Permalänk
Medlem

Köp av gamingdator ~35k

Efter cirka 6 år är det dags att pensionera det gamla och införskaffa nytt så jag har pillat ihop en inköpslista som jag vill ska kunna prestera bra i 4K-upplösning de kommande åren. Med det sagt så önskar jag ett extra öga från kunnigt folk här på forumet innan jag beställer hem det då jag har suttit och stirrat på varukorgen i en vecka och börjar se dubbelt.

Jag har ett nytt 850W nätaggregat sedan någon månad tillbaka som jag kommer återanvända i det nya. Jag kommer med största sannolikhet heller inte överklocka något så kylningen är säkert komplett overkill men investerar gärna i fläktar jag kan återanvända i framtida byggen, så valde därmed att byta ut de två medföljande fläktarna på framsidan mot 3st 120mm Noctua-fläktar för att ha allt enhetligt.

Det är också första gången jag har funderat på AMD-grafikkort efter en livstid av Nvidia och jag vet inte hur mycket sanning som ligger i alla historier om drivarproblem och instabilitet, överdrivet?

Funderade även på att välja ett dyrare moderkort med PCIE 5-stöd för att framtidssäkra bygget men vet inte hur aktuellt det kommer vara närmaste åren heller eller om det är värt att bry sig om.

Är villig att lägga cirka 35 tusen. Hur ser det ut?

Tack!

Permalänk
Medlem

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Är inte en 1 Tb lite för en gaming-dator?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Gällande AMD vs Nvidia har vi just nu ett av varje i hemmet (6800xt och 1080Ti). Har förr även haft något Radeon HD7950.
Kan medge att man kan ha haft något bekymmer förr men med 6000-serien har jag inte upplevt något.
Om något föredrar jag nog AMDs mjukvara just nu då allt kan göras där (överklockning och så).
Kan inte uttala mig om 7000-serien.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Gällande AMD vs Nvidia har vi just nu ett av varje i hemmet (6800xt och 1080Ti). Har förr även haft något Radeon HD7950.
Kan medge att man kan ha haft något bekymmer förr men med 6000-serien har jag inte upplevt något.
Om något föredrar jag nog AMDs mjukvara just nu då allt kan göras där (överklockning och så).
Kan inte uttala mig om 7000-serien.

Beror väl lite på om man ska köra raytracing, men kör man det inte är Amd korten mer prisvärda.....

Jag har ett 3070 rtx och inte använt raytracing alls, får så sju sjuka fps drops att det är värt det.

Funderar på ett RX 7900XTX för ren raster prestanda.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P... grymt bra pris

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Håller med om detta, men bytte lagring till 2tb och ram till 6000mhz cl30

https://komponentkoll.se/bygg/OXMGS

Och moderkort byter vi till:
https://www.amazon.se/ASRock-B650M-HDV-M-2-Micro-PCIe4/dp/B0B...

Övrig budget kan du spara eller se om du kan hitta ett prisvärt 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Beror väl lite på om man ska köra raytracing, men kör man det inte är Amd korten mer prisvärda.....

Jag har ett 3070 rtx och inte använt raytracing alls, får så sju sjuka fps drops att det är värt det.

Funderar på ett RX 7900XTX för ren raster prestanda.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P... grymt bra pris

Ja nu menade jag mitt inlägg rent drivrutin-mässigt då det var en oro om det från TS.
Om man går in på korten överlag mot varandra är det helt som du säger med prisvärdhet vid raster och ray tracing. Man bör bestämma användningsområde (RT, produktivitet, single player games så FG intressant?, osv osv) innan köp.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Håller med om detta, men bytte lagring till 2tb och ram till 6000mhz cl30

https://komponentkoll.se/bygg/OXMGS

Och moderkort byter vi till:
https://www.amazon.se/ASRock-B650M-HDV-M-2-Micro-PCIe4/dp/B0B...

Övrig budget kan du spara eller se om du kan hitta ett prisvärt 4090.

Det var verkligen ett billigt B650-kort, jag har inte sett det på Komponentkoll.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Det där är fan ett prisvärt system, färdigbyggda kostar typ 40k med samma specs

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Spännande att 7900 XTX Phantom går loss för 12k på Amazon men kostar närmare 16k på Inet, galet. Just gällande RT som några diskuterade så är jag inte rik nog för att kunna bry mig om RT och 4K samtidigt. Att AMD är buggigt kanske är mer myt än sanning, men lika bra att fråga innan man går all in.

Skulle ha nämnt att jag inte vill byta chassi, är förälskad i Fractal North och kan betala premium för det men ser att jag helt klart kan göra smartare val för annat, speciellt minnen och lagring, kanske även spara en hacka på moderkortet. Blir att pyssla om lite i varukorgen, och speciellt att kika utanför Inet och Webhallen för grafikkortet. Tack för alla inlägg!

Permalänk
Skrivet av krikks:

Spännande att 7900 XTX Phantom går loss för 12k på Amazon men kostar närmare 16k på Inet, galet. Just gällande RT som några diskuterade så är jag inte rik nog för att kunna bry mig om RT och 4K samtidigt. Att AMD är buggigt kanske är mer myt än sanning, men lika bra att fråga innan man går all in.

Skulle ha nämnt att jag inte vill byta chassi, är förälskad i Fractal North och kan betala premium för det men ser att jag helt klart kan göra smartare val för annat, speciellt minnen och lagring, kanske även spara en hacka på moderkortet. Blir att pyssla om lite i varukorgen, och speciellt att kika utanför Inet och Webhallen för grafikkortet. Tack för alla inlägg!

Håller precis på att pensionera gamla Bettan jag också och kollar på i princip samma komponenter. Nu kanske du tänkt stuva om en hel del efter alla andra tips, men om inte så kan du spara några kronor på att köra "identiska" 4x16GB RAM, om du nu inte vill ha plats för fler i framtiden. https://www.inet.se/produkt/5304947/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

SSDn hade jag nog petat upp till 2TB, jäkla krångel att byta i efterhand tycker jag personligen. Fick tips om den här och vart såld direkt. https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Angående chassit kan jag inte göra annat än att hålla med, fy fan vad snyggt det är. Överväger själv att köpa det, även om mitt nuvarande chassi är fullt dugligt och rätt snyggt det också. Så det är svårt att motivera kostnaden...

Permalänk
Medlem

4k och 35k så hade jag tagit ett 4090 om det kommer in i budgeten.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Håller precis på att pensionera gamla Bettan jag också och kollar på i princip samma komponenter. Nu kanske du tänkt stuva om en hel del efter alla andra tips, men om inte så kan du spara några kronor på att köra "identiska" 4x16GB RAM, om du nu inte vill ha plats för fler i framtiden.

Angående chassit kan jag inte göra annat än att hålla med, fy fan vad snyggt det är. Överväger själv att köpa det, även om mitt nuvarande chassi är fullt dugligt och rätt snyggt det också. Så det är svårt att motivera kostnaden...

Just det det var här jag skulle skriva gott om North egentligen! Har nyligen byggt i det och ja det är väldigt stiligt.

Angående 4xRAM så är det inte något att helt rekommendera med DDR5 för tillfället. På de flesta moderkort stöds inte angivna hastigheten med 4 stickor. Bättre med färre (2) stickor (generalisering).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Just det det var här jag skulle skriva gott om North egentligen! Har nyligen byggt i det och ja det är väldigt stiligt.

Angående 4xRAM så är det inte något att helt rekommendera med DDR5 för tillfället. På de flesta moderkort stöds inte angivna hastigheten med 4 stickor. Bättre med färre (2) stickor (generalisering).

Oj! Där ser man, det känns ju nästan som falsk marknadsföring att påstå att moderkortet stödjer en hastighet när så inte är fallet fullt ut. Bra att veta dock, kanske ska justera upp till 64GB i mitt bygge, verkar inte vara något som går att lösa med mjukvara i efterhand. Isf blir det att byta stickorna helt och hållet.