Linus Tech Tips pausar videoproduktionen i en vecka för förbättringsarbete

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Något nytt om allt detta???

Linus låtsas som ingenting och att allt är glömt och förlåtet som om allt skulle lösa sig för att de tar en veckas uppehåll i produktionen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Linus låtsas som ingenting och att allt är glömt och förlåtet som om allt skulle lösa sig för att de tar en veckas uppehåll i produktionen.

.. o det vet du hur då?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

.. o det vet du hur då?

Genom att titta på kanalens videor och läsa Linus onlineaktivitet. De har inte förändrat sina videos alls utifrån kritiken de fick. Linus fortsätter sitta på sina höga hästar. Självklart kan det pågå saker bakom kulisserna (det får man väl hoppas, men det är omöjligt att svara på i nuläget), men enligt mig vore det bättre att adressera problemen löpande offentligt istället för en enstaka gång efter det uppmärksammats. Samt visa det i handling i form av faktisk förändring och lite mer ödmjukhet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Genom att titta på kanalens videor och läsa Linus onlineaktivitet. De har inte förändrat sina videos alls utifrån kritiken de fick. Linus fortsätter sitta på sina höga hästar. Självklart kan det pågå saker bakom kulisserna (det får man väl hoppas, men det är omöjligt att svara på i nuläget), men enligt mig vore det bättre att adressera problemen löpande offentligt istället för en enstaka gång efter det uppmärksammats.

Nu tror jag iofs inte att så värst mycket kommer att ändras, men produktionstiden för en video är ofta så lång att det kan ta en månad eller mer från att den filmas tills den publiceras. Om planeringen också ligger ytterligare nån vecka eller veckor tidigare än inspelningen, så kan man säkert vänta sig 6-8 veckor innan nåt alls märks i produktionen. Vi är väl där nu ungefär. Själv kollar jag inte sen lång tid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu tror jag iofs inte att så värst mycket kommer att ändras, men produktionstiden för en video är ofta så lång att det kan ta en månad eller mer från att den filmas tills den publiceras. Om planeringen också ligger ytterligare nån vecka eller veckor tidigare än inspelningen, så kan man säkert vänta sig 6-8 veckor innan nåt alls märks i produktionen. Vi är väl där nu ungefär. Själv kollar jag inte sen lång tid.

Inte en chans att snittproduktionstiden är så lång, det var ju ett av problemen. Linus gjorde en video idag kring släppet av Google Pixel 8 t.ex. Där de använde "trust me bro" i rubriken, ett exempel på en nedlåtande kommentar från Linus där kritiken förvandlas av honom till en meme när han kritiseras för sitt uttalande istället för att ta till sig av kritiken, utvärdera om det faktiskt ligger något i den och pudla (det gällde huruvida LTT behövde erbjuda någon garanti på sin ryggsäck, något Linus sa att det absolut inte behövdes eftersom en garanti ändå skulle vara värdelös jämfört med att bara lita på Linus goda vilja, och kallade de som ville ha skriftliga garantivillkor för idioter mer eller mindre). Höga hästar som sagt, Linus tycker aldrig att han har fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte en chans att snittproduktionstiden är så lång, det var ju ett av problemen. Linus gjorde en video idag kring släppet av Google Pixel 8 t.ex.

Fast de får recensionsexemplar flera veckor i förväg, om det nu var en sån video. Och naturligtvis kan vissa videor tröskas igenom produktionsmaskinen snabbare, när det handlar om aktuella händelser. Men en video om att vattenkyla en batteriladdare eller liknande, kan säkert ha en total produktionstid på flera månader till ett halvår, från idéutkast till publicerad video.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cyklonen:

Men en video om att vattenkyla en batteriladdare eller liknande, kan säkert ha en total produktionstid på flera månader till ett halvår, från idéutkast till publicerad video.

Att vissa videor, emellanåt, har en väldigt lång process från utkast till publikation försvårar inte på något sätt att man flikar in kommentarer om en aktuell situation eller förändrar attityden i de videoklipp som genomgår en betydligt kortare process.

Det är lite som att ursäkta en nyhetsredaktion för att de inte berört de sju inbördeskrig som blossat upp den senaste veckan med "aaah men vissa reportage kräver faktiskt flera månaders arbete".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att vissa videor, emellanåt, har en väldigt lång process från utkast till publikation försvårar inte på något sätt att man flikar in kommentarer om en aktuell situation eller förändrar attityden i de videoklipp som genomgår en betydligt kortare process.

Det är lite som att ursäkta en nyhetsredaktion för att de inte berört de sju inbördeskrig som blossat upp den senaste veckan med "aaah men vissa reportage kräver faktiskt flera månaders arbete".

Jag försvarar inte LTT. Jag har som sagt tröttnat på deras trams och skitattityd för länge sen och tittar inte längre. Men det är verklighet att produktionstiden för de flesta videor är lång, och det påverkar hur snabbt man märker av en förändring, om den kommer. Själv skulle jag inte försöka göra en utvärdering förrän efter 4-5 månader, när man hunnit igenom ett par produktionscykler med återkoppling och full implementation av förändringsprocesser, om såna finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag försvarar inte LTT. Jag har som sagt tröttnat på deras trams och skitattityd för länge sen och tittar inte längre. Men det är verklighet att produktionstiden för de flesta videor är lång, och det påverkar hur snabbt man märker av en förändring, om den kommer. Själv skulle jag inte försöka göra en utvärdering förrän efter 4-5 månader, när man hunnit igenom ett par produktionscykler med återkoppling och full implementation av förändringsprocesser, om såna finns.

Jo fast det är just vad du gör, försvarar LTT.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast de får recensionsexemplar flera veckor i förväg, om det nu var en sån video. Och naturligtvis kan vissa videor tröskas igenom produktionsmaskinen snabbare, när det handlar om aktuella händelser. Men en video om att vattenkyla en batteriladdare eller liknande, kan säkert ha en total produktionstid på flera månader till ett halvår, från idéutkast till publicerad video.

Apple ger knappast telefoner flera veckor i förväg, snarare en vecka i förväg. Skulle tro att Google gör något liknande.

Vissa videos göra bevisligen på en dag
https://www.youtube.com/watch?v=X3KLyDWPpEM

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Genom att titta på kanalens videor och läsa Linus onlineaktivitet. De har inte förändrat sina videos alls utifrån kritiken de fick. Linus fortsätter sitta på sina höga hästar. Självklart kan det pågå saker bakom kulisserna (det får man väl hoppas, men det är omöjligt att svara på i nuläget), men enligt mig vore det bättre att adressera problemen löpande offentligt istället för en enstaka gång efter det uppmärksammats. Samt visa det i handling i form av faktisk förändring och lite mer ödmjukhet.

Det tankas inte upp videos lika ofta, vad annars är det du ska "märka"? Kritken var ju att dom hade för mycket faktafel i testresultat osv i deras videos, menar du att det fortfarande är lika mycket fel? Har dom ens tankat upp några såna typer av videos sen dom tog sin paus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo fast det är just vad du gör, försvarar LTT.

Men tro det då. Jag orkar inte argumentera med folk som dig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det tankas inte upp videos lika ofta, vad annars är det du ska "märka"? Kritken var ju att dom hade för mycket faktafel i testresultat osv i deras videos, menar du att det fortfarande är lika mycket fel? Har dom ens tankat upp några såna typer av videos sen dom tog sin paus?

Är rätt säker att kritiken bottnade i mer än bara faktafel. Man gör inte en "We're sorry"-video och tar paus i en vecka för att lite grader och fps inte stämmer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Det tankas inte upp videos lika ofta, vad annars är det du ska "märka"? Kritken var ju att dom hade för mycket faktafel i testresultat osv i deras videos, menar du att det fortfarande är lika mycket fel? Har dom ens tankat upp några såna typer av videos sen dom tog sin paus?

Nej kritiken var delvis faktafel men också så mycket mer än så, den handlade bl.a om Linus ledarstil och företagskulturen. Linus ledarstil har inte förändrats och kommer inte att förändras förrän han inser att det till stor del är han som är problemet. Det är bara att lyssna på något av de senaste avsnitten av WAN show så inser man det. Jag gillar Linus på många sätt och kan tycka att han är underhållande på många sätt, men han är också en typisk typ A personlighet och har en hel del narcissistiska drag, och sånt kan ofta vara toxiskt att ha som ledare/chefer.

Som sagt, jag tycker tyvärr fortfarande att LTT är underhållande att kolla på, så jag fortsätter kolla. Men jag har avprenumererat, använder adblock och sätter tumme ner på nästan alla videos som innehåller ovan beskrivna saker, som min lilla tysta protest.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är rätt säker att kritiken bottnade i mer än bara faktafel. Man gör inte en "We're sorry"-video och tar paus i en vecka för att lite grader och fps inte stämmer.

Det var botten i det; att de i ett första (inofficiellt uttalande) placerade sig som industriledande inom den typen av tester som de gör (bland youtubers), vilket fick en del (GN och HUB) att lyfta på ögonbrynen.
Sen bad de inte om ursäkt, utan dubblade ner på det under nästkommande WAN-show, vilket ledde till GNs numera berömda video där de påvisar LTTs (tidigar?) rushade produktion med att det är viktigare att man pumpar ur sig dagliga videos än att de är korrekta och inte innehåller stora faktamissar.

Allt de andra med Billet Labs och övrigt är bara grädden på moset och en effekt av att de stressat sin produktion utan konsekvenstänk.

Jag ser situationen med Madison som något separat som förhoppningsvis får någon förklaring i framtiden, då Linus åtminstone lovat att det skulle ske när den (externa) utredningen kring det är klar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P