Realtek 5.1 / DTS i Windows 11?

Permalänk

Realtek 5.1 / DTS i Windows 11?

Någon som fått detta att fungera? Är det fortfarande det där hacket man måste göra för att få surround att fungera om man kör med digitalt (spdif)?

När jag hade windows 10 på min förra dator fick man ta hem nån äldre (detta var runt ~2015) Realtek drivrutin och installera, och se till att Windows var i något läge för att acceptera osignerade drivers. lite struligt men man fick i alla fall surroundljud, tydligen är det en driver som realtek hade där surround fungerar och är aktiverat för spdif.

Trodde detta var fixat så man slapp strula, men jag ser åter igen bara 2-kanals ljud Provade ett par nya spel (RDR2 och Resident Evil 4) dessa är inte i surround (ser detta direkt på min Logitech receiver).

så här står det för moderkortet

Realtek® ALC1220-VB CODEC
* The back panel line out jack supports DSD audio.
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
* You can change the functionality of an audio jack using the audio software. To configure 7.1-channel audio, access the audio software for audio settings.
Support for S/PDIF Out

finns inga inställningar för surround i realtek audio console.

properties för realtek ljudkortet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Efter en del letande, hittade den gamla tråden från 2015 och ser nu att i samma forumdel finns en hack för windows 11 så man kan få surround.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/realtek-dch-modded...

kanske hjälper det nån med samma problem!

edit: funkar dessvärre inte för mig alls får skaffa ett ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"