Nyinflyttad - får inte internet att funka till stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows installerar om den automatiskt, men jag tänker om det är någon inställningar som gör att det inte fungerar kan det funka att bara ta bort den och låta Windows installera om den ifrån stratch

Ah, ja det låter fullt rimligt! Funkar det även utan internetuppkoppling? Känns som en dum fråga haha, men tänkte att jag ställer den ändå. Misstänker att vi inte vill blanda in det externa kortet här, då det har sina egna drivrutiner.

Nätverkssladd i dator (inget internet) -> avinstallera nätverkskortet -> ut med sladden -> i med sladden igen -> ominstallerade drivrutiner -> fungerande uppkoppling

Permalänk
Skrivet av Pidd:

Ah, ja det låter fullt rimligt! Funkar det även utan internetuppkoppling? Känns som en dum fråga haha, men tänkte att jag ställer den ändå. Misstänker att vi inte vill blanda in det externa kortet här, då det har sina egna drivrutiner.

Nätverkssladd i dator (inget internet) -> avinstallera nätverkskortet -> ut med sladden -> i med sladden igen -> ominstallerade drivrutiner -> fungerande uppkoppling

Du behöver såklart internet för att Windows update ska fungera.

Du kan använda en mobil med usb internetdelning ifall du ej vill köra det externa kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du behöver såklart internet för att Windows update ska fungera.

Du kan använda en mobil med usb internetdelning ifall du ej vill köra det externa kortet.

Ja, fast nu handlar det inte om att uppdatera till en nyare version av drivrutiner i detta fall. Det bör redan finnas drivrutiner på datorn när man avinstallerar en enhet och sen lägger till den på nytt.

TS: du kan låta ethernet sladden sitta kvar i när du avinstallerar och lägger till enheten igen.

Har du f.ö. testat med de senaste drivrutinerna från Intels websida som jag länkade till tidigare?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pidd:

Någon framgång?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Någon framgång?

Inte än! Knappt varit hemma de senaste dagarna, så har inte hunnit prova något. Kan passa på att fråga, så det blir glasklart, när jag har avinstallerat nätverkskortet via enhetshanteraren, hur lägger jag till det igen? Eller sker det automatiskt?

@shugge laddat ner dem, men inte hunnit testa. Versionsnamn osv skiljer sig mycket från de jag har installerade och verkar vara en stor mängd olika drivrutiner till massa grejer. Ska jag installera hela paketet, eller är det någon särskild som gäller?

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pidd:

Inte än! Knappt varit hemma de senaste dagarna, så har inte hunnit prova något. Kan passa på att fråga, så det blir glasklart, när jag har avinstallerat nätverkskortet via enhetshanteraren, hur lägger jag till det igen? Eller sker det automatiskt?

@shugge laddat ner dem, men inte hunnit testa. Versionsnamn osv skiljer sig mycket från de jag har installerade och verkar vara en stor mängd olika drivrutiner till massa grejer. Ska jag installera hela paketet, eller är det någon särskild som gäller?

Tack igen

Om du trycker på kanppen för att söka efter nya enheter i enhetshanteraren bör avinstallerade enheter dyka upp igen.

Jag brukar installera hela paketet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34