Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Rolig uppdatering angående det här som jag stötte på nyligen. Person som hade angett 70k i månadslön och eget företag, men företaget var inte startat ännu utan pengarna från lånet skulle gå till att starta upp det. Yes, det kör vi på! 😀

Tror de flesta banker kräver minst 1 årsredovisning helst 2-3 st då många företag inte överlever längre än några år.

Det banken vill se är att företaget är livskraftigt och att man tar ut en vettigt lön ifall man uppfyller dessa krav så går det att få bolån utan större problem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror de flesta banker kräver minst 1 årsredovisning helst 2-3 st då många företag inte överlever längre än några år.

Det banken vill se är att företaget är livskraftigt och att man tar ut en vettigt lön ifall man uppfyller dessa krav så går det att få bolån utan större problem.

Vet folk som startat egen konsultverksamhet precis innan de köpt utan problem, de har haft sitt första avtal men inget fullt år ännu. Men konsultverksamhet är ju lite speciell också, får man inga uppdrag kan man bara bli anställd igen.

Permalänk
Medlem

Fick första offerten. 4,89 % (3 mån) hos Handelsbanken om vi flyttar allt sparande dit. 80% belåningsgrad. Det känns dyrt.

Räknade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Fick första offerten. 4,89 % (3 mån) hos Handelsbanken om vi flyttar allt sparande dit. 84% belåningsgrad. Det känns dyrt.

Hur stort lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Hur stort lån?

2.800.000

Fel belopp
Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Fick första offerten. 4,89 % (3 mån) hos Handelsbanken om vi flyttar allt sparande dit. 84% belåningsgrad. Det känns dyrt.

Skandia ger 4.79% på sin websida med 85% belåningsgrad. (4.69% om man har eller kan flytta sin tjänstepension dit)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Skulle tagit den billigaste, låter väl också som en rimlig förklaring från bankens sida så skulle inte utgå från att de nödvändigtvis ger sämre service än de andra.

Nu matchade näst billigaste och blev billigare och de kan bevilja amorteringslättnad.

Anledningen till att vi önskar amorteringslättnad är för att hinna spara ihop pengar till kommunalt va i mars istället för att låna på huset.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Anledningen till att vi önskar amorteringslättnad är för att hinna spara ihop pengar till kommunalt va i mars istället för att låna på huset.

Lägger ni upp det så och säger att ni vill ha ett månatligt sparande tror jag även den "första banken" godtar amorteringsfrihet under föräldraledigheten.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Lägger ni upp det så och säger att ni vill ha ett månatligt sparande tror jag även den "första banken" godtar amorteringsfrihet under föräldraledigheten.

Tyvärr så gick det inte. Det var deras kreditavdelning eller så som sa att deras bedömning är att vi klarar att amortera. Jag köper de dom säger för det stämmer men det är konstigt att dom är den enda bank som säger nej av alla 6 andra jag kollat med.

Och det gäller Länsförsäkringar för de som undrar.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Och det gäller Länsförsäkringar för de som undrar.

Min erfarenhet med just dem (och anekdotiskt ett par andra kollegor som bytt till dem) är att de prioriterar att få in låntagare som har låg belåning - dvs ger väldigt bra villkor då - och annars just är rätt hårda på amortering ned till 50%. Så med tanke på att det just är kreditavdelningen (och inte själva affären) som ger er det beskedet så är det nog för att de vill driva ned belåningsgraden för sin lånestock.

...men det är en ren gissning från min sida.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Hej! Testar här och ser om någon har ett svar

Tjejen har ett bolån på en villa, inte speciellt stort (400.000) ungefär. Bergvärmepumpen håller på att sjunga på sista versen, så skulle behöva laga eller byta ut den. Detta skulle för vår del väldigt gärna ske genom en utökning av bolånet. Villan är värd i dagsläget runt 800.000 kr, och efter bytet av bergvärmepumpen beräknas detta gå upp ytterligare 50.000 ungefär.
Problemet är dock att jag inte står med på lånet, och är efter några års studier fortfarande arbetslös. Tjejen i sin tur är sjukskriven sedan i höstas, och får inte in många kronor.
Hur ser banken på detta? Går det att få ett utökat bolån (som ändå borde anses säkert), även om ingen har en fast tjänst?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Hur ser banken på detta? Går det att få ett utökat bolån (som ändå borde anses säkert), även om ingen har en fast tjänst?

Man behöver inkomst som visar att man kan betala på lånet och övriga utgifter, så räkna med att de kommer kräva en borgenär. Sjunger den verkligen på sista versen, jag skulle nog fortsätta med den och laga när den går sönder i er situation och när ni har inkomster igen då byta ut den.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror de flesta banker kräver minst 1 årsredovisning helst 2-3 st då många företag inte överlever längre än några år.

Det banken vill se är att företaget är livskraftigt och att man tar ut en vettigt lön ifall man uppfyller dessa krav så går det att få bolån utan större problem.

Skrivet av Aktsu:

Vet folk som startat egen konsultverksamhet precis innan de köpt utan problem, de har haft sitt första avtal men inget fullt år ännu. Men konsultverksamhet är ju lite speciell också, får man inga uppdrag kan man bara bli anställd igen.

2 år kompletta årsredovisningar/bokslut var standardkravet men såg allt bra ut i övrigt och det fanns avtal så gick det alltid att försöka få det beviljat ändå men det låg över vårt eget beslutsmandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Hej! Testar här och ser om någon har ett svar

Tjejen har ett bolån på en villa, inte speciellt stort (400.000) ungefär. Bergvärmepumpen håller på att sjunga på sista versen, så skulle behöva laga eller byta ut den. Detta skulle för vår del väldigt gärna ske genom en utökning av bolånet. Villan är värd i dagsläget runt 800.000 kr, och efter bytet av bergvärmepumpen beräknas detta gå upp ytterligare 50.000 ungefär.
Problemet är dock att jag inte står med på lånet, och är efter några års studier fortfarande arbetslös. Tjejen i sin tur är sjukskriven sedan i höstas, och får inte in många kronor.
Hur ser banken på detta? Går det att få ett utökat bolån (som ändå borde anses säkert), även om ingen har en fast tjänst?

Tack!

Ni måste fråga banken.
Banker har möjlighet att göra avsteg från att kalkylen måste gå ihop om det finns andra omständigheter som väger väldigt tungt.
"Vård av pant" är något man talar om ibland exempelvis. För att bankens säkerhet för de befintliga lånen inte ska bli värdelös (vilket den kan bli om taket är trasigt, huset fryser sönder, riskerar att svämma över, osv.) kan det IBLAND finnas skäl att bevilja en negativ kalkyl.
Det är kanske inte lämpligt att ni anger detta i samband med en ansökan, utan det är något som banken själv bör komma fram till utifrån de uppgifter ni lämnar gällande ert behov av lån.
Får jag gissa så behöver väl pumpen vara trasig redan och en kall vinter vara förestående, och andra värmekällor vara slutsålda på marknaden, för att det ska gälla i ert fall.
Men. Min poäng är att det inte alltid är kört, det är nästan alltid värt att fråga, och om man vill veta säkert vad som gäller i ens speciella fall är det bäst att fråga den som fattar besluten. Banken.

EDIT: naturligtvis försöker man i första hand på andra sätt att få kalkylen att gå ihop, exempelvis genom att plocka in medlåntagare med en starkare ekonomi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

och är efter några års studier fortfarande arbetslös.

Och det där behöver du förstås adressera, sommarsemestrarna är över nu, företagen anställer så sätt fart och ordna en inkomst så löser sig resten också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kollade med 4 banker och den bästa rabatten jag fick är 1,25 av min nuvarande bank SEB. Alla andra var högre. Är det värt att kolla med fler banker? Kan man få så mycket bättre? Vi behöver låna 2,8 mil (värde 3,5 mil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Kollade med 4 banker och den bästa rabatten jag fick är 1,25 av min nuvarande bank SEB. Alla andra var högre. Är det värt att kolla med fler banker? Kan man få så mycket bättre? Vi behöver låna 2,8 mil (värde 3,5 mil)

Man ska inte stirra sig blind på bara rabatten utan vad man får för ränta totalt (SEB brukar väl ha rätt höga listräntor), med 80% belåningsgrad är det gissningsvis ett ok erbjudande, du kan pressa lite mer när du kommer under 70% respektive 50% belåningsgrad. Du kan ju kolla de som listar sina faktiska räntor på nätet skandia, sbab, danske bank.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Kollade med 4 banker och den bästa rabatten jag fick är 1,25 av min nuvarande bank SEB. Alla andra var högre. Är det värt att kolla med fler banker? Kan man få så mycket bättre? Vi behöver låna 2,8 mil (värde 3,5 mil)

Stibor 3-mån är 4,05% och du har då fått 4,69%? Finns nog inte så mycket mer utrymme än så med den storleken på lån och belåningsgrad.

Permalänk
Medlem

Har Nordea med lån på 1 400 000, uppskattat värde ~4 000 000. Fick autoförlängt min rabatt när jag bad om möte för att förhandla så har 4,54% på 3 månaders ränta. Kollade runt lite på nätet och verkar som att det inte är helt värdelöst, bör jag kunna få markant lägre eller ska jag bespara mig tiden det tar att jaga runt och förhandla och bli irriterad på folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har Nordea med lån på 1 400 000, uppskattat värde ~4 000 000. Fick autoförlängt min rabatt när jag bad om möte för att förhandla så har 4,54% på 3 månaders ränta. Kollade runt lite på nätet och verkar som att det inte är helt värdelöst, bör jag kunna få markant lägre eller ska jag bespara mig tiden det tar att jaga runt och förhandla och bli irriterad på folk?

Definitivt inte värdelöst. Det är ju bättre än SBAB men kanske 0.1-0.2 över Skandia om du har pensionsspar där t.ex. Du kan säkert förhandla ned till 4.25 med lite jobb vid 35% belåning om allt annat ser bra ut. Nu är ju det förvisso ett par hundralappar i månaden ändå, men det beror ju på hur du värderar din tid och irritation. För egen del bytte jag lika mycket för jag var irriterad på Handelsbankens, men är du nöjd med Nordea är det ju en annan femma.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på, under föräldraledighet, om man vill ansöka om amorteringsfritt under den perioden - "brukar" banken kräva att man tar ut full föräldrapenning? Man vill ju spara lite dagar va...

Visa signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har Nordea med lån på 1 400 000, uppskattat värde ~4 000 000. Fick autoförlängt min rabatt när jag bad om möte för att förhandla så har 4,54% på 3 månaders ränta. Kollade runt lite på nätet och verkar som att det inte är helt värdelöst, bör jag kunna få markant lägre eller ska jag bespara mig tiden det tar att jaga runt och förhandla och bli irriterad på folk?

Du har under 50% belåningsgrad så du kanske kan pressa lite till men det är inga stora marginaler de har, 3-månaders stibor är 4.08% just nu, begär ut amorteringsunderlaget så deras "customer-retention" team vaknar, när de ringer dig så säger du att du är en trogen kund, men med din 35% belåningsgrad så är du en eftertraktad lågrisk kund... sen är du tyst och ser vad de erbjuder. Det som ligger dig i fatet är att lånet är litet, enklare för dom att acceptera lägre marginal på ett större lån där de i slutändan tjänar tillräckligt med kronor även med den lägre marginalen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack för denna artikeln.

Sitter i en jobbig sits känner jag. Vi väntar barn och behöver större, så oavsett så behöver vi flytta.

De har ju sänkt föreningens lån från 15k/kvm till 12k/kvm. Så förutsättningarna för oss som köper är redan bättre än allt som såldes från 2018 och framåt.

9/18 av bostäderna är bokade. Alla 5or och 4or är tagna. 2or och 3or säljer ej lika fort.

Fan alltså, jag är kluven.

Ny artikel i DN idag

"Ett halvår efter att han och hans fru skrivit på kontraktet kom ett nytt besked från föreningen: den månatliga avgiften ökar med drygt 40 procent till strax över 6 200 kronor. Det innebär att lägenheten i en handvändning blir 22 000 kronor dyrare per år."

"– Det är en väldigt stor höjning och gör att mitt lånelöfte inte längre gäller. Jag kommer inte kunna flytta in i bostaden, hur jag än gör, säger hon."

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Min förening har också blivit tvungna att öka avgifterna som många andra.
Dock flyttade jag in i december 2021 så inte riktigt lika illa.

Men första höjningen var en "blygsam" 27% och sen höjdes 9% till bara någon månad senare.

Nu har jag sålt lägenheten så jag kan tänka på annat Men i samband med att mina lån höjdes och avgiften så blev det ju betydligt större del av lönen som gick till boende.
Gick från ca 8000kr i månaden till 20000 i månaden pga världsläget. Nu har jag förmånen att ha ett välbetalt jobb så gjorde inte mig så mycket. Men man måste verkligen se upp med nya föreningar nu. Även om de kanske kommer att reas ut pga bostadsbyggarna kommer ha svårt att sälja sina lägenheter så finns det risker att köpa nya föreningar som troligtvis har höga lån och behöver ta ut kostnaderna någonstans.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Min förening har också blivit tvungna att öka avgifterna som många andra.
Dock flyttade jag in i december 2021 så inte riktigt lika illa.

Men första höjningen var en "blygsam" 27% och sen höjdes 9% till bara någon månad senare.

Nu har jag sålt lägenheten så jag kan tänka på annat Men i samband med att mina lån höjdes och avgiften så blev det ju betydligt större del av lönen som gick till boende.
Gick från ca 8000kr i månaden till 20000 i månaden pga världsläget. Nu har jag förmånen att ha ett välbetalt jobb så gjorde inte mig så mycket. Men man måste verkligen se upp med nya föreningar nu. Även om de kanske kommer att reas ut pga bostadsbyggarna kommer ha svårt att sälja sina lägenheter så finns det risker att köpa nya föreningar som troligtvis har höga lån och behöver ta ut kostnaderna någonstans.

Kan inte varit kul att ha köpt 2021 och sålt nu. Skönt du blev av med den, helst efter de höjningarna. Vad blev det istället?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Blir 10K extra netto i räntekostnader. Klart det är tråkigt. Nu blir det intressant hur hyresvärdarna reagerar i kommande hyresförhandlingar. Allt under 10% är subventionering. Vi ser att byggande har halverats och att Bonava rear ut allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu 4,8% rörligt med SBAB. Lån 1,2 miljoner, uppskattat värde 2,2 miljoner.

Tråkig kostnadsökning det senaste året men jag klarar mig. Har kikat runt lite smått efter lägre ränta men verkar inte gå att få ner det så mycket mer att jag känner det är värt att lägga tid.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har just nu 4,8% rörligt med SBAB. Lån 1,2 miljoner, uppskattat värde 2,2 miljoner.

Tråkig kostnadsökning det senaste året men jag klarar mig. Har kikat runt lite smått efter lägre ränta men verkar inte gå att få ner det så mycket mer att jag känner det är värt att lägga tid.

4,54% på skandia, 4,44% om du har tjänstepension där också t.ex., tror nog att du kan få lägre även hos storbankerna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har just nu 4,8% rörligt med SBAB. Lån 1,2 miljoner, uppskattat värde 2,2 miljoner.

Tråkig kostnadsökning det senaste året men jag klarar mig. Har kikat runt lite smått efter lägre ränta men verkar inte gå att få ner det så mycket mer att jag känner det är värt att lägga tid.

4,31 hos Swedbank på villan värd 4,2 med lån på 3.2

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Kan inte varit kul att ha köpt 2021 och sålt nu. Skönt du blev av med den, helst efter de höjningarna. Vad blev det istället?

Köpte på ritning så jag fick tillbaka pengarna + mäklaravgiften när jag sålde. Men det var en granne som sålde en likadan lägenhet med 700k i vinst i början av 2022 så beroende på hur man ser det så gjorde jag en dålig affär. Jag är nöjd iallafall.

Kommer flytta in i en hyresrätt ett tag och hålla utkik efter rätt lägenhet inne i Sthlm city.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |