fläktriktining på AIO vid bygge (noobfråga)

Permalänk
Medlem

fläktriktining på AIO vid bygge (noobfråga)

Så jag ska sätta ihop ett mindre bygge i be quiet 600 dx. Det ingår 3 st 140mm fläktar i detta chassi samt att jag har inhandlat en be quiet aio 240mm som är tänkt att sitta i toppen. Då chassit inte får plats med mer än 2x 140mm i fronten / 3x 120mm så tänkte jag inte lägga någon vikt på att inhandla ytterligare fläktar.

Har nu de något billiga 4090 kortet och som cpu 7800x3d. Har läst att den processorn inte går så varm så ja var kanske lite overkill med en aio men ville testa istället för luftkylning.

Hur placerar jag fläktarna på bästa sätt så att luftflödet blir optimalt. Dra in luft framtill och ut baktill men på aio? Är lite fundersam på om det inte blir neutralt lufttryck ifall jag trycker ut luften upptill via aio. Hur hade ni gjort och varför?

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig till chassin med någon form av dammfilter i fronten och låter fläktarna i fronten ta in all luft i chassit via filtret. Minst lika många/stora fläktar som drar in kall luft genom fronten, som trycker ut luft.

Jag hade monterat radiatorn i taket, två 120 mm som blåser in på undersidan och ut genom toppen.

Den bakre fläkten kommer suga in luft genom närmaste hål på baksidan av chassit om det inte kommer in tillräckligt mycket luft genom fronten för att kompensera det som går ut i toppen.

Ett test är att ett tunnt papper du håller i handen inte ska vilja fastna någonstans på bakstyckets öppningar. Sen justerar man givetvis luftflödet med varvtal på fläktarna via fläktstyrningen i BIOS. Jag har bara 2x Noctua NF-A14 (140 mm) i fronten på mitt chassi, en Noctua NH-U14S, ett RTX 3080 OC, samt en Noctua NF-A14 baktill.

De chassifläktar som sitter fram snurrar alltid något snabbare än den som sitter bak, och den övre av frontfläktarna har en fläktkurva som reagerar på CPU-temp och vid behov ökar luftintaget mot CPU.

Permalänk
Medlem

Eftersom fläktsetup då består av:
2 x 140mm front. IN
1 x 140mm bak. UT
2x120mm Top Aio. UT

Om nu fläktkurvan ökar på top aio:n får man då inte undertyck i chassit så länge frontfläktarna inte anpassar sig efter aions varvtal?
Finns någon vinning att vända den ena bakre Aio fläkten till att dra in luft istället? Eller Lägga till en 140mm fläkt undertill för att mara in mer luft i chassit?

Permalänk

skulle säga:

AIO i toppen ut
2x 140 in i fronten
1x 140 bak ut / alternativt ingen alls och hålet pluggat

tror inte det har någon jättestor betydelse sålänge du har nån/några fläktar in i ena änden och nån/några ut i andra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal85:

Om nu fläktkurvan ökar på top aio:n får man då inte undertyck i chassit så länge frontfläktarna inte anpassar sig efter aions varvtal?

Jo, det är ju det du har din fläktstyrning till på moderkortet.

Du kanske inte har byggt någon dator innan, men i praktiken alla moderkort har en fläktstyrning där du kan välja t.ex. CPU som källa, varpå du sätter en fläktkurva med två temperaturmål och två maxvarvtal/max PWM% för chassifläktarna inkopplade på moderkortets styrda 4-pins PWM-uttag (se din manual). De senaste 4-5 åren finns det t.o.m. grafiska fläktkurvor du kan ställa in med musen direkt i BIOS.

Skrivet av unreal85:

Finns någon vinning att vända den ena bakre Aio fläkten till att dra in luft istället? Eller Lägga till en 140mm fläkt undertill för att mara in mer luft i chassit?

Mer damm i chassit. Tricket oavsett filter är att inte blåsa igenom mer luft än vad som behövs för att hålla temperaturen på rimliga nivåer, annars kunde man ju koppla alla fläktar på 12V direkt.