Barton 2500+ blev 3200+ enligt moderkort?

Permalänk
Medlem

Barton 2500+ blev 3200+ enligt moderkort?

Har en 2500+ på ett NF7-S

Startade första gången, då detecta den en 3200+

Så jag får klocka ned prollen för att få den till 2500+.... dvs 1833 MHz eller 166x11, eller hur??

Då står det inte 2500+ utan 1833 typ....

Blir det så här då man kör med 5-bit FID eller är det allmänt buggigt eller vad är det frågan om??

Jag har även nyaste bios och efter CCMOS så ville den köra i 3200+....

Jag kan välja mellan 3200+ och manuell typ.... men jag tror att om jag kör i 3200+ så går den i 1100 MHz... inte säker men det står längst upp i softmenu III iaf att det går 100x11 då...

kan någon lösa detta mysterium åt mig?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

Re: Barton 2500+ blev 3200+ enligt moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Har en 2500+ på ett NF7-S

Startade första gången, då detecta den en 3200+

Så jag får klocka ned prollen för att få den till 2500+.... dvs 1833 MHz eller 166x11, eller hur??

Då står det inte 2500+ utan 1833 typ....

Blir det så här då man kör med 5-bit FID eller är det allmänt buggigt eller vad är det frågan om??

Jag har även nyaste bios och efter CCMOS så ville den köra i 3200+....

Jag kan välja mellan 3200+ och manuell typ.... men jag tror att om jag kör i 3200+ så går den i 1100 MHz... inte säker men det står längst upp i softmenu III iaf att det går 100x11 då...

kan någon lösa detta mysterium åt mig?

är du säker att du har bios 18 eller... hade samma fel men inte med bios 18.. funkar klockrent

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

för övrigt har jag bios 17, är helt säker på det också, det nyaste som fanns för ca fyra fem dagar sedan....

Visa signatur

Permalänk

det finns bios 18.. tanka ner den... den ska lösa ditt problem...

http://www.abit-usa.com/downloads/bios/bios_revision.php?cate...

det är om du har v2.0 på kortet

Caution: This BIOS version is for NF7 & NF7-S Revision 2.0 only!

Fixed the problem that system hangs up with POST code 01 while resuming from STR mode with user defined DRAM timings. With default SPD setting, no problem at all and doesn't need this update.
Fixed the problem that system hangs up at POST code FF with over clocking setting- change the multiplier factor from CPU default to 19.
Fixed the problem that Barton 2500+ CPU is occasionally detected as Barton 3200+. If 400 FSB CPU is installed, users need to select correct CPU type in SoftMenuIII by themselves.

BIOS Compile date: 7/24/2003.

Har du v1.0-1.2 då ska du ha bios 21

http://www.abit-usa.com/downloads/bios/bios_revision.php?cate...

Caution: This BIOS version is for NF7 & NF7-S Revision: 1.0~1.2 only!

Fixed the problem that system hangs up with POST code 01 while resuming from STR mode with user defined DRAM timings. With default SPD setting, no problem at all and doesn't need this update.
Fixed the problem that system hangs up at POST code FF with over clocking setting- change the multiplier factor from CPU default to 19.
Fixed the problem that Barton 2500+ CPU is occasionally detected as Barton 3200+.
BIOS Compile date: 7/24/2003.

Hjälper inte det här då har inte jag mer förslag...

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

jaaa, efter lite efterforskningar igår så kom jag fram till att det hade kommit ut ett nytt bios.... frågan är om man skall uppgradera.... hmmm

jag gillar när det står 3200+ då jag kör den i det vill hellre att det står det än bara 2200MHz... dock är det ju en del som har fått bättre och stabilare klockningar med 18 bioset....

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
jaaa, efter lite efterforskningar igår så kom jag fram till att det hade kommit ut ett nytt bios.... frågan är om man skall uppgradera.... hmmm

jag gillar när det står 3200+ då jag kör den i det vill hellre att det står det än bara 2200MHz... dock är det ju en del som har fått bättre och stabilare klockningar med 18 bioset....

det har jag fått iallafall.. men det funkar bra för vissa och dåligt för andra..

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -