Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem

Tycker att regioner och statliga myndigheter ska allvarligt titta på att byta ut Microsofts produkter till öppna alternativ.
Gissar på att det är otroligt stora summor som man kan bespara, med kort tid för omskolning då alternativen är väldigt lika i sin utformning.
Egentligen tycker jag också att privata företag ska det också. Då jag gissar att IT säkerheten blir automatiskt högre vid byte av OS.

Permalänk
Sötast
Skrivet av DST:

Sweclockers är SweSvennson eller SweAVGConsumers då de inte ens anstränger sig att oca systemen längre men jag älska swec ändå

Klar överdrift.

Svensson kan fortfarande inte särsklija på micro usb och usb c och ringer stup i kvarten och frågar var deras app tog vägen på telefonen och att de vill köpa en ny telefon för denna gör som den vill helt själv och "fungerar aldrig som jag vill"

Permalänk
Medlem

Jobbet kör Windows ME på stämplings datorerna, funkar helt ok.
Datorerna är från den eran med.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sweclockers är SweSvennson eller SweAVGConsumers då de inte ens anstränger sig att oca systemen längre men jag älska swec ändå

Haha, helt rätt. Minns när man höll på i början och mitten av 2000-talet. Vara sjukt många hardcore överklockare aktiva här då, liksom mig själv, även om jag sällan hade tur med komponenterna kändes det som.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

MacOS har alla fördelarna med Linux och inga av nackdelarna

Permalänk
Medlem

En 60Hz skärm är mer än tillräcklig för onlinespel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Min stationära dator började som XP och uppgraderades till Longhorn (Vista Beta), sen dess uppgraderad till många olika, just nu på Windows 10. Alltså samma installation hela vägen, alla program fortfarande installerade så vitt jag minns (övergången till 64-bit ändrade en del såklart).

Pentium 4 HT + geforce 4
9800 All In Wonder
Core 2 Quad 6600 + HD4830
Geforce 760(?)

Genom flera moderkortsbyten, övergång till SSD, ingen DDU, …

TL:DR; man behöver nästan aldrig installera om en dator! Går att fixa de problem som uppkommer

Permalänk
Medlem

Vi borde alla stannat kvar i träden, faktiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Sweclockers har korkade ”helgsnack”.

Nästa veckas topic.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Lite gott och blandat nedan, kanske mer allmänna teknikåsikter än datoråsikter

1. 24 FPS i filmer är skräp/hackigt och den enda vettiga lösningen för konsumenter är att sätta på interpolering tills filmindustrin fattar detta och börjar filma i högre framerate

2. Bra bild är långt mycket viktigare än bra ljud (tror att det här verkligen kommer trigga vissa audiofiler)

3. DLSS och FSR är bra tekniker som bör användas oavsett om det är "fejkad" prestanda. Det som spelar roll är den faktiskt spelupplevelsen och dessa tekniker ökar spelupplevelsen jämfört med att ha dem avstängda

4. Bitcoin har gjort mer för mänskliga rättigheter än många människorättsorganisationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

MacOS har alla fördelarna med Linux och inga av nackdelarna

Kanske, men de har också en massa nackdelar Linux inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

En 60Hz skärm är mer än tillräcklig för onlinespel.

Det här får du gärna utveckla

Tänker du att det är tillräckligt eftersom man inte ser någon skillnad, tillräckligt för att spela och ha kul eller tillräckligt för att kunna spela på hög nivå?

Permalänk
Medlem

Att dagens generation mjukvaruutvecklare är sjukligt rastlösa och förändringsberoende själar som förändrar för förändringens skull, oavsett om det medför förbättring eller försämring.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar laptops och arbetar helst inte på en sådan utan vill alltid ha extern skärm och mekaniskt tangentbord. Mus behövs inte.

När man programmerar så bör man kunna sin IDE och tangentbordsgenvägar och sällan använda musen.

Inget är väl så radikalt direkt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Windows XP var bland de sämsta windows-släppen. RT i realtid är bland det häftigaste som hänt på länge inom spel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är skräp i skuggan av Windows 7.

Jag äger hela min dator, inte Microsoft.

24 Hz är minsta möjliga ansträngning från filmindustrin och resulterar i en massa hemskt utsmetade rutor (motion blur). Standardisera 60 Hz!

Bra ljud är mycket mera njutbart än bra bild/grafik.

Köper jag ett spel via e.x Steam så ska det räcka som DRM. Jag har redan ett konto på Steam, då ska jag inte tvingas skaffa konton och installera ytterligare program från EA, Microsoft Live och så vidare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

4k, 28 tumm, mer än 144hz skärm till ett vettigt pris!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr. Lite mer ett mysterium var oc var behövdes lite tanke bakom. Idag så gör den det bättre än en själv.

1080 kortet var ett steg i rätt riktning. 180 watt(tdp?) Och klass ledande prestanda. Idag verkar alla tävla om vem som först når 1000 watt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

laptops är till för arbetet och inte till SPEL!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Windows ME var faktiskt jättebra!

På den tiden meckade man med hårdvara och installerade om hela tiden. Så bara det att slippa win98 skivan så fort man skulle installera en drivrutin var guld värt.

Men som sagt man hade en fräsh installation typ hela tiden så det kanske bidrog till det hela.
En snabb ominstallation gick ofta snabbare än att börja fixa ev problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

AMD:s drivrutiner är bäst!

- Så är det såklart...

Man kan inte få "fine whine" utan några riktigt skitbatcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

laptops är till för arbetet och inte till SPEL!!!

Laptops är alltid en nödlösning.

Permalänk
Medlem

Windows 11 och 75 tums tv rulez.

För var inte bättre ✌️

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tycker att regioner och statliga myndigheter ska allvarligt titta på att byta ut Microsofts produkter till öppna alternativ.
Gissar på att det är otroligt stora summor som man kan bespara, med kort tid för omskolning då alternativen är väldigt lika i sin utformning.
Egentligen tycker jag också att privata företag ska det också. Då jag gissar att IT säkerheten blir automatiskt högre vid byte av OS.

Du överskattar nog den genomsnittliga användaren, flera på mitt jobb som hade problem att byta mellan iPhone och Samsung.

Gjordes ju något försök för några år sen i någon tysk delstat och det slutade med att supportkostnaden översteg vinsten.

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper också dåliga drivrutiner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chibariku:

Laptops är alltid en nödlösning.

Beror ju på va för laptop man köper.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En till sak, det algoritmdrivna internet är det sämsta som hänt sedan internet. Jag genuint hatar allt som är algoritmgenererat, vare sig det är flöden på sociala medier, youtube, spotify etc. Jag tycker det är helt bisarrt att det blivit standard, livet är ju kronologiskt. Är mycket tacksam över att RSS fortfarande finns och används.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Redaktionen måste börja bidra också!

Då ska vi se:
1. Fram gen är framtiden. Alla former av AI-verktyg kommer att låta spelen göra mer med mindre resurser. Jag ser mycket fram emot neural texture compression som kommer göra VRAM diskussionen mindre het.

2. Upplösning framför bildfrekvens

3. Dyra moderkort är coolt

4. Bästa styrdonet är Dual Sense Edge

5. Apple är fullkomligt överlägsna när det kommer till telefoner och tablets

6. Windows totala haveri till HDR-implementering hindrar mig från att spela AAA titlar på PC

7. Konsolexklusiva spel är bra för industrin

8. Jag överdriver i samtliga ovan påståenden för effekt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatrickP:

1. 24 FPS i filmer är skräp/hackigt och den enda vettiga lösningen för konsumenter är att sätta på interpolering tills filmindustrin fattar detta och börjar filma i högre framerate

Där har vi något kontroversiellt jag nog håller med om, men bara till viss del.
24 fps (TruMotion helt av på LG) på OLED-TV är fruktansvärt, står inte ut att kolla så. Kör med de-judder på 5 för att få ett mellanting där det inte märkbart hackar och inte heller är artefakter. Körde på 10 ett tag men det blir konstigt här och var ändå.

30 fps i film är märkbart bättre än 24 på datorskärmen (inte OLED) för den delen, film borde också vara åtminstone 30 fps.

Skrivet av CrispVanDahl:

6. Windows totala haveri till HDR-implementering hindrar mig från att spela AAA titlar på PC

Även i Windows 11? Enda problemet jag haft är att komma ihåg att slå igång det, men nu har jag kört med det på konstant eftersom jag sällan har datorn till TVn om jag inte spelar.
Jag missade inte #8 förresten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200