Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Det finns, någonstans i tråden, länk till test gällande verkningsgrad vid olika effekter. Verkningsgraden är aningen sämre vid låg effekt men ändå är spillvärmen någon enstaka procent, så du tillför kanske 100-200 W värme till garaget vid 11 kW.

Ok tack!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag och frun bestämt oss.

Det blir en ioniq 5 då leasingen på min kia e-niro går ut.

Har dock inte bestämt om det blir en rwd eller en awd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Nu har jag och frun bestämt oss.

Det blir en ioniq 5 då leasingen på min kia e-niro går ut.

Har dock inte bestämt om det blir en rwd eller en awd.

Klart snyggaste bilen.

Permalänk
Medlem

Hämtade min nya tjänstebil idag, en ID.4 GTX Top Sport.

Men jag har lite problem med att den inte vill spara mina inställningar, te.x filhållning av och att vrida ner backspeglar vid backning på vill jag ha men bilen återställer det vid varje användning 🤔

Nån som vet hur man kan/ska göra?

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Men jag har lite problem med att den inte vill spara mina inställningar, te.x filhållning av och att vrida ner backspeglar vid backning på vill jag ha men bilen återställer det vid varje användning 🤔

Nån som vet hur man kan/ska göra?

Filhållning (Lane Assist) kan tyvärr inte frånkopplas utan aktiveras vid varje ny körning, detta eftersom det är ett säkerhetssystem.
Har du satt vredet för spegelinställning så att det pekar på någon av speglarna och ej på 0?
Jag antar även att du har lagt in dig som huvudanvändare så att dina preferenser sparas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hämtade min nya tjänstebil idag, en ID.4 GTX Top Sport.

Men jag har lite problem med att den inte vill spara mina inställningar, te.x filhållning av och att vrida ner backspeglar vid backning på vill jag ha men bilen återställer det vid varje användning 🤔

Att den fäller ned höger spegel har vi aldrig lyckats få som default. Man måste sätta spegelreglaget på "höger" varje gång för det ska fungera.

Men jag har en snart två år gammal GTX med 3.1 mjukvaran så man hade ju hoppats att de hade fixat det.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applesaft:

Jag antar även att du har lagt in dig som huvudanvändare så att dina preferenser sparas?

Finns det bara en "profil" som inställningar sparas på?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har vi bestämt oss efter att vi hittat (vad vi anser, haha) en bra deal på en polestar 2 sr 2022 med full utrustning. Bilen har gått 1200mil och vi får leasa den för 7k i månaden och då ingår 2000 mil per år, vinterdäck på fälg, försäkring, service, däckbyte osv. Den som känns bäst är att vi endast binder oss på ett år och vill vi fortsätta kan vi köra samma deal igen.

Det som är lite negativt är väl att räckvidden inte är den bästa i klassen men vi åker mycket i stan och kanske turer på under 10 mil men visst, vi ska till sälen över jul så får se hur glad jag är då

Vad tycker ni andra, känns det som en fair deal?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/a/WRK9X2/vw-drar-ner-elbilsproduktion

Svettigt, dom får nog ta och börja bygga bättre och billigare bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Nu har vi bestämt oss efter att vi hittat (vad vi anser, haha) en bra deal på en polestar 2 sr 2022 med full utrustning. Bilen har gått 1200mil och vi får leasa den för 7k i månaden och då ingår 2000 mil per år, vinterdäck på fälg, försäkring, service, däckbyte osv. Den som känns bäst är att vi endast binder oss på ett år och vill vi fortsätta kan vi köra samma deal igen.

Det som är lite negativt är väl att räckvidden inte är den bästa i klassen men vi åker mycket i stan och kanske turer på under 10 mil men visst, vi ska till sälen över jul så får se hur glad jag är då

Vad tycker ni andra, känns det som en fair deal?

Har ni jämfört med att leasa en ny bil direkt av Polestar?
En ny SMSR verkar kosta mindre att leasa av Polestar än vad du uppger ovan.
Nu vet jag i för sig inte vad "full utrustning" betyder, är det liksom Performance med lädersäten?

Sedan finns ju även nya årsmodellen SMLR (med uppdaterad motor och laddning, vilket ger längre räckvidd och snabbare laddning), för dryga tusenlappen extra. Standard Range finns också för dryga 7000:- av årsmodell 24, så det låter dumt att gå på en 2022:a för samma peng, om den inte har något som dessa inte har och som man värderar mer än räckvidd och laddhastighet.

Kan vara värt att fundera på i vart fall!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sebbeharry:

Nu har vi bestämt oss efter att vi hittat (vad vi anser, haha) en bra deal på en polestar 2 sr 2022 med full utrustning. Bilen har gått 1200mil och vi får leasa den för 7k i månaden och då ingår 2000 mil per år, vinterdäck på fälg, försäkring, service, däckbyte osv. Den som känns bäst är att vi endast binder oss på ett år och vill vi fortsätta kan vi köra samma deal igen.

Det som är lite negativt är väl att räckvidden inte är den bästa i klassen men vi åker mycket i stan och kanske turer på under 10 mil men visst, vi ska till sälen över jul så får se hur glad jag är då

Vad tycker ni andra, känns det som en fair deal?

Skrivet av Blomman90:

Har ni jämfört med att leasa en ny bil direkt av Polestar?
En ny SMSR verkar kosta mindre att leasa av Polestar än vad du uppger ovan.
Nu vet jag i för sig inte vad "full utrustning" betyder, är det liksom Performance med lädersäten?

Sedan finns ju även nya årsmodellen SMLR (med uppdaterad motor och laddning, vilket ger längre räckvidd och snabbare laddning), för dryga tusenlappen extra. Standard Range finns också för dryga 7000:- av årsmodell 24, så det låter dumt att gå på en 2022:a för samma peng, om den inte har något som dessa inte har och som man värderar mer än räckvidd och laddhastighet.

Kan vara värt att fundera på i vart fall!

Den stora skillnaden för Sebbeharry är just bindningstiden - om just 12 månader är ett skall-krav så blir det nog svårt att komma billigare undan. Månadskostnaden stiger ju desto kortare kontrakt man vill ha.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har ni jämfört med att leasa en ny bil direkt av Polestar?
En ny SMSR verkar kosta mindre att leasa av Polestar än vad du uppger ovan.
Nu vet jag i för sig inte vad "full utrustning" betyder, är det liksom Performance med lädersäten?

Sedan finns ju även nya årsmodellen SMLR (med uppdaterad motor och laddning, vilket ger längre räckvidd och snabbare laddning), för dryga tusenlappen extra. Standard Range finns också för dryga 7000:- av årsmodell 24, så det låter dumt att gå på en 2022:a för samma peng, om den inte har något som dessa inte har och som man värderar mer än räckvidd och laddhastighet.

Kan vara värt att fundera på i vart fall!

Skrivet av Xyborg:

Den stora skillnaden för Sebbeharry är just bindningstiden - om just 12 månader är ett skall-krav så blir det nog svårt att komma billigare undan. Månadskostnaden stiger ju desto kortare kontrakt man vill ha.

Precis, det är ju 12 månader som känns bra i det här fallet. Tar jag och konfigurerar med 24 månader, vinterdäck och 2000 mil per år blir det 8500kr och då har jag inte räknat med försäkring. Ingen extrem skillnad men det är ändå pengar.

Dock så är det helt klart något att tänka på, är vi nöjda efter 12 månader blir det nog troligtvis en nyare modell direkt från polestar

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den stora skillnaden för Sebbeharry är just bindningstiden - om just 12 månader är ett skall-krav så blir det nog svårt att komma billigare undan. Månadskostnaden stiger ju desto kortare kontrakt man vill ha.

Skrivet av sebbeharry:

Precis, det är ju 12 månader som känns bra i det här fallet. Tar jag och konfigurerar med 24 månader, vinterdäck och 2000 mil per år blir det 8500kr och då har jag inte räknat med försäkring. Ingen extrem skillnad men det är ändå pengar.

Dock så är det helt klart något att tänka på, är vi nöjda efter 12 månader blir det nog troligtvis en nyare modell direkt från polestar

Ah, jag missade den delen med 12 månaders bindning!
Ja, om man känner sig väldigt osäker på vad man kommer tycka så kan det såklart vara vettigt med en väldigt kort bindningstid (eller om det finns relativt hög sannolikhet för "ändrade förutsättningar").
Personligen tycker jag inte 2 år är särskilt långt (jag kör 3 år på min leasing), så jag hade av de skälen valt en sproilans av den uppdaterade, mer effektiva modellen (framförallt om man egentligen kanske vill ha en long range över en standard range). Men som alltid handlar det om att väga olika fördelar och nackdelar och välja det som passar en själv bäst.

Permalänk
Medlem

Om man vill koppla tagg/laddbricka till t.ex OKQ8 och CircleK kan man köpa en helt vanlig RFID bricka på t.ex clas ohlsson och registrera det på då eller hur funkar det? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.svd.se/a/WRK9X2/vw-drar-ner-elbilsproduktion

Svettigt, dom får nog ta och börja bygga bättre och billigare bilar.

Inget fel på bilarna tycker jag. Problemet är bara priset är för högt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Inget fel på bilarna tycker jag. Problemet är bara priset är för högt.

Håller med. De måste få ned mängden pryttlar i fordonen så de kan kränga dem billigare. De behöver bara kolla på Tesla och göra likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Om man vill koppla tagg/laddbricka till t.ex OKQ8 och CircleK kan man köpa en helt vanlig RFID bricka på t.ex clas ohlsson och registrera det på då eller hur funkar det? 🤔

Nej, de flesta skickar ut en, på cirklek kan du ladda med ditt kort. Bara koppla till deras app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Om man vill koppla tagg/laddbricka till t.ex OKQ8 och CircleK kan man köpa en helt vanlig RFID bricka på t.ex clas ohlsson och registrera det på då eller hur funkar det? 🤔

Det funkar bra om appen har stöd för att koppla brickan till abb.
Jag köpte från Kjell och kopplade NFC-brickorna till OKQ8 och Bilkraft (Eviny).
Det funkade fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det funkar bra om appen har stöd för att koppla brickan till abb.
Jag köpte från Kjell och kopplade NFC-brickorna till OKQ8 och Bilkraft (Eviny).
Det funkade fint.

Eon och Virta fungerar fint också, som precis som okq8 just använder Virta bakom fasaden..

Dock verkar man inte ha samma tagg reggad på de tre då de just delar backend... (åtminstone när jag testade för ett par månader sedan.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Har någon konkret info om hur V2H fungerar? Alltså att driva huset med elbilen?
Jag letar konkret teknisk info om hur kopplingen görs och hur det fungerar, verkar inte helt enkelt att hitta.

Är det så "enkelt" som att man stänger av huvudbrytaren ut på nätet, och sen aktiverar någon funktion i sin V2H-kompatibla laddbox, och så börjar bilen mata ut elen baklänges?

Permalänk
Medlem

Björn testar Teslas nyaste uppgradering:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Om man vill koppla tagg/laddbricka till t.ex OKQ8 och CircleK kan man köpa en helt vanlig RFID bricka på t.ex clas ohlsson och registrera det på då eller hur funkar det? 🤔

Jag registrerade ett gratis konto hos MER
Dom skickade ut en tag via brev som jag fick efter en dag.

Den funkar att koppla till andra operatörer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Inget fel på bilarna tycker jag. Problemet är bara priset är för högt.

På företaget jag är nu har de tagit bort valet att välja Id bilarna.

Vi har otroliga problem med skräpet. Bilarna står på verkstad och det saknas reservdelar.
Batterimoduler ger upp, krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, drivaxlar som ger upp. 12 volt batteri som får slut på ström. div styrmoduler som går sönder. Mjukvaruproblem i massor,

Vi hade en tjej som blev inlåst i bilen, bärgningsfirman fick krossa en ruta för att få ut personen.

Jag skulle inte råda någon att köpa en Id kärra, speciellt när man inte har garanti kvar. Vilken mardröm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

På företaget jag är nu har de tagit bort valet att välja Id bilarna.

Vi har otroliga problem med skräpet. Bilarna står på verkstad och det saknas reservdelar.
Batterimoduler ger upp, krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, drivaxlar som ger upp. 12 volt batteri som får slut på ström. div styrmoduler som går sönder. Mjukvaruproblem i massor,

Vi hade en tjej som blev inlåst i bilen, bärgningsfirman fick krossa en ruta för att få ut personen.

Jag skulle inte råda någon att köpa en Id kärra, speciellt när man inte har garanti kvar. Vilken mardröm!

Låter bra nu när vi på kommunen tvingats byta ut våra toyoya hybrider mot elbilar (2x id3, 2xid4).

Jag anser att det är katastrofalt värdelöst att spendera motsvarande 2.5 miljoner på 4 bilar (leasing, så 7500kr månad för id4an i 3 år), med tanke på att vi kör typ 200 mil på ett år med en bil. Flera resor per dag per bil, men man bokar upp bilen en eftermiddag för att köra 4km tor, tex.

Utöver detta kostnaderna för laddstolpar...

Men ska kommunen vara "co2 neutral" så är det väl priset man får betala. Jag ifrågasätter verkligen om det är så klimatneutralt med bilar som går knappt 1000 mil på 3 år.

Toyotorna har gått felfritt, alla 6, under hela leasingtiden.. får se om dessa ens klarar första vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

På företaget jag är nu har de tagit bort valet att välja Id bilarna.

Vi har otroliga problem med skräpet. Bilarna står på verkstad och det saknas reservdelar.
Batterimoduler ger upp, krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, drivaxlar som ger upp. 12 volt batteri som får slut på ström. div styrmoduler som går sönder. Mjukvaruproblem i massor,

Vi hade en tjej som blev inlåst i bilen, bärgningsfirman fick krossa en ruta för att få ut personen.

Jag skulle inte råda någon att köpa en Id kärra, speciellt när man inte har garanti kvar. Vilken mardröm!

Låter ju märkligt. Särskilt att bli inlåst när dörrhandtagen har en mekanisk öppning förutom de elektriska. 12V batteriproblem har väl i princip inte varit ett problem alls sedan VW bytte alla 12V batterierna.

Permalänk
Medlem

Jaha, jag antar att jag får ses som intresserad nu då

Model 3 LR AWD 2020

Ska bli jäkligt kul. Provkörde både Model 3 och Model Y, men sittpositionen i Y var fel för mig så det funkade inte. Sen var den för dyr också ärligt talat, men kan säga att det var inte tyst i passagerarsätet när jag satte plattan i mattan på den Model Y Performance som vi hade som demobil :D. Model 3 däremot satt jag väldigt bra i, men fotstödet kommer att ryka pga avsaknaden av mellanrum mellan det och bromspedalen. Behöver det utrymmet att sträcka ut benen på, speciellt vid långkörning.

Laddboxen i sikte är Zaptec Go med lastbalansering, verkar som att många är nöjda med den. Ser diskret ut och inte så dyr. Tar gärna input annars. Får se om vi ber elektrikern ta med en sladd med tesla-knapp eller inte när vi ändå får rabatten, annars blir det nog en liten knapp bredvid laddaren kopplat till home assistant istället.

Lång veckan nu

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Låter bra nu när vi på kommunen tvingats byta ut våra toyoya hybrider mot elbilar (2x id3, 2xid4).

Jag anser att det är katastrofalt värdelöst att spendera motsvarande 2.5 miljoner på 4 bilar (leasing, så 7500kr månad för id4an i 3 år), med tanke på att vi kör typ 200 mil på ett år med en bil. Flera resor per dag per bil, men man bokar upp bilen en eftermiddag för att köra 4km tor, tex.

Utöver detta kostnaderna för laddstolpar...

Men ska kommunen vara "co2 neutral" så är det väl priset man får betala. Jag ifrågasätter verkligen om det är så klimatneutralt med bilar som går knappt 1000 mil på 3 år.

Toyotorna har gått felfritt, alla 6, under hela leasingtiden.. får se om dessa ens klarar första vintern.

Boka en bil för att köra 4 km.... Cykel låter som ett bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jaha, jag antar att jag får ses som intresserad nu då

Model 3 LR AWD 2020

https://i.imgur.com/fa28vAx.jpg

Ska bli jäkligt kul. Provkörde både Model 3 och Model Y, men sittpositionen i Y var fel för mig så det funkade inte. Sen var den för dyr också ärligt talat, men kan säga att det var inte tyst i passagerarsätet när jag satte plattan i mattan på den Model Y Performance som vi hade som demobil :D. Model 3 däremot satt jag väldigt bra i, men fotstödet kommer att ryka pga avsaknaden av mellanrum mellan det och bromspedalen. Behöver det utrymmet att sträcka ut benen på, speciellt vid långkörning.

Laddboxen i sikte är Zaptec Go med lastbalansering, verkar som att många är nöjda med den. Ser diskret ut och inte så dyr. Tar gärna input annars. Får se om vi ber elektrikern ta med en sladd med tesla-knapp eller inte när vi ändå får rabatten, annars blir det nog en liten knapp bredvid laddaren kopplat till home assistant istället.

Lång veckan nu

För ett par veckor sedan köpte jag min första elbil en Model 3. Funkar skitbra med Zaptec GO. Har den dock inne i garaget (bor i villa). Kör timpris via Tibber och det sköts fint automatiskt. Att ladda med mina solceller är inget jag bryr mig om. Får ut 11 kWh från laddaren och Lastbalanseraren från Tibber (Deras egna pulse) fungerar som den ska. Installerade dock privat och inte igenom Tibber. Jag har ingen knapp, ingen dum ide att ha faktiskt då bilen ibland hinner låsa sig innan jag hunnit öppna laddluckan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

För ett par veckor sedan köpte jag min första elbil en Model 3. Funkar skitbra med Zaptec GO. Har den dock inne i garaget (bor i villa). Kör timpris via Tibber och det sköts fint automatiskt. Att ladda med mina solceller är inget jag bryr mig om. Får ut 11 kWh från laddaren och Lastbalanseraren från Tibber (Deras egna pulse) fungerar som den ska. Installerade dock privat och inte igenom Tibber. Jag har ingen knapp, ingen dum ide att ha faktiskt då bilen ibland hinner låsa sig innan jag hunnit öppna laddluckan.

Låter bra, vi har (ännu) inget timpris att förhålla oss till men det kanske blir av i framtiden.

Gällande knapp så tänker jag mest för att lossa kabeln, för det är väl via app eller skärm annars?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Låter bra, vi har (ännu) inget timpris att förhålla oss till men det kanske blir av i framtiden.

Gällande knapp så tänker jag mest för att lossa kabeln, för det är väl via app eller skärm annars?

Ja, precis.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||