Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bor i Stockholm utanför tullarna med snarlik bil. Ligger på runt 160k per år inkl allt. Men kör 1500 mil per år.

Mina 240k/år är vad kostnaden varit i genomsnitt över flera år och flera bilar där hälften hade 0 värdeminskning. Hade nog känt det var värt det om jag inte bott ett stenkast från Odenplan.

Är 160k inklusive värdeminskning? Bara värdeminskningen för mig blir 130k/år om den är värd 60% av nypriset efter 3 år, vilket inte verkar vara pessimistiskt alls då det enda budet jag fått på bilen hittills är 25% under nypriset efter första året. Till det kommer ränta och/eller utebliven avkastning på runt 45k/år för min spec så redan innan jag kommer in på dyr parkering, försäkring mm är jag på 175k om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mina 240k/år är vad kostnaden varit i genomsnitt över flera år och flera bilar där hälften hade 0 värdeminskning. Hade nog känt det var värt det om jag inte bott ett stenkast från Odenplan.

Är 160k inklusive värdeminskning? Bara värdeminskningen för mig blir 130k/år om den är värd 60% av nypriset efter 3 år, vilket inte verkar vara pessimistiskt alls då det enda budet jag fått på bilen hittills är 25% under nypriset efter första året. Till det kommer ränta och/eller utebliven avkastning på runt 45k/år för min spec så redan innan jag kommer in på dyr parkering, försäkring mm är jag på 175k om året.

Ca Per mån mach e gt
Garage 500
Leasing+service 11700 (9200 när jag tog ut den)
Försäkring 240
Vdäck byte etc 200
Laddning 500
Skatt 30
Tvätt etc 300
Tullar 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tvätt 2 gånger om året ? Hur skitig bil hade du tänkt ha egentligen ?

Det regnar ganska ofta här, och premium biltvätten är såpas bra att den ger den en "coating" som gör att den inte blir rätt skitig ofta, och dessutom står den i en garage (hemma inne i huset även), så den blir inte ofta riktig skitig. Och det händer jag tvättar den själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:
Mazda MX-30, köpt begagnat till ca: 265.000 med 1K mil på nacken, har redan kört nästan 900 mil sen 3 mån.

Räknestycke:

265.000,- Bil inköp (kontant).
33.600,- El pris 2 kr, 6.720,- per år x 5 år. 280 mil per mån. (Batteriets vårdgaranti kvar)
15.000,- Försäkring i 5 år (3.000,- per år).
1.800,- Vägavgift / skatt i 5 år (360,- per år).
5.600,- Service (1.100,- per år).
15.000,- Vinterdäck (har sommardäck).
3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).
6.000,- Däckbyte i 5 år (2 ggr. året 500,- gång).
-------------------------------------------------------
345.000,- totalsumma om värdet är 0 på bilen efter 5 år.
-------------------------------------------------------
Summa per mån: 5750 för 280 mil = 5750/280 = 20.54 SEK per mil.

Har jag glömt nåt väsentligt?

Som andra sagt så ser kalkylen rimlig ut. Men försäkringen kommer nog öka rejält efter år 3. Nu vet jag inte hur MX-30 ökar i pris för helförsäkringen. Men där är det stor skillnad på en Tesla. De går från 4-700kr i månaden till 1100kr+ i månaden när man går över till helförsäkring.
Service låter väldigt lågt i ditt räkneexempel också.
Sen har du inget lån och det drar ju självklart ner kostnaderna.

Men ja, har man en ny bil i 550k+ kronors klassen så är det svårt att komma ner till under 25kr/mil.

Jag hoppas att inte marknaden är helt död när det börjar bli dags att sälja bilen. Får man kring 60% av nypriset efter mina 3 år så kommer jag vara otroligt nöjd

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Som andra sagt så ser kalkylen rimlig ut. Men försäkringen kommer nog öka rejält efter år 3. Nu vet jag inte hur MX-30 ökar i pris för helförsäkringen. Men där är det stor skillnad på en Tesla. De går från 4-700kr i månaden till 1100kr+ i månaden när man går över till helförsäkring.
Service låter väldigt lågt i ditt räkneexempel också.
Sen har du inget lån och det drar ju självklart ner kostnaderna.

Men ja, har man en ny bil i 550k+ kronors klassen så är det svårt att komma ner till under 25kr/mil.

Jag hoppas att inte marknaden är helt död när det börjar bli dags att sälja bilen. Får man kring 60% av nypriset efter mina 3 år så kommer jag vara otroligt nöjd

Vår MX30 blir 3 år i December. Enligt Trygg Hansa som har försäkringen nu kommer det gå från 200kr till 500kr när man ska upp på helförsäkring.

Så än rätt stor höjning men överkomligt pris för helförsäkring antar jag.
Har inte kollat andra försäkringsbolag än, skall göra det när det börjar närma sig.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Tagit premiärturen med Enyaqen nu. 40 mil rundresa förbi svärföräldrarna med de omvägar som alla vägarbeten innebär. Mycket tyst och behaglig bil, sätena skönare än jag minns demobilen, bra styrning, bra fjädring (även om jag märker rätt små skillnader mellan de olika DCC-lägena). Både härlig att åka och köra.

Blandad 70-80-90-100-väg samt lite 110. En del upp och ner också då vi åkte från inlandet till kusten. Förbrukning på ca 16kwh/100km, och 9% kvar efter 405km. GOM sa då 39km kvar. Allt från 24 plus-grader ner till 9 grader så både värmepump och AC har fått jobba.

Kommer med utförligare recension, men är extremt nöjd så långt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NisseG91:

Det kan jag visst göra!

Har bara kört kanske 7 mil med den än så länge och den är väldigt trevlig faktiskt.
Blir mycket jämförelser med vår ev6 awd gt-line.

Fördelar:

  • Bra kvalitetskänsla. Lite sämre än ev6 men bättre än id3 skulle jag säga.

  • Infotainment från Google ❤️

  • Sköna stolar.

  • Går ganska tyst, inte lika tyst som vår ev6 men nästan!

  • Bra med plats i framsätet.

  • Väldigt lugn och fin på vägen.

Nackdelar:

  • Man ser knappt någonting i backspegeln pga att nackstöden i baksätet täcker bakrutan(som är sjukt liten). Detta har de dock försökt fixa lite med en kamera man kan starta och visa istället för spegel. Funkar sådär.

  • Tre spakar på höger sida ratten (styra media, torkare och växelväljare) gör det lätt att råka ta fel.

  • Halvkasst med utrymme i baksätet.

  • De där plastiga jävla golvmattorna... Samma som i zoe = fruktansvärda

  • bältesfästena sitter lite tokigt till och gör att man ibland nästan lär in med handen bakom ryggstödet för att få i bältet

Jag kommer brumma med den på jobb ungefär 50-60 mil i veckan från och med nästa vecka. Så jag kommer med ett inlägg till om någon vecka när jag testat ännu mer.

Det verkar som en trevlig vardagsbil om man får de till rätt pris!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Chippen2188:

I min Cupra Born är det samma sak som tidigare poster. Varje gång jag hoppar in i bilen så måste jag trycka OK på skärmen för att komma in i systemet. Först ville den ha en pinkod varje gång men det gick tack och lov att stänga av. Kan inte minnas att jag varit med om det i tidigare bilar jag kört från VW-gruppen, verkar vara ett nytt påfund..

Jag (med ID.3) hade egentligen inte haft så mycket emot att trycka OK - om den kom upp direkt. Nu tar infotainment ett (bra) tag att starta upp efter jag satt mig i bilen, så jag hinner bokstavligt köra iväg innan OK-knappen ens dyker upp. Det stör mig mer än tryckandet i sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Tvätt 2 gånger om året ? Hur skitig bil hade du tänkt ha egentligen ?

Tvätt?

Permalänk
Medlem

Provkörde en blå Model Y LR-23 med 19" fälgarna. Tyckte den var behaglig att köra och den svarta inredningen gillade jag med. Jag som är 2 meter lång satt bra och det var mycket utrymme för mig.
Ljudnivån med buller var ändå okej. Trodde det skulle vara mycket värre än vad det var men såklart inte lika tyst som Volvo. Mycket bättre ljudnivå än Nissan X-trail som jag provkörde för några veckor sedan.
Teslan är mer sportig i sin körstil än min v60 och lite hårdare men det som gjorde det hela var helt och hållet One Pedal. Att Teslan motorbromsar när man släpper på gasen var riktigt behagligt. Jag trodde One pedal var = tvärnit men så var inte fallet och en vanlig bromspedal är bredvid med.
One Pedal är det jag saknar mest när jag satte mig i Volvon igen.

Några nackdelar och det är vad jag skrev tidigare
-Fram och baklamporna känns 90-tal. Får se vad Tesla hittar på med till M3an.
-Varmt i sätet! Hade ingen värme på men ändå var jag varm i ryggen och det var 18c grader ute. Detta är pga konstlädret och utan ventilation i sätena.
-Framkameran verkade inte känna av min vedhög.

Fixar Tesla ovan 3 punkter så blir bilen riktigt bra.
Ratt osv är helt okej och har inget att anmärka på där egentligen. Kanske saknar lite knappar men samtidigt vill man inte ha en Toyota-ratt med 20 knappar på ratten.

Permalänk

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fyndlag...

Det är bland annat Hedin Bil som numera tvingas rea ut alla möjliga elbilar. Nissan Leaf (inkl vinterhjul och 1500 mil), BYD Atto 3, MG4 osv. Samtliga för 2995:- i månaden.

Känns ärligt talat betydligt mer tilltalande att fynda bland dessa erbjudanden och sedan slippa sitta med Svarte Petter när andrahandsvärdet på ens elbil rasar. Vad tror ni är detta bara början för bilhandlarna? Verkar vara allt färre som vill bränna två årslöner för att köpa loss nya elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Ljudnivån med buller var ändå okej. Trodde det skulle vara mycket värre än vad det var men såklart inte lika tyst som Volvo. Mycket bättre ljudnivå än Nissan X-trail som jag provkörde för några veckor sedan.

Jämför du ljudnivå med en bensin eller elvolvo? Är det jämfört med bensin låter det ju rent oroväckande...Just ljudnivån i E-tron och ID4 var en stor anledning till vårt köp, och då tyckte vi det var MYCKET tystare än A6 Allroad som vi körde innan.

Känns som det är dags att boka en provkörning av uppdaterade M3 när den kommer och MY, vår leasing går ut November nästa år dock så ingen panik direkt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jämför du ljudnivå med en bensin eller elvolvo? Är det jämfört med bensin låter det ju rent oroväckande...Just ljudnivån i E-tron och ID4 var en stor anledning till vårt köp, och då tyckte vi det var MYCKET tystare än A6 Allroad som vi körde innan.

Känns som det är dags att boka en provkörning av uppdaterade M3 när den kommer och MY, vår leasing går ut November nästa år dock så ingen panik direkt.

Jämförde med en hybrid v60 som bara går på batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Jämförde med en hybrid v60 som bara går på batteri

Skönt! Trodde Tesla börjat tokspara på annat än backsensorer.. När jag har åkt MY som taxi har jag mer reagerat på fjädringskomfort än ljudnivå nämligen .

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det regnar ganska ofta här, och premium biltvätten är såpas bra att den ger den en "coating" som gör att den inte blir rätt skitig ofta, och dessutom står den i en garage (hemma inne i huset även), så den blir inte ofta riktig skitig. Och det händer jag tvättar den själva.

Tvätta 2 ggr om året kallas vanvård även för elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tvätta 2 ggr om året kallas vanvård även för elbilar.

Kostar inte mycket att tvätta den själva, jag räknade bara kommersiell tvätt med i prisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kostar inte mycket att tvätta den själva, jag räknade bara kommersiell tvätt med i prisen.

Ingen har väl ifrågasatt huruvida det är dyrt eller billigt att tvätta den själv, snarare faktumet att bara tvätta bilen två gånger per år (oavsett i vilken form det sker).

Dessutom är det förbjudet att tvätta bilen hemma på uppfarten i de flesta kommuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ingen har väl ifrågasatt huruvida det är dyrt eller billigt att tvätta den själv, snarare faktumet att bara tvätta bilen två gånger per år (oavsett i vilken form det sker).

Dessutom är det förbjudet att tvätta bilen hemma på uppfarten i de flesta kommuner.

Citat:

Det finns ingen lag som förbjuder dig att tvätta bilen hemma på gården. Däremot är det olagligt att släppa ut orenat avloppsvatten i naturen, vilket gör det svårt för dig att tvätta bilen hemma utan att bryta mot lagen. Utsläpp av avloppsvatten regleras i det som kallas Miljöbalken och det är kommunernas uppgift att se till att lagen efterlevs.

https://miva.se/vatten-och-avlopp/avlopp-och-dagvatten/tvatta...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Vilken petitess att anmärka på. De flesta har inte ett reningsverk kopplat till avrinningen från sin garageuppfart (om ens någon), så i praktiken är det alltså förbjudet att tvätta bilen på sin uppfart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det inte den äldre mjukvaran som beter sig så pga buggar?
Audin jag har som är samma plattform beter sig endast så med den äldre mjukvaran, med senaste mjukvaran behöver man inte göra något även om OK knappen dyker upp, så fort man kör iväg så försvinner den automatiskt.

Jag har 3.2 nånting så är ingen gammal mjukvara (känns dock väldigt gammal haha). Provade igår att köra en sträcka på några kilometer innan jag gav upp och tryckte på OK. Det är ju helt uppenabart att utvecklarna som ligger bakom själva aldrig har kört en bil.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har 3.2 nånting så är ingen gammal mjukvara (känns dock väldigt gammal haha). Provade igår att köra en sträcka på några kilometer innan jag gav upp och tryckte på OK. Det är ju helt uppenabart att utvecklarna som ligger bakom själva aldrig har kört en bil.

Jag har 2.4 och låter jag bli att trycka så försvinner det efter ett tag. Känns ju bra att det kommer bli sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

så i praktiken är det alltså förbjudet att tvätta bilen på sin uppfart...

Vilket var min poäng!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har 3.2 nånting så är ingen gammal mjukvara (känns dock väldigt gammal haha). Provade igår att köra en sträcka på några kilometer innan jag gav upp och tryckte på OK. Det är ju helt uppenabart att utvecklarna som ligger bakom själva aldrig har kört en bil.

Helt otroligt. Tyskarna är verkligen sämst på mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vilken petitess att anmärka på. De flesta har inte ett reningsverk kopplat till avrinningen från sin garageuppfart (om ens någon), så i praktiken är det alltså förbjudet att tvätta bilen på sin uppfart...

I min kommun finns inget förbud alls, det står på kommunens hemsida att det är olämpligt på asfalt och att de rekomenderar gräs/grusplan eller tvätthall.....så det verkar finnas stora skillnader i landet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nästan otroligt att det kan skilja sig så mycket mellan olika märken? Och att Model 3 var bland den sämsta förvånade mig också.

https://alltomelbil.se/test-av-14-elbilar-sa-stor-blir-effekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Nästan otroligt att det kan skilja sig så mycket mellan olika märken? Och att Model 3 var bland den sämsta förvånade mig också.

https://alltomelbil.se/test-av-14-elbilar-sa-stor-blir-effekt...

Ja, väldigt förvånad över resultatet, orkar inte gräva ned mig i deras testmetod men killgissar att skillnader i hur bilens BMS hanterar "full" laddning, om den börjar balansera cellerna och blöder bort energi för att hålla packet i bra skick, och om den gör det varje laddning eller bara ibland etc. Sen hur bilen rapporterar nyttjad energi och definitionen av netto effekt, är det ner till 0%? Hur mycket lånades av brutto kapacitetetn och vad säger bilens system om det? Vad betyder 0%? Hur mycket energi som laddas i ur AC laddaren är ju ganska lätt att mäta men allt annat känns som bilens mjukvara kan tolka och representera på en del olika sätt.

Vet inte vad jag vill ha sagt men fler tester är ju alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vet inte vad jag vill ha sagt men fler tester är ju alltid bra.

Permalänk
Medlem

Volkswagen produktion av ID.7 har nu startad när tror ni att vi får veta priset på denna bil blir det runt miljonen tror ni eller kommer det att köra med konkurrent kraftigt pris "mot" Tesla ?

https://alltomelbil.se/produktionen-av-nya-elbilen-volkswagen...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Vad tycker tråden om "nya" Polestar 2? WLTP-räckvidden ser ju rätt bra ut nu (610-650 km med stort batteri och tvåhjulsdrift).

Tog bort kommentar på nu flyttade inlägg.
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort några inlägg som passade bättre i andra trådar där man kan fortsätta diskussionen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord