Veckans fråga: Vilken kringutrustning lägger du mest pengar på?

Permalänk
Medlem

Ostbågar, Coca-Cola och snus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så länge du tar innan det kastas så är det fortfarande ok

Det här var ett tag sen och på en mindre ort, allt låg framme och det var bara att fråga personalen om de var där den dagen. Om det fanns regler då så brydde de sig inte.

De bästa fynden var en Nintendo NES, C64, VIC-20, Mackintosh Plus och en Microbee.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Stol samt (höj- och sänkbart) skrivbord. En kass skärm eller ett utslitet tangentbord kan man byta ut men värre om kroppen slits ut p.g.a. man sitter som en säck potatis framför datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skärm, följt av headset. Den senare håller ju däremot praktiskt taget hur länge som helst, vilket är trevligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en skärm som jag tycker är duglig kostar runt 10k så är det lätt det som kostar mest. Tangentbordet är nog den del som hållit längst än så länge (runt 6 år tror jag).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det perfekta ljudet finns inte, allting är subjektivt när man kommer över mellanklassen

Det är mitt svar på det

Permalänk

3 st musmattor per år.
Hårda musmattor slits otroligt fort. Vill man ha bäst glid så är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Även om jag byter skärm mer sällan än något annat så är det ju ändå en enorm skillnad.

Senaste fem åren:
LG 38GN950 15k

Annat:
Hyper X Cloud Orbit 3k
Tangentbord 1k
2x Möss 1k
Totalt 5k

Så även med några av de dyraste (gaming) hörlurarna så är skärmen väsentligt mer över en 5-årsperiod. Jag ägde min förra skärm mer än 5 år, men även om jag har den i nästan 10 år som min förra så blir det ändå mer för skärmen. Tvivlar på att jag kommer köpa dyrare annan kringutrustning för jag är väldigt nöjd med det jag har idag.

Nästa år kanske LG släpper 38-39" ultra wide formfaktorn me OLED dock, så eventuellt går skärmbudgeten upp ännu mer...

Permalänk
Medlem

Körde i många många år med tangentbord för 100-200kr. Bara för 1-2 år sedan jag för första gången köpte mekaniskt med RGB och grejer. Tror det kostade typ 800kr. Mus har jag kört med möss för runt 300-500kr klassen i 20 år för det har räckt för att få bra grejer betydligt bättre än gamla kontorsmössen men inte sett anledning till att lägga 1000kr plus på det.

Musmattor har jag väl lagt runt 2-300kr styck för under åren.

Handkontroller är Xbox 360 och senare Xbox One kontroll för ca 500kr.

Skärm är såklart det man lagt mest på. 5000kr

Högtalarna är Logitech 5.1 system för 2500kr eller vad det kostade.

Jag föredrar att lägga det mesta på processor och grafikkort. Det är det viktigaste. Kringutrustning är viktigt med men så länge man undviker det absolut sämsta så är det väldigt diminishing returns.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Köper enbart när det verkligen behövs.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Skärmen är den klart dyraste kringutrustningen jag har.
LG 34GN850 idag och förhoppningsvis en större 4K skärm
inom en snar framtid.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Skärmen först, runt 8k tror jag, Samsung g7 32" runt 2020.
Sen blir det ljudet, HiFiman sundara 3 500:- och en dac/amp stack runt 2 200:- med rejäl julrabatt. (topping E30 & L30)

Mus 1 499:- på rea, en Logitech G502 X Plus Wireless Svart.
Tangentbordet för 1 000:- ish är ett hyperx alloy origins 60% som jag har smörjt switcharna på.
Sen en stor corsair musmatts för typ 300:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Så den enskilt dyraste komponenten i listan är det som dom flesta lägger mest pengar på.
Vem hade trott de, tur jag satt ner.

Ja, det blir lite konstigt när en sunkig skärm kostar mer än en dyraste man kan hitta i flera av de andra kategorierna om man nu inte ska ha dem i guld bara för att.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skärm, skärm, skärm. Är den man stirrar på alltid så skadar inte att den ger så bra "vy" som möjligt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Kinnarps-stolen är väl det dyraste. Jag har inte införskaffat någon 1440p+ bildskärm än dock, så det kommer slå den när det blir dags. Fanns ingen vits med det gamla HD7850t som satt i PCn tills BF förra hösten, men nu så...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Räknat i årskostnad (dvs avskrivning per år) så blir nog hörlurarna det dyraste. De kostar en del i inköp och håller inte så många år.
Datormusen byts lite oftare, men kostar signifikant mindre.
Bildskärmen kostar mer i inköp men håller också betydligt längre.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att säga då en del saker byts extremt sällan.

Skärmarna byttes senast och är det som tillsammans med möss får kosta mest.

Tangentbord... de är drygt 30 år gamla och jag räknar med att ha en livstidsförbrukning i reserv.

Kostnad, 0 kr

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Antar att det är skärm, dyrast i inköp men de håller ofta länge.

Annars är det möss. De går isönder relativt fort samt att jag tycker det är svårt att hitta en mus som passar just mig, samt som osar kvalitet.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Räknat i årskostnad (dvs avskrivning per år) så blir nog hörlurarna det dyraste. De kostar en del i inköp och håller inte så många år.
Datormusen byts lite oftare, men kostar signifikant mindre.
Bildskärmen kostar mer i inköp men håller också betydligt längre.

Vad köper du för lurar? Så länge sladden går att byta ut och ear paddsen så kan ju lurarna hålla i minst 10 år.

Permalänk
Medlem

Min fru😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Vad köper du för lurar?

Förra var Plantronics RIG 500 med kabel som katten gnagde sönder.
Ersattes av trådlösa Corsair Void, där jag förväntar mig att batteri och/eller kuddar kommer definiera bortre gränsen.

Permalänk
Medlem

Räknar man i pengar så är det definitivt skärmarna. Hade 2 st 4K som var 24" tills ett par år sedan, de kostar fortfarande 4-5000 och bytte dem mot 2 st 27" 4K som ligger en aning högre i pris. I runda slängar 20.000 på skärmar på 3-4 år eller så.

Men, tittar man på det jag byter ut mest så är det nog tangentbord och mus. Inte så mycket på grund av slitage utan på grund av stolpskott till tillverkare som inte lyckas landa det perfekta tysta mekaniska tangentbordet med belysning, ännu. Möss kanske inte lika struligt, men utvecklingen går ju mot lättare möss som väger lite och jag föredrar motsatsen. Ibland har man sneglat på en mus med fler än 3-4 knappar och hjul, men inte riktigt vågat för jag vet själv hur trångt det blir med de knapparna på sidan och hur lätt det kan vara att trycka fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fram till nyligen så var det stolen som var dyrast. Investerade i en ny skärm tidigare i år som gick på mer än stolen.

Permalänk
Medlem

Output device : Skärmare och skrivare. Bra skärm och en bra skrivare..

Permalänk
Medlem

Lagring förmodligen. Sett på de senaste 3 åren, typ, har jag väl köpt ett par, tre, SSD, en hoper minneskort, några USB-stickor, ännu en Blu-ray-brännare, tomma skivor, någon hårddisk, etc, med mera.

Däremot lägger jag tämligen lite på CPU, moderkort, RAM, tangentbord, ljud, etc; som synes i min sig är det mesta många år gammalt och antingen köpt för evigheter sedan eller för en spottstyver på Tradera.

(Det som är dyrast på nuvarande datorn är väl dock skärmen, men det är något jag köper så sällan att det utslaget över åren inte blir så stor post. Tror detta är andra skärmen sedan 2006)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Troligen skärm, inga problem för mig att betala för en bra skärm. Är egentligen på jakt efter nytt men rätt skärm finns inte ännu. Alienwares UW OLED lockar men vill egentligen ha typ 32" 3840x2160 120Hz+ och OLED.

Kommande köp är höj och sänkbara skrivbord samt ny bra stol. Kommer nog dra iväg.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Stol och ergonomi.

Permalänk

Historisk ssd. Nu idag så kablar. Jag har adaptrar för det ena och andra. Det är därför jag förespråkar så mycket usb c, jag orkar inte ha hela väskan full av kablar och man likaförbaskat inte har med den som man skulle behöva.

Permalänk
Medlem

Försteg, dubbla slutsteg, separat dac, sjyssta minimonitorer, jo det ligger lite deg i ljudet till datorn. Men å andra sidan är det ju saker man sällan byter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Mer en fråga om "har lagt" än "lägger". För min del är det i alla fall så att jag köper bra grejer och använder i mååånga år efter det. Det är nog mer än tre år sen jag senast köpte nåt av sakerna i listan.

För de allra flesta bör det väl vara skärm som är det dyraste. Så är det för mig i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S