Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Du kan ju testa Atlas os. Linus gjorde en video på den och värkar ganska bra.

https://youtu.be/UICz1S1xuHo

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Gick nyligen över till att spela på Linux och det har varit en bra upplevelse hittills. De flesta spel har identisk prestanda som Windows, viss till och mee bättre.

Rekommenderar Nobara som är Fedora fast med spel relaterade tweaks i distron och där Steam, Lutris samt lite andra spel relaterade program finns färdiginstallerade.

http://nobaraproject.org/

Blir sugen på att testa, fungerat openrgb bra med den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Blir sugen på att testa, fungerat openrgb bra med den?

Älskar att frågan inte är om ett specifikt spel funkar, utan ”kommer min dator vara snygg?” 😂

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga. Är Wine inte aktuellt längre för spelande i Linux?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Måste bara fråga. Är Wine inte aktuellt längre för spelande i Linux?

Jo; det är huvudsakligen det som används, men ofta(st?) i skepnaden Proton, som är Wine plus en del spelrelaterade förbättringar från Valve. Men exempelvis använder jag Lutris som launcher för en del GoG-titlar, och den erbjuder ju både olika varianter av Wine och Proton som körmiljö för Windowsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Älskar att frågan inte är om ett specifikt spel funkar, utan ”kommer min dator vara snygg?” 😂

Kör ju redan linux och har hyfsad koll på vilka spel som funkar.
Men openrgb går jag bet på, dokumentationen är mer eller mindre obefintlig mer än ett par rader om "se till att detta är igång" men inget om hur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Daytone:

jävlar. Det var ny information. Undrar varför linus tech tips inte sa den delen i hans videor

Jag tyckte det verkade intressant, så jag gick in på deras sida för att se vad det var de tog bort ifrån Windows.

Den infon delas inte, fortsätter du klicka och läser deras wiki så finns det typ 2 artiklar.
Alla andra länkar går till "Denna är inte skriven än"

De har en hel sida, som fullständigt saknar information, står inget om vad Atlas faktiskt gör.

Jag tackade nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blir sugen på att testa, fungerat openrgb bra med den?

Använder inte Openrgb själv men den kommer förinstallerad i distrot om jag inte missminner mig. Om inte så finns den i Nobaras egna repository då Openrgb nämns specifikt för Nobara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

jävlar. Det var ny information. Undrar varför linus tech tips inte sa den delen i hans videor

Min uppfattning är att LTT inte är jättevassa på Linux.

Skrivet av Json_81:

Blir sugen på att testa, fungerat openrgb bra med den?

Det finns programvarustöd men oklart hur pass bra det fungerar. Jag känner, personligen, ingen som bryr sig om RGB-hårdvara.

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte kör Debian stable borde det mesta fungera. Rekommenderar Nobara om du vill att datorn bara ska fungera och Gentoo om du gillar att pilla.

Här finns Wine versioner byggda för LoL: https://github.com/GloriousEggroll/wine-ge-custom/tags se "*-LoL". Använd Lutris Flatpak:en + LoL installern om du vill ha "just werks" (https://lutris.net/games/league-of-legends/).

Permalänk
Medlem

La in Nobara, mestadels nöjd men verkar inte finnas något lätt sätt att få igång unifi controllern

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; det är huvudsakligen det som används, men ofta(st?) i skepnaden Proton, som är Wine plus en del spelrelaterade förbättringar från Valve. Men exempelvis använder jag Lutris som launcher för en del GoG-titlar, och den erbjuder ju både olika varianter av Wine och Proton som körmiljö för Windowsspel.

Exakt så. Man kan väl säga att Wine används, men inte direkt av dig som användare utan det sköts automagiskt av mer lätthanterlig mjukvara, så som Steam/Proton, Lutris eller Bottles.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Har kört Pop OS! som primärt OS nu i snart 4 månader och är grymt nöjd. Steam och Lutris löser det mesta man skulle vilja kring spel..

Kanske är lite OT men Lutris vs Bottles, för och nackdelar om man jämför? Har läst att visa rekommenderar Bottles en massa, men aldrig fått ett rakt svar vad som är bättre än Lutris..?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Json_81:

La in Nobara, mestadels nöjd men verkar inte finnas något lätt sätt att få igång unifi controllern

Nej, om jag inte är helt ute och cyklar behöver den en antik version av MongoDB, som inte är helt trivial att installera på moderna operativsystem.
Prova en äldre Ubuntu i en VM, eller kör controllern som Dockercontainer.

Jag skrev en Ansible-playbook för länge sen som bör fungera för Ubuntu 22.04, om du vill prova VM-vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej, om jag inte är helt ute och cyklar behöver den en antik version av MongoDB, som inte är helt trivial att installera på moderna operativsystem.
Prova en äldre Ubuntu i en VM, eller kör controllern som Dockercontainer.

Jag skrev en Ansible-playbook för länge sen som bör fungera för Ubuntu 22.04, om du vill prova VM-vägen.

Ska kika, tack!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Byggde min gamingdator som skall vara vid tvn. Den kör linux enbart och just nu endast Steam. Såg några frågor här kring OpenRGB.

Jag valde komponenter efter kompatbilitietslistan OpenRGB hade, trodde jag... OpenRGB kan just nu bara ändra färgen på mitt grafikkort. Resten är förnärvarande inte supporterat, så vida du inte laddar ner från git och provar själv. (Stöd håller på att byggas upp - MSI MAG B650 - mystic light)

Men överlag så kan jag också nämna att Ubuntu som jag valde först (ej LTS) skapade mig mest problem på den hårdvaran jag skaffat. Hade allehanda driver problem. Men löste sig med att jag installerade Linux Mint där allt bara fungerat!

AMD 7600X, AMD 6950XT och prestandan är helt ok. Byggde den för att vara tyst och målbilden var 1440p/60Hz på min vardagsrumstv. (4k /120hz) fungerar absolut på en hel del spel. Dock så låter den mer då fläktar hoppar igång så jag prioriterar ljud mot upplösning.

Hittills, en vecka in är jag utmärkt nöjd. Spela Jedi Survivor på denna, mot att köra på min Windows maskin (11600k/3080ti) och en massa hiccups och denna med jämn fps. Över förväntan - kan lika gärna bero på att jag valde AMD denna gång och maskinen fungerat lika bra med Windows som Linux.

På riktigt så är Mint + Steam väldigt trevligt och än så länge stabilt. (Mest spelat två spel (mycket) Jedi och Solasta). Jag har dock testat betydligt fler, och med min erfarenhet från Steamdecken förutsätter jag samma problem och kompatibiltet som den om man väljer Proton.

Så överlag en dedikerad Linux "gamingconsole" vid tvn känns just nu som en riktig hit!

(Började med Redhat 4.2 för läääänge sedan. Har sedan jobbat med Solaris och lite andra distros, men har överlag varit en Windows kille hela livet förutom på jobbet. Har försökt byta då och då, men just nu känns det faktiskt som det verkligen går att byta utan att man hamnar på en massa sidor på internet och googlar lösningar)

Edit.
HDR fungerar inte i Linux Mint Cinnamon. Går dock att hitta rudimentärt stöd för det om man väljer rätt distro. Men jag förstår så är det på gång. HDR är nått som för mig inte är viktigt i spel. (Hade dock gärna haft det! )
Raytracing och AMD, det är inget som alltid fungerar. Du måste aktivt sätta i steam (vad jag förstått) via parameter per spel så att du aktiverar DX12. Nvidia har bättre stöd om du är ute efter dettta.
AMD och Freesync är inget som flippas på via en nice box utan behövs aktiveras via lite meckande.

Permalänk
Medlem

Är också starkt villig att testa Linux. Vill gärna veta om spel med anti cheat fungerar så som cs (esportal/faceit) klienten samt PUBG och EA battlefield

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är också starkt villig att testa Linux. Vill gärna veta om spel med anti cheat fungerar så som cs (esportal/faceit) klienten samt PUBG och EA battlefield

Kolla på protondb.com, så ser du om/hur spelen fungerar.
Anti cheat på spel sätter käppar i hjulen på Linux. Valve försöker hjälpa spelutvecklare med kompabilitet, men det är upp till dom om deras spel ska gå att köra i Linux.
Förhoppningsvis blir det bättre när Steam Deck ökar i popularitet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är också starkt villig att testa Linux. Vill gärna veta om spel med anti cheat fungerar så som cs (esportal/faceit) klienten samt PUBG och EA battlefield

PUBG är tvärkört. CS lär funka iom att det är Valves egen titel. Battlefield är mer osäkert, kanske kan variera mellan olika versioner. https://www.protondb.com/search?q=battlefield

PUBG är väldigt lite att offra för att slippa pyttemjuks fönster enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

PUBG är tvärkört. CS lär funka iom att det är Valves egen titel. Battlefield är mer osäkert, kanske kan variera mellan olika versioner. https://www.protondb.com/search?q=battlefield

PUBG är väldigt lite att offra för att slippa pyttemjuks fönster enligt mig

Fasen... PUBG som är mitt main efter cs Och cs lär nog också vara kört för jag använder mig av faceit och esportals egna anti cheat klienter utöver VAC. Tredjeparts dvs. Men jag ska kika mer på det:) tack

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera ChimeraOS ( https://www.chimeraos.org ) om du använder datorn som en konsol eller bara vill ha ett en enkel lösning, liknar SteamOS 3.0 (dvs bootar direkt in i Steam GamepadUI) men går att köra Nvidia grafikkort också och det finns ett desktopläge om man behöver "pilla bakom kulisserna". Inkluderar stöd för GOG och Epic Game Store. Bygger på Arch Linux i botten, som är min go-to dist numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

La in Nobara, mestadels nöjd men verkar inte finnas något lätt sätt att få igång unifi controllern

Kör inte sånt direkt på operativsystemet utan kör en container så slipper du en massa strul!

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden

Skrivet av Rouge of Darkness:

Steam ( inte många spel där dock som är ur box officiellt stödda på linux dock)

Tycker du ska ta en titt på följande sida: store.steampowered.com/linux. Alla spel som listas där, är kompatibla med Linux out of the box, vilket är fler än vad man kan räkna på 2 händer... eller 2 händer och 2 fötter för den delen. I skrivande stund 10 152 spel, för att vara mer exakt. Det är många händer och fötter det!

Sen kan man även spela Windows-exklusiva spel med hjälp av ProtonDB (tack Valve för Proton <3), och då kan vi lägga till över 1 000 spel i listan som man kan spela i Linux utan några som helst problem. DOOM Eternal är ett av dessa, där till och med ray tracing och DLSS funkar klockrent, flyter på som fan i min spelburk med EndeavourOS Xfce (se länk i signatur för datorspecifikationer).

De enda spel som jag inte kan spela från mitt Steam-bibliotek, är än så länge Battlefield 2042 (startar inte ens) och Hell Let Loose (på grund av EasyAntiCheat, annars är det fullt spelbart). Till synes alla andra Battlefield-spelen funkar klockrent i Linux, men inte Battlefield 2042. EA verkar ha uteslutit Linux helt för den titeln, tyvärr :/ Jävligt bra spel annars! Så jag har ju tyvärr Windows 11 installerat i en extra-SSD som jag bootar in på väldigt sällan (eftersom jag starkt ogillar Windows 11).

Äldre spel så som Driver och HGEWars (även känd som Geometry Wars Clones) funkar även de klockrent, och då via Lutris. Escape from Tarkov ska fungera klockrent via Lutris, men jag får inte igång det :/

Finslipade inlägget lite
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Byggde min gamingdator som skall vara vid tvn. Den kör linux enbart och just nu endast Steam. Såg några frågor här kring OpenRGB.
...
Så överlag en dedikerad Linux "gamingconsole" vid tvn känns just nu som en riktig hit!

Liten uppdatering:

Inför släppet för Diablo så införskaffade jag Windows 11. Installerade det på maskinen (tog ett tag då Windows protesterade utan felmeddelande att Bios behövde uppdateras - tog ett tag att komma på).

Var kul att köra Windows med RGB stöd eftersom jag nu köpt pryttlar med en massa lampor. Dock fick jag problem med stabilitet i windows. Har försökt i en vecka att lösa det. Det resulterade i green screen krasher. Sökte på nätet och det verkade inte helt ovanligt med AMD grafikkort och Windows. Allt från hårdvaruproblem till driver problem. Jag utesluter HW problem för nu då min dator fungerade helt felfritt i Linux. Jag tillskriver det istället problem med drivrutiner. Ibland kunde jag spela i 4-5h i sträck utan problem. Ibland 10 min.

Min Installation av Windows gick inte smärtfritt till. Och inte heller slutresultatet kändes stabilt (dock kraschade aldrig Windows i idle mode) Fick problem med min xbox controller och lite annat spök. En senare Bios kanske hade löst detta! (Men vill inte slänga på Beta drivers). Misstänker Biosen överlag.

Iaf, slutade med att jag lade på Linux Mint igen i söndags. Installerade bottles för min Diablo IV. Känns sjukt att säga det men att ha en pc vid tvn som skall kontrolleras med en blutooth ansluten controller så är upplevelsen mycket trevligare i linux. Startar direkt in i Steam big screen och allt går snabbare. Windows är betydligt mer långsam i default setup.

Noterade också att CPUn stressas mindre vid nedladdning från Steam (lägre temp) samt jag får bättre wifi prestanda. Men detta kan ju också tillskrivas att Windows installationen inte blev helt rätt (dock såg det ok ut från log och enhetshanteraren).

Var kul att testa RGB. Det var kul att få benchmarka datorn i 3d mark (windows) och konstatera att den presterade långt över min förväntan. Men nu när jag gjort detta så tror jag att jag stannar på Linux.

Ända spelet hittills jag testat där performance är märkbart sämre än Windows är Last Of Us part 1. Men det fungerar i 1440p, FSR på Quality i High. (Windows kunde köra i 1440p utan FSR i high).

Summa summering:

Min ide med Windows 11 var att jag skulle få mer tid till spel och mindre tid i felsök och försöka få spel att fungera. Men det blev lite tvärtom. När väl spel fungerade och systemet inte kraschade så var upplevelsen betydligt lättare (förutom EAs app! i windows). Men jag la ner mycket tid på att försöka få systemet stabilt. HDR fungerar (med Windows washed out colors). Surround ljud!

På Linux har jag inte problem med system stabilitet. Antingen fungerar spelet, eller inte. Och om inte det fungerar så får man prova med just det spelet. Till och med att sätta upp bottles på Mint med stöd för Diablo IV var super enkelt. Lite mer mäck - ja. Men det resulterade till resultat. Sättet som du validerar dig mot EA är bättre i Linux. Du slipper bli tvingad att ha EAs app igång hela tiden, utan spelet behöver bara valideras och sen när du stänger av spelet sitter du inte EA appen mer. HDR fungerar inte. Surround har jag inte fått igång. Än.

Spela på linux påminne om fornstora dagar när man hade olika autoexec.bat och config.sys med olika minnes setup beroende på vilket spel man skulle spela!

Märks att det hänt extremt mycket på Linux fronten och gaming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Fasen... PUBG som är mitt main efter cs Och cs lär nog också vara kört för jag använder mig av faceit och esportals egna anti cheat klienter utöver VAC. Tredjeparts dvs. Men jag ska kika mer på det:) tack

Kör dualboot fortfarande pga detta då jag inte fått PUBG att lira i VM ordentligt än.
Hoppas dock att ett byte till proxmox och därav färre variabler än en VM med egenknåpade inställningar ska göra det lättare för mig....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Såg att det nämnts tidigare i tråden men vill även jag så slå ett slag för Nobara Project.
https://nobaraproject.org/

Har kört det i några månader för att testa och för mig har det funkat fantastiskt bra.
Fördelen (för mig) med Nobara är att alla dom "tweaks" och justeringar jag tidigare gjort för att få mesta möjliga prestanda och funktion ur systemet, nu kommer med installationen. Så även de flesta av dom applikationer jag använder. Så för mig är det bara till att länka om/installera om spelbiblioteket och köra på. Väldigt smidigt och enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Såg att det nämnts tidigare i tråden men vill även jag så slå ett slag för Nobara Project.
https://nobaraproject.org/

Jag kör också Nobara på min strömningsserver och det funkar prima. Det är Glorious Eggroll som har satt ihop det, så det är inte vem som helst som har gissat sig till lite optimeringar.

Permalänk
Medlem

Har någon hört hur det ligger till med projekt så som "Looking glass"? Som skulle vara för att ge en VM åtkomst till ditt grafikkort så att man slipper dubbelboota Windows och istället kan ha det i en virtuell maskin?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag undviker att spela på Linux. Senast jag körde Linux så ställde jag in mig på att inte alls spela på datorn mer. Proton via Steam fungerar rätt bra, men absolut inte felfritt och det är ett osäkert kort med nya spel. Jag vet inte om stöd måste bakas in i alla spel allteftersom, eller om det är byggt så stödet ska finnas automatiskt. Lutris hjälper till, men att behöva hålla på med handpåläggning och "fixa" - även om det är små skitsaker är något jag anser att jag inte behöver göra. Då får microsoft hellre spionera på mig. Out-of-Box-funktionaliteten är ett krav för min del vad gäller spel.

Att det sedan varken är så eller kommer att bli inom den närmsta framtiden är jag medveten om - och därmed sitter jag med windows. Men ska du testa, så rekommenderar jag sannolikt helst Ubuntu. Det är bara att gå via ytterligare drivrutiner så har du installerat propritära drivrutiner utan att behöva jaga efter dom på nätet. Testa, är det bästa alternativet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har någon hört hur det ligger till med projekt så som "Looking glass"? Som skulle vara för att ge en VM åtkomst till ditt grafikkort så att man slipper dubbelboota Windows och istället kan ha det i en virtuell maskin?

Jag kanske missförstår syftet med Looking glass men jag skulle säga att det är överflödigt idag. Jag strömmar mina spel från en VM som snurrar i min server och använder sig av ett diskret grafikkort. Installerade nyligen om servern efter lite hårdvaruuppgraderingar och det är faktiskt sjukt enkelt att få allt att funka. Jag behövde bara installera libvirt och skicka in grafikkortet till min VM, installerade Nobara på den och sedan kunde jag börja spela via Steam Remote Play eller Moonlight.

Tidigare har jag behövt blacklista drivrutinen för grafikkortet i värdsystemet men det slapp jag nu. Det kan bero på att jag installerade och körde igång min VM innan jag installerade grafikdrivrutinerna på värdsystemet, så att endast drivrutinen för min integrerade grafikdel installerades.