SNES handkontroll med USB registreras ej av datorn

Permalänk

SNES handkontroll med USB registreras ej av datorn

Hej,

Jag köpte denna handkontroll för att koppla till datorn och spela gamla SNES-spel men den tycks inte registreras av varken datorn eller Mesen-S. Det står att det ska vara plug and play men måste jag konfigurera något för att den ska fungera?

Permalänk
Skrivet av ChrisMANEY:

Hej,

Jag köpte denna handkontroll för att koppla till datorn och spela gamla SNES-spel men den tycks inte registreras av varken datorn eller Mesen-S. Det står att det ska vara plug and play men måste jag konfigurera något för att den ska fungera?

Jag har den, fast till retropie. Där hittas den direkt. Till PC måste du nog ha något program för det ska funka. Testa med Xpadder.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag har den, fast till retropie. Där hittas den direkt. Till PC måste du nog ha något program för det ska funka. Testa med Xpadder.

Okej misstänkte nästan det. Finns det något liknande program som är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Okej misstänkte nästan det. Finns det något liknande program som är gratis?

Finns JoyToKey:
https://joytokey.net/en/
Personligen tycker jag att Xpadder är värt det även för köpepriset. Programmet är galant!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Finns JoyToKey:
https://joytokey.net/en/
Personligen tycker jag att Xpadder är värt det även för köpepriset. Programmet är galant!

Inga stora pengar så kanske värt det. Har du testat den till PC och samma kontroll så du vet att den kommer lösa mina problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Inga stora pengar så kanske värt det. Har du testat den till PC och samma kontroll så du vet att den kommer lösa mina problem?

För mig har den löst alla olika kontroller jag testat med det.
Jag har inte testat exakt den där men den löser alla inputs oavsett kontroll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om jag inte helt är ute och cyklar så funkade det så att först när du startat upp det spel som önskas så visar sig handkontrollen. Då kommer man åt inställningarna för kontrollen. (Menyrad i Mesen-S) Har aldrig funderat på om kontrollen blir reggad av operativet. Skulle inte tro det då du kör spelet via en emulator.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.