Inputs om kommande ITX-bygget för 1440p

Permalänk

Inputs om kommande ITX-bygget för 1440p

Hej hopp!

Anpassad för 1440p - ska i princip endast användas för just gaming. Väljer 4070 före 6950XT då jag hellre vill åt ett mindre, svalare kort med DLSS3 - speciellt iom ITX-formatet. Dålig erfarenhet av Radeonkort dessutom. Minnena är noga utvalda då dom ligger på moderkortets compatibility list och jag tror mig höra gott om G.Skill Trident serien. Tror AM5 ASUS-moderkorten har förbättrad BIOS nuförtiden? Väljer främst pga PCIE5-kompatibilitet för framtiden. Valde snabbaste NVME'n. PSU'n är det prisvärdaste SFXn på Inet, vad jag tyckte.

CPU-kylare: vad annars, Thermalright Peerless Assassin 120 SE. Kommande Scythe Fuma 3 verkar högintressant men tyvärr har jag redan fått hem kylaren. Bygget ska även bestyckas med Arctic P12-fläktar.

Åsikter?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/produkt/1349322-msi-mpg-b650i-edge-w...

jag hade gått med detta moderkortet. Pcie 5.0 kommer inte vara relevant tills du upgaderar. pcie 5.0 ssd ger inte direkt något prestanda lyft och pcie 5.0 gpu kommer ta ett tag att komma ut. Plus det kommer nog inte kräva pcie 5.0 på ett ännu längre tag. Sen har jag haft dålig erfarenhet med asus mobo även på nyare bios då dom hade övervoltate cpun groft och man fick gå in själv och undervolta.

Sen en annan sak. Det kanske blir väldigt lite plats med kylaren. kylaren ska vara 155mm och det är vad chassitet max klarar. Men sen så har den ram clearence på 42mm. Och ditt ram är 44mm. Då måste man höja fläkten och då kommer den träffa glaset. Så antingen går du typ med ett ripjaws kitt och även då blir det väldigt tajt. Kanske borde gå med aio.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/produkt/1349322-msi-mpg-b650i-edge-w...

jag hade gått med detta moderkortet. Pcie 5.0 kommer inte vara relevant tills du upgaderar. pcie 5.0 ssd ger inte direkt något prestanda lyft och pcie 5.0 gpu kommer ta ett tag att komma ut. Plus det kommer nog inte kräva pcie 5.0 på ett ännu längre tag. Sen har jag haft dålig erfarenhet med asus mobo även på nyare bios då dom hade övervoltate cpun groft och man fick gå in själv och undervolta.

Sen en annan sak. Det kanske blir väldigt lite plats med kylaren. kylaren ska vara 155mm och det är vad chassitet max klarar. Men sen så har den ram clearence på 42mm. Och ditt ram är 44mm. Då måste man höja fläkten och då kommer den träffa glaset. Så antingen går du typ med ett ripjaws kitt och även då blir det väldigt tajt. Kanske borde gå med aio.

Tack för svaret!

Ja resan med att välja minnen har varit besvärlig iom kylarens storlek. Är medveten om att den
precis passar med att ha glaspanel. Men ja, kanske får ta ytterligare en svängom på compatibilitylistan.. vet inte alls annars vilka minnen man ska ta? Vilka low profile passar med Asus respektive MSI?

Moderkortsmässigt - ok, inser att jag har för dålig koll på PCIE5 men vill helst inte stå och ångra mitt moderkortsköp om 2-3 år (tanken är att jag ska ha det 5 år helst), därav viljan att uppgradera Nu till det allra senaste. Ska fundera helt enkelt, om Asus behöver några fler biosuppdateringar så får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

Tack för svaret!

Ja resan med att välja minnen har varit besvärlig iom kylarens storlek. Är medveten om att den
precis passar med att ha glaspanel. Men ja, kanske får ta ytterligare en svängom på compatibilitylistan.. vet inte alls annars vilka minnen man ska ta? Vilka low profile passar med Asus respektive MSI?

Moderkortsmässigt - ok, inser att jag har för dålig koll på PCIE5 men vill helst inte stå och ångra mitt moderkortsköp om 2-3 år (tanken är att jag ska ha det 5 år helst), därav viljan att uppgradera Nu till det allra senaste. Ska fundera helt enkelt, om Asus behöver några fler biosuppdateringar så får det vara.

Alltså det ska ju vara fixat men jag har ändå lite dåligt med dom. Men det kommer nog fixas. Eller gjorde jag något fel. Sen att undervolta är ju väldigt enkelt dessutom. Sen alltså pcie gen 5 är väldigt långt bort från att vara användbart. Alltså om 5 år finns det nog pcie 5.0 grafikort men inga kommer nog faktiskt använda det som pcie 5.0 ger. Alltså kommer nog inte bli bottleneckade av pcie 4.0. Tror det är att ett grafikort 4 gånger så bra som 4090 skulle behöva finnas för att faktiskt bli bottleneckad av pcie 4.0. Sen kanske det bara känns bättre att gå med framtidsäkert nu.

https://komponentkoll.se/produkt/1311703-corsair-vengeance-cm...

Detta är nog det bästa rammet du kan köra. Ä på qvl iallafall för msi. Dock hittade jag inget bra för asus. Men alla borde funka. Dom har bara inte testat det.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se