Är ChatGPT och AI-tekniken ett effektivt hjälpmedel?

Permalänk
Medlem

Är ChatGPT och AI-tekniken ett effektivt hjälpmedel?

Hej Sweclockers!

Jag är en student i jakt på utvecklares åsikter kring ChatGPT och AI-teknik för en studie jag utför.

Om du är en utvecklare/kodare/programmerare och har använt dig av dessa nya verktyg i arbetet?

Då är jag intresserad av att få prata med dig och ställa några frågor för studiens syfte!

Självklart följs ordentlig forskningsetik så om du vill vara helt anonym med namn och företag så uppfylls din önskning.

Hör av dig i dm eller kommentera här om du kan tänka dig att vara med, jag hade uppskattat det!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dante15:

Hej Sweclockers!

Jag är en student i jakt på utvecklares åsikter kring ChatGPT och AI-teknik för en studie jag utför.

Om du är en utvecklare/kodare/programmerare och har använt dig av dessa nya verktyg i arbetet?

Då är jag intresserad av att få prata med dig och ställa några frågor för studiens syfte!

Självklart följs ordentlig forskningsetik så om du vill vara helt anonym med namn och företag så uppfylls din önskning.

Hör av dig i dm eller kommentera här om du kan tänka dig att vara med, jag hade uppskattat det!

Mvh

Chat GPT med GPT-4 är som att ha en junior utvecklare-as-a-Service. Man behöver dubbelkolla det mesta, men man kan få hjälp med enklare uppgifter och boilerplate.

Senaste jag gjorde mha ChatGPT var:

How do I conditionally run a succeeding Azure DevOps task depending on the outcome of a Python script?

och fick det ganska trevliga tipset att sätta pipeline-variabler:

if script_success: # Replace with your condition print('##vso[task.setvariable variable=SCRIPT_OUTCOME;]success') else: print('##vso[task.setvariable variable=SCRIPT_OUTCOME;]failure')

och sen agera beroende på outcome:

steps: - script: python your_script.py displayName: 'Run Python script' env: PYTHONUNBUFFERED: 1 id: pythonScript - task: AnotherTask@1 # Replace with your task displayName: 'Run succeeding task' condition: and(succeeded(), eq(variables['SCRIPT_OUTCOME'], 'success'))

Visst hade jag kunnat hitta det här på egen hand, men nu tog det två minuter istället för 20.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Chat GPT med GPT-4 är som att ha en junior utvecklare-as-a-Service. Man behöver dubbelkolla det mesta, men man kan få hjälp med enklare uppgifter och boilerplate.

Det blir ju inte alltid rätt från början, men vad har man för förväntningar egentligen? Om man mer ser det som en samtalspartner skulle jag säga att den ligger på betydligt högre nivå än junior. Man kan komma med en rätt vag idé och få kod tillbaka. Ibland finns det kanske buggar (eller glömda header-filer), men om man frågar om detta får man en ursäkt och en korrigerad version.

Som en bonus har den ju också väldigt bred kompetens, så man kan lätt få lösningen i ett annat språk till exempel.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det blir ju inte alltid rätt från början, men vad har man för förväntningar egentligen? Om man mer ser det som en samtalspartner skulle jag säga att den ligger på betydligt högre nivå än junior. Man kan komma med en rätt vag idé och få kod tillbaka. Ibland finns det kanske buggar (eller glömda header-filer), men om man frågar om detta får man en ursäkt och en korrigerad version.

Som en bonus har den ju också väldigt bred kompetens, så man kan lätt få lösningen i ett annat språk till exempel.

ÖH HÖRRÖ EY, NOT KEWL, BRUH!

Som ett "grovskiss-verktyg" och "felsökningsverktyg" så är det fantastiskt snabbare och smidigare än StackOverflow (i alla för mig som inte kan använda Google-sökmotorn tillräckligt bra ännu). Det förutsätter såklart att man kan läsa/förstå kod och koda redan innan, annars blir det hela väldigt, "TRUST ME, BRO!" av kodimplementeringen!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Jag är en plc-utvecklare som just till viss del sitter med C# för att automatisera arbetsprocesser inom arbetet. Detta gör jag i C# som jag inte är jättevass på och jag har stor hjälp av GPT-4 för att ta mig fram i mitt arbete. Kan vara allt från hur man läser in en viss grej ur en xml fil till att bygga en metod utav något jag testat mig fram till på https://dotnetfiddle.net/

Tycker det är helt briljant

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Det förutsätter såklart att man kan läsa/förstå kod och koda redan innan, annars blir det hela väldigt, "TRUST ME, BRO!" av kodimplementeringen!

Så kan det vara, men det är lite som att ha en mentor eller erfaren kollega till hands. Allt den säger är kanske inte helt sant eller optimalt, men man kan lära sig saker och diskutera. Att be om en lösning är också ett alternativ, men då får man kanske något som ligger över ens egen nivå (fast så kan det ju vara även om man ber en människa om en lösning på ett problem).