Det är inte tillräckligt stabilt. Bilar har höga krav på stabilitet, redundans, ska funka i extrema temperaturer och så, PC-komponenter har generellt inte det. Det finns också andra krav som att reservdelar ska tillhandahållas under rätt lång tid och så, vilket är ett hinder för att använda vanliga komponenter. Bildskärmar måste krocktestas och nå upp till rätt höga krav som ingen "surfplatta" klarar, och så vidare.
Däremot håller jag med om att det hade varit väldigt trevligt med standardgränssnitt. Pajar backkameran exempelvis så hade jag ju inte brytt mig om huruvida den nådde upp till alla krav utan hade varit väldigt nöjd om jag bara kunde koppla in någon generisk webbkamera eller så, istället för att köpa rätt originaldel för säkert tio gånger pengarna.
Jag hade också gärna sett att infotainment-systemen hade stöd för standard devices via BT. Inte så att jag vill kunna köra mus och tangentbord direkt, men då hade man kunnat köpa till knappar och rattar som funkade och placera dem där man vill ha dem.