vi är ett undantag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hellmo:

Nej, detta stämmer inte. Är motorn på över 250W är det olagligt, oavsett om du kör i 20 km/h eller inte. Att många inte bryr sig om det är en annan femma.

Nope EUC måste inte ha 250W och typ ingen har det går inte ens bromsa med ett sånt hjul som har peakpower på 250W.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har läst igenom alla 6 sidor av denna tråd, och tycker det är en av de sjukare trådarna på Swec faktiskt. Känns mer som en Flashback-tråd. Denna tråd övertygar mig än mer att Cyklister verkar ha en helt skev självbild.

Baserat på flera svar i tråden så verkar cyklistens självbild vara:

  • Cyklister = bättre människor med högre moral, och därför med rätt att döma andras livsval

  • Elscooter åkare = Dåliga lata människor, som ska dömas hårt och skuldbeläggas för sina (enligt cykllisten) dåliga livsval

  • Folk som springer istället = Ska vi inte prata om, för de kanske dömer oss istället

Om det är så här det är att vara cyklist, så ge mig då en elscooter, någon!

Låter som du är en inbiten bilist, de brukar resonera sådär kring cyklister, allt tolkas som du säger oavsett vad som skrivs.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Precis, win-win och alla kan ju springa oavsett förutsättningar. 👍

Framförallt de som sitter i rulle...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Framförallt de som sitter i rulle...

Exakt, det är det jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha den i bagaget på bilen och använda den vid tillfällen så som inlämning av bil till service, in och utvändig tvätt m.m.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Låter som du är en inbiten bilist, de brukar resonera sådär kring cyklister, allt tolkas som du säger oavsett vad som skrivs.

Jag är Bilist, Mopedist, El-Cyklist, Cyklist, Elscooterist, Kollektivtrafikanvändare och Gångtrafikant, och jag varken känner skuld för någon av de färdmedelsätt jag väljer, eller dömer någon annan för de valen de väljer.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag är Bilist, Mopedist, El-Cyklist, Cyklist, Elscooterist, Kollektivtrafikanvändare och Gångtrafikant, och jag varken känner skuld för någon av de färdmedelsätt jag väljer, eller dömer någon annan för de valen de väljer.

Gissar att du använder de olika färdsätten i denna ordning, från flest gånger till minst:Bil, Moped, Elcykel, Elskoter, Kollektivtrafik, Går, Cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Gissar att du använder de olika färdsätten i denna ordning, från flest gånger till minst:Bil, Moped, Elcykel, Elskoter, Kollektivtrafik, Går, Cyklar.

Min lista (oftast överst)

Cyklar
Går
Bil
Kollektivtrafik

Moped (har ingen)
Elcykel (har ingen)
Elskoter (har ingen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag är Bilist, Mopedist, El-Cyklist, Cyklist, Elscooterist, Kollektivtrafikanvändare och Gångtrafikant, och jag varken känner skuld för någon av de färdmedelsätt jag väljer, eller dömer någon annan för de valen de väljer.

Klassiskt svar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag är Bilist, Mopedist, El-Cyklist, Cyklist, Elscooterist, Kollektivtrafikanvändare och Gångtrafikant, och jag varken känner skuld för någon av de färdmedelsätt jag väljer, eller dömer någon annan för de valen de väljer.

Det där svaret är ju så genomskinligt.

Permalänk
Medlem

på vintern går jag eller springer jag till jobbet 6.5km enkel.
På våren/sommaren springer jag innan jobbet, och tar "elscootern" om det är bra väder.
Varför? Varför inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

på vintern går jag eller springer jag till jobbet 6.5km enkel.
På våren/sommaren springer jag innan jobbet, och tar "elscootern" om det är bra väder.
Varför? Varför inte

<Uppladdad bildlänk>

Cool!
Nöjd med din 10+? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Cool!
Nöjd med din 10+? 🙂

Det är jag, blev betydligt bättre med nya sulor på den ☺️

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Sarato:

Rattfylla är rafffylla oavsett. Elsparkcyklar kan ändå ha ihjäl folk om de blir påkörda av dem.

….Och jag kan ha ihjäl folk om jag snubblar över dem….😑

Skrivet av FX9:

Stötte på en liknande den där i byn här om dagen. En grabb, kanske 10-13 eller nått sånt.

Jag mötte en annan bil i en kurva och bakom mötande bil kommer den där...mitt i kurvan och alldeles efter att jag mött dem så får grabben för sig att blåsa om den andra bilen...han hade då noll sikt i kurvan...

Sånt jag jag försöker lära mina barn att inte göra...köra om i kurva eller ligga mitt i vägen. Men den grabben tyckte alltså att han skulle köra om en bil på 30 väg mitt i en kurva (nu körde varken han eller bilen 30, men det kommer en skarp korsning alldeles efter kurvan samt kurvan har dålig sikt och är trång, så jag förstår att bilen inte körde ens i 30...saker som denna tonåring verkligen inte kan ha övervägt...

Som jag innan jag började övningsköra….när man väl satt i bilen så begrep man hur jäkla svårt de har det 😬

Skrivet av pine-orange:

Skärp dig och börja trampa istället, så kan du också bli en välanpassad individ.

Precis! 😃

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

….Och jag kan ha ihjäl folk om jag snubblar över dem….😑

Det är skillnad att promenera i 3km/h eller att köra in i någon i 25-30hm/h.

Skulle du gå och vara så pass berusad att du ramlar in i någon som dör så skulle du nog med största sannolikhet bli dömd också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Jag gör inte det. Men skulle jag så förutom kanske lite smidigare i trafik- MAN KAN TA MED DET PÅ STADSBUSS & även tåg enklare.
Och sen kan man ha med sig det in vart man går, istället för att lämna en cykel ute (speciellt någon dyr elcykel)

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara på folket i Wall-E när jag ser mer och mer människor som "inte vill svettas"

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Egazil som jag fick mot det innan finns inte längre i Sverige

fyi så kan din läkare i så fall antingen be om licens på det alternativt be ett företag som heter APL att tillverka det åt dig. Går fortfarande på förmånen så innebär ingen merkostnad för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

fyi så kan din läkare i så fall antingen be om licens på det alternativt be ett företag som heter APL att tillverka det åt dig. Går fortfarande på förmånen så innebär ingen merkostnad för dig.

Det är även andra mediciner som inte har funnits i Sverige på flera år och jag tjatar i varje besök, de vägrar göra någonting och jag orkar faktiskt inte med skiten så jag löser det på annat sätt. Jag vet att jag har rätt till det men efter 2/3 av livet i karusellen börjar man välja sina fighter och det går jävligt snabbt att märka att man pratar med en vägg. Tyvärr.
Tack för omtanken dock

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Elspark hade kunnat vara trevligt, om jag och frun hade varsin, men det finns flera bekymmer:

- Vi bor så långt norrut att det inte känns riktigt bra att köpa ett fordon som absolut inte går använda ungefär 3-5 månader per år.
Plus att den helst bör undvikas så fort det är lite blött på marken ens.

- Vi skulle behöva två stycken då både jag och frun är ute för det mesta, vilket kostar mer i inköp än en enkel bil. Försäkring och sådant är marginellt mot vad vi sparar på svindyra bussresor, så bilen har i vårat fall sannolikt ett nettoplus så länge vi inte nöjesåker allt för mycket.
Och ja... Det skulle nog ta ungefär ett år för oss att skrapa ihop 10.000 till två dugliga elscootrar sedan när jag inte har studiemedel ovanpå lönen längre.

- Framförallt detta, barnen har tjatat sig fördärvad om elsparkcyklar, och jag klipper hellre av mig ett finger än att låta dem ha stadig tillgång till sådana.
Dels skulle de köra minst lika vårdslöst som andra slynglar i grannskapet, och dels beter de sig inte på långa vägar bra nog för att få tillgång till en sådan lyxpryl.
Sen räckte det tydligen med att lämna cykeln olåst en gång, och sen var det tack och hej med den.

Så nej, blir absolut ingen elsparkcykel förrän barnen flyttat ut om typ... 15-30 år?

Blir lite skevt om man skall jämföra en elsparkcykel med en helt personbil. Olika användningsområden, och även helt olika prisklasser.

Köpte en helt ny elsparkcykel till min dotter för 1200 kr (medans elbilen jag köpte till henne kostade närmare 400 papp). Så elsparkcykel är ju relativt billigt jämfört med mycket annat (speciellt om man som jag letar lite på kampanjer).

Tycker det är bättre att jämföra en elsparkcykel med cykel, elcykel eller (även om det ofta är dyrare) en elmoped.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har läst igenom alla 6 sidor av denna tråd, och tycker det är en av de sjukare trådarna på Swec faktiskt. Känns mer som en Flashback-tråd. Denna tråd övertygar mig än mer att Cyklister verkar ha en helt skev självbild.

Baserat på flera svar i tråden så verkar cyklistens självbild vara:

  • Cyklister = bättre människor med högre moral, och därför med rätt att döma andras livsval

  • Elscooter åkare = Dåliga lata människor, som ska dömas hårt och skuldbeläggas för sina (enligt cykllisten) dåliga livsval

  • Folk som springer istället = Ska vi inte prata om, för de kanske dömer oss istället

Om det är så här det är att vara cyklist, så ge mig då en elscooter, någon!

Japp. Gillar mycket att cykla personligen (har en elsparkcykel också skall sägas), men tyckte din kommentar var roligt och träffande kul!

Man skall även komma ihåg att många av oss "cyklister" också oftast har minst en bil också. Som ibland används flitigt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Blir lite skevt om man skall jämföra en elsparkcykel med en helt personbil. Olika användningsområden, och även helt olika prisklasser.

Köpte en helt ny elsparkcykel till min dotter för 1200 kr (medans elbilen jag köpte till henne kostade närmare 400 papp). Så elsparkcykel är ju relativt billigt jämfört med mycket annat (speciellt om man som jag letar lite på kampanjer).

Tycker det är bättre att jämföra en elsparkcykel med cykel, elcykel eller (även om det ofta är dyrare) en elmoped.

Finns väl å andra sidan personbilar för en bit under 400 papp om man vill komma undan lite billigare. Sett till vart de befinner sig relativt andra fordon av samma typ så är ju en elspark för 1200kr i budgetsegmentet medan in ID3 eller vad du nu valde inte riktigt är det.

Permalänk
Medlem

Tycker fordon bör förbjudas. Människor ska inte få färdas i över 12km/h överhuvudtaget, det är onaturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Tycker fordon bör förbjudas. Människor ska inte få färdas i över 12km/h överhuvudtaget, det är onaturligt.

När du inser att världens snabbaste person kan springa i nästan 44km/h:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Tycker fordon bör förbjudas. Människor ska inte få färdas i över 12km/h överhuvudtaget, det är onaturligt.

OK...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För att det är bekvämare än att cykla och att jag kan ta med mig elsparkcykeln in på arbetsplatsen så att den aldrig kan bli stulen, till skillnad från en cykel som står utomhus. Skulle det regna tar jag enkelt med den på spårvagnen, behöver därför inte hålla på med regnkläder och liknande.

Att jag väljer elsparkcykeln framför spårvagnen så långt det är möjligt är för att jag tjänar in minst 2 tim i veckan som jag kan lägga på annat. Att man slipper trängas bland andra människor som inte alla duschar, använder tandkräm eller som stinker rök eller snus är även detta en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När du inser att världens snabbaste person kan springa i nästan 44km/h

Utan att vara alltför insatt, så tror jag att @magnusvmt syftar på reaktionerna i världen i samband med att de första automobilerna kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När du inser att världens snabbaste person kan springa i nästan 44km/h.

Och det slutar inte där då forskning visar att, baserat på den maximala kraft våra muskler kan generera, så är den maximala teoretiskt hastigheten upp emot 70 km/h. Detta tack vara den mycket snabba muskelfibern 2X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Jag brukade cykla dagligen 20 min till jobbet i flera år så min kondition var helt ok men efter en sväng av influensa/covid så blir jag nu genomsvettig av den ansträngingen även om jag inte upplever själva cyklingen som jobbigare.

Det är mer som påverkar hur man svettas än bara kondition.