Hårddiskar kan vara mer strömsnåla än SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan det vara så att jämfört med HDD är SSD ganska ny på marknaden och företag prioriterar att pumpa ut större och större SSD's. När tekniken har mognat (stort utrymme för ett billigt pris) kanske annat kommer att prioriteras.

An lite cool grej är ju att SSD igentligen är äldre än både winchester-diskar (hdd) och magnetostorage så som floppies och band.

Jag kanske inte tillförde nått till ämnet, men jag tycker det är fascinerande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

An lite cool grej är ju att SSD igentligen är äldre än både winchester-diskar (hdd) och magnetostorage så som floppies och band.

Jag kanske inte tillförde nått till ämnet, men jag tycker det är fascinerande.

Enligt Wikipedia är det följande år som gäller: SSD 1978, floppy 1971 och winchester 1973.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Karaff:

Hur ska du kunna räkna antalet joule om du inte vet hur lång tid du avser, och varför skulle du räkna i joule istället för Wh?

Citat:

W är fortfarande mer korrekt än joule eller Wh när du inte vet hur lång tid som avses.

Men det säger ingenting om energiförbrukningen, då man inte anger tiden.

Grejen är att vi "vet" hur lång tid som avses: tiden för att läsa eller skriva en given samling data. Att vi inte har en konkret siffra innebär inte att vi inte konceptuellt kan resonera på det sättet.

Skrivet av Karaff:

Ska man räkna sann effektivitet borde man mäta Wh per läsoperation samt Wh per överförd mängd data. T ex.

Citat:

Att en disk drar en viss effekt vid en given mätpunkt kan vara missvisande, men det betyder inte att det är fel.

Du verkar egentligen hålla med mig och @medbor. Vi menar just att det är missvisande att beskriva hårddiskar som "mer effektiva" eller liknande med resonemanget i artikeln som motivering:

Vid vila drar SSD:n 5 watt medan hårddisken ligger på 5,7 watt, 14 procent mer. Men så fort disken är i bruk drar SSD:n mer än hårddisken. Vid aktiv läsning är skillnaden 37 procent och vid aktiv skrivning drar SSD:n hela 68 procent mer ström.

Mätt i watt per TB lagring i arbetsuppgifter som huvudsakligen innebär mycket läsning (80 procent läsning, 10 procent skrivning och 10 procent vila) drar SSD:n 19 procent mer än hårddisken, medan siffran vid huvudsakligen skriv-fokuserat bruk är 94 procent.

Om SSD:n tillbringar 90 % av tiden med att läsa eller skriva skyfflar den potentiellt flera gigabyte data per sekund. Det lär ju krävas x antal hårddiskar för att fylla samma funktion, och som jag förstår stycket ovan räcker det att x = 2 för att hårddiskarnas energiförbrukning (i watt eller kilowattimmar per år eller hur man än väljer att ange den) ska vara större än SSD:ns.

Och vi bör vara minst lika kritiska mot lömskt missvisande uttalanden som mot otvetydigt felaktiga diton.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Enligt Wikipedia är det följande år som gäller: SSD 1978, floppy 1971 och winchester 1973.

Enligt förståsigpåarna så hade Z4 av konrad zuse från 1941 en rudimentär ssd av mycket ringa storlek för snabbare initiering medans större lagring bedrevs via pappersoutput i fom av hålkort alternativt av en mercedestillverkad skrrivmaskin.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Enligt förståsigpåarna så hade Z4 av konrad zuse från 1941 en rudimentär ssd av mycket ringa storlek för snabbare initiering medans större lagring bedrevs via pappersoutput i fom av hålkort alternativt av en mercedestillverkad skrrivmaskin.

Enligt wikipeidia hade den 64 ord x 32 bit mekaniskt minne, så tycker det verkar rätt långt från en ssd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Z4_(computer)#cite_note-Zuse_1993-8

Citat:

Specifications Frequency: (about) 40 Hz Average calculation speed: 400 ms for an addition, 3 seconds for a multiplication. Approximately 1000 floating point arithmetic operations on average an hour. Programming: holes in 35 mm film stock, punched on a programming machine Input: Decimal floating point numbers, punch tape Output: Decimal floating point numbers, punch tape or Mercedes typewriter Word length: 32 bits floating point Elements: (about) 2,500 relays, 21 step-wise relays Memory: Mechanical memory from the Z1 and Z2[8] (64 words, 32 bit)[27] Power consumption: (about) 4 kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Enligt wikipeidia hade den 64 ord x 32 bit mekaniskt minne, så tycker det verkar rätt långt från en ssd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Z4_(computer)#cite_note-Zuse_1993-8

intressant, men 1978 är i alla fall fel, redan i 1976 lanserades dataram's "bulk core" för pdp-system för allmänna marknaden, så uppfinningen bör vata en hel del äldre än så.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

intressant, men 1978 är i alla fall fel, redan i 1976 lanserades dataram's "bulk core" för pdp-system för allmänna marknaden, så uppfinningen bör vata en hel del äldre än så.

Bulk core är inte SSD. https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Minns att jag fick reklam för en DATARAM "disk" en gång för länge sen. Bestod av en stor mängd RAM, en 650MB hårddisk samt en UPS så den hann dumpa över innehållet i RAM till HDD:n ifall strömmen gick.

Så ja, "persistant storage" var det ju, men då med roterande media.

Priset var ju inte ens att fundera över då med tanke på att 1MB RAM på en pdp11 räckte till typ ett dussin samtidiga användare på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

An lite cool grej är ju att SSD igentligen är äldre än både winchester-diskar (hdd) och magnetostorage så som floppies och band.

Jag kanske inte tillförde nått till ämnet, men jag tycker det är fascinerande.

Visste att tekniken var gammal men inte SÅ gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Är ju en tolkningsfråga, har du en sekundär backupserver som du backar upp till en gång i veckan, men som också gör annat jobb men via ssd, så kan det ju vara värt att spinna ner diskarna om de inte används 6 av 7 dagar lixom?

Så kan det vara, men då blir frågan vad som sliter mest på diskarna. Och dag 7 kanske det blir flera uppstarter beroende på hur man gör backupen. (Vet inte själv, men upplever att mina hdds senaste ~20 åren iaf inte mått dåligt av att gå 24/7/365)

Men diskarna jag har är i en filserver som är mer eller mindre konstant använd. Inte nu dygnet runt, men flera ggr per dag och flera diskar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

du har även "bubble memory" somplatsar inom definitionen som wikipedia har för ssd som uppfanns på 60talet av Andrew Bobek

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bubble_memory

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Så kan det vara, men då blir frågan vad som sliter mest på diskarna. Och dag 7 kanske det blir flera uppstarter beroende på hur man gör backupen. (Vet inte själv, men upplever att mina hdds senaste ~20 åren iaf inte mått dåligt av att gå 24/7/365)

Men diskarna jag har är i en filserver som är mer eller mindre konstant använd. Inte nu dygnet runt, men flera ggr per dag och flera diskar.

Det är vibrationer + inte används som är farligt då läs/skrivhuvudena står på samma ställe hela tiden men måste kompensera för vibrationerna vilket till slut ger skador på lagret. Kullager gillar att rotera, står de still så underhålls inte oljefilmen runt kulorna så det blir då metall mot metall.

Sen kan man ju sätta timeouten till något vettigt så det inte blir så många uppstarter den dagen man kör backup. DVS om man nu kan varva ned diskarna då inte alla NAS-diskar tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

du har även "bubble memory" somplatsar inom definitionen som wikipedia har för ssd som uppfanns på 60talet av Andrew Bobek

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bubble_memory

Nej eftersom det inte är en IC krets gjord av halvledarmaterial.

Permalänk
Medlem

Ni kan inte se denna artikel ur ett perspektiv från en hemmanvändare. Detta är ju vad jag förstår sett ur synvinkeln att en HDD som går kostant har dragit mindre ström än en SSD som går konstant. Om betalningsmodellen bara reglerar typ av lagring (HDD eller SSD) så blir beräkningen korrekt då energiförbrukningen är en kostnad som måste vägas in. Mängden data som skyfflas är ingen kostnad. Närmaste variabeln är väl livslängd på disken där jag bara kan gissa att det är ganska jämt skägg varför energiförbrukningen blir en större avgörande faktor.

Kan absolut tänka mig att SSDer har minskat i energieffektivitet med tanke på att det verkar vara ett problem att PCI-E 5.0 M.2 moduler brinner upp 😁 Har inte hört att det någonsin varit ett problem med mekaniska HDDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Ni kan inte se denna artikel ur ett perspektiv från en hemmanvändare. Detta är ju vad jag förstår sett ur synvinkeln att en HDD som går kostant har dragit mindre ström än en SSD som går konstant. Om betalningsmodellen bara reglerar typ av lagring (HDD eller SSD) så blir beräkningen korrekt då energiförbrukningen är en kostnad som måste vägas in. Mängden data som skyfflas är ingen kostnad. Närmaste variabeln är väl livslängd på disken där jag bara kan gissa att det är ganska jämt skägg varför energiförbrukningen blir en större avgörande faktor.

Kan absolut tänka mig att SSDer har minskat i energieffektivitet med tanke på att det verkar vara ett problem att PCI-E 5.0 M.2 moduler brinner upp 😁 Har inte hört att det någonsin varit ett problem med mekaniska HDDer.

Min mekaniska disk läster sekventiellt 150-250MiB/s beroende på om jag läser från inre eller yttre delen från disken, så medel blir ca 200MiB/s. Har då kapacitet att läsa 17,28TiB/dag, om jag läser 100GiB en dag från disken så är den ändå idle 99.5% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Min mekaniska disk läster sekventiellt 150-250MiB/s beroende på om jag läser från inre eller yttre delen från disken, så medel blir ca 200MiB/s. Har då kapacitet att läsa 17,28TiB/dag, om jag läser 100GiB en dag från disken så är den ändå idle 99.5% av tiden.

Vad exakt vill du säga med det?

Permalänk
Medlem

Till antalet watt får man lägga hastigheterna på diskarna.
En hårddisk behöver mer tid för att göra samma sak som en snabb SSD.
Så om SSD drar mer ström per tidsenhet så kan den dra mindre ström per utfört arbete.
Så personligen tror jag att det finns ett tankefel i grunduppgifterna.