rtx 3080 hur ställa fläktkurva och temp target?

Permalänk
Medlem

rtx 3080 hur ställa fläktkurva och temp target?

hej
jag och min polare har köpt ett varsit gigabyte rtx 3080 turbo. båda funkar fint, men min polares fläktkurva är helt åt fanders. hans gpu vill inte gå över 74 grader, då går fläkten på full rulle så man håller på att bli tokig. min verkar vilja ligga på 82 grader i heaven benchmark och har inte samma problem med högljudd fläkt.

så, hur ändrar vi hans fläktkurva? har testat asus gpu tweak, den gör ingen skillnad om man inte ställer fläkten till en viss konstant %. vi båda har asus gpu tweak med gpu temp target ställt på 88, men detta verkar ju kortet ignorera

dessutom får jag 11300 score i heaven benchmark med 3080 och 7600x, medans han får 7700 score med 5800x, kan ju förvisso vara single core speed som skiljer sig på cpun som skapar denna skillnad, men jag tycker det var rätt stor skillnad ändå.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Oj ja hans sviten var ganska lågt ändå. Har ni köpt begagnat eller? Men enklaste tipset till erat problem är att ladda ner appen ”fan control” görs enkelt på deras hemsida och den har mycket olika funktioner. Du kan till exempel en fläktkurva beroende på värmen av ditt kort. Och sen sätta en annan kurva på chassifläktarna även beroende på värmen av ditt grafikort. Jaystwocents ska ha en riktigt bra video på det.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Oj ja hans sviten var ganska lågt ändå. Har ni köpt begagnat eller? Men enklaste tipset till erat problem är att ladda ner appen ”fan control” görs enkelt på deras hemsida och den har mycket olika funktioner. Du kan till exempel en fläktkurva beroende på värmen av ditt kort. Och sen sätta en annan kurva på chassifläktarna även beroende på värmen av ditt grafikort. Jaystwocents ska ha en riktigt bra video på det.

vi ska testa det. vi gav 4300kr vardera begagnat så man ska väl inte klaga allt för mycket

Visa signatur

Permalänk

4300kr? Grattis till en bra affär
Enklast brukar vara att använda MSI afterburner och ställa in fancurve där

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd

Undervolta via Curve Editor i MSI afterburner och ställ en custom fancurve därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Undervolta via Curve Editor i MSI afterburner och ställ en custom fancurve därefter.

https://youtu.be/kh1QsSCt4Xk

det är väl ingen skillnad på msi afterburner och asus gpu tweak? när det gäller fläktkurvan och det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

det är väl ingen skillnad på msi afterburner och asus gpu tweak? när det gäller fläktkurvan och det

Troligen inte. Men du bör nog undervolta ändå för mycket bättre resultat.
Om du inte vill att gpun går svettigt, kika på hotspot och memory temp i HWInfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Troligen inte. Men du bör nog undervolta ändå för mycket bättre resultat.
Om du inte vill att gpun går svettigt, kika på hotspot och memory temp i HWInfo.

han har ställt 50% power target, då går den också upp till 74 grader men låter inte lika högt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

han testade, den går upp till 6000 rpm vid 74 grader, den där automatiska fan grejen verkade inte funka riktigt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

han har ställt 50% power target, då går den också upp till 74 grader men låter inte lika högt

med power target sänks även klockan

han testade, den går upp till 6000 rpm vid 74 grader, den där automatiska fan grejen verkade inte funka riktigt

Automatisk = Grafikkortets egna, om du menar i GPU Tweak eller Afterburner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Känns lite extremt om TS inte provat undervolta än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

med power target sänks även klockan

Automatisk = Grafikkortets egna, om du menar i GPU Tweak eller Afterburner

Jag använder automatisk på mitt kort, och det funkar ju fint för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Känns lite extremt om TS inte provat undervolta än

Men kortet ska väl ändå kunna gå över 74 grader utan att fläkten går upp till 6000 rpm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, problemet är inte att kortet blir för varmt, problemet är att det inte får gå över 74 grader. Mitt blir 82 utan att fläktarna går på full mutter, polarens blir bara 74 med 6000rpm fläkt= låter så man blir galen

Vi vill låta kortet bli varmare än 74 grader helt enkelt, så att fläkten kan hålla käften, funkar det för mig ska det funka för polaren som har exakt likadant kort

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varför inte prova undervolta? Är ju inte mer än ca 3 click i afterburner.

Och återigen kolla vad hotspot och memory temp är. Bara för att det står 74 så kanske hotspot är 110..

Permalänk
Medlem

Som sagt, problemet är inte att kortet blir för varmt, problemet är att det inte får gå över 74 grader. Mitt blir 82 utan att fläktarna går på full mutter, polarens blir bara 74 med 6000rpm fläkt= låter så man blir galen

Vi vill låta kortet bli varmare än 74 grader helt enkelt, så att fläkten kan hålla käften, funkar det för mig ska det funka för polaren som har exakt likadant kort

men använd fan control då fixar dinna problem

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Viking

Kolla om det finns någon performance/quiet-switch på kortet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

försäljaren skickar ett utbyteskort till honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

försäljaren skickar ett utbyteskort till honom

det var ju en go försäljare. Hoppas det fixar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

det var ju en go försäljare. Hoppas det fixar det.

hjälpte han att byta kylpastan istället. nu går det mycket bättre, hotspot blir typ samma, men average temp ligger då på 88 istället, så skillnaden mellan average och hotspot har blivit mycket mindre

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hjälpte han att byta kylpastan istället. nu går det mycket bättre, hotspot blir typ samma, men average temp ligger då på 88 istället, så skillnaden mellan average och hotspot har blivit mycket mindre

Vad är ens hotspot tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är ens hotspot tempen

hotspot temps är den varmaste delen. Alltså hela grafikortet/cpu är inte lika varm överallt. Och då vissa stälen som blir extra varma.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daytone:

hotspot temps är den varmaste delen. Alltså hela grafikortet/cpu är inte lika varm överallt. Och då vissa stälen som blir extra varma.

Inte det jag menar. Utan vad är TS hotspot temp. Då de endast varit specifik kring Core temp. Och väldigt emot undervolt

Permalänk

Misstänker att vi köpte från samma säljare, är det Thomas på blocket? Han verkar vara en väldigt seriös säljare, köpte också ett 3080 av honom för 4200 kr. Kortet blir jäkligt varmt och låter mycket så skall nog försöka byta kylarpasta. Det hjälpte dig, right? Annars är det ju ett toppenpris för ett 3080 tänker jag, så lite brus och höga temps får man stå ut med (då det är ett blower-card)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggehugg13:

Misstänker att vi köpte från samma säljare, är det Thomas på blocket? Han verkar vara en väldigt seriös säljare, köpte också ett 3080 av honom för 4200 kr. Kortet blir jäkligt varmt och låter mycket så skall nog försöka byta kylarpasta. Det hjälpte dig, right? Annars är det ju ett toppenpris för ett 3080 tänker jag, så lite brus och höga temps får man stå ut med (då det är ett blower-card)

Slog till på ett jag med, från samma Thomas.
Berätta gärna hur det går om du byter kylpasta. Jag kommer inte hinna mecka något med mitt kort på 1-2 veckor, men sen blir det att återbesöka den här tråden för att få tips.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

om fläkten går på max varvtal misstänker jag att fläktkontrollern på GPUn kan ha dött. och då hade jag rekommenderat 2x120mm fläkt idéen som en länka till här tidigare;

Detta fixar och förbättrar kortet avsevärt.

1. https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on....
2. https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p....
3. Två 120mm fläktar.
4. https://i.imgur.com/0mmTEZN.jpeg

👍
----

prova först om du manuellt kan dra ner fläkt hastigheten med MSI afterburner eller fan control. Om det fortfarande ej funkar hade jag ghettoriggat 120mm fläktarna och drivit dem från moderkortet istället.

Jag har en 980ti vars fläktkontroll bajsade på mig förra veckan, går i fullt varvtal och inget händer när man försöker ändra hastigheten.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Slog till på ett jag med, från samma Thomas.
Berätta gärna hur det går om du byter kylpasta. Jag kommer inte hinna mecka något med mitt kort på 1-2 veckor, men sen blir det att återbesöka den här tråden för att få tips.

Du köpte också turbovarianten, right?
Ja kortet är varmt och låter mycket, men är ett turbokort så
Tempen spikar rätt snabbt runt 81 grader, så skall försöka byta kylarpasta. Dock så är en skruv smått rundad så måste se om jag har exakt rätt mejsel så jag inte totalt rundar skiten

Lycka till med ditt kort, kompis!
Riktigt bra pris för prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggehugg13:

Du köpte också turbovarianten, right?
Ja kortet är varmt och låter mycket, men är ett turbokort så
Tempen spikar rätt snabbt runt 81 grader, så skall försöka byta kylarpasta. Dock så är en skruv smått rundad så måste se om jag har exakt rätt mejsel så jag inte totalt rundar skiten

Lycka till med ditt kort, kompis!
Riktigt bra pris för prestandan

Yes, det blev turbomodellen här med!

Alltid läskigt med slitna skruvar, så helt rätt att skynda långsamt på den fronten. Lycka till du med

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Yes, det blev turbomodellen här med!

Alltid läskigt med slitna skruvar, så helt rätt att skynda långsamt på den fronten. Lycka till du med

Alright, tack!
Hör gärna av dig hur det går med kortet så håller jag dig uppdaterad